Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen taas raivoissani myöhästyjälle. Aina sama juttu

Vierailija
01.11.2023 |

Lähtee vasta kun pitäisi jo tavata. Eikä ilmoita aiemmin.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onneksi olen joka paikasta aina myöhässä niin saa teidän kaltaiset ihmiset sisältöään elämään eli tulla tänne joka kerta vinkumaan asiasta :) 

Myöhästytkö myös lääkäristä? Junasta? Lentokoneesta?

Jos onnistuu pääsemään mihinkään näistä ajoissa, ei ole mitään syytä myöhästellä muuallakaan.

Itse en vuorovaikuta myöhästyjien kanssa. Jos ihminen ei arvosta minua sen vertaa, että olisi itse sopimanaan aikana paikalla, minä en arvosta sitä ensinkään.

Vierailija
62/98 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Omat vanhempani olivat ja ovat edelleen tuollaisia. Lapsena muistan sen hädän, kun jossain olisi pitänyt olla tiettyyn kellonaikaan, niin nämä lähtivät liikkeelle silloin.

Oli niin noloa olla myöhässä aina. Musiikkiopiston pääsykokeesta, oppilaskonsertista jossa itse esiinnyin jne.

Itkin stressaanyuneena hiljaa takapenkillä, kun nämä kaksi kävivät kaikessa rauhassa hakemassa lompakkoa ja varmistelemassa ovia. Minähän siitä nuhteet sain kun lopulta päästiin paikalle. :(

Nyt isäni on hoitokodissa ja äitini on edelleen yhtä mahdoton. Sovimme, että tulen hakemaan hänet tiettyyn kellon aikaan, niin silloin hän alkaa vasta valmistautua, laittaa hiuksiaan, keräilee tavaroitaan ja valitsee vaatteitaan.

Sietämätöntä itsekkyyttä.

Sanomattakin lienee selvää, että itse olen paikalla aina ajoissa. Hyv

Tee samoin kuin minun mieheni omalle äidilleen. Hän ei edes autosta nouse, vaan on tehnyt selväksi että kun tulee hakemaan, äitinsä on seistävä maantien laidassa mistä mies noukkii kyytiin, koska siinä ei voi pysähtyä odottamaan. Toimii.

Minäkin muistan lapsuudesta tuon stressin, kun vanhempia, tai siis äitiä, joutui odottamaan. En ikinä myöhästynyt mistään, mutta hilkulla oli esim. bussiin ehtii. Se ahdistus oli ihan kauheaa. Ja äitini aina vaan marttaili, kun hän joutuu kaiken kotona varmistelemaan ja te vaan istutte autossa odottamassa että passataan! Ja sitä tärkeää tekemistä oli kastella kuka juuri silloin...

Olen itse joka paikassa puoli tuntia etuajassa ja rentoudun sen ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikaa ole oikeasti olemassa, joten ei kukaan voi olla myöskään myöhässä.

Vierailija
64/98 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Omat vanhempani olivat ja ovat edelleen tuollaisia. Lapsena muistan sen hädän, kun jossain olisi pitänyt olla tiettyyn kellonaikaan, niin nämä lähtivät liikkeelle silloin.

Oli niin noloa olla myöhässä aina. Musiikkiopiston pääsykokeesta, oppilaskonsertista jossa itse esiinnyin jne.

Itkin stressaanyuneena hiljaa takapenkillä, kun nämä kaksi kävivät kaikessa rauhassa hakemassa lompakkoa ja varmistelemassa ovia. Minähän siitä nuhteet sain kun lopulta päästiin paikalle. :(

Nyt isäni on hoitokodissa ja äitini on edelleen yhtä mahdoton. Sovimme, että tulen hakemaan hänet tiettyyn kellon aikaan, niin silloin hän alkaa vasta valmistautua, laittaa hiuksiaan, keräilee tavaroitaan ja valitsee vaatteitaan.

Sietämätöntä itsekkyyttä.

Sovitte, että jos hän ei ole valmis sovittuna aikana, tapaaminen on peruttu.

Ei sovita, vaan ajoissa olija ilmoittaa.

Vierailija
65/98 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Myöhästelijät ovat kyllä ärsyttäviä. Minulla on myöhästelevä äiti. Hän on aina ollut samanlainen. Minä taas haluan olla aina ajoissa ja stressaannun kovasti, jos on siinä ja siinä, ehditäänkö. Aina kun äidin kanssa mennään vaikka johonkin oopperaan, niin saavutaan kiireellä aulatiloihin takkeja pois ottamaan vasta kun sisäänsoitto on jo lopuillaan. Vessaan ei enää ehdi ja pitää ravata paikalleen hikisenä, hiukset hapsottaen. Olemme myös useamman kerran myöhästyneet laivasta ja junasta, vielä useammin olemme olleet paikalla ihan viime hetkellä kun porttia jo suljetaan, tai kun konnari tähystää vaunun ovelta mattimyöhäisiä.

Nykyään jos menen äidin kanssa jonnekin, en ikinä anna hänen ostaa lippuani, jotta en joudu aulassa odottelemaan ja myöhästymään. Ja jos menemme samalla kyydillä jonnekin, menen hakemaan häntä noin tuntia ennen kuin olisi tarvis. Hän tulee yleensä silloin avaamaan ovea aamutakissaan, kaikki valmistelut

Miksi menet sen kanssa mihinkään? Tuskin se niin ihmeellisen ihanaa seuraa on, että korvaa tuon stressin. Ei äitinsä kanssa ole pakko missään kulkea.

Oma äitini on vähän samanlainen, paitsi että se aloittaa aina valmistautumisen viikkoa etukäteen, stressaa, ei nuku, ja on silti viime tingassa. Vaativa persoonallisuushäiriö, mikään ei ole koskaan riittävän hyvin.

Vierailija
66/98 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovit hänen kanssaan joku klo aika, ja olet itse myöhässä n. puoli tuntia? Niin tuletteko silloin samaan aikaan paikalle?

Vierailija
67/98 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odottaisin max 10-15 minuuttia. Jos ei silloin ole paikalla, niin lähden muualle.

Vierailija
68/98 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sovit hänen kanssaan joku klo aika, ja olet itse myöhässä n. puoli tuntia? Niin tuletteko silloin samaan aikaan paikalle?

Varmaan toimii mutta sit toisaalta miksi sen ajoissa olijan pitäisi tehdä myönnytyksiä? Hän on kuitenkin ns oikeassa. Eikö sen myöhässä olijan pitäisi miettiä kuinka rukata omaa toimintaa? 

Vierailija
69/98 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi sitten sovit tuollaisen kanssa jotain?

Tehkää vain sellaisia asioita mihin voi tulla milloin vain.

Älkääkä menkö itse paikalle puolta tuntia ennen! Yksi kaveri menee aina tapaamisiin hyvissä ajoin eli 30-60 min etuajassa ja on jo ehtinyt tuskastua, kun muita ei näy kun vasta tasalta.

Joo, ja tämä piirre onkin vähintään yhtä ärsyttävää, kun oma viimetinkaisuuteni.

Itse tuskailee vielä kotona keräämässä kamat kasaan, ja siitä autoon matkaamaan kohti tapaamispaikkaa, noin puolituntia ennen sovittua, ja eiköpä tule viesti, että: Ootko missä? Mä oon täällä jo, odottelen sua tässä aulassa!

Omasta kokemuksestani ajoissa olemisesta kerron, että laitan tuollaisen "olen jo täällä" -viestin, jotta toinen tietää,

Minulle rennosti ottaminen on muuten nimenomaan sitä, että menen hyvissä ajoin. Ei tarvitse hosua, eikä höseltää, vaan voi rentotua. Jos bussilla A tulisi vähän kiire, otan edellisen vaikka olisin sitten 45 minuuttia etuajassa. Paljon mukavampaa. Sitten vaan fiilistelen ja katselen ihmisiä ja haahuilen.

Vierailija
70/98 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasit varmaan viestini ivallisen sävyn? Vähempää voisi kiinnostaa sinun arvostuksesi. Se kun ei tuo elämään yhtään lisäarvoa. Naurettavaa vain miten paljon kulutatte aikaa valittamiseen. Voitte miettiä kuinka paljon meni aikaa hukkaan seuraavan kerran kun odotatte myöhästelijää ja seuraavaksi kun tuutte tänne siitä vinkumaan :) 

Vierailija
71/98 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu vuosien takaa katsoi kerrostalon ikkunasta kun bussi lähestyi ja lähti sitten aina hirveällä kiireellä pysäkille. Sama tyyppi torkutti herätyskelloaankin aamuisin melkein tunnin, eikä lämmennyt ehdotukselle laittaa kello suoraan tuntia myöhäisemmäksi ja nousta heti sen soidessa.

Vierailija
72/98 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ystäväni on myös tällainen krooninen myöhästelijä valitettavasti. Olemme olleet ystäviä vuosikymmeniä, ja olen tolkuttoman monta kertaa hänelle tästä myöhästelystä sanonut, kuittaillut, vittuillut ja jopa suoraan sanoen suuttunut, mutta mikään ei auta. Olen yrittänyt kysyä häneltä, miten hän mieltää lähtöajoituksen, jotta pääsisin hieman kärryille, miten tämä myöhästely oikeasti onnistuu häneltä joka juutaksen kerta. Mielestäni hänellä on ajantaju ihan päin persettä. Samaten järjestelmällisyys. Ehkä juurikin jotain piilevää adhd:tä.

Jos me sovitaan tapaaminen klo.14, hän sanoo klo.13:55, että alkaa pukea farkkuja päälle. Minä taasen olen jo menossa paikan päälle tuohon aikaan. Ja aina ne rillit on hukassa, tai puhelin, tai avaimet, tai hattu tai hanskat. Eikä niitä voi etsiä valmiiksi esille vaikka aamulla, vaan nimenomaan viime tipassa.

Minäkin teen nykyään niin, että sovin tapaamisen hänen kanssaan puolta tuntia aiottua aiemmin ja tulen itse siihen tarkoituksella myöhässä, niin ollaan suurin piirtein samoihin aikoihin paikalla. 

Vierailija
73/98 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marin "myöhästyi" presidentin tilaisuudesta - kaksi kertaa.

Vierailija
74/98 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi myöhästelijä ilmoittautuu. En ole kovin paha, sillä yleensä olen vain max 10 minuuttia myöhässä esim. tapaamisista, enkä ikinä mistään tärkeästä kuten lennolta tai junasta, jossa todella on pakko olla ajoissa.

Jos voin avata vähän tätä myöhästelijöiden mielenmaisemaa, niin itselleni ei ole muutoinkaan tarkkaa, että asiat on niin justiinsa - tämähän pilkulleen ajoissa olo on muutenkin perinjuurin suomalainen tapa, eikä esimerkiksi Etelä-Euroopassa kukaan ajattele, että jos on sovittu klo 16, niin paikalla pitäisi olla tasan klo 16:00. Olemme toki Suomessa, sen myönnän.

Minua ei itseäni haittaa tippaakaan, jos joku muu on myöhässä. Jos pitää esim. tavata kaupungilla ja kaveri ilmoittaa myöhästyvänsä puoli tuntia, totean vain, että aha, käynpä vähän katsomassa tuossa putiikissa vaatteita sillä aikaa - ei haittaa! Koenkin, että tämä on aika perustavanlaatuinen persoonallisuusero, joka ihmisten välillä on - toisille on tarkkaa, toisille ei niin justiinsa ja nämä tarkat ihmiset häiriintyvät, kun me myöhästelijät emme toimi kuten he. Tästä syystä en itse esim. enää edes sovi mitään tarkkoja aikoja ellei ole pakko, vaan sovin tapaamiset ja vierailut "klo 16 aikaan" tms eli kukaan ei voi odottaa, että paikalla ollaan klo 16 reikä reikä.

Syyni myöhästelylle on se, että olen todella touhukas tyyppi, jolla on aina jotain työn alla ja lisäksi ns. aikaoptimisti, eli kuvittelen aina, että äkkiäkös tuosta tuon pyykkikasan vielä viikkaan jne. Toisaalta olen ihminen, joka ei pysty jättämään asioita kesken eli kun joku asia on kerran aloitettu, se tehdään loppuun vaikka menisi klo 1 asti yöllä. Tämä tekee minusta mm. varsin tehokkaan ja aikaansaavan työntekijän, kunhan työpaikalle ei tarvitse saapua juuri tietyllä kellonlyömällä - se suorastaa ahdistaa ja aivan turhaan, jos sillä tiettyyn aikaan saapumisella ei ole työn kannalta väliä.

Summa summarum: kehotan teitä tarkkoja ihmisiä ymmärtämään, että me myöhästelijät emme tahallaan tarkoita teitä loukata, olemme vain erilaisia ihmisiä. Jos ei sitä kestä, niin sitten ei tosiaan kannata olla tekemisissä. Itse en ymmärrä, miten joku tietyllä kellonlyömällä paikalla oleminen on jollekin tärkeämpää kuin ihmissuhde, mutta jos näin on, niin ei se ihmissuhde sitten varmaan kovin tärkeä ollutkaan. Ymmärrystä siis puolin ja toisin - yritän tehdä parhaani, että olisin ajoissa kuten tarkat ihmiset toivovat ja toivon, että ajoissa olijat ymmärtävät myös, ettei heidän tapansa toimia ja olla ole välttämättä se ainoa oikea.

Vierailija
75/98 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi sitten sovit tuollaisen kanssa jotain?

Tehkää vain sellaisia asioita mihin voi tulla milloin vain.

Älkääkä menkö itse paikalle puolta tuntia ennen! Yksi kaveri menee aina tapaamisiin hyvissä ajoin eli 30-60 min etuajassa ja on jo ehtinyt tuskastua, kun muita ei näy kun vasta tasalta.

Joo, ja tämä piirre onkin vähintään yhtä ärsyttävää, kun oma viimetinkaisuuteni.

Itse tuskailee vielä kotona keräämässä kamat kasaan, ja siitä autoon matkaamaan kohti tapaamispaikkaa, noin puolituntia ennen sovittua, ja eiköpä tule viesti, että: Ootko missä? Mä oon täällä jo, odottelen sua tässä aulassa!

Omasta kokemuksestani ajoissa olemisesta kerron, että laitan tuollaisen "olen

Mukavaa, että on muitakin noin toimivia. 

Vierailija
76/98 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Huomasit varmaan viestini ivallisen sävyn? Vähempää voisi kiinnostaa sinun arvostuksesi. Se kun ei tuo elämään yhtään lisäarvoa. Naurettavaa vain miten paljon kulutatte aikaa valittamiseen. Voitte miettiä kuinka paljon meni aikaa hukkaan seuraavan kerran kun odotatte myöhästelijää ja seuraavaksi kun tuutte tänne siitä vinkumaan :) 

Tässäpä juuri kiteytit hienosti sen, minkä olen myöhästelijöistä tiennytkin: itsekeskeisiä ja huonosti kasvatettuja. Juuri tästä syystä en enää ole vapaa-ajallani myöhästelijöiden kanssa tekemisissä ollenkaan. Ei stressiä!

Vähänpä tiedät. Kirjoititko viestisi työ aikana myöhästelijälle? Hyvä, ettet käytä vapaa-aikaasi turhien asioiden vatvomiseen kuten myöhästelystä kirjoitteluun :)  

Vierailija
77/98 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tässäpä juuri kiteytit hienosti sen, minkä olen myöhästelijöistä tiennytkin: itsekeskeisiä ja huonosti kasvatettuja. Juuri tästä syystä en enää ole vapaa-ajallani myöhästelijöiden kanssa tekemisissä ollenkaan. Ei stressiä!

Vähänpä tiedät. Kirjoititko viestisi työ aikana myöhästelijälle? Hyvä, ettet käytä vapaa-aikaasi turhien asioiden vatvomiseen kuten myöhästelystä kirjoitteluun :)  

Älä toki vaivaa päätäsi minun ajankäytölläni. Saan käyttää aikani juuri niin kuin itse haluan ja juuri siihen, mihin itse haluan. Kuten jo kerroin, olen päättänyt, etten halua käyttää aikaani myöhästelijöiden odotteluun :) Keskustelen mieluusti asioista täällä. 

Vierailija
78/98 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisaalta olen ihminen, joka ei pysty jättämään asioita kesken eli kun joku asia on kerran aloitettu, se tehdään loppuun vaikka menisi klo 1 asti yöllä. Tämä tekee minusta mm. varsin tehokkaan ja aikaansaavan työntekijän, kunhan työpaikalle ei tarvitse saapua juuri tietyllä kellonlyömällä"

Minäkin olen tuollainen ahkera työntekijä. Sen lisäksi olen kuitenkin myös aina ajoissa. Nämä eivät ole toisensa poissulkevia asioita. 

Vierailija
79/98 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Toisaalta olen ihminen, joka ei pysty jättämään asioita kesken eli kun joku asia on kerran aloitettu, se tehdään loppuun vaikka menisi klo 1 asti yöllä. Tämä tekee minusta mm. varsin tehokkaan ja aikaansaavan työntekijän, kunhan työpaikalle ei tarvitse saapua juuri tietyllä kellonlyömällä"

Minäkin olen tuollainen ahkera työntekijä. Sen lisäksi olen kuitenkin myös aina ajoissa. Nämä eivät ole toisensa poissulkevia asioita. 

Eihän kukaan ole niin väittänytkään. Mutta pystyt siis ilmeisesti kuitenkin jättämään asioita kesken, jos olet aina ajoissa?

Vierailija
80/98 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko vähän löysätä pipoa.

Ei maailma kaadu 15min.