Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen on keskimääräisen 100 äo:n omaava ihminen

Vierailija
03.11.2023 |

Minkälaista työtä tekee, miten pärjää muuten? Omaan korvaan 100 kuulostaa hämmentävän alhaiselta, itselläni hipoo mensan rajaa, ja silti tuntuu, että on paljon asioita joita en ymmärrä (omaan toki myös sitä sosiaalista älyä). Useimpia tuttujani pidän suunnilleen yhtä älykkäänä kuin itse, testien mukaan n. 120 pistettä saaneita, silti tuntuu että kokonaisuuksien hahmottaminen ja ennakointikyky on se mikä erottaa minut heistäkin.

Kysyn tätä siis siksi, että ymmärtäisin paremmin, mitä äo tarkoittaa, ja mitä ei.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain netti testistä 172 aö joka oli vielä ilmainen

AÖ on tosiaan ilmainen.

Vierailija
22/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Keskimääräinen älykkyysosamäärä 100" sisältää tautologian. Äo 100 jo sinällään kertoo että on kyse keskiarvosta.

Minä voisin kuvitella sinun 100 äo:n tallaajaksi. Keskimääräisesti älykkäät harrastavat tuota sormi pystyssä pätemistä. Kuka vaan nopeiten kerkiää hihkaista, minä minä huomasin sinun virheen, äiti äiti katso kun tuo teki virheen ja minä täällä huomasin sen eka, oli eka, minä huomasin, hei minä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 120 pistettäkö hipoo Mensan rajaa? Sain aikoinaan testistä yli tuon enkä todellakaan ajatellut että se olisi mikään erityinen juttu, puhumattakaan että liittyisin johonkin kerhoon tuon takia. 

Sulla on keskimääräisen ihmisen luetunymmärtäminen kyllä.

Vierailija
24/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyystestiss' pärjää parhaiten matemaattiset ihmiset. Psyykkisestä älykkyydestä ne ei kerro mitään.

Aika huono on mitata kenekään filosofista älykkyyttä ja kykyä hahmottaa abstraktioita. Ne testit on kyllä kömpelöitä ja rajoittuneita. Jotain suuntaa ne kyllä voi antaa.

Vierailija
25/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin testeissä ja testin pitäjä lohdutti minua, kun sain pistemääräksi 78.

Alhainen lukumäärä johtuu koska kärsin aspergerin oireyhtymästä ja adhd:sta.

Tällä tavoin hän kertoi, että voin kerrata kahdella luvun 78 jolloin saan todellisen äo-pistemäärän.

Vierailija
26/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa naisista pyörii siellä 75-90 välissä.

90-110 välissä kylläkin, ja miehiä on enemmän sitten siellä heikkolahjaisissa debiileissä, mikä sinäkin olet, kuin myös huippuälykkäissä. Tämän tietää jokainen, jopa 100 äo:n tavis.

Vierailija
27/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen älykkyystestin kehitti psykologi Alfred Binet vuonna 1905. Psykologi Lewis Terman kehitti testiä edelleen Stanfordin yliopistossa, jonka mukaan testi sai nimekseen Stanford-Binet. Vuoden 1916 koesarjaan perustuvat edelleen useimmat nykyisetkin älykkyystestit

Vierailija
28/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en tiiä, mut tiedän monia, joiden ÄO on nollassa. Täysin. 

Eli sellaisia aivokuolleitako? Tiesitkö, että jos ihminen on jostain asiasta eri mieltä kanssasi, niin siitä ei voi johtaa, että hänen äo on 0. Jos puhut ihmisistä, ketkä ovat ihan toimintakykyisiä, että heidän äo on nolla, niin annat itsestäsi lapsekkaan kuvan.

Vierailija
29/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin testeissä ja testin pitäjä lohdutti minua, kun sain pistemääräksi 78.

Alhainen lukumäärä johtuu koska kärsin aspergerin oireyhtymästä ja adhd:sta.

Tällä tavoin hän kertoi, että voin kerrata kahdella luvun 78 jolloin saan todellisen äo-pistemäärän.

No nyt minä ymmärrän miten täällä on aina niin runsaslukuisesti kaikkia "todistetusti" neroja ja pilviä hipovia pisteitä saaneita huippuyksilöitä. Heille on vaan lohdutukseksi kerrottu, että joo joo olet sinä itkuiita ja vinkuverneri oikeasti tosi älykäs, sinä et vaan jaksa keskittyä.

Ai vitsi, mullakin voisi olla 250 äo, jos ihmiset vaan ymmärtäisivät, etten voi keskittyä niin hyvin kuin oikeasti voisin.

Vierailija
30/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisen älykkyystestin kehitti psykologi Alfred Binet vuonna 1905. Psykologi Lewis Terman kehitti testiä edelleen Stanfordin yliopistossa, jonka mukaan testi sai nimekseen Stanford-Binet. Vuoden 1916 koesarjaan perustuvat edelleen useimmat nykyisetkin älykkyystestit

Alfred Binet oli ranskalainen psykologi ja psykometriikan pioneeri. Hän julkaisi kollegansa Théodore Simonin kanssa ensimmäisen nykyaikaisen älykkyystestin vuonna 1905.

Testiä käytettiin aluksi apukoululaisten valitsemiseen ja kehitysvammaisten luokittamiseen. Binet teki vielä hieman ennen kuolemaansa muutoksia kehittämäänsä testiin, ja myöhemmin yhdysvaltalainen Lewis Terman muokkasi sitä lahjakkaiden testaamiseen.

Vierailija
31/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prinssi Harryn älykkyysosamääräksi on arvioitu 105, joten siitä voi päätellä, että satasen ÄO:n henkilö on melkoinen tollo.

Vierailija
32/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prinssi Harryn älykkyysosamääräksi on arvioitu 105, joten siitä voi päätellä, että satasen ÄO:n henkilö on melkoinen tollo.

Aika noloa, että vuosituhantinen ro dun jalostus ei ole saanut hinattua sitä tuon korkeammalle.

Vierailija
33/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elää kohdusta hautaan muiden ehdoilla "niin kuin kuuluukin elää". Saa kaiken tietonsa maailman menosta iltapäivälehdistä. Mielipiteet kavereilta tai sukulaisilta. Ilmoittelee asiattomaksi kaikki viestit jotka horjuttaa hänen harhakuviaan elämästä ja maailmasta.

Vierailija
34/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin ihmiset ovat tyhmiä. Näkeehän sen maailman tilanteesta. 

Vierailija
35/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen ihminen on ongelmanratkaisu- ja oppimiskyvyltään keskiverto.

Vierailija
36/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, älykkyys ja viisaus ovat kaksi eri asiaa. Älykkyystesti ei kerro yhtään mitään siitä kuinka tollo joku on. 

Vierailija
37/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satasella tehdään tehdastyötä tai ollaan kukkakaupassa myyjänä. Henkilö selviää arjesta, mm. laskujen maksusta ja huolehtii kodista. Lasten kanssa saattaa tarvita hieman yhteiskunnan tukea.

Vierailija
38/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika noloa, että vuosituhantinen ro dun jalostus ei ole saanut hinattua sitä tuon korkeammalle.

No, testiä ei ole käytetty vuosituhansia. Lisäksi pisteytys on suunniteltu niin, että 50. persentiili saa testistä äo:ksi 100. Eli pistemäärä on tietenkin suhteellinen, ei absoluuttinen. 

Vierailija
39/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon menee ymmärtääkseni nykyään n. puolet normaalin peruskoulun päättävistä. Toisaalta se äo 100 edustaa koko väestön keskiarvoa, eli siinä on mukana myös ne, jotka eivät kehitysvamman vuoksi voi normaalia peruskoulua käydä. Joten kallistuisin ajattelemaan, että valtaosa äo 100-henkilöistä ei kirjoita ylioppilaaksi mutta jotkut kirjoittavat. Todennäköisesti eivät kuitenkaan jatka yliopistoon.

Kävin maalaispaikkakunnan keskustan koulun, jossa oppilasjoukko oli varmaan aika hyvä poikkileikkaus väestöstä, kun vanhemmissamme oli niin lääkäreitä, opettajia, maanviljelijöitä kuin duunareitakin. Jos yritän miettiä entisestä koulustamme jotain pikkuisen keskitasoa hitaampaa (taas siksi että luokka oli tarkoitettu vain normaaliälyisille, joten keskimääräinen älykkyysosamäärämme oli varmaan vähän yli 100), niin esimerkiksi sellainen tyttö, joka oli yläasteella n. kasin ja lukiossa varmaan n. 5-7 oppilas, kirjoitti huonoin arvosanoin ylioppilaaksi ja kävi mun mielestä jonkun ammattitutkinnon lukion jälkeen. Viimeksi kun kuulin hänestä oli kaupan varastolla töissä. Sosiaalisesti ihan tavallinen, nuorena biletysvaihe ja sitten perhevaihe. Oli siis kaveriporukassani, tuntui aina että oltiin aivan eri aaltopituudella. Varmaan molemmin puolin pidettiin toisiamme pinnallisina. Hän piti pinnallisina kaikkia, jotka ei värjänneet tukkaansa mustiksi ja kuunnelleet samaa musiikkia kuin hän. Minusta taas hän oli pinnallinen koska ei puhunut juuri muusta kuin tiuhaan vaihtuvista netti-etäpoikaystävistään. Itse en ole mitään virallisia älykkyystestejä tehnyt, epävirallisista olen tainnut yleensä saada jotain 135-tyylistä. Olen lääkäri. 

Vierailija
40/47 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on suhteellista. Esim. Kääriä-fanien joukossa äo 100 omaava henkilö on poikkeuksellisen älykäs. Siellä kaikki pitävät häntä hauskana ja fiksuna tyyppinä ja monet saattavat jopa vieroksua häntä älykkönä ja ryhmään kuulumattomana