Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyn erään vanhuksen kanssa kaupassa. Kun olen itse valmis,

Vierailija
02.11.2023 |

hän on vasta kaupan alussa. Kuljen sitten täyden korini kanssa hänen perässään.

Hän jää katsomaan tuotteita, ottaa sellaisen käteen, kääntelee, laittaa takaisin, ei ota mitään, jatkaa matkaa. Tämä toistuu kahden metrin välein. Joskus hän ottaa jotain. Julmetun hidasta ja järjetöntä.

Onko teillä samanlaista vanhusten kanssa?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottaavasti en ole koskaan kenenkään armoilla ja haittana.  Saan tutkia kauppojen tuotteita mitä kaikkea onkaan.  78 v.

Vierailija
22/52 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vanhus pääsee tuulettumaan ja ihmisten ilmoille. Minä käytän omaa äitiäni 86v kaupoilla ja ihan hänen tahtiin mennään. Hän oikeen odottaa kauppareissuja. Käymme myös aina kahvilla ja voi kun hän nauttii.

Olet niinkuin minä. Tiesin, ettei äitini enää välttämättä kovin kauaa elä, joten halusin mennä hänen ehdoillaan ja antaa nauttia. Meillä oli mukavia juttutuokioita ja sain kysyttyä kaikkea, mitä halusin tietää perheemme elämästä ja äidin nuoruudesta. Hänen menehdyttyä ei ole jäänyt yhtään asioita kalvamaan, että miksen mennyt, kun hän pyysi tms. Hänellä oli joistakin lapsuuden asioistani huono omatunto ja vapautin hänet niistä. Lisäksi muistin useasti päivässä sanoa, että äiti rakastan sinua ja hän aina sanoi rakastavansa enemmän. 

Saattohoidin hänet ja sanoin rakastavani häntä ja vastaus oli sama kuin aiemmin. Ne olivat hänen viimeis

Onnekas. Itse en voisi kuvitellakaan, että äitini sanoisi minulle rakastavansa minua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teistä tulee myös vaihdevuosi tautisia kuin teistä tulee rumia ryppyisiä vanhuksia ja tekin tarvitte silti vaatteita ja tavaroita elämässä. Tekin käyttö jo nyt toisten hermoille saati miten kävitte lapsena kuin nuoruudessa teini iässä teitä ei kestänyt kukaan. Miten teitä kestää sitten kun keski ikä koittaa?   Saati miten vaikeita vanhuksia teistä tuleekaan !   Kiusaatte muita jo nyt ja syrjitte. 

Vierailija
24/52 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No moni teistä nuorista onkin syntynyt vanhinkona. 

Vierailija
25/52 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puppa 👴🏻

Vierailija
26/52 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa steriloida itsensä niin ei synny uusia murrosikäisiä finninaamoja eikä tulevia vanhuksia . 

Vierailija
27/52 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arabi synnyttää uusia vanhuksia haaremissa. Eikö elätä näitä edes lapsena ! 

Vierailija
28/52 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksikuski vanhuksena hoitajat pyyhkii pyllyn. 

Vierailija
29/52 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhus mutt onbeksi käyn rollaattorini kanssa yksin kaupassa. Saan katsella ja ihmetellä tuotteita.

Samaa toivoisin kaikille vanhuksille. Vapautta pois holhoojien ikenistä.

Vierailija
30/52 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en ota äitiäni mukaan kauppaan, vaan tuon hänelle ostokset listan mukaan. Hän ostaa aina joka kerta täsmälleen samat tuotteet, joten ei mitään järkeä käyttää tuntia aikaa siellä tavararoiden katseluun

Vierailija
31/52 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En käsitä tuollaista. Itse teen kauppalistan ja sen mukaan ostokset ja on nopeaa. Tuo vanhus vie aikaasi ihan turhaan. 

Tunnen 76-vuotiaan joka tekee samoin kuin sinä ja 28-vuotiaan joka tekee niinkuin ap.n tuntema vanhus. Shoppailukäytös on yksilöllistä eikä vaan ikään liittyvää.

En väittänytkään ikään liittyväksi. Itsekkyyttä vain. Ei ajatella toisen vaivaa jo kuljetukseen. Siiten odotutetaan pitkään, vaikka ostokset voisi tehdä 15 minuutissa. 

Huomasin, että tämä on vanha ketju. Ensikmmäisenä ajattelin, että kaupassakäynti on sen vanhuksen ainoa asia, joka tuo vaihtelua elämään. Asuuko hän yksin? Onko  ketään, kenen kanssa hän voi puhua useamman kerran viikossa? Käykö joku kylässä? Välittääkö joku hänestä? Kauppareissu on  hänelle elämys ja silloin näkee muita ihisiä, vaikkei edes tunne heitä. Jos hän näkee huonosti tai ei tunnista muuttuneita ruokapakkauksia, se voi selittää miksi hän hän katsoo tuotteita tarkasti.  Nykyisten pakkausten tuoteselosteet ovat usein tosi pienellä tekstillä, koska niihin on väkisin ahdettu monen eri maan kuluttajille tarkoitettua tekstiä.

Vierailija
32/52 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

81 v. Toivon ettei ikinä tarvitsisi olla riippuvainen netissä ruikuttavista lapsista. Nyt vielä autoilen mutta tarkoitukseni on muuttaa keskustaan misdä on niin tk kuin kaupat kuin muut palvelut kävelymatkan päässä.

Vierailija
33/52 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset ovat valtava kuluerä yhteiskunnalle. Miksei heille tarjota eutanasiaa? Suuri osa varmasti haluaisi kivuttoman kuoleman. Kuolema vaan on nuoremmille niin tabu, ettei siitä saa edes keskustella.

Pitäisiköhän tuota ekana kokeilla vajaapäisiin Z-sukupolven edustajiin kuten sinä? Aivotoiminta ei ole kovin kehittynyttä, joten se vaan tulee rapautumaan yhä enemmän eli ei mitään uutta annettavaa yhteiskunnalle.

Vierailija
34/52 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en ota äitiäni mukaan kauppaan, vaan tuon hänelle ostokset listan mukaan. Hän ostaa aina joka kerta täsmälleen samat tuotteet, joten ei mitään järkeä käyttää tuntia aikaa siellä tavararoiden katseluun

Hyvä kun edes autat mutta varmaan äidillesi olisi suuri asia päästä itse kotoa kaupoille ja asioille.  Eikö teilläpäin ole mitään palvelubusseja jotta äitisi pääsisi kotiovelta js takaisin itse asioille.

Vierailija
35/52 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No moni teistä nuorista onkin syntynyt vanhinkona. 

Sen pystyy laskemaan syntymäpäivästä ja vanhempien hääpäivästä.

Vierailija
36/52 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hieno ihminen, kun autat.

Kommentoijat, lopettakaa päteminen!

Todella harva ihminen itse käyttää yhtään ketään kaupassa ilman tuntuvaa korvausta. Tai auttaa muutenkaan. Pahimpia arvostelijoita ovat sellaiset, jotka eivät itse tee yhtään mitään muiden hyväksi.

Pitää saada purkaa harmistus, ettei ärähdä sille autettavalle.

Vierailija
37/52 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ihminen käy "tuulettumassa". On hyvä, että olet jaksanut tähän asti, se on vanhukselle kuin vierailu tai seuranpito. Kun itse kuitenkin ärsyynnyt, on keksittävä jotain muutakin. Vanhushan hidastuu viikko viikolta ja ainakin vuosi vuodelta yhä enemmän ja tilanne harmittaa sitten sinua yhä enemmän ja se ei ole hyvä.

Ilmeisesti häntä ei voi jättää asioimaan yksin kauppaan, jolloin voisit tehdä jotain muuta tai käydä jossain muuallakin. Miten itsenäinen hän on? Maksaako hän omat ostoksensa erikseen ja itsekseen? Helpoin tapa sinulle olisi tietysti joku oma juttu eli jos tykkäät vaikka lukea lehtiä tai kirjaa, otat mukaan tai ostat sellaisen ja odotat häntä eteisaulassa. Tai katsot vaikka sarjaa puhelimestasi tai kirjoitat vaikka kortin tuttavalle tms. Olet odottamassa, mutta omassa puuhassasi etkä harmistu ajan kulumisesta. Vanhuksetkin pahoittavat mielensä, jos huomaavat, että alat väsyä hänen hitauteensa, ja sehän ei ollut tarkoitus, vaan olla avuksi.

Toinen vaihtoehto on hankkia muitakin kuskeja ostosreissuille ja neuvoa heillekin niksit ja kikat, miten kaikki sujuisi leppoisasti.

Kauppakeskuksista on kokonaan otettu pois mahdollisuus istahtaa hetkeksi penkille. Saattaja ei voi istua missään paitsi jossain kauempana olevassa kahvilassa. Asiakas itse ei hänkään voi levähtää hetkeksi, koska istumapaikkoja ei ole.

Vierailija
38/52 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun edes autat mutta varmaan äidillesi olisi suuri asia päästä itse kotoa kaupoille ja asioille.  Eikö teilläpäin ole mitään palvelubusseja jotta äitisi pääsisi kotiovelta js takaisin itse asioille.

En ole ikinä kuullutkaan mistään palvelubussista, joka hakee kotiovelta ja vie kauppaan. Eikös taksi aja saman asian

Vierailija
39/52 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vanhus pääsee tuulettumaan ja ihmisten ilmoille. Minä käytän omaa äitiäni 86v kaupoilla ja ihan hänen tahtiin mennään. Hän oikeen odottaa kauppareissuja. Käymme myös aina kahvilla ja voi kun hän nauttii.

Olet niinkuin minä. Tiesin, ettei äitini enää välttämättä kovin kauaa elä, joten halusin mennä hänen ehdoillaan ja antaa nauttia. Meillä oli mukavia juttutuokioita ja sain kysyttyä kaikkea, mitä halusin tietää perheemme elämästä ja äidin nuoruudesta. Hänen menehdyttyä ei ole jäänyt yhtään asioita kalvamaan, että miksen mennyt, kun hän pyysi tms. Hänellä oli joistakin lapsuuden asioistani huono omatunto ja vapautin hänet niistä. Lisäksi muistin useasti päivässä sanoa, että äiti rakastan sinua ja hän aina sanoi rakastavansa enemmän. 

Saattohoidin hänet ja sanoin rakastavani häntä ja vastaus oli sama kuin aiemmin. Ne olivat hänen viimeis

Onnekas. Itse en voisi kuvitellakaan, että äitini sanoisi minulle rakastavansa minua. 

Jos äitisi on vanha ei hän ole oppinut tuohon amerikkalaisten elokuvien rakkaushöpinään. Eläpä sinäkin elämää äläkä  satuelämää.

Vierailija
40/52 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai palkkioksi vanhus maksaa ostoksesi. Ei tuossa muuten ole mitään järkeä.

Jos Suomen päättäjät ovat kovasydämisiä ja julmia, niin kyllä ovat kansalaisetkin sitä toisilleen. Ei niin mitään empatiaa ja ymmärtämystä toista hmistä kohtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme