Toimeentulotuesta
Molemmat lapseni ovat kohta aikuisia. Aion hakea toimeentulotukea sitten. Eikö olekin niin, että me olemme siinä tapauksessa kaikki omia yksiköitämme, eikä toistemme tulot vaikuta toisiin? Iso helpotus, jos näin on, koska muutoin olemme pulassa.
Kommentit (50)
Vierailija wrote:
Hyvin ovat lapset sosiaalitukien käyttöä opiskelleet, pienestä pitäen, ihania nämä nyky yh-t.
Mitä sä lässytät. Jos on pakko hakea toimeentulotukea, niin tilanne on silloin sellainen, että se tosiaan on pakko.
Vierailija wrote:
Hyvin ovat lapset sosiaalitukien käyttöä opiskelleet, pienestä pitäen, ihania nämä nyky yh-t.
Ei yh saa sen helpommin toimeentulotukea kuin sinäkään tai joku muu. Yhtään säästöjä ei saa olla eikä mitään omistaa. Kaikki muut tuet pitää hakea ensin. Tiedän kyllä useamman hyväosaisen ydinperheen lapsen, jotka muuttaneet kotoa vuokra-asuntoon tukien varaan täytettyään 18.
Vierailija wrote:
Täysi-ikäinen lapsi hakee toimeentulotukea omalla hakumuksellaan. Oletan, että myös vanhempi tällaisessa tapauksessa.
Tämähän on periytyvä ominaisuus tämä tukien hakeminenkin.
Vierailija wrote:
Lohdun sanoja vähävaraiselle. Jos olisit syntynyt rikkaaseen perheeseen kasvaisi aivojen paikalla persereikä kuten tällä kaverilla.
Vierailija wrote:
Mutta jos asutaan kuitenkin samassa asunnossa niin kuitenkin asumismenot kait lasketaan jotenkin puoliksi? Ei se niinkään voi mennä, että haetaan tt-tukea kukin erikseen ja esitetään asumismenot ikäänkuin asuisi taloudessa yksin? Eli jokainen laittaa kokonaiset asumismenot, vaikka niitä jakamassa on taloudessa useampi.
Miten on, asioista tietävät?
Kysy v..ttu Kelasta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei yh saa sen helpommin toimeentulotukea kuin sinäkään tai joku muu. Yhtään säästöjä ei saa olla eikä mitään omistaa. Kaikki muut tuet pitää hakea ensin. Tiedän kyllä useamman hyväosaisen ydinperheen lapsen, jotka muuttaneet kotoa vuokra-asuntoon tukien varaan täytettyään 18.
Saa omistaa vaikka asunnon ja autonkin, mutta kaikki helposti realisoitava on myytävä.
Vierailija wrote:
Kaikkien perheenjäsenten tulot lasketaan yhteen. Olette yksi ruokakunta.
Ja jos olet yrittäjä niin lapsesi ja muut perheenjäsenet eivät saa mitään työttömyys-/toimeentulotukea koska heidät Kelassa lasketaan osa-aikayrittäjiksi.
Vierailija wrote:
saatte yhteensä n1650 euroa + vuokra + lääkkeet + lääkärimaksut
Ei h..vetti, noin paljon mällättävää?
Vierailija wrote:
Minä eläkeläisenä en saa senttiäkään toimeentulotukea, lääkkeet jos loppuu eikä ole rahaa niin sitten on oltava ilman niin kauan kun saa rahaa. Lääkärimaksut on tottakai myös maksettava itse. Sähkölaskuja ei huomioida menoksi ollenkaan ja silmälaseihin pitää itse säästää kuukausikaupalla koska muuten niitä ei pysty hankkimaan. Ja käteen saan 900 e kuukaudessa.
Vierailija wrote:
Hallitus on huolissaan toimeentulo menoista, samaan aikaan maksetaan yritystukia 10-20miljardia, ja niistä suurin osa menee pörssi yrityksille. Esim Tallinkille maksettiin yritystukia palkkamenoihin Suomalaisten verovaroista.
Mistäs ne varat tulee niille suomalaisille, ennen kuin muuttuvat verovaroiksi? No niistä pörssiyrityksistä..... Ilman näiden yritysten maksamia palkkoja, kenenkään ei tarvitsisi tässä ketjussa pohtia että minkälaisen siivun he niistä saavat käymättä itse töissä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minä eläkeläisenä en saa senttiäkään toimeentulotukea, lääkkeet jos loppuu eikä ole rahaa niin sitten on oltava ilman niin kauan kun saa rahaa. Lääkärimaksut on tottakai myös maksettava itse. Sähkölaskuja ei huomioida menoksi ollenkaan ja silmälaseihin pitää itse säästää kuukausikaupalla koska muuten niitä ei pysty hankkimaan. Ja käteen saan 900 e kuukaudessa.
Oletko hakenut asumistukea ja toimeentulotukea? Ei niitä myönnetä hakematta..
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Toimeentulotuki on aika yksiselitteinen. Sitä saa statuksesta riippumatta, jos edellytykset täyttyvät. Jos eivät täyty, niin sitten ei saa. Mitä jätit kertomatta?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Toimeentulotukeahan haetaan ja maksetaan kuukausittain. Eli jos ns. normaalisti oikeutta ei synny, niin silti jonakin kuukautena, jolloin on ylimääräisiä tt-tuessa huomioitavia kuluja voi sitä silti saada. Niin minä hankin silmälasit. Ja kun mieheni sairaalalaskut tulivat, niin sille ajalle saimme toimeentulotukea, vaikka muuten emme saaneet.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Siinäs näette. Tukien hakeminen ei periydy (kuten ei myöskään ammatti periydy). Hyvätuloiset vanhemmat eivät koskaan ole saaneet tukia, mutta lapset saavat kun muuttavat vuokra-asuntoon.
Kelan laskurit on tätä varten. Käy siellä tekemässä ehdotus.
Mietin, että kannattaisiko mun hakea ensi vuonna, kun asumistuki pienenee. Nyt en saa, mutta tilanne muuttuu. Sitten saan kivasti myös lääkkeet, voisin hommata uudet silmälasit ja käydä hammaslääkärissä.
Jos käteen jää 900 euroa asumismenojen jälkeen niin eipä toimeentulotukea kuulukaan maksaa. Sitten vasta jos jäiusi alle 555 euroa.
Kelan sivuilla lukee ihan selvästi: Täysi-ikäinen lapsi
Täysi-ikäistä lasta ei lasketa samaksi perheeksi vanhempiensa kanssa, vaikka he asuisivat samassa asunnossa. Täysi-ikäinen lapsi hakee perustoimeentulotukea omalla hakemuksellaan.
Aikuinen vanhempien luona asuva lapsi saa toimeentulotukea 405 euroa.
"Täysi-ikäistä lasta ei lasketa samaksi perheeksi, vaikka he asuisivat samassa asunnossa."
Kelan sivuilta. Ja täysi-ikäinen tekee oman hakemuksensa.