Käyn erään vanhuksen kanssa kaupassa. Kun olen itse valmis,
hän on vasta kaupan alussa. Kuljen sitten täyden korini kanssa hänen perässään.
Hän jää katsomaan tuotteita, ottaa sellaisen käteen, kääntelee, laittaa takaisin, ei ota mitään, jatkaa matkaa. Tämä toistuu kahden metrin välein. Joskus hän ottaa jotain. Julmetun hidasta ja järjetöntä.
Onko teillä samanlaista vanhusten kanssa?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia en ota äitiäni mukaan kauppaan, vaan tuon hänelle ostokset listan mukaan. Hän ostaa aina joka kerta täsmälleen samat tuotteet, joten ei mitään järkeä käyttää tuntia aikaa siellä tavararoiden katseluun
Hyvä kun edes autat mutta varmaan äidillesi olisi suuri asia päästä itse kotoa kaupoille ja asioille. Eikö teilläpäin ole mitään palvelubusseja jotta äitisi pääsisi kotiovelta js takaisin itse asioille.
En ole ikinä kuullutkaan mistään palvelubussista, joka hakee kotiovelta ja vie kauppaan. Eikös taksi aja saman asian
Otapa selvää. Täällä on tilausbussrja, pikkubusseja, jotka tilauksen mukaa hakee kotiovelta , vie keskustaan kunkin tarpeen mukaan, uimahallille, kirjastoon, ostoskeskukseen. Bussimaksun hinnalla. Takaisin sopimuksen mukaan kotiovelle. Tietenkään se ei toimi kuin taksi vaan kuljettaja sovittaa mahdollisimman täyden auton. Rollaattorit nostoluiskalla.
Viimeks kun menin sen bussin "lähtöpisteestä" oli kolme naista menossa uimahallille, mun jälkeen haki vielä tästä lähiöstä kaksi naista. Toi yksin minut kolmen tunnin päästä kotiin kun ei sattunut muuta ajoa.
Sillä korvattu taksiseteleitä parempikuntoisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia en ota äitiäni mukaan kauppaan, vaan tuon hänelle ostokset listan mukaan. Hän ostaa aina joka kerta täsmälleen samat tuotteet, joten ei mitään järkeä käyttää tuntia aikaa siellä tavararoiden katseluun
Hyvä kun edes autat mutta varmaan äidillesi olisi suuri asia päästä itse kotoa kaupoille ja asioille. Eikö teilläpäin ole mitään palvelubusseja jotta äitisi pääsisi kotiovelta js takaisin itse asioille.
En ole ikinä kuullutkaan mistään palvelubussista, joka hakee kotiovelta ja vie kauppaan. Eikös taksi aja saman asian
Maaseudulla noita palvelubusseja on kuten esim. Ilomantsissa, koka varsinaisia bussilinjoja on lopetettu. Pari kertaa viikossa pääsee keskustaan asioille mennen tullen, perillä aikaa muutama tunti ostoksia ja asiointeja varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha ihminen käy "tuulettumassa". On hyvä, että olet jaksanut tähän asti, se on vanhukselle kuin vierailu tai seuranpito. Kun itse kuitenkin ärsyynnyt, on keksittävä jotain muutakin. Vanhushan hidastuu viikko viikolta ja ainakin vuosi vuodelta yhä enemmän ja tilanne harmittaa sitten sinua yhä enemmän ja se ei ole hyvä.
Ilmeisesti häntä ei voi jättää asioimaan yksin kauppaan, jolloin voisit tehdä jotain muuta tai käydä jossain muuallakin. Miten itsenäinen hän on? Maksaako hän omat ostoksensa erikseen ja itsekseen? Helpoin tapa sinulle olisi tietysti joku oma juttu eli jos tykkäät vaikka lukea lehtiä tai kirjaa, otat mukaan tai ostat sellaisen ja odotat häntä eteisaulassa. Tai katsot vaikka sarjaa puhelimestasi tai kirjoitat vaikka kortin tuttavalle tms. Olet odottamassa, mutta omassa puuhassasi etkä harmistu ajan kulumisesta. Vanhuksetkin pahoittavat mielensä, jos huomaavat, että alat väsyä hänen hitauteensa, ja sehän ei ollut tarkoitus, vaan olla avuksi.
Toinen vaihtoehto on hankkia muitakin kuskeja ostosreissuille ja neuvoa heillekin niksit ja kikat, miten kaikki sujuisi leppoisasti.
