Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä, paksu, vihreä ja täyteläinen itse tehty hernekeitto? Miten teet?

Vierailija
03.11.2023 |

Miten te teette itse hernekeiton?

Saan itse aikaiseksi vain laihaa ja väritöntä keittoa jossa herneen kuoret lilluvat pinnalla ja herneet ovat kovia. 

Olen käyttänyt palvilihaa ja jauhelihaa, aina sama homma. Maku on tosin hyvä, meirami, suola, mustapippuri ja 2 kpl sipulia.

Paistan lihan ja sipulit.

Haudutan 3-4 tuntia miedolla lämmöllä koko kattilan.

Miten saan tanakkaa vihreää hernekeittoa mitä monissa lounaspaikoissa tarjotaan torstaisin? 

Vanhemmat ja isovanhemmat ovat edesmenneitä, kysyn siis teiltä.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain pitää olla hernarissa sikaa ja läskiä tai pekoonia tai tykkää jostain purkki hernekeitosta ja muusiksi kypsennetystä.

Makuja on monia ja minä tykkään vain aldenteksi jääneitä hernekeitosta paistijauhelihalla joka ei ole mitään herne muusia ja läski soosia.

Vierailija
42/61 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoret jotka on pinnalla otat pois reikäkauhalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan aina tofua hernekeittoon lihan sijasta.

Vierailija
44/61 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi sen pitäisi olla sosekeittoa joidenkin mielestä. Vanhempani 85v. keittävät ja siinä saa ihan olla herneitä ja kuoria, se on hernekeittoa eikä sosekeittoa niinkuin purkkikeitto. Mutta kukin tavallaan.

Vierailija
45/61 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso jotain ruotsalaisia tai virolaisia ohjeita, niiden hernekeitot on yleensä parempia

Syötiin Tallinnassa hernekeitto jossa oli kanaa ja liemessä kanan luut. Tässä myös kiva ohje savustetusta palvista.

https://nami-nami.ee/retsept/4575/hernesupp_suitsulihaga

Täällä Ruotsissa laittoi kokki raastettua porkkanaa joukkoon. Jopa vaan näin voi tehdä ei lihansyöjille lisäämällä porkkanaa ,

Vierailija
46/61 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kotona tehdä vihreää paksua hernekeittoa pehmeillä herneillä. 

Vierailija
47/61 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, haudutetaan tuntitolkulla??? Se kyllä enää mitään keittoa ole vaan muhennosta.

"N'oon se'laattusia herneitå, notteine kypsy" :)))

...

Jos sen liuotusveden kaataa/vaihtaa pois, kuohuu vähemmän keittäessä ja samalla häviää osa hiilareita. Onko sitten hyvä vai paha? - Sen voi kokki ja syöjät päättää :)

Vierailija
48/61 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso jotain ruotsalaisia tai virolaisia ohjeita, niiden hernekeitot on yleensä parempia

Ruotsissa on ihania keltaisia herneitä, joista tulee paljon parempi soppa. Niitä oli ennen meilläkin, mutta ei ole enää näkynyt pitkään aikaan.

Vierailija
49/61 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari surautusta sauvasekoittimella saa keiton sakeutumaan. Onpa ihmiset tyhmiä kun ei tätä tiedä.

Minä haluan syödä hernekeittoa, en hernesosekeittoa.

Vierailija
50/61 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herneetkin vaikuttavat. Asun Britanniassa ja täkäläisistä kuivaherneistä ei saa hernekeittoa tehtyä sitten millään. 

Kiva, että kerroit asiasta.Täällä hernekeitto epäonnistui täysin, ostin Rainbow kuivattuja herneitä ja paketissa merkintä tuotettu Englannissa. Älkää tosiaan erehtykö ostamaan niitä.

Vierailija
51/61 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernepussissa on oikein hyvä ohje, lihana käytän palvikylkeä.

Vierailija
52/61 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liotan herneet yön yli. Liotusvesi pois puhtaaseen kylmään veteen liedelle kiehumaan. Vettä pari senttiä herneiden päälle, sitä voi aina lisätä. Palsternakkaa, porkkanaa, juuriselleriä ja sipulia pieninä pilkkeenä mukaan. Ja laakerinlehti.Anna kiehua kevyellä lämmöllä 3-4h. Meirami siinä kahden tunnin kohdalla mukaan samoin suolaa voi jo laittaa. Siitä tulee kunnon rokka eikä tarvi lisäillä kasvisliemikuutiota kun saat maun juureksista. Tosi hyvää tulee!

Vierailija
53/61 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään edelliseen että ilman lihaa toimii mutta possun kylkiviipaleita voi laittaa pienenäpilkkeenä noin kahden tunnin kohdalla ja raakana suoraan keittoon. Ei tarvi ruskistaa.

Vierailija
54/61 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soseutettu hernekeitto ei mene alas ollenkaan, ne kaupan on juuri siksi syömäkelvottomia. 

Vierailija
55/61 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herneetkin vaikuttavat. Asun Britanniassa ja täkäläisistä kuivaherneistä ei saa hernekeittoa tehtyä sitten millään. 

Kiva, että kerroit asiasta.Täällä hernekeitto epäonnistui täysin, ostin Rainbow kuivattuja herneitä ja paketissa merkintä tuotettu Englannissa. Älkää tosiaan erehtykö ostamaan niitä.

Tämä on varmaan asian ydin! Olen vuosien varrella saanut usein tehtyä ihanan täyteläistä keittoa ja sitten taas on niitä kertoja, kun herneet jäävät koviksi eivätkä edes kuoret kerry pinnalle. Ja aina sama sapluuna: pitkä liotus (n. 16 h), pitkä keittoaika (min. 2,5 h), samat mausteet ja silti tulos vaihtelee.

Nyt kun vielä tietäisi, mitkä ovat täydellisiä hernekeittoherneitä: onko joku merkki, johon voisi aina luottaa? 

Vierailija
56/61 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin herneet likomaan yöksi

Vierailija
57/61 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kovat herneet viittaavat siihen, ettet liota herneitä ennen keiton keittämistä. Niitä pitää liottaa kauan.

Vierailija
58/61 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vanhempani tykkäsi laihasta hernekeitosta, jossa puolikova herne etsiskeli kaveria. Koulussa sai ihanaa paksua hernekeittoa ja sellaista teen itsekin.

Herneet tosiaan pitää liottaa, yön yli vähintään. Itse laitan 3 litran kattilaan 500 g pussin herneitä. Joskus keitän liotusvedessä, joskus vaihdan veden. Kuullotan sipulin ja lisään, kun olen kuorinut vaahdon keiton pinnalta. Mausteeksi kasvisliemikuutio, pippuri, meirami, sinappi ja suolaa, jos tarvitsee. Lihana yleensä palvikinkku, joskus jauheliha. Keitän noin 3-4 tuntia/kunnes herneet ovat lähes hajonneet mössöksi.

Vierailija
59/61 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keltaiset herneet parhaan makuisia. Jos on vanhoja herneitä niin sekin vaikuttaa että eivät pehmene. Voi käyttää lihan sijasta soijarouhetta, porkkanakuutioita voi laittaa. Itse teen hernekeiton mahdollisimman tuoreista kuivatuista herneistä eli se kaupan peruspussi.

Illalla likoon, aamulla kiehumaan ja saa kiehua 2-3h. Sitten paistettu naudan jauheliha ja sipulikuutiot joukkoon. Lihalientä. En tykkää meiramista ja joykut laittaa sinappia jo keittovaiheessa. Tätä kannattaa tehdä tupla-annos ja pakastaa. T. Kokki

Vierailija
60/61 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herneet täytyy liottaa hyvin; yön yli tai päivällä 6-8 h. Vasta sen jälkeen keittäminen/ haudutus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi