Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhe osti lomamatkan ja haki lapselle vapaata koulusta

Vierailija
04.11.2023 |

Lupaa ei tullut, ja marttyyriulina on valtava. Millä oikeudella perheet kuvittelevat pystyvänsä rikkomaan lakia miten lystäävät? Oppivelvollisuus koskee kaikkia.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009966634.html

Kommentit (245)

Vierailija
21/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap on tyypillinen suomalainen lammas. Koko elämä pitäisi elää jonkun virkamiehen pieraisun mukaan.

Yleensä esim. poliisin päätöksen mukaan yleensä toimitaan. Hän on virkamies.

Vierailija
22/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on muilta oppilailta pois jos osa lomailee ja sitten joudutaan satsaamaan jälkikäteen niihin opetuksesta laistaneisiin. Ne opetustavoitteet on mitoitettu sillä ehdoin että oppilaat osallistuvat.

Minä menen aina ohjelman mukaan, jos joku jää jälkeen loman takia, se on hänen ongelmansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on muilta oppilailta pois jos osa lomailee ja sitten joudutaan satsaamaan jälkikäteen niihin opetuksesta laistaneisiin. Ne opetustavoitteet on mitoitettu sillä ehdoin että oppilaat osallistuvat.

Viikolla tai parilla ei ole mitään merkitystä. 

Vierailija
24/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli mies sellaisessa työpaikassa muutamia vuosia sitten, että hän sai pitää kesälomansa käytännössä vasta silloin kun koulut elokuussa jo  alkoi.  Tytär oli yläasteella ja lukiossa tuolloin.  Meillä on tapana käydä kreetalla aina viikko, elo/syyskuun vaihteessa.  Jokainen opettaja/ rehtori ymmärsi ja myönsi loman. Siellä tytär sitten teki läksyjä uima-altaalla tabletilla..

Läksyjä tabletilla? Älä naurata.

Vierailija
25/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan ole merkitystä, jos lähtökohta on lapsen vanhemman oma napa, eikä opettajan työlle anna arvoa.

Vierailija
26/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen virhe on anellen pyytää. Pääsee paljon helpommalla kuin vain ilmoittaa lapsen olevan poissa silloin ja silloin. Ei minua ainakaan kiinnosta mitä joku virkaintoinen nillittäjä asiasta on. Osaan ihan itse kantaa vastuun ja tehdä oikeita päätöksiä. Paljon tärkeämmistäkin asioita kuin siitä onko jani-petteri nyt yhden matematiikan tunnin verran pois koulusta.

Näink sinäkin työpaikassasi teet? Otat viikon loman ja sanot pomolle, että älä nillitä.

Kyllä. Tosin minä omistan koko firman. Niin se vähän muuttaa tilannetta. Lopputulema on kuitenkin sama. Ei minulle kukaan sanele saanko pitää viikon lomaa. Tähän pitäisi jokaisen pyrkiä elämässä.

Vierailija
27/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat eivät pahemmin lapsesta ja koulusta perusta, jos pitää kouluaikana lapsi ulkomaille viedä. Antaisivat lastensa käydä rauhassa kouluaan ja veisivät ne ulkomaille koulujen  loma-aikoina.

Lapsi menee tärviölle ja turmioon jos on yhdeksän vuoden peruskoulun aikana viikon poissa etelänmatkan takia? Älä nyt naurata!

Tuon logiikan mukaan voit itse vetää viikon viinaa ja lintsata töistä. Sanot pomolle vaan, että ei siinä firma kaadu eikä työkokemushistoria mihinkään katoa, jos 20 vuoden aikana on yhden viikon poissa ryyppyreissun takia. Että älä pomo nyt naurata!

Vierailija
28/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tullut se varhaisen poissaolon malli ja sen takia näitä on tiukennettu. Täälläkin oli keskustelu kuinka ensin ope soittaa ja lopulta tulee lastensuojelu mukaan ihan jos sairastaa yhtään enenpää eli siihen liittyy tiukennus. Mekin matkustellaan kerran vuodessa aina loma-ajan ulkopuolella ja lapset on sen viikon olleet ns.kotiopetuksessa, kerrotaan ajoissa ja opettajan kanssa suunnitellaan tuo viikon ohjelma. Sen verran minulla on kuitenkin järki päässä, että jos lapsi olisi ollut jo pitkiä aikaja sairauksien takia pois tai tarvitsisi tukea paljon oppimiseen ei lähdettäisi mihinkään, nyt näin ei ole ollut eli reissataan se yksi viikko ihan hyvillä mielin.

Vierailija
29/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki oppilaat on poissa sen viikon pari niin ei ole mitään merkitystä opetustavoitteiden saavuttamisessa?? Kun yhdelle annetaan vapautus, se on annettava jokaiselle muullekin pyytäjälle, on syrjintää muutoin. Niin ei voi tehdä että vain eka tai paremmasta perheestä oleva saa.

Vierailija
30/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vuodessa ollaan oltu viikon lomalla koulun loma-aikojen ulkopuolella, pl. korona-aika. Aina ovat kaikki kolme saaneet lomansa ongelmitta. Jopa silloin, kun opettaja vielä antoi tehtävät etukäteen ja näin ollen hänellä oli joidenkin av-mammojen mielestä aivan kohtuuton vaiva päättäessään missä mennään noin suunnilleen viikon kuluttua. Kumma kyllä, opettajia itseään ei tuntunut tyhjä pulpetti luokassa vaivaavan. Nykyään kaikki on joka tapauksessa Wilmassa, josta oppilaat katsovat tehtävät ja hoitavat hommansa ihan itse. Kouluun palattuaan ovat alakoulun puolella pitäneet luokalleen esitelmän kohteesta tuliaisten kera. Jonkun mielestä tuo on varmasti turhaa, mutta se on opettajan päätös.

Kuten "Laura" jutussa toteaa, olisi eri, jos koulunkäynnissä olisi erityistä ongelmaa ja poissaoloja muutenkin monta.

Vierailija
31/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli mies sellaisessa työpaikassa muutamia vuosia sitten, että hän sai pitää kesälomansa käytännössä vasta silloin kun koulut elokuussa jo  alkoi.  Tytär oli yläasteella ja lukiossa tuolloin.  Meillä on tapana käydä kreetalla aina viikko, elo/syyskuun vaihteessa.  Jokainen opettaja/ rehtori ymmärsi ja myönsi loman. Siellä tytär sitten teki läksyjä uima-altaalla tabletilla..

No ilmankos Pisa-tulokset laskevat : )

Vierailija
32/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa Koulupakko?

Perusopetuslain mukaan oppivelvollisen tulee osallistua perusopetuslain mukaiseen opetukseen tai saatava muulla tavalla perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot. Koulupakkoa ei ole ja huoltajat voivat huolehtia opetuksen antamisesta. Oppivelvollisen asuinkunnan tulee valvoa oppivelvollisen edistymistä.

Mitään lakia ei ole rikottu, olet tollo.

Eli millä tavalla sinä ajattelit, että perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot hankitaan siellä etelänmatkalla?

Luultavasti se lapsi oppii viikon etelänmatkalla paljon enemmän kuin viikon aikana koulussa. Käyttämään englantia, maantietoa, vieraasta kulttuurista ja tavoista. Ihan vaikka ei istuisi nenä kiinni kirjassa.

Vierailija
33/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap on tyypillinen suomalainen lammas. Koko elämä pitäisi elää jonkun virkamiehen pieraisun mukaan.

Yleensä esim. poliisin päätöksen mukaan yleensä toimitaan. Hän on virkamies.

Oikeuslaitos on se joka tuomitsee. Ei oikeusvaltiossa poliisi voi mielivaltaa käyttää. Sen enempää kuin koulun rehtori. Tasapuolisen kohtelun pitää toteutua jokaisen kohdalla.

Vierailija
34/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen virhe on anellen pyytää. Pääsee paljon helpommalla kuin vain ilmoittaa lapsen olevan poissa silloin ja silloin. Ei minua ainakaan kiinnosta mitä joku virkaintoinen nillittäjä asiasta on. Osaan ihan itse kantaa vastuun ja tehdä oikeita päätöksiä. Paljon tärkeämmistäkin asioita kuin siitä onko jani-petteri nyt yhden matematiikan tunnin verran pois koulusta.

Näink sinäkin työpaikassasi teet? Otat viikon loman ja sanot pomolle, että älä nillitä.

Kyllä. Tosin minä omistan koko firman. Niin se vähän muuttaa tilannetta. Lopputulema on kuitenkin sama. Ei minulle kukaan sanele saanko pitää viikon lomaa. Tähän pitäisi jokaisen pyrkiä elämässä.

Onneksi laki ja virkavalta sanelevat sinullekin. Paitsi jos haluat vankilaan.

Vierailija
35/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän koulussa jo 90-luvulla perheet lapsineen lähti viikon lomalle etelään. Meidän perheellä ei ollut varaa semmoseen tehtiin vaan kotimaan matkoja.

Vierailija
36/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti on. Vanhempien suhtautuminen koulunkäyntiin kertoo lapselle, miten kouluun ja ylipäänsä velvollisuuksien hoitamiseen suhtaudutaan.

Jos lapsi oppii, että lomamatkan takia voi olla koulusta pois, niin myöhemmin hän on yhtä kevein perustein pois töistä.

Vierailija
37/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läksyjä tabletilla? Älä naurata.

Totta, minuakin naurattaa. Oma yläkoululainen kun tekee kaikki läksynsä koulun läppärillä, eikä millään tabletilla.

Vierailija
38/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa / käytännöissä on eroja..

Ei saisi olla. Kaikkia pitäisi kohdella tasavertaisesti.

Vierailija
39/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No perhe myt kertoo oman näkemyksensä ja asian niin, että se tukee heidän tarinaansa. Oikeastihan olisi lapsen edun mukaista mennä lomalle koulun loma-aikana. Voi olla, että lapsella on ollut myös koulussa vaikeuksia, jolloin ylimääräiset poissaolot ovat erityisen haitallisia.

Vierailija
40/245 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi laki ja virkavalta sanelevat sinullekin. Paitsi jos haluat vankilaa

Vanhemmat laitetaan vankilaan jos lapsi on viikon lomalla koulusta? Just joo. Tervetuloa hakemaa käsirautoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi