Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mediassa on käynnissä etätyön vastainen kampanja

Vierailija
01.11.2023 |

Viime viikkoina niin ylessä kuin hs:ssä on ollut uutisointia siitä, miten etätyö on huono tältä ja tältä kantilta. Ei sovi Suomeen se, että jotkut voivat työskennellä kotona, kun toiset raahautuvat räntäsateessa töihin. Kaikkien pitäisi mennä räntäsateessa töihin ja kaikilla pitää olla kurjaa! Eiköhän kohta tule joku etätyöverokin. 

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mistä te löydätte näitä 100% etätöitä? 

Vierailija
82/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän off topic, mutta etätöitä tehdessäni ja ikkunasta ulos katsellessani katuni ravintoloissa on todella paljon enemmän kulkua kuin ennen (asun keskustassa kadulla jolla on useampia ravintoloita). Moni joko noutaa tai tilaa lounasta. Myös lounaiden laatu on parantunut, joka varmaan johtuu siitä että asiakkaita on enemmän ja pystyvät tarjoamaan monipuolisempaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Asiantuntijahommissa ei ole mitään tarvetta olla paikan päällä ainakaan. Varmaan on aika pitkälti koulutuksesta kiinni. 

Vierailija
84/97 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin etätöitä tehdessä niin paljon paremmin, tarvitsen pitkät yöunet luonnostaan ja etätyö mahdollistaa sen. Jos käyttäisin 2h päivässä julkisissa kulkuvälineissä se aika lähtisi unesta pois. Siksi on niin vaikea motivoida itseä menemään toimistolle, vaikka kuitenkin joitakin kertoja kk käyn myös siellä. 

Ja etänä pyykkään tauolla ja silitän koiraa, hoidan omia vakuutusasioita yms. Ei tarvitse meikata jolloin säästyy aikaa ja rahaa ja ei tule iholle kemikaalikuormaa niin paljon. Ja vaatteet on mukavat ja villasukat jalassa. 

Toki työkavereita on kiva nähdä välillä mutta kun hekin ovat etätlissä paljon niin toimistolla heitä ei välttämättä näkisikään 

Vierailija
85/97 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen palkanlaskija, 100% etätyö. Ei ole tippaakaan ikävä avotoimistolle - meteliä, juorukerhoja, liian kuuma ilma, vihasin toimistovaatteita. Nyt työasunani on mukava kollegehaalari ja villasukat. Saan päivässä enemmän aikaan kuin toimistolla, koska toimistolla oli jatkuvasti keskeytyksiä. Metelin takia energiaa meni liikaa pelkästään siihen, että pystyi keskittymään omaan tekemiseen sen hälyn keskellä. Jos minut pakotettaisiin takaisin toimistolle, tekisin täsmälleen työpäivän verran, en minuuttiakaan yli vaikka kuinka aikataulut paukkuisi. Nyt joustan mielelläni tilanteen mukaan.

Vierailija
86/97 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se etätyö nyt ihan raivostuttavan epätasa-arvoistavaa, ei kai siitä kukaan ole tosissaan toista mieltä?  

Suuripalkkaiset "asiantuntijat" istuu kotisohvalla näppäilemässä välillä vähän tietsikkaa ja vähentävät verotuksessa työmatkakulut sinne 30km päässä olevalle toimistolle täysin ilman omaatuntoa, tienaten näin vielä entistä enemmän.

Samaan aikaan normaalit pienipalkkaiset ihmiset skrapaa aamuviideltä auton ikkunoita maksaen bensasta 2,5€ litralta tai värjöttelevät räntäsateessa asemalla odottamassa joukkoliikennevälinettä altistaen itsensä sairauksille ja pohja sakan häiriköinnille.

Vierailija
87/97 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kateelliset kampanjoi. Minusta sopiva on, jos on 2 päivää duunipaikalla ja etätöissä.

Meillä ainakin on sellainen työ, että ei siitä pystyisi lusmuilemaan, vaikka sellaista haluaisikin.

Juuri näin. Sanomalla ei sallita erityisesti etätöitä, joten pakkohan sen on olla pahasta.

No Sanomatalohan rakennettiin aikana, jolloin etätyöstä ei puhuttu! 😀 Harmittaahan se, jos olisi talo puoli tyhjä!

