Mitä HAITTAA on jos eroan kirkosta?
En ole jostain syystä ikinä edes miettinyt tätä. Nyt jollain laskurilla katsoin, että säästäisin lähes 700€/vuodessa eroamalla kirkosta. Mitä haittaa siitä konkreettisesti olisi? Hautajaisiin ei vaikuta, en ole eroamassa/menossa uudestaan naimisiin ja lapset on kastettu.
Kommentit (104)
Ei kerrassaan mitään haittaa. Ihmiskunnan on jo aika nousta uskomusten yläpuolelle.
Vierailija wrote:
Muiden uskontojen prosentuaalinen määrä nousee mitä enemmän ihmiset eroavat yhteispohjoismaiseen kulttuuriin olennaisesti kuuluvasta ev. lut. kirkosta
Siksi olisikin erinomaisen hyvä, ettei millään kirkolla olisi yhteiskunnassa erityisasemaa.
Vierailija wrote:
Ainoa haitta on se, että vaikka kovasti haluaisit jonkun kastettavan lapsen kummiksi, et pääse. Kirkko hyväksyy kummeiksi vain jäsenensä.
Sinut tietenkin aikanaan haudataan samaan hautausmaahan kuin muutkin.
Kirkolla on Suomessa hautausmaiden ylläpitovelvollisuus, ja valtio maksaa kirkolle siitä, että myös ne haudataan, jotka eivät kuulu evankelis-luterilaisiin seurakuntiin.
Olen kastamattoman lapsen "kummi", eikä tähän meidän väliseen suhteeseen ole kirkkoa kaivattu.
Et saa niitä palveluja ilmaiseksi, joita kirkkoon kuuluessa. Mm hautaaminen muuttuu huomattavasti kalliimmaksi, joissakin seurakunnissa on voinut tiloja varata käyttöön ilmaiseksi jne. Erottuasi kirkosta, et voi saada työtä seurakunnasta.
Kirkollisverovaroin rahoitetaan kirkon työtekijät, esim lapsi- ja nuorisotyö. Varoja käytetään myös diakoniatyössä, joka tekee paljon vanhusten ja vähävaraisten ihmisten auttamiseksi ja järjestää heille kerhoja yms. Rippikoululaisille järjestetään leirimajoitus, ruokailu ja oppimateriaalia. Lapsille erilaisia kerhoja.
Kirkollisverolla EI ylläpidetä hautausmaita, vaan siihen toimintaan rahoitus tulee valtiolta.
Vaikka et itse hyötyisi seurakunnan toiminnasta, maksamasi verot voidaan katsoa hyväntekeväisyydeksi kotikuntasi asukkaille. Seurakunnat järjestävät monenikäisille toimintaa ja monenlaista apua erilaisissa elämäntilanteissa. Eikä niitä pyytäessä kysytä kuulutko vai et. Toki jokainen itse päättää haluaako olla edes sen verran antelias, vai minäminäminä... Koskaan et tiedä milloin voit tarvita apua vaikkapa tulipalon jälkeen, tai vaikka tulojen menetyksen vuoksi. Vähemmän noloa pyytää apua sieltä, mitä on itsekin auttanut voidessaan, kuin jos olisi ylenkatsonut ja pilkannut.
...ja tuosta hautaamisasiasta... Vaikka kaikki ihmiset haudataan, se on pakollista, hautauksesta peritään mm paikkamaksu, haudan avausmaksu... ja näissä voi olla seurakunnasta riippuen ero hinnassa sen mukaan kuuluuko kirkkoon vai ei.
Vierailija wrote:
En keksi yhtään syytä. No, kummiksi et pääse.
Kirkkoon kuulumaton voidaan haudatakin samoin kuin kirkkoon kuuluvat. Ei ole kalliimpaa. Tosin mitäpä väliä sillä itselle enää on.
Minä tykkään kyllä lukea Kirkko ja kaupunki-lehteä, siinä on monesti mielenkiintoisia haastateltavia eikä jutuissa lyödä Raamatulla päähän. Mieheni kuuluu kirkkoon, joten luen hänen lehteään.
Kummiksi voi ruveta epävirallisesti. Eihän se ole kuin nimi paperissa.
Ei ole haittaa, koska naimisiin pääse maistraatissakin ja kirkko on velvollinen hautaamaan kirkokon kuulumattomatkin. Jos saat lisää lapsia niin ne saa kasteen jos toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon ja saavat käydä rippikouluakin.
Ainoa haitta on että et voi päästä kummiksi.
Vierailija wrote:
...ja tuosta hautaamisasiasta... Vaikka kaikki ihmiset haudataan, se on pakollista, hautauksesta peritään mm paikkamaksu, haudan avausmaksu... ja näissä voi olla seurakunnasta riippuen ero hinnassa sen mukaan kuuluuko kirkkoon vai ei.
Jossain maaseutuseurakunnassa voi hautaaminen olla kalliimpaa mutta pk-seudulla on samat taksat kaikille. Haudan hinta riippuu haudan koosta ja halvempi on uurnahauta kuin arkkuhauta tietenkin, ja halvin ettei ole hautaa ollenkaan.
Kappelin vuokraaminen hautajaisia varten voi maksaa mutta se on muutama kymppi korkeintaan.
Vierailija wrote:
Jos eroat kirkosta niin joudut helvet tiin.
Ei joudu, jos ei usko koko juttuun. Tulten maille joutuu uskovat, jos on syntisiä ja koko kirkkokunta täynnä syntisiä. Papit on pahimpia syntisiä ja sen kertoo jo koko kirkkohistoria. Kirkko on ainoa paikka mille pitää maksaa kuolemankin jälkeen, koska hautapaikat ei ole ilmaisia. En ole ikinä kuulunut kirkkoon enkä ole ikinä uskonut tohon touhuun ja en ole koskaan ymmärtänyt miksi uskostaan joutuu maksaa veroja, kun uskossa oleva voi uskoa ilman jäsenmaksuakin.
Jumala ei tykkää ja joudut HELVETTIIN kun kuolet. Sinusta tulee jumalaton PAKANA
Vierailija wrote:
Ei siitä välttämättä ole haittaa sinulle itsellesi. Kirkolle ja muille sen jäsenille ehkä.
Eräs tuttava kerran sanoi maksavansa kirkollisveroa mielellään, koska ei muuten lahjoita rahaa hyväntekeväisyyteen. Kirkolla on toimiva ulkomaanapu, lasten kerhot ja ruuanjakelua.
En ole perillä muiden seurakuntien tilanteesta, mutta siinä johon kuuluin ennen kuin erosin kirkosta, on paljon toimintaa, joka ei ole uskonnollista ja on mielestäni ollut todella hyvää. Käyn siellä edelleen esim. syömässä ja kuntoilemassa, koska on hyvä, halpa ja lähin. Aiemmin osallistuin aikuisten harrastustoimintaan, koska oli kannaltani parempi vaihtoehto kuin työväenopisto. Erosin kun tiettyjen työntekijöiden käytös otti pattiin ja paljon hyvää toimintaa ajettiin alas (tosin osin rahasyistä), oikeasti haluaisin tukea edelleen entisen seurakuntani "työväenopisto -tyyppistä" toimintaa, jos voisin sen tehdä jotenkin kohdennetusti, samoin kiinteistöjen kulujen kattamista. Ajattelen, että kirkolla voi olla uskonnollisia ja maallisia tehtäviä ja ne maalliset pohjautuvat kristilliseen arvopohjaan, joka on minulle täysin ok, vaikka en uskonnollisesta sisällöstä ole kiinnostunut.
Vierailija wrote:
Et saa niitä palveluja ilmaiseksi, joita kirkkoon kuuluessa. Mm hautaaminen muuttuu huomattavasti kalliimmaksi, joissakin seurakunnissa on voinut tiloja varata käyttöön ilmaiseksi jne. Erottuasi kirkosta, et voi saada työtä seurakunnasta.
Kirkollisverovaroin rahoitetaan kirkon työtekijät, esim lapsi- ja nuorisotyö. Varoja käytetään myös diakoniatyössä, joka tekee paljon vanhusten ja vähävaraisten ihmisten auttamiseksi ja järjestää heille kerhoja yms. Rippikoululaisille järjestetään leirimajoitus, ruokailu ja oppimateriaalia. Lapsille erilaisia kerhoja.
Kirkollisverolla EI ylläpidetä hautausmaita, vaan siihen toimintaan rahoitus tulee valtiolta.
Vaikka et itse hyötyisi seurakunnan toiminnasta, maksamasi verot voidaan katsoa hyväntekeväisyydeksi kotikuntasi asukkaille. Seurakunnat järjestävät monenikäisille toimintaa ja monenlai
Jokainen joka haudataan hautausmaalle maksaa itse siitä hautapaikasta ja kirkollisverolla hoidetaan hautausmaita. Valtiolta ei tipu penniäkään kirkolle, koska valtio ja kirkko on kaksi eriasiaa. Diakoniatyö on pelkkää makaroonia, jauhoja, jäisiä pullia, jos joku hakee jotain. Sieltä ei saa kirkollisveroihin mitään vastinetta maksuilleen. Oppimateriaalit on minimalisia ja nekin hoietaan jo yhteistyökumppaneilta jne. Hyväntekeväisyyttä voi harjoittaa ilman kirkkoa ja välistä vetoa. Nuorisotyöt on naurettavia noissa paikoissa ja tilojakaan ei saa tostaa vaan.
Kokemusta on kirkkotyöstä 12 vuoden ajan ja sitten lopetin. Monella aika ruusuinen kuva kirkon toiminnasta.
Ev.lut. kirkosta on erottava, mutta mikä tilalle?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Teitä ei voi siunata ja haudata kirkon hautausmaalle.
No todellakin haudataan, siunausta en kaipaa.
Voidaan myös siunata
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Muiden uskontojen prosentuaalinen määrä nousee mitä enemmän ihmiset eroavat yhteispohjoismaiseen kulttuuriin olennaisesti kuuluvasta ev. lut. kirkosta
Kysyttiin haittoja. Muuttuvat prosenttiosuudet tilastoissa ei ole haitta.
Kuule kyllä se on haitta, jos tilalle tulee eräs toinen lähi-itäläinen uskonto...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
pyydettiin haittoja, ei hyötyjä
muistakaa että niin kauan kun lähes 80 % suomalaisista kuuluu tavan vuoksi järjestöön, jonka ideaa ei allekirjoita, tämä järjestö saa sanella paljon yhteiskunnan tekemisiä
Haluat siis, että islam alkaa sanelle yhteiskunnan tekemisiä?
Vierailija wrote:
En keksi yhtään syytä. No, kummiksi et pääse.
Kirkkoon kuulumaton voidaan haudatakin samoin kuin kirkkoon kuuluvat. Ei ole kalliimpaa. Tosin mitäpä väliä sillä itselle enää on.
Minä tykkään kyllä lukea Kirkko ja kaupunki-lehteä, siinä on monesti mielenkiintoisia haastateltavia eikä jutuissa lyödä Raamatulla päähän. Mieheni kuuluu kirkkoon, joten luen hänen lehteään.
Kummiksi pääsee kyllä. Olen itsekin kummi, enkä ollut kastehetkellä kirkon kirjoissa, enkä ole nytkään. Joku etuliite siihen kummi-sanaan laitettiin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Joudut ikuiseen kadotukseen ja helvettiin, jossa sinua tulikuumalla hiilihangolla kairataan perssiisseen. Mietippä sitä.
Helvetti on kristinuskon epäviralliseen kansanperinteeseen liittyvä käsitys, jolla ei ole opillisia tai pyhiin kirjoituksiin liittyviä perusteita.
Perinne syntyi kun Vulkanuksen kultti integroitiin kristunuskoon kun jälkimmainitusta tuli Roomassa virallinen valtionuskonto.
Äläs nyt unta näe. Nimen omaan Jeesus puhui jatkuvasti helvetistä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ainoa haitta on se, että vaikka kovasti haluaisit jonkun kastettavan lapsen kummiksi, et pääse. Kirkko hyväksyy kummeiksi vain jäsenensä.
Sinut tietenkin aikanaan haudataan samaan hautausmaahan kuin muutkin.
Kirkolla on Suomessa hautausmaiden ylläpitovelvollisuus, ja valtio maksaa kirkolle siitä, että myös ne haudataan, jotka eivät kuulu evankelis-luterilaisiin seurakuntiin.
Olen kastamattoman lapsen "kummi", eikä tähän meidän väliseen suhteeseen ole kirkkoa kaivattu.
Sama täällä! En tiedä, miksi kirkkoon kuulumaton edes haluaisi kristilliseksi kummiksi, ja muunlainen kummisuhde taas on ihan lapsen vanhempien kanssa vapaasti sovittavissa.
En myöskään halua tulla haudatuksi hautausmaalle. Tuossa kotijärveni rannassa on paikka, josta tuhkat saa sirotella järveen, ja niin toivon tapahtuvaksi sitten aikanaan. Mutta jos tapahtuu jotain muuta, se ei kyllä ole enää minun murheeni.
Hyviä asioita nuo, mutta toisaalta mä haluan aina itse valita mihin lahjoitan. Oon varmaan kirkon ulkomaanapuunkin joskus laittanut, yleensä mun kaikki lahjoitukset kyllä liittyy eläinsuojeluun.