Hyvä, paksu, vihreä ja täyteläinen itse tehty hernekeitto? Miten teet?
Miten te teette itse hernekeiton?
Saan itse aikaiseksi vain laihaa ja väritöntä keittoa jossa herneen kuoret lilluvat pinnalla ja herneet ovat kovia.
Olen käyttänyt palvilihaa ja jauhelihaa, aina sama homma. Maku on tosin hyvä, meirami, suola, mustapippuri ja 2 kpl sipulia.
Paistan lihan ja sipulit.
Haudutan 3-4 tuntia miedolla lämmöllä koko kattilan.
Miten saan tanakkaa vihreää hernekeittoa mitä monissa lounaspaikoissa tarjotaan torstaisin?
Vanhemmat ja isovanhemmat ovat edesmenneitä, kysyn siis teiltä.
Kommentit (61)
Riittävästi herneitä, hyvää lihaa ja riittävän pitkä kypsennys. Sopassa ei saa herne kaveriaan ehtiä eikä lihanpaloissa saa näkyä tiettyyn kansanosaan kuuluvien raipan jälkiä.
Ei kuulu mustapippuri hernekeittoon. Laitat herneet likoamaan edellisenä päivänä. Käytä lihana palvipotkaa, josta irroitat liha ja laitat luun kiehumaan herneiden kanssa. Meiraminkin jätän pois., kun keitto on kiehunut kypsäksi aikaa menee esiliotetuista herneistä tehdässä noin 1,5 tuntia. Syödessä laitan lautaselle sinappia. Joulun jälkeen yleensä teen hernekeittoa kinkun tähteistä niin, että silloinkin luu menee kiehumaan myös ja jos on kastikkeen teosta jäänyt kinkun paistolientä menee se myös keittoon mukaan. Herkkua.
Herneetkin vaikuttavat. Asun Britanniassa ja täkäläisistä kuivaherneistä ei saa hernekeittoa tehtyä sitten millään.
Purkki Jalostajan hernekeittoa kattilaan ja sopivassa määrin vettä. Sitten myöhemmin lisään vielä palvikinkkua. Sitten lautaselle vielä sipulia tai valkosipulia keiton päälle.
Liota herneitä ennakkoon pidemmän aikaa, vähennä ohjeessa käyttämääsi keittoveden määrää ja pidennä keittoaikaa niin että herneet ehtivät hajota kunnolla.
Kaadan kattilaan hernekeiton purkista ja lisään puoli purkkia vettä. Hyvää tulee.
Voiko hernekeittoa suurustaa Koskenlaskija sulatejuustolla, mitä keittoja voi?
[minä vaan kysyn]
Katso jotain ruotsalaisia tai virolaisia ohjeita, niiden hernekeitot on yleensä parempia
Kai sä olet ymmärtänyt liottaa ne herneet ennen kun laitat keiton tulille?
Katso resepti siitä hernepussin kyljestä.
Vierailija kirjoitti:
Katso jotain ruotsalaisia tai virolaisia ohjeita, niiden hernekeitot on yleensä parempia
Sama juttu pinaattikeiton kanssa. Löysin jonkun englanninkielisen ohjeen mikä oli mielettömän hyvää.
Sain hyvää kun ensin liotin herneitä 12 tuntia ja haudutin uunipadassa yön yli. Nesteet haihtuu aika minimiin ja sitä joutuu lisäämään samoin kuin purkkihernekeittoonkin.
Tässä todella hyvä ohje.
500 g kuivattuja herneitä
3 l vettä
500 g savustettua sianpotkaa
1 sipuli
2 tl suolaa
1 tl kuivattua meiramia
Huuhtaise herneet lävikössä ja jätä ne likoamaan kylmään veteen huoneenlämpöön yön yli (6-24 t).
Laita herneet liotusvesineen kattilaan ja keitä noin 1 tunti. Kuori keittämisen alussa pintaan nouseva vaahto pois.
Kun olet keittänyt herneitä noin tunnin, lisää sianpotka ja silputtu sipuli. Keitä vielä pari tuntia, kunnes herneet ovat pehmenneet ja keitto on paksua ja sakeaa. Mausta suolalla (ja meiramilla) vasta keittämisen loppuvaiheessa. Ota sianpotka pois kattilasta, anna jäähtyä hetki. Irrota lihat ja paloittele ne keittoon.
Minä valmistan hernekeiton uunissa miedolla lämmöllä tosi kauan ( esim. 6 tuntia) hauduttamalla. Herneitä
on oltava runsaasti. Itse laitan 4 litran kattilaan kaksi pussia herneitä. Jos keitto vaikuttaa laihalta, sen voi
suurustaa vehnäjauhoilla ( kylmään vesitilkkaan ).
Vierailija kirjoitti:
Tässä todella hyvä ohje.
500 g kuivattuja herneitä
3 l vettä
500 g savustettua sianpotkaa
1 sipuli
2 tl suolaa
1 tl kuivattua meiramiaHuuhtaise herneet lävikössä ja jätä ne likoamaan kylmään veteen huoneenlämpöön yön yli (6-24 t).
Laita herneet liotusvesineen kattilaan ja keitä noin 1 tunti. Kuori keittämisen alussa pintaan nouseva vaahto pois.
Kun olet keittänyt herneitä noin tunnin, lisää sianpotka ja silputtu sipuli. Keitä vielä pari tuntia, kunnes herneet ovat pehmenneet ja keitto on paksua ja sakeaa. Mausta suolalla (ja meiramilla) vasta keittämisen loppuvaiheessa. Ota sianpotka pois kattilasta, anna jäähtyä hetki. Irrota lihat ja paloittele ne keittoon.
Oikeasti, kuka keittää keiton jopa vuorokauden seisseeseen liotusveteen, hyi helvetti. Itse huuhtelen liptuksen jälkeen herneet pariin kertaan kylmällä vedellä ja sitten uusi kylmä vesi keiton keittämiseen.
Liotan herneitä yön yli, joskus jopa vuorokauden.
Painekeittimeen vesi, herneet, pilkottu sipuli, pari porkkanaa kuutioina, muutama maustepippuri. Keitto-aika painekeittimessä n. 20min. Lisään jauhelihan, suolan ja meiramin. Syömään!
Tämä ei kuulu perinteiseen hernekeittoon, laita mukaan bataattia kuutioina. Kun haudutat pitkään, ne hajoavat sinne ja saostavat keiton. Voi tehdä myös vegenä, ilman lihaa.
Mä teen haudutuspadassa, yön yli (8-10 h). Paksumman keiton saa käyttämällä luisia lihoja, savuluita tms.