Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä HAITTAA on jos eroan kirkosta?

Vierailija
31.10.2023 |

En ole jostain syystä ikinä edes miettinyt tätä. Nyt jollain laskurilla katsoin, että säästäisin lähes 700€/vuodessa eroamalla kirkosta. Mitä haittaa siitä konkreettisesti olisi? Hautajaisiin ei vaikuta, en ole eroamassa/menossa uudestaan naimisiin ja lapset on kastettu.

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos eroat kirkosta niin joudut helvet tiin.

Ei kirkkoon kuuluminen ole tae uskosta tai kuulumattomuus siitä ettei voisi uskoa. 

Vierailija
22/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Paljonko on säästössä, kun ette kuulu kirkkoon. 

En ole laskenut eikä se ole olennaista. Erosin kirkosta, koska menetin uskoni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos helvetti on olemassa niin kristilliset sinne joutuu, muututtuaan vallanhimossaan kokoomuksen apupuolueeksi.

"sallikaa köyhien tulla luokseni, niin yllän monottamaan"

Vierailija
24/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut ikuiseen kadotukseen ja helvettiin, jossa sinua tulikuumalla hiilihangolla kairataan perssiisseen. Mietippä sitä. 

Vierailija
25/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä mitään haittaa ole. Ihan turhaa täällä huomautellaan siitä, ettei pääse kummiksi: miksi kukaan kirkkoon kuulumaton edes haluaisi kummiksi? 

Vierailija
26/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Muiden uskontojen prosentuaalinen määrä nousee mitä enemmän ihmiset eroavat yhteispohjoismaiseen kulttuuriin olennaisesti kuuluvasta ev. lut. kirkosta

pyydettiin haittoja, ei hyötyjä

muistakaa että niin kauan kun lähes 80 % suomalaisista kuuluu tavan vuoksi järjestöön, jonka ideaa ei allekirjoita, tämä järjestö saa sanella paljon yhteiskunnan tekemisiä

Vierailija
27/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei siitä mitään haittaa ole. Ihan turhaa täällä huomautellaan siitä, ettei pääse kummiksi: miksi kukaan kirkkoon kuulumaton edes haluaisi kummiksi? 

No ilmeisesti jotkut haluaa siksi että tykkää paapoa muiden lapsia, näin oon ymmärtänyt. Jotkuthan murehtii miksei kukaan pyydä kummiksi, en ymmärrä, rahaahan siinä vaan säästyy ja lasten kanssahan voi kaveerata ihan "epävirallisestikin" jos haluaa. Mua ei kyllä koskaan ole pyydettykään, no kaikki kaverit ym. tietää etten kuulu kirkkoon ja myös etten pidä lapsista. 

Vierailija
28/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Muiden uskontojen prosentuaalinen määrä nousee mitä enemmän ihmiset eroavat yhteispohjoismaiseen kulttuuriin olennaisesti kuuluvasta ev. lut. kirkosta

pyydettiin haittoja, ei hyötyjä

muistakaa että niin kauan kun lähes 80 % suomalaisista kuuluu tavan vuoksi järjestöön, jonka ideaa ei allekirjoita, tämä järjestö saa sanella paljon yhteiskunnan tekemisiä

Mitäs se on viime aikoina sanellut 😂

Vierailija
29/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa nää fanaatikot, voisivat alkaa vaikka muslimeiksi, samat arvomaailmat :D :D :D :D

Vierailija
30/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sitten kuolet, niin taivaan porteilla on veroviranomainen, joka vahtii onko verot jääneet maksamatta. Maksun perusteella sitten pääsee sisään ja summan perusteella joko turistiluokka tai täyden palvelun luxus 

Vierailija
31/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaa on siitä, ettet pääse ehtoolliselle. Jos et usko, niin sillä ei ole väliä, koska et ole silloin pelastumassa muutenkaan. 

