Passin uusiminen ulkomailla - Aivan kauheaa rahastusta!
Olen asunut pari vuotta Saksassa ja tajusin tässä, että pitää uusia passi piakkoin. Onnekseni omassa kotikaupungissa on konsulaatti, jossa uusimisen voi tehdä, eli matkustamiseen ei mene rahaa, mutta olin kyllä haavi auki kun katsoin hinnastoa. Passin uusiminen ulkomailla maksaa 235 EUROA. Suomessa sähköisesti hinta on n. 50 euroa. Suomesta ei voi tilata ulkomaille postitse passia myöskään ja toimittamisen ajoittaminen niin, että passi satavarmasti saapuu ja on noudettavissa Suomessa vieraillessa on hyvin riskialtista
Pitkin hampain maksan. Miksi hitossa hinta on yli nelinkertainen ulkomailla? Ei ole kyse mistään pikkurahasta, mitä kaikkea piilokuluja tällä muka katetaan?
Kommentit (221)
Uusin passini aina Suomessa lomalla käydessäni. Netissä en voinut sitä uusia, enkä varata aikaa, koska ulkomaan osoite. Menin jonottamaan, eikä tarvinnut kauan jonottaa ja asiointi hoitui nopeasti. Jos ei käy Suomessa, niin ei kai siinä auta muu kuin uusia siellä missä asuu tai jossakin lähialueilla.
Vierailija wrote:
Miksi pitäisi? Minulla on Suomessa matkaa 80km lähimmälle poliisiasemalle, ei minunkaan matkakulujani kukaan maksa kun käyn hakemassa passin. Enkä sitä odota, sillä itse olen halunnut muuttaa maalle. -eri
Eihän täällä kukaan ole mitään matkakuluja ollut vaatimassa maksettavaksi? Muutama päivitteli sitä että tulee ekstrakalliiksi ku matkatkin laskee törkyhintaisten passien päälle.
Se moninkertaisen hintainen passi on se jota ihmetellään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi pitäisi? Minulla on Suomessa matkaa 80km lähimmälle poliisiasemalle, ei minunkaan matkakulujani kukaan maksa kun käyn hakemassa passin. Enkä sitä odota, sillä itse olen halunnut muuttaa maalle. -eri
Eihän täällä kukaan ole mitään matkakuluja ollut vaatimassa maksettavaksi? Muutama päivitteli sitä että tulee ekstrakalliiksi ku matkatkin laskee törkyhintaisten passien päälle.
No miksi se on eri asia onko muuttanut 80km päähän vai 3000km päähän? Yhtä hyvin sillä ulkomailla asuvalla on mahdollisuus maksaa ne matkakulut ja hakea se halvempi passi. Silti on heidän elämäänsä helpottaakseen tarjottu mahdollisuus että he voivat jopa saada sen passin myös lähempänä kotoa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No kyllähän tuolla ainakin yksi jopa harmitteli miten pitää syödäkin kun hakee passia.
Vierailija wrote:
Mä en väittele laitoskaman kanssa. Sä et ole ulkomailla käynytkään saati että passin uusiminen tulisi kyseeseen
Ymmärrän kyllä että se harmittaa kun argumentit loppuvat. Silloin aletaan haukkumaan toisia laitoskamaksi.... Tsemppiä.
Mesiangervo wrote:
Joutuukohan lähetystön rakennuksesta maksamaan paljonkin vuokraa vai ei yhtään? Entä sähköt sun muut?
Ei sillä, itse tiesin ulkomaille muuttaessa että jatkossa hävinneiden tai viiden vuoden välein pakollisesti uusittavan henkilötodistuksen hinta nyt vaan on korkeampi. Ei pakollista tietysti omata sellaista mutta aika hyödyllistä. Minulla ei ole ollut asiaa Suomeen, joten uusiminen tehty täällä. Ei harmita, päinvastoin olen kiitollinen tällaisesta palvelusta.
Ne lähetystöt ovat olemassa passipalvelusta huolimatta, eli passin hakemiseen siitä lähetystön pyörittämisestä ei voi lisähintaa laskea. Lähetystöt ovat ulkopoliittisia instituutioita joiden tehtävä on hankkia ja jakaa tietoa, ja ylläpitää diplomaattisia suhteita.
Vierailija wrote:
Uusin passini aina Suomessa lomalla käydessäni. Netissä en voinut sitä uusia, enkä varata aikaa, koska ulkomaan osoite. Menin jonottamaan, eikä tarvinnut kauan jonottaa ja asiointi hoitui nopeasti. Jos ei käy Suomessa, niin ei kai siinä auta muu kuin uusia siellä missä asuu tai jossakin lähialueilla.
Kyllä minulla on onnistunut ajan varaaminen Suomessa vaikka osoite ulkomailla onkin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No kyllähän tuolla ainakin yksi jopa harmitteli miten pitää syödäkin kun hakee passia.
...kauhat ja lusikat...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Luitko edes viestiä johon vastasit?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
...kauhat ja lusikat...
Mulla on haarukka. Oliko sulla jotain aiheeseen liittyvää kommentoitavaa?
Lahetystoille kysymys:
Mika tekee Suomessa valmistetun passin noin kalliiksi ulkosuomalaisille? Ihan samaa tavaraahan se on mita Suomessa asuville tarjotaan?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Edelleen, te itse valitsette hankkia sen moninkertaisen hintaisen passin. Teillä olisi myös mahdollisuus hankkia se halvempi passi ihan samoista paikoista kuin Suomessa asuvatkin hankkivat. Jos haluat Thaimaassa ostaa vaikka suomalaisia mansikoita niin luuletko että saat ne samaan hintaan kuin Pihtiputaan torilla myydään?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Edelleen, te itse valitsette hankkia sen moninkertaisen hintaisen passin. Teillä olisi myös mahdollisuus hankkia se halvempi passi ihan samoista paikoista kuin Suomessa asuvatkin hankkivat. Jos haluat Thaimaassa ostaa vaikka suomalaisia mansikoita niin luuletko että saat ne samaan hintaan kuin Pihtiputaan torilla myydään?
Edelleen, Suomen valtio valitsee hinnoitella passit eri tavalla paikasta riippuen, laittaen täten kansalaisensa eri asemaan. Jos sinä matkaat lähimpään paikkaan mistä passeja voi hakea, hinta on sinulle eri kuin ulkosuomalaiselle joka matkaa lähimpään paikkaan josta passeja voi hakea.
Pihtiputaan torin mansikoilla ei ole mitään tekemistä aiheen kanssa koska pihtiputaan torin mansikat eivät ole Suomen valtion tarjoama palvelu.
Passin kuljettaminen diplomaattipostin mukana ei maksa käytännössä yhtään ekstraa myöskään. Lähetystöstä kotiin postittaminen kirjattuna tietysti pienen lisämaksun tuo jonka veloittaminen on aivan hyväksyttävää.
Mesiangervo wrote:
Joutuukohan lähetystön rakennuksesta maksamaan paljonkin vuokraa vai ei yhtään? Entä sähköt sun muut?
Ei sillä, itse tiesin ulkomaille muuttaessa että jatkossa hävinneiden tai viiden vuoden välein pakollisesti uusittavan henkilötodistuksen hinta nyt vaan on korkeampi. Ei pakollista tietysti omata sellaista mutta aika hyödyllistä. Minulla ei ole ollut asiaa Suomeen, joten uusiminen tehty täällä. Ei harmita, päinvastoin olen kiitollinen tällaisesta palvelusta.
Jos passin hintaan laskettaisiin rakennusten kulut, silloin tietysti passin pitäisi olla kalliimpi Helsingissä kuin Kemissä!
Maksan mielelläni enemmän. Okei, halpaa ei ole ja toki hinta kirpaisee, mutta pidin jo Suomessa asuessa passin hinnan korotuksia kovina. Heh.
Asun Espanjassa ja täällä passia voi hakea Madridista, Barcelonasta, Malagasta ja Torrviejasta. Muitakin kunniakonsulaatteja täällä on, mutta passipalvelua ei ole. Hyvä siis että edes näin laajalti eikä tarvitse matkata halki maan tai mennä lähimpään toiseen valtioon tai tulla Suomeen.
Elossaolotodistuksen sain myös, piti maksaa 50 euroa. Ei tarvinnut silti lähteä Suomeen tai matkustaa Madridiin asti.
Elossaolotodistus on notaarin hommia. Kai passin myöntämiseen pitää myös olla tietyt oikeudet, siinä kun pääsee katsomaan rekistereitä laajasti.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Edelleen, te itse valitsette hankkia sen moninkertaisen hintaisen passin. Teillä olisi myös mahdollisuus hankkia se halvempi passi ihan samoista paikoista kuin Suomessa asuvatkin hankkivat. Jos haluat Thaimaassa ostaa vaikka suomalaisia mansikoita niin luuletko että saat ne samaan hintaan kuin Pih
Totta kai eri palvelut hinnoitellaan eri tavalla. Hankkiiko passin Suomesta vai hankkiiko sen ulkomailta, kaksi täysin eri palvelua. Sinä päätät kumpaa haluat käyttää ja maksat sen mukaan kumman valitset. Hinnat on ihan samat ulkosuomalaiselle ja Suomessa asuvalle. Hinta ei riipu siitä missä asut vaan siitä mitä palvelua käytät.
Järkyttävän hintaista! Eihän tuossa ole mitään järkeä?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onpas omituinen ketju! Joku yksi täällä on ilmeisesti todella katkera siitä että joillain ihmisillä on ollut uskallusta ja mahdollisuus lähteä kokeilemaan elämää muuallakin! Toivoo sitten kaikenmoista kiusaa heille!
Surullista kyllä! 😢
Tainnut sinulta suomen kielen ymmärrys kadota siellä ulkomailla jos tuollaiseksi onnistuit vääntämään kommentit täällä? Ei täällä kukaan ole toivonut mitään kiusaa eikä ole mitään syytä olla katkera, minäkin olen ihan itse uskaltanut ihan niin paljon kuin olen halunnut. Mukaan lukien ulkomailla asumisen. En vaan ymmärrä sitä ajatustapaa että suomalainen ihminen ajattelee voivansa muuttaa vaikka Etelänavalle ja kuvittelee olevansa oikeutettu saamaan sieltä ihan samat palvelut kuin suomalaiselle tarjotaan Suomessa ja vieläpä ihan samaan hintaan.
Kuka on puhunut mitään Etelänavasta? Jos passin hakeminen Berliinissä ja Etelänavalla on sinusta toisiinsa rinnasteisia toimenpiteitä, et selkeästi ole eläessäsi lähtenyt sieltä Reisjärveltä muualle kuin korkeintaan maalaismarkkinoille
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kyllä minulla on onnistunut ajan varaaminen Suomessa vaikka osoite ulkomailla onkin.
Sinulla onnistui, mutta minulla ei, ja syyksi sanottiin se, että osoite on ulkomailla. On se ollut jo kohta 30 vuotta. Täällä uusiminen olisi useamman tunnin lentomatkan päässä, joten järkevää uusia Suomessa käydessä.