Huom KOIRANOMISTAJAT varokaa Smaakin ruokia - takaisinveto
Koirille tullut mm. halvausoireita, oksentelua. Joitain koiria jouduttu lopettamaan jodelkeskustelun mukaan. Aiheuttajaksi spekuloidaan botulismia.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0e7607b0-8bc7-4201-93ba-4bfc317a3a2e
Myynnistä vedettävä tuote on nimeltään SMAAK Herkkä kala viljaton. Myynnistä vedetään seuraavat erät:
154775 SMAAK Adult GF Fish 10 kg, parasta ennen 4.4.2025
154775 SMAAK Adult GF Fish 10 kg, parasta ennen 3.4.2025
154774 SMAAK Adult GF Fish 2 kg, parasta ennen 4.4.2025
154774 SMAAK Adult GF Fish 2 kg, parasta ennen 3.4.2025
Kommentit (1095)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita on ollut myynnissä jo lokakuussa.
Tehkää koiranruuat itse, niin koiranne saavat laadukkaampaa ruokaa kuin teolliset kuivamoskat.
Itse tein aikoinaan eläinlääkärin ohjeen mukaan ruuat koirilleni itse. On muuten paljon kalliimpaa tehdä itse kuin ostaa noita roska moskia. Mutta parempaa on.
Käyttäkää kunnon raaka aineita itsetehdyissä ruuissa. Paisti jauhelihaa tai riistaa, kananfileitä ja tuoretta kalaa.....luomuviljaa jne.
KanaFILEITÄ? Mikään osa kanasta ei ole huonoa ravintoa koiralle. Nahassa, rasvassa ja jokaisessa osassa on monenlaista mitä koira tarvitsee. Edes ihmisenä en usein syö kuivahkoja melko mauttomia fileitä vaan muita maukkaampia osia. Eihän kanafileessä mitään
Nauroin samaa. Oikeastaan kaikki koiralle parhaiten sopiva on tästä pois. Eli toimivinta olisi ostaa koko kana, syödä itse ne fileet ja antaa kaikki muu koiralle (raakana).
Tämä eläinten ruokkiminen on mennyt niin hienosteluksi, että yritetään kerätä kiitosta sillä, kuka nyt syöttää kalleimpia lihoja ja hanhenmaksoja näille lemmikeilleen, jotka joko repivät itsensä hajalle jossain superlajissa tai seisoa pönöttävät turkki föönattuna kehässä tuomarin tuijottaessa aivan muita ominaisuuksia, kuin pitäisi.
Sitten tuomitaan se vähän kuraisen maalaiskoiran omistaja, jonka koira syö kotiruokaa, metsästyksestä jääneet jämät, elää pihatouhuissa täysillä mukana ja on ehkä vähän takussa korvan takaa...
Nääh, ei tarvi aina olla niin mustavalkoinen ajattelussa. Noiden väliltäkin löytyy paljon kaikenlaista hyvinvoivaa elukkaa ja eläin voi olla kaikkea tuota yhtä aikaakin. Aika tylsä nollakommentti.
Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän viitseliäisyyttä. Tehkää koiranruuat itse. Haistakaa niitä naksuja ja miettikää söisittekö itse niitä jos olisitte koiria?
Koirille kunnon ruokaa.
Säästätte eläinlääkäri maksuissa.
Pyytäkää kotiruuan ohjeet eläinlääkäriltänne.
Ei eläinlääkäri ole mikään eläinten ruokinnan asiantuntija, opinnoissa käydään tosi ohuesti läpi eri lajien ruokavaliot. Eläinlääkäri hoitaa sairauksia.
Eläintenhoitajat tietävät ruokinnasta enemmän, mutta jos oikeasti tahtoo neuvoja, menee ruokintaneuvojalle/ravitsemusterapeutille. Toki näissäkin on vaihtelua.
Tämän kun vielä eläinlääkärit itse sisäistäisivät.
Meille neuvottiin, että koiran ruoka tulee vaihtaa. Ell sanoi hyvän merkin. Kysyin, että mikä siinä on erilaista, kuin merkissä, jota syötämme. Hän puhua pulputti oikeasta koostumuksesta, rasvoista ja plaa plaa.
Kuunneltuani tarinat, kysyin uudelleen, miten tuote eroaa meidän syöttämästämme. Toisti saman pulinan.
Kysyin, että mistä sitä hänen suosittelemaansa löytyy. He myyvät itse ja kehotti ostamaan.
Seuraavana vuonna se merkki, jota oli suositellut, olikin sysipaska. Sain taas luennon koostumuksesta ym. ja kysyin eroja. Ei osannut vastata. Olivat vain vaihtaneet myymäänsä merkkiä...
Eli etsin tiedon ruuasta ihan muualta, kuin ell.
"Nääh, ei tarvi aina olla niin mustavalkoinen ajattelussa. Noiden väliltäkin löytyy paljon kaikenlaista hyvinvoivaa elukkaa ja eläin voi olla kaikkea tuota yhtä aikaakin. Aika tylsä nollakommentti.
Sivusta"
Toki on väliltä ja sehän on hyvä. Eikös tuossa tarkoitettu, että jotenkin kuvitellaan sen fileitä vetelevän näyttelykoiran voivan aina paremmin, kuin tavishaukun vaikka nyt maalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita on ollut myynnissä jo lokakuussa.
Tehkää koiranruuat itse, niin koiranne saavat laadukkaampaa ruokaa kuin teolliset kuivamoskat.
Itse tein aikoinaan eläinlääkärin ohjeen mukaan ruuat koirilleni itse. On muuten paljon kalliimpaa tehdä itse kuin ostaa noita roska moskia. Mutta parempaa on.
Käyttäkää kunnon raaka aineita itsetehdyissä ruuissa. Paisti jauhelihaa tai riistaa, kananfileitä ja tuoretta kalaa.....luomuviljaa jne.
KanaFILEITÄ? Mikään osa kanasta ei ole huonoa ravintoa koiralle. Nahassa, rasvassa ja jokaisessa osassa on monenlaista mitä koira tarvitsee. Edes ihmisenä en usein syö kuivahkoja melko mauttomia fileitä vaan muita maukkaampia osia. Eihän kanafileessä mitään
niin missä nyt oli tuomittu joku maalaistalon kurainen koira? :D
Semmoinen vinkki että jos nyt yrjölänpuuroa alkaa joku tekemään niin riisi, peruna ja tattari on viljattomia, ja ko. puuroa voi halutessaan tehdä viljattomana niistä. Mun koiralle tattari sopii hyvin ja tykkää syödä sitä. Tattarissa on vahva täyteläinen aromi, vaikka eihän sitä tiedä miten koira sen maistaa. Teen pöperöä jossa puolet tattaria+riisiä ja puolet jotain lihatuotetta tai kalaa nahkoineen päivineen. Kypsiä rustoja ja luita en anna koiralle. Raakoja kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen vinkki että jos nyt yrjölänpuuroa alkaa joku tekemään niin riisi, peruna ja tattari on viljattomia, ja ko. puuroa voi halutessaan tehdä viljattomana niistä. Mun koiralle tattari sopii hyvin ja tykkää syödä sitä. Tattarissa on vahva täyteläinen aromi, vaikka eihän sitä tiedä miten koira sen maistaa. Teen pöperöä jossa puolet tattaria+riisiä ja puolet jotain lihatuotetta tai kalaa nahkoineen päivineen. Kypsiä rustoja ja luita en anna koiralle. Raakoja kyllä.
Mihin koira tarvitsee jotakin tattaria? Riisikin usein vain närästää turhaan. 50/50 kuulostaa myös aika laihalta lihamäärältä. Toivottavasti muistat antaa ravintolisät?
Vierailija kirjoitti:
Nyt sais halvalla mustin osakkeita.
Samaan yhtiöön kuuluu Evidensia, Peten koiratarvike ja Musti&Mirri
MustiGroupin ja Evidensian omistaa sama ruotsalainen sijoitusyhtiö, mutta Mustin osakkeilla ei ole mitään tekemistä Evidensian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin koira tarvitsee jotakin tattaria? Riisikin usein vain närästää turhaan. 50/50 kuulostaa myös aika laihalta lihamäärältä. Toivottavasti muistat antaa ravintolisät?
