Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epävarma työelämä ajaa hulluuden partaalle!

Vierailija
30.10.2023 |

Otsikossa pientä liioittelua sillä olen kyllä edelleen tai ainakin toistaiseksi täysin työkykyinen. Tällä aloituksella haen lähinnä lohdutusta ja vertaistukea.

AP on korkeakoulutettu geneeriseltä ja yleisesti työllistävältä alalta. Olen vielä melko nuori, lapseton, terve, ahkera, en ole ollut saikulla kuin pari kertaa koko työuran aikana. Periaatteessa paperilla mitään isompia esteitä ei työnhaulle tai työssä menestymiselle siis ole ja toistaiseksi en ole ollut vielä päivääkään työttömänä. Olen kuitenkin kokenut koronan jälkeen kolme eri työpaikkaa ja nyt nykyisessä työssäni alkaa myös YT:t. En ole koskaan saanut lähteä omaan työpanokseeni liittyvistä syistä vaan isot organisaatiomuutokset on tarkoittanut työtehtävien yhdistymistä tai niiden siirtymistä halvemman työvoiman maihin. 

Oma suuntautumisenikaan ei ole nichea mistä johtuen töitä onkin aina tullut saatua ja työnhaku on mahdollisesti taas edessä. Tällä kertaa erona aikaan jolloin viimeksi hain töitä on kaikkien pakollisten elinkustannusten raketointi joka saa hikikarpalot nousemaan otsalle. Saan laskuni ja lainani maksettua työttömänäkin jonkun aikaa mutta tulojen romahtaminen tuo siltikin lisästressiä ja epävarmuutta elämään. Toinen suuri ero on siinä että on hankalaa motivoitua hakemaan työpaikkaa ja menemään sinne oikealla asenteella. Vaikka aiemmat lähtöpassit eivät ole olleet omaa syytäni, saa noita osin melko lyhyiksi jääneitä työpätkiä selitellä ja en voi sille mitään etten ole kovin intopinkeänä opettelemassa taas uuden firman systeemejä, prosesseja ja ihmisiä sekä asiakkaita. Myös työpaikkojen puheet ”etenemismahdollisuuksista” suorastaan ärsyttää sillä aiemmatkin duunini on markkinoitu samalla saatelauseella. Oikeasti kaikki on niin tehostettua, tiivistettyä ja karsittua että voit ehkä yletä jos olet oikeassa paikassa oikeaan aikaan kun joku sinusta seuraava irtisanoutuu burnoutin vuoksi tai vaikka kuolee. 

Koen tekeväni kaiken ”oikein” ja oppikirjan mukaan. Kävin koulut, olen pidetty työkaveri, ahkera, suositukset ja arviot aina hyviä. En odota kuuta taivaalta vaan melko vakaata ja siedettävää työpaikkaa joka maksaa kohtuullista palkkaa. Koen kehittyväni töissä kokoajan ja olen sellainen monen suomalaisen kaltainen luotettava työmyyrä. En toisaalta mikään erityistason erityisosaajakaan, mutta kompensoin sitä sitten ahkeruudella. 

Haluaisin joskus perustaa perhettäkin, mutta olen todistanut työyhteisössä miten se on oiva tapa päästä epäviralliselle mustalle listalle. Vaikket olisi poissa kuin max 9kk, on sekin työnantajalle ikävä asia. Tuntuu oikeasti että elän jatkuvaa korrenvetoa ja odotan milloin on taas vuoroni saada lyhyin korsi. Ja tiedän että monella on vielä paljon pahempi tilanne ja pätkää ja määräaikaista toisen perään.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämä on ollut jo 90-luvulta lähtien rikki ja näyttää romuuntuvan koko ajan entistäkin huonompaan kuntoon. Ei näy toivoa olevankaan paremmasta ainakaan minun työiän aikana...

Tämä. 90-luvun laman jälkeen vaadittiin kaikkia "osallistumaan talkoisiin". Niin tehtiin, mutta kun rupesi menemään paremmin, niin työntekijöiden talkoot sen kun jatkuivat, samalla kun johtajat rupesivat nauttimaan työn voitoista. Kaiken kukkuraksi rekrytointifirmat rupesivät pitkäjänteiseseti suosimaan narsistisia piirteitä omaavia henkilöitä johtopaikkoihin. Tässä sitten ollaan ja meno sen kun vaan jatkaa jatkamistaan. Täysin järjetöntä. Tietoisia otteita tarvitaan, mutta nykyinen hallitus ei taida valitettavati olla oikea taho sen aikaansaamiseksi.

Kohtuullsiet työolot ja siedettävä palkka on pidemmällä aikavälillä kaikkien etu, myös johtajien.

Vierailija
22/26 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävarmuuteen pitää vaan tottua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työelämässä jo 90-luvulta. Muistan silloin joskus 30 vuotta sitten kun menin työpaikalle, tunsin sellaista jännää rauhan tunnetta.

Nykyinen työelämä on täyttää paskaa, aivan sairasta kerta kaikkiaan. Vihaan työtäni todella paljon. Vaikka teen työni hyvin ja asiakkaat tykkäävät minusta yli kaiken, en tee sitä tarpeeksi hyvin johdon mielestä. Tehokkuus, tehokkuus, tehokkuus. 

En tiedä mitä tulen tekemään, töitä pitäisi kuitenkin tehdä vielä sen 25 vuotta. Tekoäly vie suuren osan työstä (taloushallinto), mitäköhän sitten tekisi.

Vierailija
24/26 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus vois ottaa edes vähän vastuuta niiden työpaikkojen luomisesta. Eikä vaan kiusata köyhiä, sairaita ja työttömiä!

Vierailija
25/26 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samassa firmassa töissä kohta 25 vuotta. Se on just noin, ettei töistä ole mitään takeita. Jos olet nuori ja vähän kokemusta, niin työsi on helppo siirtää johonkin halpamaahan. Jos olet vanhempi ja kokenut, minkä vuoksi saat palkkasi on keskivertoa parempi, niin sinut halutaan korvata halvemmalla työntekijällä. Vaikka olisit miten osaava ja hyvä tekijä, niin se ei takaa mitään. Omassa firmassani on uudelleen järjestelyt menossa. Porukkaa on potkittu pois pitkin vuotta. Itse vielä odottelen oman tiimini uudelleen organisointia.

Vierailija
26/26 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa tämä fakta. Sitoutukaa vain ja juuri sillä samalla tasolla työnantajaan kuin se työnantaja sitoutuu työntekijään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä