Mitä kaikkia ihania ruokia voi tehdä nyt kun on pimeää ja kylmää?
Kommentit (37)
Häränhäntäkeittoa vois tehdä. Se on kyllä niin hyvää.
Värikäs kasvis-kanapata. Oli jossain yhteishyvä-lehdessä. Tulee myskikurpitsaa, timjamia, valkosipulia, kanafilettä..keittiö täyttyy ihanista tuoksuista😊
Srirachalla maustettu tulinen tomaattikeitto, jossa myös chorizomakkaraa.
Kaalilaatikkoa, karjalanpaistia, Chili con/sin carne, lasagnea, uunilohta, nakkikastiketta ja perunoita, siinäpä muutamia joita ollut syksyn aikana ruokana.
Vierailija wrote:
Mun ruoanlaittoni ei ole koskaan ollut riippuvainen valon tai lämpötilan määrästä. Ei meillä ole erikseen talvi- tai kesäruokia, talvella voi grillata ja kesällä tehdä uuniruokia ihan mainiosti.
Ehkä sulla on noin. Useimmilla kuitenkin vuodenajat vaikuttaa syömisiin. Ei ehkä välttämättä niin tietoisesti, vaan tiedostamattaan.
Vierailija wrote:
Jaa. Mitähän ruokaa ei voi valmistaa valoisassa?
Ei tule mitään mieleen.
No mulle tulee esim. kaikki pitkään haudutettavat padat joita teen leivinuunissa, vaatii sen verran paljon puiden polttamista ettei niitä valoisaan vuodenaikaan voi tehdä ja vielä asua täällä.
Teen vielä nyt illalla kahvin/teen kanssa lämpimiä juustoleipiä. Leivän päälle laitan kurkun ja tomaatin viipaleet, jotka jäivät lounaalta yli.
Suosittelen yhteishyvän sivuilta pekoni-linssikeittoa. Pistän aina linssejä 2dl sijaan 3dl, jotta keitosta tulee sakeampaa ja keittelen sitä vähän pidempään kuin ohjeessa käsketään. Olomuodoltaan se on kuin hernekeittoa, mutta maun puolesta ei oikeastaan yhtään muistuta hernekeittoa. Hernekeittoa vihaava puolisonikin jopa pitää tästä. Keiton kanssa jotain hyvää lämmintä leipää ja ei se muuta kyllä kaipaa
Vierailija wrote:
Kaalipiirakkaa ja sienipiirakkaa.
Voitaikinalla? Et voi olla tosissasi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jaa. Mitähän ruokaa ei voi valmistaa valoisassa?
Ei tule mitään mieleen.
Aina joku näsäviisas tulee aukomaan päätään.
Ja vielä esittää noin tyhmän kysymyksen...
Vierailija wrote:
Mun ruoanlaittoni ei ole koskaan ollut riippuvainen valon tai lämpötilan määrästä. Ei meillä ole erikseen talvi- tai kesäruokia, talvella voi grillata ja kesällä tehdä uuniruokia ihan mainiosti.
Kyse on mieliteoista ja joillekin on merkitystä mikä esim. helteillä maistuu. En itse laittaisi uunissa possupataa kesäkuumalla, tai talvipakkasilla söisi mitään kovin kylmää. Lämmin keitto maistuu silloin. Grillimakkarat maistuvat aina.
Ehkä tämä aloitus ei ollut juuri sinua varten :/
Ylikypsää lihapataa: kanan koipi/paistileike, kassler tai palapaisti mieleisesti maustettuun liemeen ja tunneiksi uuniin. Hitsit, viimeksi oli maustepippurit loppu, jotenkin kaipaa juuri niitä!
Lasagne, tai jos jaksaa niin vielä ihanammat cannelonit.
Minestrone tai linssikeitto. Kaikki tomaattiset vähän mausteiset keitot on hyviä talvella. Jostain syystä en ole ikinä oikein opetellut lohikeiton tekoon, nyt kuulosti niin herkulta jonkun kommentissa että pitänee testata!
Uunijuurekset
Lämpimät keitot (lohi, kana, linssi, juures)
Burgundin pata
Pihvit hyvällä kastikkeella (punaviini, herkkusieni, pippuri)
Paistetut perunat, bataatit
Uuniperunat
Risotto
Pastat
Keittoja meillä eniten talvella tehdään. Kala-, nakki-, tai jauheliha-, yleensä hirvestä. Oli keitto mikä tahansa, aina kirkkaaseen liemeen, harmittaa kun lounasravintoloissa on aina se kermainen lohikeitto.