Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koronavuosien jälkeen mikään ei enää tunnu miltään. ELÄMÄ TUNTUU TYLSÄLTÄ!

Vierailija
30.10.2023 |

Korona sairastettu ainakin kolme kertaa. 

En osaa enää nauttia mistään, elämänilo kadonnut. Kaikki tuntuu tylsältä, harmaalta ja nuhjuselta ja ehkä turhaltakin.

Elämässäni on tapahtunut suuriakin positiivisia ihania muutoksia, mitkä yleensä kokisin isosti ja olisin onneni kukkuloilla, mutta nyt kaikki tuntuu niin tylsän laimeelta. 

Olenko ainut (ja olenko vain masentunut) vai onko muilla samanlaista oloa?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas wrote:

Vierailija wrote:

Mulla taas tuli ihan hillitön elämännälkä koronan takia himmaillun ajan jälkeen! Tajusin että tässä on enimmillään 20-30v jäljellä eikä tiedä paljonko siitä täyspäistä ja aktiivista aikaa nauttia elämästä! 

Otan irti ihan kaiken kivan minkä saan, teen asioita mistä nautin ja olen myös terveellä tavalla itsekäs. 

Mulla jossain määrin samalla tavalla. Paitsi että suurin oivallukseni koronavuosien aikana oli, että mun ei oikeasti tarvitse enää juosta oravanpyörässä. En kaipaa ulkomaanmatkoja, ravintoloissa syömistä jne. Vuoden alussa aloin tekemään nelipäiväistä työviikkoa ja nyt syksyllä vain kolmipäiväistä. Nautin taas siitä, että on "tylsää". Tekemistä kyllä riittää vapaa-ajallekin, jos on fiilistä tehdä jotain. Tapaan mieluummin ystäviäni ja muita ihmisiä rauhallisesti kotioloissa kuin missään hulinassa. 

Me taas ostimme talon etelästä jotta me ja lastemme perheet voivat nauttia lämmöstä ja lomailusta. Turha säästää rahoja tilillä tai rahastossa kun niistä voi nauttiakin. Nyt heti kun ei tiedä milloin se on myöhäistä.

Muuten kulutus on minimissään. 

ed

62/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vaikka korona jälleen leviää, maskeja ei pidä enää kukaaan. Voisiko maskilla välttää koronatartunnan?

Jos käytät ffp3-hengityssuojainta, voit pienentää riskiäsi saada koronatartunta. Mutta sekään ei suojaa 100%:sti.  Hyvä muistaa sellainen asia, että kun syksyllä 2020 koronavirus alkoi levitä uudelleen, suomalaisille annettiin maskisuositus. Ei siis enää suositeltu välttelemään ihmisjoukkoja (kuten keväällä 2020)  vaan pistämään mikä tahansa rätti naamalleen ja eiku ryysikseen muiden joukkoon. Vaikka moni silloin maskeja käyttikin, koronatartuntojken määrä vain lisääntyi. Huomattavasti suurempi vaikutus viruiksen leviämiseen oli sillä, että ihmiset eivät tavanneet toisiaan.

En ole ajatellut palata hengityssuojaimen käyttöön, ellei tilanne sitten ihan merkittävästi pahene. Kun omat 90+ v vanhempani tammikuussa päättivät, että eivät enää varo koronatartuntaa, ei munkaan tarvinnut enää varoa. Mä kun olen suvusta se, joka rientää heitä auttamaan aina, kun tarvitsevat. Ja suojauduin siis aiemmin koronavirukselta nimenomaan siksi, että en veisi vanhemmilleni tartuntaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset lopettivat viimeisenkin oikean kohtaamisen ja yhdessä tekemisen. Somepaska tuhoaa nyt sitten loputkin.

Vierailija
64/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain luin ihan vasta uutisen, että korona vähentää myös aivojen serotoniinin tuotantoa. Eikös masennus johdu juuri serotoniinin puutteesta. Ehkä masennuslääkitys vois auttaa tuohon?

Vierailija
65/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Koronan jälkeen maailmassa alkoi jotenkin tapahtua kaikenlaista rasittavaa. Ei koronan takia, mutta kaikki todellakin muuttui jotenkin sen jälkeen.

Jep. Naapurivaltion päättäjäkin sekosi. Vaikuttikohan siihen korona tai kotona istuminen ja liika aika pohdiskella asioita.

Vierailija
66/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen koronaa jotenkin vahvempi ja terveempi ihmnen. Korona voi vaikuttaa fyysisesti hermostoon kuten myös suhteellinen eristys tutuista voi vaikuttaa, ja sinä aikana myös kuoli läheisiä ihmisiä. Ja sitten kun piti palata normaaliin tulikin Ukrainan sota ja uudet huolet. 

67/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Me taas ostimme talon etelästä jotta me ja lastemme perheet voivat nauttia lämmöstä ja lomailusta. Turha säästää rahoja tilillä tai rahastossa kun niistä voi nauttiakin. Nyt heti kun ei tiedä milloin se on myöhäistä.

Muuten kulutus on minimissään. 

ed

Ymmärrän hyvin tuon. Mun tutuista moni alkoi viihtyä mökillään koronan aikana enemmän kuin aiemmin.  Eli nautitaan enemmän vapaa-ajasta kuin rahan tienaamisesta ja kuluttamisesta. 

Vierailija
68/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mässäily on ohi. Yltäkylläisyys loppui koronaan. Tuli venäjän hyökkäyssota, joka vaikuttaa aika paljon meidän rajanaapureiden arkeen ja elämään. Ei maailma ole enää ennallaan. Ollaan jo periaatteessa keskellä lamaa. Sitä se vaan on.

Kaikki ollaan kuitenkin samassa veneessä, ehkä se helpottaa?

Vierailija
69/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihmiset lopettivat viimeisenkin oikean kohtaamisen ja yhdessä tekemisen. Somepaska tuhoaa nyt sitten loputkin.

Tämä. Ihmisistä on tullut tympeitä ja epäsosiaalisia. Pitkälti myös itsekkäitä mulkkuja. Rokotteissa jotain mikä tuhoaa myötätunnon? 

Vierailija
70/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kaksi kertaa korona ja nyt vasta syksyllä oli joku virusflunssa, mikä vei mut ihan tosi huonoon kuntoon. Masennustakin on tullut kun ollut niin paljon ja pitkään sairaana..

Vierailija
71/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten hyvinvointiin ja mielenterveyteen tietysti vaikuttaa tämä jatkuva kriisistä toiseen sompailu. .

Vierailija
72/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Koronakriisin alussa pienistä tärkeistä piristävistä asioista tuli minulle entistä tärkeämpiä ja tunnustan käyttäneeni niitä tietoisesti eskapismiin, kun uutiset olivat hurjia ja kukaan ei tiennyt miten käy. Sitten kaikkien niiden asioiden merkitys lopahti ja en löydä uusia ilonaiheita tilalle. Olen kyllästynyt kaikkeen aiemmin iloa tuottaneeseen. Ja sota heti perään yms... 

Vierailija
73/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olin ennen koronaa jotenkin vahvempi ja terveempi ihmnen. Korona voi vaikuttaa fyysisesti hermostoon kuten myös suhteellinen eristys tutuista voi vaikuttaa, ja sinä aikana myös kuoli läheisiä ihmisiä. Ja sitten kun piti palata normaaliin tulikin Ukrainan sota ja uudet huolet. 

Koronan sairastaminen aiheutti kyllä paljon, lähinnä kuitenkin fyysistä oiretta/tuntemusta jotka vaikuttaa jääneen pysyviksi. Osan kanssa on jo oppinut elämään (tai no, ainakin joten kuten sietämään) mutta sitten osa on kyllä sellaisia (kuten tinnitus ja ennalta arvaamatta iskevä ja suorastaan lamauttava väsymys) joihin ei totu mitenkään.

Silti suurin muutos on henkisellä puolen ja se nimenomaan johtuu korona-ajasta, joka avasi silmät useammankin asian suhteen ja niissä tuntuukin olevan sulateltavaa vähän turhankin paljon. Toisaalta itsestään löysi myös sellaista voimaa ja itseluottamusta jota ei tiennyt edes omaavansa, mutta sitten paljastui kyllä sellaisiakin juttuja joita ei voi oikein positiiviseksi kääntää. Etenkään kun aikaa ei saa takaisin vaan sitä on elettävä loppuikä niiden ihan vääriksi osoittautuneiden ja jo aikaa ennen koronaa tehtyjen valintojen kanssa.

Sellainen normaali elämänilo on kadonnut.

74/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihmisten hyvinvointiin ja mielenterveyteen tietysti vaikuttaa tämä jatkuva kriisistä toiseen sompailu. .

Se on ihan totta. Jotenkin tuntuu, että media suorastaan tyrkyttää ihmisille kaikenlaista ikävää ja pelottavaa. Kaikki, mitä uutisoidaan, on tavalla tai toisella negatiivista.

Vierailija
75/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää terveellisesti ja vahvistakaa immuniteettia + suoliston terveyttä. Paljon vihreää, maanpäällisiä kasviksia, hyviä bakteereja, luonnonjogurttia, kalaa, oliiviöljyä, marjoja.

On tosi tärkeää kiinnittää huomiota omaan terveyteen varsinkin tämmöisten epidemioiden aikana ja jos on sairastunut koronan.

Vierailija
76/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas wrote:

Vierailija wrote:

Se on ihan totta. Jotenkin tuntuu, että media suorastaan tyrkyttää ihmisille kaikenlaista ikävää ja pelottavaa. Kaikki, mitä uutisoidaan, on tavalla tai toisella negatiivista.

Pelottelu on tehokas vaikuttamiskeino. Pelottelulla saadaan valkoiset eläimet kauhun valtaan ja tottelemaan, ja näin toimittiin myös kokeellisen injektion ("rokotteen") kohdalla.

Vierailija
77/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä te nyt olette ankeiksi heittäytyneet. Mä en ainakaan aio antaa periksi moiselle. Elämä jatkuu ja se on tarkoitettu elettäväksi. 💃

Vierailija
78/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tuttu meni huonoon kuntoon neljännen koronarokotuksen jälkeen ja sitten kuoli yhtäkkiä. Perusterve tietääkseni.

Vähän jäi ihmetyttämään kyllä.

Perusterveet ei saa neljättä rokotetta, että ihmeellistä kyllä on.

Kyllä saa jos on yli 65v. Mun tuttu oli. Kyllä senkin ikäisissä vielä perusterveitä on.

Vierailija
79/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mässäily on ohi. Yltäkylläisyys loppui koronaan. Tuli venäjän hyökkäyssota, joka vaikuttaa aika paljon meidän rajanaapureiden arkeen ja elämään. Ei maailma ole enää ennallaan. Ollaan jo periaatteessa keskellä lamaa. Sitä se vaan on.

Kaikki ollaan kuitenkin samassa veneessä, ehkä se helpottaa?

Ei olla. Ei me olla oltu samassa veneessä enää pitkään aikaan. Yhtenäiskulttuurin aika Suomessa on ohi ja muutenkin ihmiset täällä on hyvin eriarvoisessa asemassa.

Vierailija
80/81 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tämä. Ihmisistä on tullut tympeitä ja epäsosiaalisia. Pitkälti myös itsekkäitä mulkkuja. Rokotteissa jotain mikä tuhoaa myötätunnon? 

Kannattaa varmaan vaihtaa kaveripiiriä. Mun ystävistäni ja kavereistani en ole tuollaista huomannut.