Vierailija
88/97 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiva tietää kuka näitä median kirjoittamia työelämän rummutuksia tilaa. Ne on niin täynnä ristiriitaisuuksia käytäntöjen ja utopian välillä, että niille ei voi muuta tehdä kuin nauraa. Massa työttömyys=työvoimapula, ulkomaisen työvoiman tarve=ei palkata ilman valmista kielitaitoa, etätyö=äkkiä takaisin toimistoon, ...

Vierailija
89/97 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Voisiko joku henkilöstö tmv johtajahemuli kertoa, miksi haluatte pakottaa ihmiset takaisin toimistolle? 

Yksi selitys voi olla kallis kiinteistö, mille halutaan käyttöastetta. 

Vierailija
90/97 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Etätyö myös lisää lihavuutta ja huonontaa kuntoa sillä hyötyliikunta on suurimmalle osalle ihmisistä tärkeintä liikuntaa. 

Jaa nyt on enemmän aikaa liikuntaan, kun aikaa säästyy työmatkoista. Itse käyn  ruokatunnilla lenkilä ja näin talvellakin pääsee päivänvalossa ulos.

Vierailija
91/97 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitä keski-iän ylittäneitä ne valittajat on? Etätyö on tätä päivää ja enenevimmissä määrin tulevaisuutta. Maapallokaan ei tykkää että jokainen suhaa päivässä kymmeniä kilometrejä autolla täysin turhaan.

Minä olen 56-vuotias ja olen todella onnellinen, että saan tehdä halutessani etätyötä ja olen kokonaistyöajassa, joten hyvin pitkälle saan itse määrätä työaikanikin.

Vierailija
92/97 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Etätyö myös lisää lihavuutta ja huonontaa kuntoa sillä hyötyliikunta on suurimmalle osalle ihmisistä tärkeintä liikuntaa. 

Kotiovelta parkkipaikalle 20 metriä. Autolla työpaikan parkkihalliin ja sitten hissillä ylös. Sama matka työpäivän jälkeen ja tarvittaessa autolla kauppaan. Etätöissä lounastauolla kävellen 300 metrin päässä olevaan lähikauppaan ja kävellen myös takaisin. Vaikka ei liikkuisi yhtään enempää, kumpi on parempi? Etätyöpäivän jälkeen voi lähteä vaikka heti liikkumaan, koska ei tarvitse istua autossa ruuhkassa. Eikä käydä enää paluumatkalla kaupassakaan, kun tuli käytyä jo.

Vierailija
93/97 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs tätä kampanjaa oikein käydään, kun en ole asiaa havainnut? Vai onko ap vaan niitä lusmuja, jotka pelkäävät että osaamattomuus ja laiskuus tulee ilmi, kun joutuu välillä käymään toimistolla?

Vierailija
94/97 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jaa. Kun itse siirryin etätöihin, niin sain sen verran lisää vapaa-aikaa matka-aikojen jäätyä pois, että aloitin uudestaan kuntosalilla käymisen monien vuosien jälkeen.

Lähityöpäivien jälkeen olin niin loppu, etten jaksanut kuin tehdä ruoan ja katsoa tv:tä.

Ylipäätään jaksaminen ja hyvinvointi omalla kohdalla parantunut hurjasti etätöihin jäätyä.

95/97 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Riippuu ihmisestä, työstä ja ympäristöstä. Kun olin vielä lähitöissä, suurin osa työmatkasta meni istuen ja loput työmatkasta pysäkillä ja asemalla seisten ja seuraavaa kulkuvälinettä odotellen. Työni on istumatyötä ja toimistolla kahvihuone oli ihan parin oven päässä. Lounaalle mentiin porukalla lounasravintolaan (hissillä alas ja hissillä ylös) ja buffet pöyddästä syötiin "koko rahan edestä". Illalla kotiin palattua piti laittaa ruokaa, pestä pyykit, hoitaa tiskit jne. Mulla ei ole koskaan ollut tapana jättää uunia, tiskikonetta tai pyykinpesukonetta päälle, kun lähden pois kotoa. Joten kotona olin, kunnes kaikki laitteet olivat pysähtyneet. Sitten olikin jo ilta pitkällä eikä tullut lähdettyä enää yhtään minnekään. Paitsi silloin, kun mulla oli edellinen koirani. 

Etätöissä mun tilanteeni on toinen. Istumatyö edelleen, mutta kävelen portaita useita kertoja päivässä. Työhuone kun on yläkerrassa ja keittiö alaakerrassa. Kun haluan kahvia, pitää kävelä raput alas ja sitten taas ylös. Lounastauolla en mene buffet pöytään syömään vaan useimmiten lähden koirani kanssa ulos tai käyn lähikaupassa. Tai vaikka imuroin tai jotain. Lounaaksi syön yleensä edellisen päivän jämiä eikä ruokailuun mene kuin max 10 minuuttia. Ja senkin voin yleensä tehdä samalla, kun vastailen työsähköposteihin. Tiskikoneen, pyykinpesukoneen ja uuninkin voi jättää päälle, kun "lähtee töihin". Lähitöissä tauoillakin istui jossain (kahvihuoneessa tai lounasravintolassa), mutta kotona tauot tulee käytettyä johonkin hyödyllisempään kuin istumiseen. Kun työpäivä on ohi, ei tarvitse enää alkaa laittamaan ruokaa, pesemään pyykkiä tms. Tavallisimmin käyn koirani kanssa 3 kertaa päivässä lenkillä ja tämä toki piti tehdä myös silloin, kun olin lähitöissä ja mulla oli koira. Nyt etätöissä tulee usein tehtyä usein neljäskin lenkki koiran kanssa. Tai ainakin yksi lenkki on pidempi, koska töiden jälkeen ei odotakaan enää kotityöt. Mun siskoni on lähitöissä ja  kulkee työmatkansa omalla autollaan, mutta ei hän koskaan lähde iltaisin kävelylle, ellen mä mene koirani kanssa kysymään häntä mukaani. 

Mä lihoin niinä vuosina, kun olin lähitöissä, mutta mulla ei ollut enää koiraa. Usein jäätiin ylitöihin ja kun ei ollut muutakaan syötävää ja lounaasta oli jo aikaa, vedettiin suklaata pahimpaan nälkään. Töiden jälkeen oli myös usein niin väsynyt, että ei jaksanut enää illalla alkaa kokkailemaan vaan ruoka oli sitten jotain helppoa ja nopeaa. Monesti tuli napattua kotiin palatessa vaan paikallisesta ravintolasta pizza. Ja kahvia meni työpäivän aikana valtava määrä, kun yritti sillä selvitä pahimmasta väsymyksestään. Tätä nykyistä koiraa en olisi edes ottanut, jos mulla ei olisi jo silloin ollut 100% etätyömahdollisuus. 

Tilanne on toki toinen, jos työmatkansa kulkee kävellen tai pyörällä. Mä en kulkenut ennen etätöitäkään. 

Vierailija
96/97 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teiltä autistivajakeilta ei kysytä mitään! Maailman arvovaltaisimmat yritykset Apple ym ovat tutkineet asiaa paljon ja etätyö ei lisää tuottavuutta eikä varsinkaan hyviä ideoita. Se lisää vain eristäytymistä. 

Onko ihme, että haluaa olla etätöissä, kun nämä toimistotyypit ovat näin kivoja, että kutsuvat etätöissä työskentelevät "autistivajakeiksi"? Olisikohan peräti kunnianloukkaus. Ja missä ovat nämä tutkimukset, jotka osoittavat, että "etätyö ei lisää tuottavuutta eikä varsinkaan hyviä ideoita". Niistä vaan kirjoitetaan, mutta kukaan ei ole niitä nähnyt.

Vierailija
97/97 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään käydä toimistolla sen 2-3 päivää viikossa. Tulisin varmaan hulluksi jos kävisin vaan kerran kuussa. Mutta meillä onkin tosi kiva tiimi, on aidosti kiva nähdä kollegoita. Ja töistä tullessa on näppärä hoitaa kauppaostokset ym niin ei tarvitse lähteä erikseen kauppaan. Mulla on työmatkaa 25 km suuntaansa eli ei ihan naapurissa ole. 

Kyllä etätyö silti on ihan kultaakin kalliimpaa, en sitä kiellä. On helppo hoitaa lasten lääkärireissut keskellä päivää ym. Välillä sitä oikein ihmettelee miten joskus jaksoi mennä työpaikalle 5 kertaa viikossa. Enää ei jaksaisi. 

Eiväthän ihmiset jaksaneetkaan. Kukaan ei varmaan halua itse korona-tautia takaisin, mutta etätyöt pelasti varmaan monen burnoutilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi