Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijan etuudet - niin epäreilua

Vierailija
03.11.2023 |

Opiskelijoiden etuuksien systeemi on suunniteltu vain niitä varten, joiden elämä etenee suunnitellusti.

Asutaan vanhempien luona, ei ole lapsia, tehdään osa-aikatyötä mahdollisesti. 

Oma polkuni on ollut hieman kivisempi, ja koen että kela kurittaa vielä lisää.

Lapset olen tehnyt hyvin nuorena, ja opiskellut siinä sivussa, pienemmillä tuloilla tietenkin kuin vaikkapa päihdeongelmainen kotiin jäänyt ystäväni. Lainaa olen ottanut kun muuten ei oltaisi tultu toimeen. Jäin lasten kanssa yksin korkeakouluun päästyäni, samaan syksyyn alkoi putoilemaan muksuille nepsy diagnooseja. Uuvuin ja masennuin. Opinnot keskeytyivät, asioiden hoitaminen tuntui ylitsepääsemättömältä, kela pisti tukia perintään. Kotiin jäätyäni rahahuolet helpottivat ja sain ja kasailtua itseäni. Hain uudelleen korkeakouluun, eri alalle tällä kertaa, ja lainarahalla, isovanhempien tuella ja jaksamisen kanssa tasapainotellen viimein valmistuin, määräajassa. Tämä tuntui henkilökohtaiselta voitolta.

Mutta kela päätti vielä viimeisen kerran rankaista minua, kieltämällä opintolainahhvityksen, koska vuosia sitten uuvuin edellisissä opinnoissani. Kasvattaessani samalla neljää nepsylasta tolkun veronmaksajiksi. 

Olo on tyrmistynyt, byrokratian rattaisiin jäänyt. Ei voi kuin todeta, että näitä sääntöjä laativat sellaiset ihmiset, joilla ei ole hajuakaan siitä todellisuudesta, kun kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vielä lisätä, että siitä huolimatta että kela näyttää keskisormea, olen ylpeä. Minä epäonnistunut yksinhuoltaja josta ikinä ei pitänyt tulla mitään, olen nyt perheeni ainoa korkeakoulutettu. Aion jatkaa opintojani ylöspäin, niin pitkälle kuin pää riittää. Perse kyllä näköjään kestää, vaikka vähän kivisemmänkin tien. Never give up!

Vierailija
2/16 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en itseasiassa edes tiennyt tollaisesta opintolainahyvityksestä kuin nyt vasta kuulin näinä koronavuosina.

Kävin lukion ja korkeakoulun omakustanteisesti, opintotuella ja asumislisällä, siihen vanhaan hyvään aikaan, kun opintotuella vielä pystyi pysymään hengissä, kun kesät kävi töissä. En nostanut penniäkään lainaa, kun ostin parin korkeakouluopiskeluvuoden jälkeen omakotitalon, lainalla. Maksoin talon kustannukset, opiskelut ja elämän kesätöiden palkalla, miehen palkka meni talolainaan ja työmatkojen bensoihin.

Menin töihin, valmistuin, tein lapset (kuusi), talolaina on vaihtunut toiseen talolainaan. Nyt ihmettelen sitä, miten omat lapset pystyisivät pääsemään leivänsyrjään kiinni, kun "ilmainen" lukiokin tuottaa koko ajan jotain kustannuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tähän hyvitykseen ovat oikeutettuja vain he, joilla ei elämässä ole vielä kerennyt vastustaa.

Vierailija
4/16 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta kun ei voi olla että joka ikinen mahdollinen vastoinkäymisen polku maksetaan verovaroin, ei vaan rahat riitä siihen. Lähtökohtaisesti pitäisi pystyä kustantamaan itse kuvionsa.

Vierailija
5/16 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en itseasiassa edes tiennyt tollaisesta opintolainahyvityksestä kuin nyt vasta kuulin näinä koronavuosina.

Kävin lukion ja korkeakoulun omakustanteisesti, opintotuella ja asumislisällä, siihen vanhaan hyvään aikaan, kun opintotuella vielä pystyi pysymään hengissä, kun kesät kävi töissä. En nostanut penniäkään lainaa, kun ostin parin korkeakouluopiskeluvuoden jälkeen omakotitalon, lainalla. Maksoin talon kustannukset, opiskelut ja elämän kesätöiden palkalla, miehen palkka meni talolainaan ja työmatkojen bensoihin.

Menin töihin, valmistuin, tein lapset (kuusi), talolaina on vaihtunut toiseen talolainaan. Nyt ihmettelen sitä, miten omat lapset pystyisivät pääsemään leivänsyrjään kiinni, kun "ilmainen" lukiokin tuottaa koko ajan jotain kustannuksia.

Joopa joo, että oikein kuusi (6) lasta? Lisääntyminen oma ja vapaaehtoinen valinta.

Vierailija
6/16 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta kun ei voi olla että joka ikinen mahdollinen vastoinkäymisen polku maksetaan verovaroin, ei vaan rahat riitä siihen. Lähtökohtaisesti pitäisi pystyä kustantamaan itse kuvionsa.

Lainaahan tuossakin on otettu ja ilmeisesti aika paljon. Mutta sitä tilannetta vähän helpottavaa lainahyvitystä ei vai ole annettu koska byrokraattisen säännöt ovat niin tiukat että eivät juuri huomioi kuin ne perustapaukset.

Vierailija
7/16 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään Kela ei rankaise sinua. Kela ei noita säädöksiä päätä. Toimii vain ohjeistuksen mukaan. Ja ohjeistus on kaikille sama, ei mikään rangaistus sinulle. 

Vierailija
8/16 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydelliset ongelmat kuten vakava uupuminen pitäisi kuitenkin olla sen sosiaaliturvan ydintä. Ja monesti asioiden hoito ihmistä vähän auttaen tulee yhteiskunnallekin lopulta halvemmaksi kuin se että niitä ei hoideta.

Vierailija
9/16 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea on verrata omia vastoinkäymisiään muiden tilanteeseen. Se, että joku ei toitota muille miten raskasta on tai on ollut, ei tarkoita etteikö olisi.

Korkeakoulut käyty, samalla tehden koko ajan 2-3 työtä (ehkä tyhmää, koska opintotuet joutui maksamaan takaisin ja osan niistä 15% korolla). Ja lähtökohta ei ollut satukirjasta.

Vierailija
10/16 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään Kela ei rankaise sinua. Kela ei noita säädöksiä päätä. Toimii vain ohjeistuksen mukaan. Ja ohjeistus on kaikille sama, ei mikään rangaistus sinulle. 

Silloin kun lainsäädäntö tuista on laadittu niin että sillä halutaan "kannustaa" tekemään jotain, se on useimmiten käytännössä rangaistusluonteinen jos ei pysty toimimaan niin.

Vierailija
11/16 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun Minä en saa, ei muidenkaan saaman pidä mitään!"

Vierailija
12/16 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli perustelu, miksi et hyvitystä saanut? 

Vierailija
13/16 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppäsitkö edellisen opintotukesi raskausaikana kun jokaisesta jälkeläisestä tuli erikoislapsi?

Vierailija
14/16 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä opintoja ei vaan kannata lopettaa vaan ottaa sairaslomaa ja keskeyttää opintotukikuukausien  juokseminen ja elää sairauspäivärahalla.  Mikäli sinulla olisi mitään tällaisia virallisia todisteita ,että opinnot keskeytyi oikeasta syystä, voisit anoa Kelan  päätökseen muutosta. Toki nytkin mielestäni kannattaa päätöksestä valittaa kertomiisi syihin vedoten.

Vierailija
15/16 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaahan tuossakin on otettu ja ilmeisesti aika paljon. Mutta sitä tilannetta vähän helpottavaa lainahyvitystä ei vai ole annettu koska byrokraattisen säännöt ovat niin tiukat että eivät juuri huomioi kuin ne perustapaukset.

Tästä päätöksestä hän voi valittaa, mikäli ajattelee, että opintoje pitkittymiselle oli validit perusteet. Esim. Juurikin sairastuminen  tms. 

Vierailija
16/16 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan yhteiskunnan tuet on tarkoitettu useimmiten erilaisiin vastoinkäymisiin.

Harvemmin sitä ihmisiä tarvitsee tukea silloin, kun kaikki pyyhkii erinomaisesti. Siihen ei rahat riitä. Sen sijaan huono-osaisten auttaminen on sosiaaliturvan ensisijainen tehtävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi