Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mediassa on käynnissä etätyön vastainen kampanja

Vierailija
01.11.2023 |

Viime viikkoina niin ylessä kuin hs:ssä on ollut uutisointia siitä, miten etätyö on huono tältä ja tältä kantilta. Ei sovi Suomeen se, että jotkut voivat työskennellä kotona, kun toiset raahautuvat räntäsateessa töihin. Kaikkien pitäisi mennä räntäsateessa töihin ja kaikilla pitää olla kurjaa! Eiköhän kohta tule joku etätyöverokin. 

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen tehnyt etätöitä koko lasten ala-asteen ajan. On ihanaa, että olen voinut olla lähettämässä heidät kouluun ja vastaanottamassa koulusta vaikka välillä on tietysti kiire ja minusta ei juuri seuraksi ole, mutta olen kuitenkin paikalla jos joku hätätila tulee. 

Muistan omasta lapsuudesta kuinka yksinäistä ja pelottavaa oli yksin kotona ennen kuin vanhemmat tuli töistä. 

No jep. On hienoa ettei 8-vuotiaan tarvitse olla tunteja yksin kotona (iltapäiväkerhoonkin pääsee vain ekaluokkalaiset), vaan kotona on se vanhempi turvana. Enkä tarkoita että etätöitä tekevä vanhempi hoitaisi tai viihdyttäisi sitä lasta, mutta tuo se silti turvaa kun vanhempi on kotona. 

Kyllä, on siinä ainakin lähempänä auttamaan lasta, jos jotain sattuu. 

Vierailija
62/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiinnittänyt samaan huomiota. Etenkin HS julkaisee säännöllisin väliajoin etätyötä mollaavia juttuja, joka kertoo siitä, että kyseissä lafkassa on etätyöt kielletty. Myös Ylessä on ollut mollaavia juttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi onnellinen, ettei tarvitse tehdä töitä enää siellä juorupesässä eli toimistolla. 

Kaikenlaista turhaa läkätystä ja valitusta joutui kuuntelemaan vuosikaudet väkisinkin. Nyt saa tehdä työnsä rauhassa kotona ilman häiriötekijöitä. Olen paljon tuottavampi etätyössä kuin työpaikalla. 

Vierailija
64/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tuo vastustus on aika outoa, koska etätyössähän säästemään polttoainetta ja se on luontoa säästävää, kun ei posoteta autolla  töihin. Meillä ainakaan ei mitään julkista liikennettä sopivaan aikaan ole.

Ne säästyneet kilometrit tarkoittaa myös menetettyjä verotuloja. Se että jostain New Yorkista ei tule satojen vuosien päästä Atlantista auttaa tänä päivänä kovin huonosti.

Eikö päästöjen vähennys ilmastonmuutoksen torjunnassa ole enää kuuminta hottia?

Ei ole, kun nyt pitäisi raahautua työpaikalle sekä tulla sairaana töihin. 

Vierailija
65/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Teiltä autistivajakeilta ei kysytä mitään! Maailman arvovaltaisimmat yritykset Apple ym ovat tutkineet asiaa paljon ja etätyö ei lisää tuottavuutta eikä varsinkaan hyviä ideoita. Se lisää vain eristäytymistä. 

No mihin sä niitä autistivajakkeja siellä työpaikalla tarvitset? Yleisöksi aplodeeraamaan teidän pursuavalle luovuudelle? Vai pilkattavaksi?

Mä aivan tosissani uskon, että joitakin riepoo etätyö, kun ne ei pääse enää kunnolla veeetileman ja kiusaamaan muita, ei pääse arvostelemaan ulkonäköä ja vaatteita, ei ole tarpeeksi yleisöä jolle esiintyä ja ei ketään joka nauraisi jutuille.

Vierailija
66/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahahan se tässä on joka ratkaisee. Toimistotilat menee hukkaan ja ei tuota, kun ei ole työntekijöitä. Meilläkin firma maksaa 100 000e/kk vuokraa isosta talosta, jonka täyttöaste on ehkä 20-30%. Ollaan muuttamassa pienempään.

Lounasravintolat on puolityhjillään monena päivänä viikossa. Niitä on omalla alueella nyt 3 ja 2 tulossa lisää. Toinen uuteen isoon toimistorakennukseen. Saas nähdä miten käy.

Vierailija
67/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä huomattiin että etätyöhön siirryttiin ihan sujuvasti, ja työ sujuu hyvin. Myytiin yksi kerros pois, ja kellään ei ole enää omaa työpistettä. Silloin tällöin pitää köydä töissä, noin 3 päivää kuussa. 

Kun omaa tehokkuuttani miettii niin kyllä, joskus olen itse hyötynyt siitä että olen kotona: voin aamulla ajastaa pesukoneen päälle ja ripustaa pyykit ruokiksella tai töiden jälkeen, tai jos posti tai tiskikoneenkorjaaja tulee päivän aikana niin ehdin ne päästää sisään. 

Toisaalta nyt työnantaja maksaa vain siitä ajasta jonka oikeasti olen koneella - kirjaudun sisään vasta kun oikeasti aloitan työt ja ulos heti kun työt loppuu. Työnantaja ei maksa vaatteiden vaihdosta eikä kahvin keitosta. Ruokis on palkatonta heti kun mennään yli 25 minuuttia. Koskaan en ole huijannut merkinnöissä, tunteja kyllä kertyy ilmankin

Olen myös sairastanut kevyen flunssan ja lievän vyöruusun töitä tehden. Kotona jaksoi hyvin tehdä töitä, työpaikalle en olisi lähtenyt mistään hinnasta. Yksi tyotoveri sairasti koronankin niin lievänä ettei tuntenut tarvetta ottaa saikkua. Töistä olisi pitänyt olla pois pari viikkoa.

Vierailija
68/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen kiinnittänyt samaan huomiota. Etenkin HS julkaisee säännöllisin väliajoin etätyötä mollaavia juttuja, joka kertoo siitä, että kyseissä lafkassa on etätyöt kielletty. Myös Ylessä on ollut mollaavia juttua.

Ne Hesarin jutut ovat viime aikoina olleet niin asenteellisia että minullekin on tullut se vaikutelma, että toimituksessa on etätyövastaisuutta.

Vierailija
69/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tuo vastustus on aika outoa, koska etätyössähän säästemään polttoainetta ja se on luontoa säästävää, kun ei posoteta autolla  töihin. Meillä ainakaan ei mitään julkista liikennettä sopivaan aikaan ole.

Ne säästyneet kilometrit tarkoittaa myös menetettyjä verotuloja. Se että jostain New Yorkista ei tule satojen vuosien päästä Atlantista auttaa tänä päivänä kovin huonosti.

Eikö päästöjen vähennys ilmastonmuutoksen torjunnassa ole enää kuuminta hottia?

Onhan se hurmaava ajatus, mutta ei niin mutkaton toteuttaa. 

Paljolti sama kuin vaikkapa tupakoinnin loppuminen, että verotulot katoaa välittömästi, mutta kulut juoksee vielä vuosikausia. 

Vierailija
70/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Etätyö myös lisää lihavuutta ja huonontaa kuntoa sillä hyötyliikunta on suurimmalle osalle ihmisistä tärkeintä liikuntaa. 

Päinvastoin.Työmatkoihin menevän ajan voi käyttää liikuntaan,ehtii ja jaksaa liikunnallisiin harrastuksiin ja rahaa niihin jää työmatkakuluista eikä sairaudet tartu ,kun ei liiku niin paljoa julkisilla.

Tuossa on tuo painava sana 'voi', suurin osa ei kuitenkaan niin tee, vaan makaa röhnöttää vain isomman osan päivästä. 

Vierailija
71/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Etätyö lisää eriarvoisuutta. Duunareiden pitää omalla kustannuksellaan edelleen raahautua työpaikalle, kärsiä työmatkoista, eivätkä he voi olla lastensa turvana jne jne ja saavat lähityöstä usein vähemmän palkkaa kuin siistiä toimistotyötä etänä tekevät. Ei varmaan lisää ihmisten motivaatiota hakeutua aloille, missä työ pitää aina tehdä työnantajan tiloissa. 