Kauppakeskuksista on kokonaan otettu pois mahdollisuus istahtaa hetkeksi penkille. Saattaja ei voi istua missään paitsi jossain kauempana olevassa kahvilassa. Asiakas itse ei hänkään voi levähtää hetkeksi, koska istumapaikkoja ei ole.
Jaa. Olen kaupoilla pyörivä vanhus. Kyllä ne penkit on palautettu prismaankin, siellä käytävillä ja aulassa. Saati ostoskeskuksen pitkä käytävä, yhdessä leveitä nahkapenkkejä koko matkalla. Ehkä ei suosimassasi paikassa.
Lähikaupassakin on kaksi pitkää penkkiä aulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset ovat valtava kuluerä yhteiskunnalle. Miksei heille tarjota eutanasiaa? Suuri osa varmasti haluaisi kivuttoman kuoleman. Kuolema vaan on nuoremmille niin tabu, ettei siitä saa edes keskustella.
Olisi niitä hyödyttömiä kulueriä nuoremmissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla noita palvelubusseja on kuten esim. Ilomantsissa, koka varsinaisia bussilinjoja on lopetettu. Pari kertaa viikossa pääsee keskustaan asioille mennen tullen, perillä aikaa muutama tunti ostoksia ja asiointeja varten.
Siis olen yli 100 000 hengen kaupungista ja kyllä se täällä toimii ihan lähiöistäkin vaikka bussiliikennekin tiheää. Tästä kerrostalolähiöstä keskustaan vajaa 4 km. Silöä käsittääjsni korvattu taksilippujen jakamista iäkkäille. Ne ei ole rajoitettu vanhuksiile, kuka tahansa voi tilata kyydin. Mutta täytyy sit mennä siihen aikaan kun auton tilauksiin sopii.
Laita aikarajoitus, puoli tuntia ollaan kaupassa. Onhan se tylsää mutta kuluu melko nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elääkö hän siis täysin eristyksissä muusta maailmasta? Kauheaa.
Onhan se kauheaa jos ainoa mahdollisuus päästä ihmisten ilmoille on se että tytär vie kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En käsitä tuollaista. Itse teen kauppalistan ja sen mukaan ostokset ja on nopeaa. Tuo vanhus vie aikaasi ihan turhaan.
Tunnen 76-vuotiaan joka tekee samoin kuin sinä ja 28-vuotiaan joka tekee niinkuin ap.n tuntema vanhus. Shoppailukäytös on yksilöllistä eikä vaan ikään liittyvää.
En väittänytkään ikään liittyväksi. Itsekkyyttä vain. Ei ajatella toisen vaivaa jo kuljetukseen. Siiten odotutetaan pitkään, vaikka ostokset voisi tehdä 15 minuutissa.
Mikä pakko sinun on perässä kulkea. Anna tehdä ostoksensa rauhassa ( se voi hänelle olla se ainoa päivän sosiaalinen tapahtuma) ja ehkä haluaa valita pitempään, jos rahaakaan ei ole määrättömästi käytössä.
Käytin mielenterveysongelmaista sukulaista kaupassa ja jo ennen kuin sain pysäköityä hän hyppäsi liikkuvasta autosta, pinkaisi juoksuun ja soitti alle viiden minuutin päästä että joko mennään. Oli siinä ajassa kerennyt haalaamaan neljä täyttä kassillista ostettavaa ja odotti auton luona.
Nyt täytyy kehua itseäni, en ole enää nuori itsekään, mutta joku aika sitten kauppaan menossa olevaa vanhusta pelotti kadun yli kävely suojatiellä, kun autot ajoivat siitä kovaa vauhtia. Sanoin hänelle, että mennäänpäs yhdessä ja koppasin kainalosta kiinni. Samassa siihen suojatien eteen pysähtyi poliisiauto, ja eipä sitten toisetkaan autot ilenneet huristella pysähtymättä yli suojatien. Talutin vanhusta ja kiitimme käden heilautuksella poliiseja, jotka vetivät oikein kädet lippaan. En tiedä mitä poliiseja olivat, kun oli sellaiset vähän kuin sotilaslakkien tapaiset päässä.
Vierailija kirjoitti:
Käytin mielenterveysongelmaista sukulaista kaupassa ja jo ennen kuin sain pysäköityä hän hyppäsi liikkuvasta autosta, pinkaisi juoksuun ja soitti alle viiden minuutin päästä että joko mennään. Oli siinä ajassa kerennyt haalaamaan neljä täyttä kassillista ostettavaa ja odotti auton luona.
Reipasta toimintaa! Siinä ei ehdi pitkästyä odottelijakaan.
Elääkö hän siis täysin eristyksissä muusta maailmasta? Kauheaa.