Millaisia suolaisia piirakoita olette tehneet?
Netti on täynnä erilaisia ohjeita, mutta olisi kiva kuulla ihan palstalaisten kokkauksia. Jonkinlaisen suolaisen piirakan haluaisin tehdä. Minulla on kaupan valmis piirakkapohja. Kaupassa käyn myöhemmin, mutta en osaa päättää minkälaisen tekisin.
Kommentit (41)
Juuri söin palasen eilistä kinkku-aurajuustopiirakkaa.
Tuota ohjetta sovelsin:
https://kotiliesi.fi/suklaapossu/suolaiset-piirakat-kinkku-aura-ananas-…
Pohjaan käytin 3/4 aineista, kun on n. 30 cm pyöreä vuoka
Täytteeseen tuli yksi suippopaprika, n. 200 g kinkkua, kananmuna, 2 dl ruokakermaa, purkki paahdettu sipuli creme fraichea ja n. 100 g aurajuustoa
tomaatti - feta
parsakaali - feta
parsakaali - tomaatti - feta
kinkkupiiras (kinkkua, sipulia, paprikaa jne)
savulohipiiras (savulohta, purjoa)
jne
täytteeseen kananmuna, kermaa / kermaviiliä / cremefraichea, mausteita, juustoraaste päälle
Viimeksi tein broileri-pesto-piirakan. Täytteeksi tuli vuolukanaa, fetaa, lehtikaalipestoa ja kolme munaa sekä kolme desiä kermaa. Hiukan juustoraastetta päälle.
Kinkku
Sieni
Juusto
Kasvis
Tonnikala
Lohi
Tomaatti-Feta
Sipuli
Jauheliha
Tuossapa nuo yleisimmät varmaan.
Teen aika usein joko sienipiirakkaa, tomaatti-mozzarellapiirakkaa, feta-broccolinipiirakkaa, kasvispiirakkaa (kesäkurpitsa, tomaatti ja paprika yleisimmin täytteenä) tai sitten sipulipiirakkaa. Helppoja iltapaloja ja jämistä saa seuraavan päivän lounaalle nopeasti napattua palan mukaan.
Voi että kun niin hyviä vinkkejä! Taidan tehdä tuota kinkku aurajuusto tänään ja viikonloppuna ja ensi viikolla jotain muuta. Minulla on nyt jo vesi kielellä! Tykkään muutenkin enemmän syödä just suolaista kuin makeaa piirakkaa vaikka iltateen tai kahvin kanssa. Edesmennyt mummoni teki aivan huippuhyvää suolaista peltipiirakkaa. Hienoja muistoja kun kesäiltoina istuttiin pihakeinussa, syötiin sitä herkkupiirakkaa, minulla mustaherukkamehua ja mummolla kahvia. Aina muistan sen piirakan tuoksun ja kuulen vieläkin mielessäni kun mummo kutsuu, että tuuppa tyttökulta syömään niin kauan kun on vielä lämmintä.- ap
Minä yleensä teen aina piirakan pohjan itse. Välillä kyllä ostan valmispohjan, niinkuin nytkin on. Joskus vaan haluaa päästä vähän helpommalla, vaikka eihän se ole sama, itse tehty on aina itse tehty. Ai kun muistaisin miten mummo teki sen herkkupiirakan pohjan. Oli samaa aikaa sekä rapeaa että kuohkeaa, jotenkin niin suussasulavaa. En ole itse saanut samanlaista aikaan ei sitten millään. Mummo oli muutenkin kova leipomaan. Niin hyviä ohjeita hältä saanut. Ainoa tuo piirakkapohja mikä vieläkin vaivaa. Aina kiitollinen hänelle kun opetti minut jo pikkutyttönä leipomaan. -ap
Parsa-vuohenjuusto keväällä, syksyin sienipiirakoita, kylmäsavulohi-purjopiirakkaa läpi vuoden. Kasvispiirakoita fetalla tai aurajuuston kanssa jotain. Kerran kokeilin suolaiseksi piirakaksi aurajuusto ananas, ei maistunut itselle, mutta puolisolle kyllä. Eli melkein kaikki käy täytteeksi, lisäksi mukaan yrttejä ja ieman pipuria ja suolaa. Kerran tuttu oli laittanut edellispäin uunilohesta ja riisistä piirakan. Hieman ensin epäilytti, mutta sekin oli ihan syötävä.
Ja pohja siis ehdottomasti itse. Helppo ja ihana kun vain antaa levätä ennen kuin laittaa piirakkavuokaan (pellille), sen jälkeen vielä hetkeksi vuoka+taikina pakastimeen (puoli tuntia) ja vajaa 10 min esipaistoa alle.
Sitten täytteet ja uuniin, pois kun pinta on nätin ruskea.
Vierailija wrote:
Parsa-vuohenjuusto keväällä, syksyin sienipiirakoita, kylmäsavulohi-purjopiirakkaa läpi vuoden. Kasvispiirakoita fetalla tai aurajuuston kanssa jotain. Kerran kokeilin suolaiseksi piirakaksi aurajuusto ananas, ei maistunut itselle, mutta puolisolle kyllä. Eli melkein kaikki käy täytteeksi, lisäksi mukaan yrttejä ja ieman pipuria ja suolaa. Kerran tuttu oli laittanut edellispäin uunilohesta ja riisistä piirakan. Hieman ensin epäilytti, mutta sekin oli ihan syötävä.
Ja pohja siis ehdottomasti itse. Helppo ja ihana kun vain antaa levätä ennen kuin laittaa piirakkavuokaan (pellille), sen jälkeen vielä hetkeksi vuoka+taikina pakastimeen (puoli tuntia) ja vajaa 10 min esipaistoa alle.
Sitten täytteet ja uuniin, pois kun pinta on nätin ruskea.
Ihanaa!! -ap
Lohi-riisipiirakka. Ihan älyttömän hyvää. Tein siihen tarjottavaksi vielä jugurtti-kurkku-tilli kastikkeen (maustetaan maun mukaan). Tämä vie kielen mennessään.
Me mieheni Markun kanssa rakastamme kinkku aurajuusto piirakkaa! Meidän lemppari!
Pekoni-parsakaalipiiras on ehdoton suosikkini, feta sopii tuohon kolmanneksi vallan hyvin jos sitä sattuu kaapissa olemaan. Lisäksi sitten ne perus muna-tuorejuusto-juustoraaste sekä mieleiset mausteet.
Vierailija wrote:
Kaloreita aivan tajuttomasti ja ravintoarvo nolla.
Olet väärässä ketjussa, jos etsit terveysruokailijoiden laihdutusreseptejä. Tässä ei lasketa kaloreita, vaan herkutellaan niin että napa paukkuu.
Feta-pinaattipiirakkaa, oma tekemä pohja
Kantarelli-pekonipiirakkaa, valmis pohja
Pulled pork-kasvispiirakkaa, oma tekemä pohja.
Ym
Sieni.