Maallisemmille siitä kirkkoon kuulumisesta on se hyöty, että kirkkokin on maallistunut ja toimii todella paljon nykyään yhteiskunnallisena toimijana pyörittäen lasten iltapäiväkerhoja, tehden diakoniatyötä, nuorisotyötä, vanhustyötä jne. 

Yhteiskuntaan kirkon jäsenmäärä vaikuttaa sen puolesta mite lakeja tullaan vastaisuudessa laatimaan. Omasta mielestäni on kiva, että lipussa on risti ja kirkolla sen verran vielä jotain asemaa, ettei olla aivan muslimivaltiona, vaikka siihen suuntaan ollaankin tietä raivaamassa pontevasti. Voin kertoa, että maallistunut suomalainen elää huomattavasti mielummin maallistuneessa kristillisessä valtiossa, kuin muslimivaltiossa ja ehkäpä se pieni kristillinen pohjavire tekee tästä maasta hiukkasen vähemmän houkuttelevan asuinpaikan verrattuna nyt vaikkapa Ruotsiin, jossa kirkosta eroaminen on korkeammalla tasolla ja armeijaa kaivataan kaduille?

Vierailija
32/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jos helvetti on olemassa niin kristilliset sinne joutuu, muututtuaan vallanhimossaan kokoomuksen apupuolueeksi.

"sallikaa köyhien tulla luokseni, niin yllän monottamaan"

Ei kai niistä moni kuulu kirkkoon? Eikö siellä oo enempi jotain hellareita?

Jonkun pitäisi kyllä tehdä haastattelu ja tentata kristilliseltä puolueelta mitkä on ne kristilliset arvot, joita puolue lähti tuohon hallitukseen ajamaan. Itse en ole näin kristittynä onnistunut vielä löytämään yhtäkään ja heidän näkemyksensä ihan vllpittömästi kiinnostaa. 

Vierailija
33/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä välttämättä ole haittaa sinulle itsellesi. Kirkolle ja muille sen jäsenille ehkä. 

Eräs tuttava kerran sanoi maksavansa kirkollisveroa mielellään, koska ei muuten lahjoita rahaa hyväntekeväisyyteen. Kirkolla on toimiva ulkomaanapu, lasten kerhot ja ruuanjakelua.

Vierailija
34/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Teitä ei voi siunata ja haudata kirkon hautausmaalle. <<<Hauta lakia mutettu ajat sitten esim.Isäni ei kulunut kirkoon .Hänet siunatiin ja kirkko maahan haudatiin 1964. Kirkosta eroamisen syy kun papille puhutiin  ja syy raha.Hän on haudattu Helsinki- Vantaa Honkanumen Hautausmaa. Hautaus nykyisin jokaisella oikeus samaan hintaan haudata kirkkomahan .Eri asia mitä pappi pättää omasten kysyessä siunaako vainajan? Hautausmaalla on esim.ateistille halutessa oma alue. Aivan kuten muillekin uskonto kunnille. Lisää aihe voi lukea netistä.

Vierailija
35/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Paljonko on säästössä, kun ette kuulu kirkkoon. 

En ole laskenut eikä se ole olennaista. Erosin kirkosta, koska menetin uskoni. 

Ikävä kuulla. Itselleni kävi samoin, mutta lopulta Jeesus itse päätti noukkia minut käsiinsä, eikä edes kenenkään käännyttäjän kautta, vaan ihan omia teitään niin, ettei jäänyt epäselväksi etteikö Jumala itse olisi minua etsinyt, tai sekään onko Jumala olemassa, näkeekö hän kaiken ja rakastaako hän minua aivan käsittämättömän paljon. 

Luterilainen kirkko oli itsellenikin eksyttäjä kaikkine uudenaikaisine raamatunselityksineen, eikä protestanttinen selitys muutenkaan ollut nykyisen käsitykseni perusteella aivan kohdallaan. Erinäisten opinkohtien takia oli liikaa näitä asioita, joita ei voi selittää. Yksi suurista eksytyksistä oli uskotella, ettei Vanhasta Testamentista kannata välittää, ettei siellä oikeastaan ole mitään, vaikka se lopulta oli yksi niistä seikoista, joka vakuutti, että Raamattu on totta. Kun katsoin vanhempien kirkkojen käsitystä siitä miten koko VT on profetiaa ja todistusta Jeesuksesta ja miten Hän näkyy siellä koko ajan, olin suoraan sanottuna raivoissani Luterilaiselle kirkolle siitä, mitä se oli minulta vienyt. Samoin olin raivoissani siitä, miten kaikki muukin on vesitetty, kun on alettu kumartamaan ihmisviisautta ja nykytieteen teorioita ja  selittämään kaikkea niiden kautta, vaikka Raamatussa itsessäänkin sanotaan ettei se aukene järjellä. Jumala on katsonut hyväksi salata totuutensa viisailta, ettei kukaan ylpeilisi.

Protestanttisuudessa tuppaa olemaan vakava valuvika, ettei ylpeyttä tunnisteta pahimmaksi synniksi ja siihen sitten kaadutaan kun sen pohjalta rakennetaan raamatunselitys ja teologia, sekä muokataan opinkappaleita ja käytänteitä maallisista lähtökohdista, vaikka miten on sanottu että maailma vihaa Jeesuksen omia. Ev. lut.kirkossa  olen myös törmännyt siihen, että päätöksiä ja toimia tehdään sen pohjalta, ettei ajatella mitä minä tahdon, vaan mitä me tahdomme, vaikka Raamatussa aivan selvästi kehoitetaan hakemaan Jumalan tahtoa ja rukoilemaan että tapahtukoon Sinun tahtosi. Siinä pelossa, että vahingossa koetettaisiin ansaita oma pelastus, on menty toiseen äärilaitaan, jossa ainoa synti tuntuu enää olevan se, että koettaa tehdä Jumalan tahdon. 

En tiedä mihin Jumala tahtoo sinut johdattaa, mutta rukoilen puolestasi, että Hän omalla aikataulullaan, parhaaksi katsomallaan tavalla noutaa sinut takaisin yhteyteensä. Siunausta sinulle. 

Vierailija
36/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa haitta on se, että vaikka kovasti haluaisit jonkun kastettavan lapsen kummiksi, et pääse. Kirkko hyväksyy kummeiksi vain jäsenensä.

Sinut tietenkin aikanaan haudataan samaan hautausmaahan kuin muutkin.

Kirkolla on Suomessa hautausmaiden ylläpitovelvollisuus, ja valtio maksaa kirkolle siitä, että myös ne haudataan, jotka eivät kuulu evankelis-luterilaisiin seurakuntiin.

Vierailija
37/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pääse taivaaseen, jos et kuulu kirkkoon. 

Vierailija
38/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristillisdemokraatteihin kuuluminen on pikaraide helvettiin. Puolueen arvot ovat kaukana Jeesuksen arvoista. Kristilliset ovat kuin fariseuksia tai publikaaneja.

Vierailija
39/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Joudut ikuiseen kadotukseen ja helvettiin, jossa sinua tulikuumalla hiilihangolla kairataan perssiisseen. Mietippä sitä. 

Helvetti on kristityille keksitty pelottelukeino, että he nöyrästi nuolisivat kirkon ja esivallan perseitä, eivätkä ajattelisi itse kriittisesti ja loogisesti 

Vierailija
40/104 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelinumeroinen summaa säästyy vuodessa juu. Kirkolta tuli kirje jossa luki että olen poistunut Jumalan yhteydestä kun erosin kirkosta. Kirkko päätti itsevaltaisesti minun ja Jumalan väliset asiat. Harmi kun en eronnut jo aikaisemmin.

Luulin että saan sopia keskenäni Jumalan kanssa että uskon häneen ja pelastun.

No, ainaakaan ei Teemu Laajasalo vinguta pankin korttia enää minun laskuuni