Yösyöttöjen loppuminen?
Missä vaiheessa teillä on loppunut yösyötöt? Oletko lopettanut ne itse vai onko vauva lakannut heräilemästä nälkäänsä yöllä? Mitkä asiat vaikutti mielestäsi?
Meillä poitsu nyt 9kk ja edelleen vetelee maitoa n. 400 ml öisin. Ei siis kerralla, vaan kahdella eri yösyötöllä. Joskus jää tosin toinen pullollinen väliin.
Olen ajatellut, että en omasta aloitteesta lopeta yöruokailuja, koska lapsi selvästi vaikuttaa nälkäiseltä ja rauhoittuu maitopullollisen jälkeen unilleen. Nyt vaan alkaa väsyttää tämä ikuinen pätkäunisuus, kun isompikin lapsi herättää kerran yössä. Vielä menee, kun en ole töissä, mutta entäs kun tarvii itsekin herätä kuudelta aamulla...
Iltapuurot maistuu hyvin, kuten muutkin neljä päivittäistä ateriaa. Poika on kasvanut koko ajan yläkäyrillä, mutta viime aikoina kasvu on hidastunut ja ollaan saavutettu " normaalikäyrä" . Kuvittelin, että yösyömiset loppuisi, kun imetys loppuu, mutta ihan samalla tahdilla mennään!
Kommentit (7)
Kun vauva täytti 6kk pidettiin unikoulu ja lopetettiin yösyötöt. Hienosti onnistui, nyt vain päivällä syödään vähän useammin. Satunnaisesti annetaan pullo aikaisin aamulla (05-06), jos herää, jolloin jatkaa vielä uniaan pari tuntia. On pidetty tuo yksi syöttömahdollisuus, koska vauva ei allergisena saa samaa määrää kiinteitä joka päivä ja voi olla oikeasti nälkäinen.
ja yösyömiset loppuivat kertalaakista. Tyttö oli sitä ennen syönyt kaksi kertaa yöllä, noin klo 01 ja 04. Epäilin jo aikaisemmin, että varsinkin tuo jälkimmäinen syöttö oli vain tapa, sillä tarjosin aina tuolloin vauvalle vasenta rintaa, josta maidontuotanto oli jo ehtynyt ja tyttö sitä hetken imettyään vaipui uneen ja nukkui vielä pari tuntia tyytyväisenä.
Meillä yösyönnin poisjääntiin vaikutti todennäköisimmin kiinteiden määrän lisääntyminen. Yösyöminen nimittäin loppui siinä vaiheessa, kun olin lisännyt kiinteiden aterioiden määrän kahdesta neljään. Esikoinen lopetti myös itse aikoinaan yösyömisensä ja suurin piirtein saman ikäisenä kuin tämä kakkosemmekin.
Eli meillä molemmat lapset on jouduttu opettamaan eroon yösyötöistä. Homma on lopettu kertarysäyksellä, kun on alkanut tuntua siltä, että kiinteitä menee riittävästi päivän mittaan. Vierottaminen on kuitenkin tehty pehmeästi. Eli tarvittaessa on heräämisen yhteydessä " tassuteltu" ja tarjottu nokkamukista vettä. Ja hyvin on mennyt molempien kohdalla. Veden juonnista ei ole jäänyt tapaa.
Uskon, että myös näläntunne on tavallaan opittua. Onhan minullakin töissä ihan oikeasti nälkä klo 11, kun aina silloin menen syömään. Mutta voisin kyllä oppia syömään myöhemminkin. Ja samalla tavalla uskon, että lapsikin voi oppia eroon yöllisestä näläntunteestaan, jos kuitenkin päivällä syö hyvin.
Itse en missään tapauksessa hoitaisi vierotusta huudattamalla. Toimii kyllä varmasti, mutta en todellakaan usko, että on lapsen kehitykselle ja turvallisuuden tunteen muodostumiselle hyväksi.
esikoisen yösyönti jäi 10kk iässä, kun vaihdoin maidon veteen. Unetkin sujui paremmin, kun ei aina käynnistelty ruoansulatusta.
Kaksospojat nukkuvat jo nyt usein täysiä öitä (2,5kk).
Meillä näin: tyttö 7kk joi yömaidon 200ml kerran yössä. Vaikutti nälkäiseltä kyllä, mutta herääminen vaihteli klo 2 ja klo 5 väliin, joten ajattelin, että ei kyllä välttämättä nälkäänsä herää. Pienensin ensin maitomäärää ja sitten aloin tarjota nokkamukista vettä. Muutama yöhän siinä meni huutaessa, mutta nopeasti tyttö tottui ja vetelee nyt 13,5h unta putkeen. =)
yösyönnistä vierottamiseen, muuten alkaa mennä mahdottomaksi heräilyksi. Vauva ei kuulemma 9 kk:n iässä tarvi enää öisin ruokaa. Näin olemme toimineet jo kolmen lapsemme kohdalla ja aiomme tehdä samoin nuorimmaisenkin kanssa.
Eka yönä vauvelit itki pari tuntia (isä kanniskeli) ja minä kurkin tippa linssissä nurkan takaa. Toka yönä vauvat on itkeneet noin vartin ja kolmantena yönä ovat uskoneet, ettei enää öisin ruokailla. Sitten meillä onkin nukuttu täysiä öitä.
vauvan olessa noin 7 kuukauden ikäinen, alkoi hän heräilemään noin tunnin parin välein läpi yön.No eihän siitä mitään tullut ja niin minä kovetin itseni ja päätin aloittaa unikoulun.Mies meni toiseen huoneeseen nukkumaan, ja kun vauva yöllä heräsi minä en mennyt hänen luokseen vaan annoin itkeä sen mitä itki. Kolmena yönä vauva heräili itkemään, mutta sen jälkeen, nyt noin kuukauden ajan meillä on nukuttu 10-12 tuntia yössä vauvan heräämättä!Että voisi kai sano että kannatti " kovettaa" itsensä ja antaa vauvan itkeä niinä muutamana yönä,saahan hän nyt sen ansiosta nukkua kunnon katkeamattomat yöunet!