On totta, että kaikissa ammateissa ei voi olla etänä. Esim Kirurgin ja lähihoitajan työ vaatii läsnäoloa. Mutta olis ihan älytöntä sen takia vaatia etätyöläisiä toimistolle takaisin.. sen sijaan, että kurjistetaan kaikkien oloja niin lähtisin miettiin, miten matalapalkkaiselle lähihoitajille voisi kompensoida sen, että hän joutuu aina kulkemaan työmatkan. Ainakin ennen oli niitä pekkaspäiviä?

Vierailija
72/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään käydä toimistolla sen 2-3 päivää viikossa. Tulisin varmaan hulluksi jos kävisin vaan kerran kuussa. Mutta meillä onkin tosi kiva tiimi, on aidosti kiva nähdä kollegoita. Ja töistä tullessa on näppärä hoitaa kauppaostokset ym niin ei tarvitse lähteä erikseen kauppaan. Mulla on työmatkaa 25 km suuntaansa eli ei ihan naapurissa ole. 

Kyllä etätyö silti on ihan kultaakin kalliimpaa, en sitä kiellä. On helppo hoitaa lasten lääkärireissut keskellä päivää ym. Välillä sitä oikein ihmettelee miten joskus jaksoi mennä työpaikalle 5 kertaa viikossa. Enää ei jaksaisi. 

Vierailija
73/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tänään etätöissä 8.00-16.30. Ehdin aamulla siivota keittiön ja pestä 2 koneellista pyykkiä ennen töiden alkua.

Iltapäivällä sain niin hyvän flown päälle, että meni pari kolme tuntia täysin keskeytyksettä ja tuotteliaasti työhön uppotuen. Edes itse en itseäni keskeyttänyt.

Aamupäivä meni sähköpostien ja pienempien hommien parissa.

Klo 17-19 töiden jälkeen ehdin vielä vapaaehtoistehtäviin.

Mielestäni oli hyvä päivä ja tuli palkka ansaittua.

Lounasravintolaa en kylläkään käyttänyt, mutta en myöskään pendelöinyt nastarenkailla kehäteillä.

Vierailija
74/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesari on havahtunut että keskustassa ei kohta ole jäljellä enää muita kuin ne ja sian omaisesti käyttäytyvät maa-ei saa sanoa ääneen -laumat. 😁😁😁😁

Vierailija
75/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hesari on havahtunut että keskustassa ei kohta ole jäljellä enää muita kuin ne ja sian omaisesti käyttäytyvät maa-ei saa sanoa ääneen -laumat. 😁😁😁😁

Mutta mihin ne meitä maalaisjuntteja edes tarvii, ku se ruokakin vaan ilmestyy sinne kauppojen hyllylle, pitäköön tunkkinsa 😊😊

Vierailija
76/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli kyllä, että Helsinkiin ei tee mieli mennä! Ihan kiva ja kaunis kaupunki, rakkaan Suomen maamme pääkaupunki, surettaa. 

Vierailija
77/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Voisiko joku henkilöstö tmv johtajahemuli kertoa, miksi haluatte pakottaa ihmiset takaisin toimistolle? 

No kun niitä v i T uttaa kun toimitilat on tyhjillään ja rahaa palaa 💸💸💸 yritetään pakottaa jengi toimistolle vain siksi.

Vierailija
78/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sly totesi Arskalle joskus 10v sitten kun eivät halunneet istua neljän seinän sisällä, Tell me whoever put me in here, I'm gonna burn this place to the ground.

Vierailija
79/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mutta mihin ne meitä maalaisjuntteja edes tarvii, ku se ruokakin vaan ilmestyy sinne kauppojen hyllylle, pitäköön tunkkinsa 😊😊

Kyse ei ollut maalaisista vaan muun -ei saa sanoa. Koko sana ei mene sensuurista läpi. 

Vierailija
80/97 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiriitaista. Eikös etätyö ole mullistava ilmastoteko! Ilmeisesti ei olekaan mitään ilmastokriisiä? No eipä sinä, lähdenpä huomenna köröttelemään bensa autollani 50km kohti toimistoa tekemään tietokonetöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän