Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikea rakkaus ehdotonta?

Vierailija
31.10.2023 |

Täällä usein kysytään miten kulut tulisi jakaa parisuhteessa. Onko rakkaus silloin ehdotonta?

Eli elätätkö puolisosi, jos rakastat häntä ehdoitta? Pitääkö puolisosi osallistua parisuhteen kuluihin ja kodin ylläpitoon, jolloin rakkaus on ehdollista?

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä itsekin tiedät mitä rakkaus on.

Vierailija
2/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä sä itsekin tiedät mitä rakkaus on.

Ei, ap ei tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, ilman rakkautta olisin vain kumiseva kaiku tai pamahtava pelti. Vaikka tuntisin kaikki salaisuudet, tietäisin kaiken ja profetoisin, vaikka voisin siirtää vuoria uskoni voimalla, ilman rakkautta en olisi mitään. Vaikka jakaisin pois koko omaisuuteni ja uhraisin itsenikin niin, että antaisin polttaa itseni, en hyötyisi mitään, jos minulta puuttuisi rakkaus. Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Se ei ole kateellinen, se ei kehuskele eikä ylpeile. Rakkaus ei käyttäydy häpeällisesti eikä tavoittele omaa etuaan. Se ei katkeroidu eikä suunnittele pahaa. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan totuuden voitosta. Aina se uskoo ja toivoo, kaiken se kestää ja sietää. Rakkaus ei katoa koskaan, vaikka profetiat menettävät merkityksensä, kielillä puhuminen loppuu ja tieto muuttuu turhaksi.

Nyt pysyvät voimassa nämä kolme asiaa: usko, toivo ja rakkaus. Tärkein niistä on kuitenkin rakkaus.

Vierailija
4/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ollut, etten tietäisi mitä rakkaus on. Rakkaus on ehdotonta, mutta kuuluuko siihen antautuminen hyväksikäytetyksi esimerkiksi taloudellisesti? Itsellä kaikki ihmissuhteet olleet sellaisia, että olen antanut ja osallistunut laskematta, mutta samoin on tehnyt toinen osapuoli, pyyteettä ja normaalisti. Viimeisin tapailusuhde kaatui koska toisen osapuolen mielestä minun olisi pitänyt olla ehdoton, vaikka toinen ei osallistunut mitenkään. Itse ostin mielelläni tiettyjä asioita ja jaoin niistä, mutta en saanut toiselta osapuolelta edes apua pyytäessä eikä hän osallistunut ruoka yms kuluihin. Suhde loppui koska olin toisen osapuolen mielstä rakkauteni oli ehdollista, eli hänen olisi pitänyt osallistua asioihin ja tekemiseen myös, vaikka halusi vain rakastaa ehdoitta.

Vierailija
5/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaus on vastavuoroista, yhteen hiileen puhaltamista. Ei toisen hyväksikäyttämistä. Ehdoitta rakastaminen ei tarkoita sitä, että toinen kynitään puhtaaksi.

Vierailija
6/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyse ei ollut, etten tietäisi mitä rakkaus on. Rakkaus on ehdotonta, mutta kuuluuko siihen antautuminen hyväksikäytetyksi esimerkiksi taloudellisesti? Itsellä kaikki ihmissuhteet olleet sellaisia, että olen antanut ja osallistunut laskematta, mutta samoin on tehnyt toinen osapuoli, pyyteettä ja normaalisti. Viimeisin tapailusuhde kaatui koska toisen osapuolen mielestä minun olisi pitänyt olla ehdoton, vaikka toinen ei osallistunut mitenkään. Itse ostin mielelläni tiettyjä asioita ja jaoin niistä, mutta en saanut toiselta osapuolelta edes apua pyytäessä eikä hän osallistunut ruoka yms kuluihin. Suhde loppui koska olin toisen osapuolen mielstä rakkauteni oli ehdollista, eli hänen olisi pitänyt osallistua asioihin ja tekemiseen myös, vaikka halusi vain rakastaa ehdoitta.

Mulle on käynyt niin, että olen tarjonnut kodin ja ruokaa ilmaiseksi miehille ja maksanut isoja hankintoja omasta pussista. Yksi alkoi vaatia bensarahaakin. Mulle olisi kaiken mun tarjoaman vastineeksi riittänyt rakkaus. Ilmeisesti yritin ostaa sitä huonoilta miehiltä. Seuraavan suhteen toivon olevan vastavuoroinen. En vaadi itselleni mitään, vaikka tarjoan asioita, mutta toivon saavani rakkautta ja huomioimista. Toivon, että tyyppi on paras ystävä, jonka kanssa parisuhde on ja pysyy myötä ja vastamäessä.

Vierailija
7/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin ja lapsen välillä on ehdoton rakkaus. 

Vierailija
8/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vaikka puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, ilman rakkautta olisin vain kumiseva kaiku tai pamahtava pelti. Vaikka tuntisin kaikki salaisuudet, tietäisin kaiken ja profetoisin, vaikka voisin siirtää vuoria uskoni voimalla, ilman rakkautta en olisi mitään. Vaikka jakaisin pois koko omaisuuteni ja uhraisin itsenikin niin, että antaisin polttaa itseni, en hyötyisi mitään, jos minulta puuttuisi rakkaus. Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Se ei ole kateellinen, se ei kehuskele eikä ylpeile. Rakkaus ei käyttäydy häpeällisesti eikä tavoittele omaa etuaan. Se ei katkeroidu eikä suunnittele pahaa. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan totuuden voitosta. Aina se uskoo ja toivoo, kaiken se kestää ja sietää. Rakkaus ei katoa koskaan, vaikka profetiat menettävät merkityksensä, kielillä puhuminen loppuu ja tieto muuttuu turhaksi.

Nyt pysyvät voimassa nämä kolme asiaa: usko, toivo ja rakkaus. Tärkein niistä on kuitenkin rakkaus.

Kiitos tästä olin unohtanut 

Vierailija
9/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhde on aina kaupankäyntiä, halusimme tai emme. Punnitsemme koko ajan hyötyjä ja haittoja, vaikkakin ehkä tiedostamatta. Minä teen sitä tarkoituksella, koska en edes usko rakkauteen. Voin olla ystävällinen, lojaali, reilu, hyväntahtoinen ja niin edelleen kumppaniani kohtaan ja samaa odotan häneltä. Ehkä se on sitten rakkautta, en tiedä.

Vierailija
10/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Rakkaus on vastavuoroista, yhteen hiileen puhaltamista. Ei toisen hyväksikäyttämistä. Ehdoitta rakastaminen ei tarkoita sitä, että toinen kynitään puhtaaksi.

Ei se myöskään tarkoita sitä, että miehen saatua potkut, mies jätetään, ymmärrätkö? Rakkaus ei ole millään lailla liitännäinen talouteen. Talousliitto on järkiavioliitto ja rakkausliitto on tunneliitto. Rakkaus on TUNNE. Rakkaus ei ole valinta tai päätös.

Vierailija
11/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan omaa lastaan pitää rakastaa ehdoitta, aikuisten välistä rakkautta määrittelee ehdot. Mitä tahansa ei pidä hyväksyä eikä pidä sekoittaa rakkautta mahdollistamiseen. Parisuhde rakkaus on aina ehdollista.

Vierailija
12/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rakkaus on myös valinta. Sinähän sanot "tahdon". Sinä tahdot ratkastaa toista, myötä- ja vastoinkäymisissä.

Pitää siis valita rakastaa - ja kummankin pitää tehdä se valinta.

Vierailija
13/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheellä on kuluja ja perheenjäsenten on syötävä. Se tarkoittaa, että vanhempien on yhdessä yritettävä haalia tarpeeksi rahaa perheensä ylläpitoon. Voi olla, että vain toisen tulot riittävät tai voi olla, että tarvitaan molempien tulot. Rakkauteen kuuluu se, että yksi yrittää huhkia yksinään sen aikaa, kun toinen on vaikka sairas. Rakkauteen kuuluu samaan aikaan se, että kumppani ei halua toisen huhkivan yksin kovin kauaa aikaa.

Vierailija
14/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain eläimet rakastavat ehdoitta. Tuollainen ihmisten ns. maallinen "rakkaus" on enemmän ja vähemmän ehdollinen ja perustuu yleensä molemminpuoliseen hyötymiseen. Mutta ilman vaihtokauppoja ei maailmassa mikään toimisi. Olen realisti.

Mutta uskovaisilla on oikeasti olemassa myös taivaallinen rakkaus toisinaan kohtaan joka on vaikeaa selittää.  Anteeksianto on varmaan se tärkein asia, jos puhutaan rakkaudesta.

Vierailija
15/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ehdotonta, mutta ei rajatonta. 

Vierailija
16/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Parisuhde on aina kaupankäyntiä, halusimme tai emme. Punnitsemme koko ajan hyötyjä ja haittoja, vaikkakin ehkä tiedostamatta. Minä teen sitä tarkoituksella, koska en edes usko rakkauteen. Voin olla ystävällinen, lojaali, reilu, hyväntahtoinen ja niin edelleen kumppaniani kohtaan ja samaa odotan häneltä. Ehkä se on sitten rakkautta, en tiedä.

Samaa mieltä. Ihmisten rakkaus ei koskaan ole täydellistä. Ei kannata luottaa sokeasti, vaan olla realisti.

Vierailija
17/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinä jotain olet saanut rahan vastineeksi? 

Iloa, turvaa, hyvää oloa, siistin kodin, maukasta ruokaa, tyydytyksen sängyssä? 

En jaksa uskoa, että kukaan vain antaa ja antaa ilman että saa takaisin. Silloin kyse on jostain muusta kuin rakkaudesta. 

Vierailija
18/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä rakkaus on myös valinta. Sinähän sanot "tahdon". Sinä tahdot ratkastaa toista, myötä- ja vastoinkäymisissä.

Pitää siis valita rakastaa - ja kummankin pitää tehdä se valinta.

Ei, rakkaus ei ole valinta. Esimerkissäsi avioliitto on valinta.  Rakkaus on puhtaasti tunne, jota ei voi itse säädellä. Joskus sitä tuntee ihmisiin, jolloin kannattaa valita EI, en tahdo olla kanssasi, koska se johtaisi ikäviin asioihin. Se on valinta. Silti jätettyä ihmistä voi rakastaa vielä pitkään, vaikka ei valinnut olla hänen kanssaan.

Avioliiton siunaaminen on uskovaisten riitti, eikä se määrittele millään lailla sitä mitä rakkaus on. Se määrittelee sen, miten uskovaiset ovat halunneet riittinsä toteuttaa.

Eli voi valitsematta rakastaa (tunne), mutta olla solmimatta avioliittoa (valinta ja teko)

Vierailija
19/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko elättämäsi naiset antaneet sinulle aikaa? 

Arvostan aikaa todella korkealle. Mitä muuta elämä on?

Vierailija
20/84 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei se myöskään tarkoita sitä, että miehen saatua potkut, mies jätetään, ymmärrätkö? Rakkaus ei ole millään lailla liitännäinen talouteen. Talousliitto on järkiavioliitto ja rakkausliitto on tunneliitto. Rakkaus on TUNNE. Rakkaus ei ole valinta tai päätös.

Rakkaus avioliitossa on nimenomaan tahto, ei tunne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän