Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on psykoosisairaus ja yliopistopaikka - kannattaako opiskella?

Vierailija
31.10.2023 |

Sairastan skitsoaffektiivista häiriötä joka on skitsofrenian ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön välimuoto. Sairaus ei ole koko ajan aktiivinen vaan tulee jaksoissa. Kolme psykoosia on takana. Niiden välillä on sellaista oireilua että on vaikea jaksaa juuri mitään, mikä saattaa johtua lääkkeistä. Olen sairauden takia kuntoutustuella eli määräaikaisella eläkkeellä. Minulla olisi opiskelupaikka yliopistossa. Sain sen kauan sitten ennen opiskeluaikojen rajausta eli voisin luuhata siellä vaikka koko loppuikäni. Mutta kannattaako yliopistolla roikkua puolikuntoisena opiskelijana loputtomiin? En toisaalta oikein tiedä mitä muuta tekisin. Haluaisin opiskella mutta oma jaksaminen arveluttaa. Vai jäisikö vaan eläkkeelle ja olisi tekemättä mitään?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kannata jäädä eläkkeelle notkumaan.

Pidä kiinni opiskelupaikasta, se on vankka kiinnekohta elämässäsi.

Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija
2/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut opiskelupaikan vähintään 20 vuotta sitten? Oikeastiko sen voi pitää ikuisesti? Opiskelitko yhtään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti "luuhaa" eli opiskele se minkä milloinkin jaksat!

Vierailija
4/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta pidät kiinni opiskelupaikastasi. Jos saat voimia ja haluat opiskella niin ota rohkeasti yhteyttä yliopistoon ja keskustele miten opintojasi voitaisiin tukea. Kursseilla on loppujen lopuksi aika paljon joustovaraa. Tsemppiä!

Vierailija
5/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olet saanut opiskelupaikan vähintään 20 vuotta sitten? Oikeastiko sen voi pitää ikuisesti? Opiskelitko yhtään?

Kyllä, sain opiskelupaikan yli 20 vuotta sitten ja sen voi oikeasti pitää ikuisesti. Opiskelin aikoinaan jonkin verran.

Vierailija
6/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Opiskele jos siltä tuntuu ja jaksat. 

Vierailija
7/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oletan, että olet bipo 1 tyyppiä?

Kyllähän sitä voi normaalisti elää, kunhan lääkkeesi syöt ja käyt hoidoissa. On hyvä opiskella, ettet vaan kotona istu.

Vierailija
8/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin sait sen opiskelupaikan ja miten paljon opintopisteitä olet saanut sen jälkeen suoritettua? 

Vierailija
9/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vaan vähän mietityttää parin hoitajan kommentit yliopisto-opintoihin liittyen. Toinen hoitaja oli sitä mieltä, että minun pitäisi lopettaa opiskelut (opiskelin silloin toisessa yliopistossa) ja toinen taas sitä mieltä etten tekisi mitään yliopistotutkinnolla. Ap

Vierailija
10/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta helkkarissa kannattaa opiskella siihen tahtiin kuin itse jaksaa. Älä kuuntele mitään typeryksiä. Opiskelu kannattaa aina. Vaikka et työllistyisikään niin saat korvaamatonta henkistä pääomaa.

Vierailija
11/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Milloin sait sen opiskelupaikan ja miten paljon opintopisteitä olet saanut sen jälkeen suoritettua? 

Se oli vuosi 2002 ja olen suorittanut sinne noin 60 opintopistettä. 

Vierailija
12/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minua vaan vähän mietityttää parin hoitajan kommentit yliopisto-opintoihin liittyen. Toinen hoitaja oli sitä mieltä, että minun pitäisi lopettaa opiskelut (opiskelin silloin toisessa yliopistossa) ja toinen taas sitä mieltä etten tekisi mitään yliopistotutkinnolla. Ap

Outoja kommentteja sairaanhoitajilla, jos kuitenkin olet vain määräaikaisella eläkkeellä.

Vierailija
13/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilussa 20 vuodessa siis 60 op eli 3 op vuodessa. Tuolla tahdilla 300 op:n suorittamiseen olisi siis menossa 100 vuotta.

Vierailija
14/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote: Eli oletan, että olet bipo 1 tyyppiä? Kyllähän sitä voi normaalisti elää, kunhan lääkkeesi syöt ja käyt hoidoissa. On hyvä opiskella, ettet vaan kotona istu.

Minulla on skitsoaffektiivinen häiriö, jossa on piirteitä kaksisuuntaisesta. Lisäksi on niitä skitsofrenian oireita psykoosijaksojen aikana. Olen ajoittain onnistunut elämään lähes normaalia elämää. Syön lääkkeet ja käyn hoidossa.

Vierailija
15/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyllä, sain opiskelupaikan yli 20 vuotta sitten ja sen voi oikeasti pitää ikuisesti. Opiskelin aikoinaan jonkin verran.

Siis ei kai kauankaan sitten saatuja opiskelupaikkoja saa pitää ikuisesti. Minulla jäi opinnot saattamatta loppuun, eikä kai enää ole mahdollista palata. No, korjatkaa jos olen väärässä. Varmista yliopistolta miten on. Mutta kannatan kyllä opiskelua. Onnea elämään ja opintoihin!

Vierailija
16/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse opiskelu tuntuu sujuvan niin miksikäs ei. On siellä luumuilijoita laidasta laitaan. On siinä enemmän tilaa ja liikkumavaraa kuin pyöritellä peukaloitaan tai olla "kuntouttavassa" pussittamassa niittejä...

Voihan opiskella ilman yliopistoakin mutta jotenkin järjestyneempää, ja saat tukea ja joustoa asioihin.

Voithan tauottaa ja puuhastella muitakin juttuja. Ei käy niin yksitoikkoiseksi. 

Tee kodista paikka joka toimii ja jossa viihdyt.

Iloista opiskelua<3

Vierailija
17/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Reilussa 20 vuodessa siis 60 op eli 3 op vuodessa. Tuolla tahdilla 300 op:n suorittamiseen olisi siis menossa 100 vuotta.

En ole opiskellut siinä yliopistossa pitkään aikaan. Muihin yliopistoihin olen suorittanut opintoja lisäksi noin 120 opintopistettä, mikä on sekin aika vähän. Olen ollut sairaana aika paljon.

Vierailija
18/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei tällaisista kommenteista kannata välittää. Opiskelu kannattaa aina, vaikka vain itsesi takia. Muutenkin on hyvä olla joku suunnitelma, jos voimat palautuu. Itse olen töissä yliopistolla ja opiskelijoilla on ollut vaikka mitä vakavia sairauksia ja ongelmia. Siellä on myös näkynyt eläkeläisiä ja lähes eläkeiässä olevia.

Vierailija
19/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan opinnot ehkä vanhentuneet, vaikka opinto-oikeus onkin voimassa? Omalla alallani 10 vuotta vanhat suoritteet vanhenivat ainakin ennen (noina aikoina kun sinäkin opiskelit) ja ne joutui tehdä uudelleen. Opintokokonaisuudet ei vanhentuneet muistaakseni. Ota yhteyttä yliopistolle ja kysele!

Haluatko muuten edelleen sen saman tutkinnon ja/tai ammatin, mihin tutkinto johtaa? Voithan tutustua nykyajan opintoihin, nettijuttuihin tms. tekemällä jonkin avoimen yliopiston kurssin, vaikka jonkin verkkokurssin. Pääset vähän kiinni, mitä se opiskelu nykyään onkaan. Voit sitten miettiä tuota isompaa kokonaisuutta ja millaisilla tavoitteilla haluat siihen lähteä. Tsemppiä!

Vierailija
20/22 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Erikoista puhetta hoitajien suusta! - Olisi mielenkiintoista kuulla, että millä he perustelevat kantansa. Opiskelulla ja opiskelupaikan omaamisella on monta muitakin tehtävää kuin ainoastaan se, että opiskelupaikan saanut ns. valmistuu aikanaan ja saa n.n  tutkinnon kokoon.

Yliopisto-opiskelija