Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse
Tässä tilastoa kaikille nuorten ja työikäisten rahoilla eläville boomereille, jotka väittävät täällä maksaneensa eläkkeensä itse. Teidän mielestänne nuorilta pitäisi vaan leikata, no milläs teidät sitten elätetään kun nuoria ei tueta opintoihin ja työelämään
Kommentit (785)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ms-tauti tai muu sairaus tai vamma ei ole kenenkään muun vika eikä se, että enää ei saa kohta avustajaa kotiin.
Jokaisella avustajalla on oikeus vaihtaa töihin, missä saa 40 h viikossa töitä ja 8 h päivässä putkeen.
Siis sun mielestä nuo sairaudet, vammat ym on avustettavan vika? Juu, ihan tahallaan joku sairastaa esim ms-tautia.
Tottakai työpaikan saa vaihtaa.
Saa ja se sairas voi mennä laitoshoitoon. Puoliso tulee lasten kanssa sitten viikonloppuna katsomaan. Tarhan hoitajat toimii viikolla äitinä, kun isä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko olet itse maksanut tähän mennessä tulevasta eläkkeestäsi ettei vanhuutesi vaan jäisi lastesi huoleksi?
500-100€/kk tulee laitettua sijoituksiin vanhuuden varalle. Eläkejärjestelmää tuskin on 20v kuluttua enää olemassa siinä mallissa että minä sieltä mitään järkevää saisin.
VIhaan tuollaisia laskelmoivia tyyppejä jotka pitävät itseään jotenkin parempana kuin muut! Olet niin fiksu, kun osaat ennustaa tulevaisuuteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheitä joissa käydään töissä asuu vuokrakolmiossa ja vuokrakaksiossa. Ja eläkeläisiä asuu yksin kolmioissa ja omakotitaloissa leveästi.
Monella eläkeläisellä on myös kesämökki ja jopa siis 2 saunaa.
Meillä ei ole saunavuoroa, koska raha menee autoon, kun puolisolla vuorotyö. En käy myöskään parturissa.
miksette hanki, niin ne on eläkeläisetkin aikanaan tehneet ja huomattavasti pienemmillä tuloilla
Tehtaat on loppu, ei ole töitä.
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773
Ai nykyisinkö ei voi asua soluasunnossa enää, kun toiset on tuntemattomia? On pakko vuokrata kallis yksiö, mielellään keskustasta ja voivoi kun ei raha riitä mihinkään, jos asumistukia leikataan. Luuletko, että 80-luvulla kaikki tuntemattomat oli "turvallisia"? Ihan samoin silloinkin oli huumeiden käyttäjiä, alkoholiongelmaisia ja mielenterveysongelmaisia. Soluasunnoissa asuttiin opiskeluaika, koska ei ollut mahdollisuutta/rahaa edes ajatella, että vuokraisi yksiön turvallisuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko olet itse maksanut tähän mennessä tulevasta eläkkeestäsi ettei vanhuutesi vaan jäisi lastesi huoleksi?
500-100€/kk tulee laitettua sijoituksiin vanhuuden varalle. Eläkejärjestelmää tuskin on 20v kuluttua enää olemassa siinä mallissa että minä sieltä mitään järkevää saisin.
Meinaatko, että Suomi antaa kansalaistensa slummiutua kaduille asumaan pahvilaatikoihin?
Vierailija kirjoitti:
Ai nykyisinkö ei voi asua soluasunnossa enää, kun toiset on tuntemattomia? On pakko vuokrata kallis yksiö, mielellään keskustasta ja voivoi kun ei raha riitä mihinkään, jos asumistukia leikataan. Luuletko, että 80-luvulla kaikki tuntemattomat oli "turvallisia"? Ihan samoin silloinkin oli huumeiden käyttäjiä, alkoholiongelmaisia ja mielenterveysongelmaisia. Soluasunnoissa asuttiin opiskeluaika, koska ei ollut mahdollisuutta/rahaa edes ajatella, että vuokraisi yksiön turvallisuuden vuoksi.
Ja eläkeläisillä ei ollut omaa asuntoa. He asui sukulaisten luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheitä joissa käydään töissä asuu vuokrakolmiossa ja vuokrakaksiossa. Ja eläkeläisiä asuu yksin kolmioissa ja omakotitaloissa leveästi.
Meillä ei ole saunavuoroa, koska raha menee autoon, kun puolisolla vuorotyö. En käy myöskään parturissa.
No monet eläkeläiset ovat eläneet suu säkkiä myöten ts ei ole esim matkusteltu, vaan maksettu sitä asuntolainaa.
Eivät nämä eläkeläisetkään olleet varoissaan, kun aloittivat. Niin mekin asuimme liittomme ensimmäiset vuodet kaksiossa kahden ja myöhemmin kolmen lapsen kanssa.
Sitten kun ei enää omassa kodissa pärjää edes apujen kanssa niin hoitokotiin ja hoitokoti vie lähes koko erläkkeen oli se 1200 ueroa tai 5500 euroa ja jos vielä pääomatuloja. Eli kannattaa hassata jo eläissään ja antaa loput lapsille jos on enää mitä antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaivat vielä tilaston siitä kuinka paljon nuoret ovat käyttäneet viiden ikänsä töitä tehneiden verovaroja koulutukseen, päivähoitoon ym. palveluihin.
Tiedätkö edes sitä, että veroa on maksettu ennen paljon enemmän kuinsinä maksat nyt Tai ethän sä oikeesti tiedä mitään, luet vaan jotain typeriä artikkeleita, joissa asioita tarkastellaan hyvin yksipuolisesti.
Ei ole maksettu enemmän veroja.
Ja nytkään ei mene 1000 euron eläkkeestä veroa.
Ennen oli kyllä paljon korkeammat veroprosentit kuin nykyään. Eläkemaksuja alkoivat työntekijät maksaa 90-luvulla.
Linkki vanhoihin veroprosentteihin
Markka-aikaan mun veroprosentti oli 32 ja olin lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tietäisit että oli perheverotus jos olisit oikeasti käynyt töissä 1990-luvulla ja 1980-luvulla.
Ja ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla.
Eläkeläiset yrittää kusettaa nuoria, vaikka ovat itse olleet sossupummeja.
En ole ikinä saanut sossusta mitään, tein koko ikäni töitä.
V i t t u mitä valittajia. Joku saa rahaa yhteen ja toinen toiseen asiaan. Kuinka moni haluaisi maksaa koulutuksensa itse? Tai leikkaukset? Vammaisen palsen hoidot ja apuvälineet?
Vierailija kirjoitti:
Lainaukset ei toimi. Mutta olen kohta 50 ja olen käynyt tarhassa eskarin ja ollut perhepäivähoidossa, että se siitä 1980-luvun lastenhoitopulasta. Ja luokkakaverit kävi tarhan.
Asiat oli eri tavalla eri paikkakunnilla. Esim. työttömien lapsilla ei silloin ollut oikeutta päivähoitoon ennen kuin eskarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistetaan eläkeläisten asumistuki ja mummot muuttaa soluasuntoon tai alivuokralaiseksi.
Niin, kyllähän noita eläkeläisten yhteisasumisia on nyt jo. Ja hyvin voisin muuttaa soluasuntoon jonkun toisen eläkeläisen kanssa.
Niinhän me asuttiin nuorenakin, kun töissäkin sai pientä palkkaa, eikä asumistukea ollut tarjolla. Kimppakämppä tarkoitti 2-3 tyttöä samassa omakotitalon yläkerran hellahuoneessa.
Sillä tavalla moni perhe sai asuntovelkaansa maksettua, kun vuokrasivat huoneita.
Mä olen kohta 50 ja me asutaan vuokrakolmiossa. Puolisolla vakituinen työ ja itse teen sijaisuuksia. Ei saada edes lainaa.
Niin se alkupääoma on aina pitänyt ensin säästää. Se on pankille vakuutena, että pystytte elämään säästäen.
Eli tuo sota-ajan eläneistä vouhkaava on siis sitä mieltä että 60-80v eläkeläisiltä voidaan hyvin leikata? Sehän on hyvä juttu sitten, kun näihin suurin osa eläkemaksuista menee.
Ennen ei eläkeläisillä ollut asuntoa sekä Suomessa että Espanjassa.
Vierailija kirjoitti:
Ironisesti juuri vähiten eläkkeitään itse maksaneet ikäluokat ovat eniten retostelemassa sankaruudestaan ja kuinka omillaan on tultu toimeen. No ei ole, vaan kusettamalla massit etukäteen seuraavilta sukupolvilta. Kiitti vtusti ahneet lapsien pöydästä syöjät.
Samaa teet sinäkin omien lastesi pöydästä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No monet eläkeläiset ovat eläneet suu säkkiä myöten ts ei ole esim matkusteltu, vaan maksettu sitä asuntolainaa.
Eivät nämä eläkeläisetkään olleet varoissaan, kun aloittivat. Niin mekin asuimme liittomme ensimmäiset vuodet kaksiossa kahden ja myöhemmin kolmen lapsen kanssa.
Nyt asutaan vuokrakolmiossa 4 henkeä eikä matkustella.
Puolison palkka laski juuri 200 euroa, oli yt-neuvottelut ja kohta leikataan multa ansiosidonnaista ja sijaisuutta ei jatketa, ei ole palkkarahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tietäisit että oli perheverotus jos olisit oikeasti käynyt töissä 1990-luvulla ja 1980-luvulla.
Ja ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla.
Eläkeläiset yrittää kusettaa nuoria, vaikka ovat itse olleet sossupummeja.
En ole ikinä saanut sossusta mitään, tein koko ikäni töitä.
En mäkään ole saanut asumistukea edes työttömänä, koska puoliso tienannut 2400 brutto ja 2 lasta ja asutaan vuokralla.
4 hengelle lasketaan riittävän 2200 netto ja tuossa on lapsilisät mukana ja tuosta maksetaan siis myös vuokra ja auton kulut, jos käy vuorotyössä.
Irtisanomissuojaa heikennetään.
"Eläkeläiset sairastavat enempää. Sen on thl laskenut. "
Toki sen elämäni sairaalassa työskennelleenä sh:na tiedän, en siihen tarvitse edes THL:n tilastoja.
Mutta se, että hyökätään eläkeläisiä kohtaan ahneina, kaiken itselleen kahmivana joukkona, on ikävää.
Tiedän, että monet meistä eläkeläisistä auttavat monella tapaa esim omia lapsiaan, aivan rahallisesti tai esim auttamalla lastenhoidossa.
Ja eläkeläisten joukkoon mahtuu monenlaisia ihmisiä, on erittäin hyvin toimeentulevia, mutta myös hyvin pienituloisia, joilla kaikki rahat menevät vuokraan, lääkkeisiin ja vaatimattomaan ruokaan. Tuntuu, että tänne kirjoittavat ovat ääriajattelijoita, jotka eivät oikein ymmärrä elämän moninaisuutta.