Juu, ei tietenkään tarvitse tattaria. Silloin jos aikoo korvata nappulat jollain niin siihen usein näkee suositeltavan yrjölänpuuroa. Listasin viljattomia vaihtoehtoja yrjölänpuuroon, koska osa ihmisistä valitsee koiralleen viljattomuuden, siinä syy tattarin mainintaan. Pelkällä täyslihalla harva koiraa syöttää, usein on juurikin 50/50 nappulaa ja lihaa, tai sitten voi olla 50/50 yrjölänpuuroa jossa siis puolet lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirssi, riisi, tattari, peruna + kaikki viljat ja monet muutkin kasvit lupiinia myöten on nappuloiden raaka-aineita. Nappulat eivät ole täyslihaa lähelläkään. Tässä ketjussa ei nyt ole aiheena koirien ruokavalio yleensä. Nappulat on keskustelun keskiössä sattuneesta syystä. Yrjölänpuurolla voi korvata nappulat vaikka väliaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei tietenkään tarvitse tattaria. Silloin jos aikoo korvata nappulat jollain niin siihen usein näkee suositeltavan yrjölänpuuroa. Listasin viljattomia vaihtoehtoja yrjölänpuuroon, koska osa ihmisistä valitsee koiralleen viljattomuuden, siinä syy tattarin mainintaan. Pelkällä täyslihalla harva koiraa syöttää, usein on juurikin 50/50 nappulaa ja lihaa, tai sitten voi olla 50/50 yrjölänpuuroa jossa siis puolet lihaa.
Ei tietenkään täyslihalla, mutta 50% puuroa kuulostaa kyllä todella turhalta läpipaskottamiselta. Koirahan ei siitä puuromassasta saa hyödynnettyä oikein mitään itselleen. 75% lihaa kuulostaa jo paremmalta, mutta ravintolisät on tosiaan tärkeää muistaa.
Halveksitut marketin hauhauchampionit ovat sittenkin turvallisin vaihtoehto, koska ne on niin yleisiä ja käytössä hyväksi havaittuja. Näiden mollaajat kompastuivat nyt omaan näppäryyteensä, kun heidän omat pöperönsä osoittautuivat ihan hengenvaarallisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirssi, riisi, tattari, peruna + kaikki viljat ja monet muutkin kasvit lupiinia myöten on nappuloiden raaka-aineita. Nappulat eivät ole täyslihaa lähelläkään. Tässä ketjussa ei nyt ole aiheena koirien ruokavalio yleensä. Nappulat on keskustelun keskiössä sattuneesta syystä. Yrjölänpuurolla voi korvata nappulat vaikka väliaikaisesti.
Ei ole nappuloista mitään väitetty tässä, kysyin mihin koira tarvitsee tattaria. Lisäksi kritisoin 50/50-kotiruokinnan lihapitoisuutta. Yrjölänpuuro on mulel kyllä ihan tuttu ammoinen ysärihitti, joka ei tehnyt koirista yhtään terveempiä.
Vierailija kirjoitti:
Halveksitut marketin hauhauchampionit ovat sittenkin turvallisin vaihtoehto, koska ne on niin yleisiä ja käytössä hyväksi havaittuja. Näiden mollaajat kompastuivat nyt omaan näppäryyteensä, kun heidän omat pöperönsä osoittautuivat ihan hengenvaarallisiksi.
Hauhau Championia ei ole halveksittu missään, se on kautta aikojen hyväksi tiedetty ruoka ihan urheilukoirapiirejä myöten.
Vierailija kirjoitti:
No höpö höpö, näitä takaisinvetoja on ollut ihan tasaisesti "markettisapuskoissa" ja eläinkauppasapuskoissa. Esim. Purina varmaan johtaa takaisinvetotilastoja: markettisapuskana heillä esim. Purina Friskies.
Hauhau Champion ei kyllä ole hassumpi ruoka valmistusaineiltaan. Ihan eri maailmasta kuin Friskies, mutta ei kannata yleistää kaikkia markettipöperöitä samaan kategoriaan.
Älkää nyt takertuko turhaan tuohon yrjölänpuuroon. Se on vain 1 asia jota koira voi syödä nappulan sijasta. Siihen lisäksi sitten kaikkea muuta. Edelleenkään tämä ketju ei käsittele koiran koko ruokavaliota sinänsä. Sille on omat ketjut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli 10 litran kattila jossa tein koiranruuat. Niitä voi pakastaa ja tehdä isomman erän kerralla.
Koira aiheuttaa yhtä isot ilmastopäästöt kuin katumaasturi autot. Ei kyllä ihme kun juttujasi lukee. Koirille paistijauhelihaa jne.
Tämä. Moni ihminen myös näkee maailmassa nälkää ja koirille kyllä ollaan lihakarjat uhraamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli 10 litran kattila jossa tein koiranruuat. Niitä voi pakastaa ja tehdä isomman erän kerralla.
Koira aiheuttaa yhtä isot ilmastopäästöt kuin katumaasturi autot. Ei kyllä ihme kun juttujasi lukee. Koirille paistijauhelihaa jne.
Tämä. Moni ihminen myös näkee maailmassa nälkää ja koirille kyllä ollaan lihakarjat uhraamassa. Koirille syötetään yleensä ne jämät, jotka eivät kelpaa ihmisille. Ja milloinkaan koirat eivät ole syöneet kovin paljon lihaa tai muutakaan eläinperäistä ainesta, koska ei sitä ole ollut ihmisellekkään tarjolla, niin miten koiralle olisi ollut? Tämä unohtuu yleensä nykyajan ihmisiltä, jotka syöttävät koiraansa lähes pelkästään lihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän viitseliäisyyttä. Tehkää koiranruuat itse. Haistakaa niitä naksuja ja miettikää söisittekö itse niitä jos olisitte koiria?
Koirille kunnon ruokaa.
Säästätte eläinlääkäri maksuissa.
Pyytäkää kotiruuan ohjeet eläinlääkäriltänne.
Ei eläinlääkäri ole mikään eläinten ruokinnan asiantuntija, opinnoissa käydään tosi ohuesti läpi eri lajien ruokavaliot. Eläinlääkäri hoitaa sairauksia.
Eläintenhoitajat tietävät ruokinnasta enemmän, mutta jos oikeasti tahtoo neuvoja, menee ruokintaneuvojalle/ravitsemusterapeutille. Toki näissäkin on vaihtelua.
Väärin. Yliopistossa koulutetut agronomit tietävät eniten eläinten ruokinnasta. Sellaiset, jotka erikoistuneet opinnoissaan tähän. Heitä on paljon rehutehtailla töissä.
Mustin ja Mirrin facessa ja yhdessä kissaryhmässä on nyt noussut esille samoja oireita kissoilla, jotka ovat syöneet Mustin ja Mirrin valmistamaa pennuille tarkoitettua kissanruokaa, kana-märkäruokaa tai adult sterilized -nappuloita. https://www.facebook.com/mustijamirri
Nauroin samaa. Oikeastaan kaikki koiralle parhaiten sopiva on tästä pois. Eli toimivinta olisi ostaa koko kana, syödä itse ne fileet ja antaa kaikki muu koiralle (raakana).
Tämä eläinten ruokkiminen on mennyt niin hienosteluksi, että yritetään kerätä kiitosta sillä, kuka nyt syöttää kalleimpia lihoja ja hanhenmaksoja näille lemmikeilleen, jotka joko repivät itsensä hajalle jossain superlajissa tai seisoa pönöttävät turkki föönattuna kehässä tuomarin tuijottaessa aivan muita ominaisuuksia, kuin pitäisi.
Sitten tuomitaan se vähän kuraisen maalaiskoiran omistaja, jonka koira syö kotiruokaa, metsästyksestä jääneet jämät, elää pihatouhuissa täysillä mukana ja on ehkä vähän takussa korvan takaa...