AL : Tamperelainen ravintola antaa sakon, jos ei asiakas syö lautasta tyhjäksi
On pakko syödä loppuun tai maksat 15-30 euron sakon.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4ddd2b62-7f4d-44b0-a69b-f48ac249cd00
Kommentit (621)
Kiitos varoituksesta. Kävin katsomassa nimen ja osaan välttää jatkossa, vaikka tapanani ei ole heittää ruokaa lautaselta roskiin, niin silti välillä voi tulla jotain epämieluista lautaselle (liian maustettua) tai muuten hankalaa syötävää ja jätän sen syömättä. Kukaan ei pakota minua syömään ruokaani edes sakon uhalla.
Toki tätä ruuan mättämiselle lautaselle ja sen syömättä jättämistä pitäisi muuten suitsea, mutta ei se tarkoita sitä, että kaikki pitää aina lautaselta syödä jos siinä on jotain itselle epämieluista.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lainaukset toimivat taas niin hyvin, että vastataan sakottelun puolustajilla ilman niitä.
Jos ei kelpaa se, että maksetaan könttisumma, että saa lapata noutopöydästä ruokaa lautaselle, kyllä se vaihtoehto sitten on se, että vaihdetaan systeemiä ja asetetaan grammamääräinen raja sille paljon saat ottaa mihinkin hintaan. Ei se nyt niin toimi, että asiakas maksaa siitä, että saa ottaa noutopöydästä ilman mitään määrittelyä ja sitten ravintola voi kuitenkin mielivaltaisesti päättää, että mikä on liikaa.
Ei ravintola sitä ole päättämässä, mikä on liikaa vaan sinun oma vatsasi. Otat sen verran kuin jaksat syödä ja sillä sipuli. Älä rohmua ruokaa, jos et jaksa syödä.
Minä en voi etukäteen tietä kuinka paljon jaksan syödä milloinkin mitäkin ruokaa.
No sittenpä otat vain vähän ja haet vähän lisää, jos jäi nälkä. Ihme juttu, että aikuinen ei tätä itse tajua.
Vierailija wrote:
Milläköhän lihaksilla meinaavat karhuta noita sakkojaan? Kun olet mennyt ko. liikkeeseen syömään ja maksanut annoksesi, niin eipä näillä ole mitään laillista tapaa sakotella ketään jälkikäteen. Aivan täyttä klikkihuoraustahan koko "uutinen" on.
Monessa paikassa lounas maksetaan jälkikäteen. Lisäksi asiakas itse on hyväksynyt sakon sillä se ilmoitetaan selkeästi. Jos senkin jälkeen ottaa yli 200g liikaa ruokaa joka menee roskiin, siitä saakin maksaa. Silloin on ihan itse valinnut kohtalonsa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lainaukset toimivat taas niin hyvin, että vastataan sakottelun puolustajilla ilman niitä.
Jos ei kelpaa se, että maksetaan könttisumma, että saa lapata noutopöydästä ruokaa lautaselle, kyllä se vaihtoehto sitten on se, että vaihdetaan systeemiä ja asetetaan grammamääräinen raja sille paljon saat ottaa mihinkin hintaan. Ei se nyt niin toimi, että asiakas maksaa siitä, että saa ottaa noutopöydästä ilman mitään määrittelyä ja sitten ravintola voi kuitenkin mielivaltaisesti päättää, että mikä on liikaa.
Ei ravintola sitä ole päättämässä, mikä on liikaa vaan sinun oma vatsasi. Otat sen verran kuin jaksat syödä ja sillä sipuli. Älä rohmua ruokaa, jos et jaksa syödä.
Minä en voi etukäteen tietä kuinka paljon jaksan syödä milloinkin mitäkin ruokaa.
Silloin otat niin vähän että jaksat, ja haet lisää jos vielä haluat. Ei niin avutonta aikuista olekaan ettei pysty kontrolloimaan lautaselle ottamansa ruoan määrää.
Vierailija wrote:
Kiitos varoituksesta. Kävin katsomassa nimen ja osaan välttää jatkossa, vaikka tapanani ei ole heittää ruokaa lautaselta roskiin, niin silti välillä voi tulla jotain epämieluista lautaselle (liian maustettua) tai muuten hankalaa syötävää ja jätän sen syömättä. Kukaan ei pakota minua syömään ruokaani edes sakon uhalla.
Toki tätä ruuan mättämiselle lautaselle ja sen syömättä jättämistä pitäisi muuten suitsea, mutta ei se tarkoita sitä, että kaikki pitää aina lautaselta syödä jos siinä on jotain itselle epämieluista.
Ihanko oikeasti sinä aikuisena ihmisenä mätät itsellesi entuudestaan tuntematonta ruokaa niin paljon lautaselle, että sitä lentää sakotettava määrä roskiin asti jos et pidäkään siitä? Siis paikassa, jossa itse saa valita ja hakea lisää jos osoittautuu hyväksi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Se on liikaa mitä et syö vaan heität roskiin. Ei siinä ole mitään mielivaltaista.
Entä jos otan muovilaatikon mukaan ja lappaan siihen loput ruoat? Tulee sakot? Entäs lautanen kaatuu vahingossa tai "vahingossa" lattialle? Tuleeko sakot.
Entä jos tulee nopea pakollinen lähtö työtehtäviin ja osa menee roskiin siksi? Tuleeko sakot?
Jos myydään noutopöydästä sillä systeemillä, että saa ottaa silmämääräisesti, silloin on turha valittaa hävikistä. Jos hävikkiä on ravintolan mielestä liikaa, sitten hinta sitoa grammamäärään ja käyttää asiakkaat puntarin kautta pöytään.
Minä muistan kerran käyneeni buffetissa jossa oli kg- hinta. Aina kun lautasen kävi täyttämässä lautanen punnittiin.
Vierailija wrote:
Minä muistan kerran käyneeni buffetissa jossa oli kg- hinta. Aina kun lautasen kävi täyttämässä lautanen punnittiin.
Laivalla oli tuollainen systeemi kun toissa kesänä kävin, Viikkarilla välillä Turku-Tukholma.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ihanko oikeasti sinä aikuisena ihmisenä mätät itsellesi entuudestaan tuntematonta ruokaa niin paljon lautaselle, että sitä lentää sakotettava määrä roskiin asti jos et pidäkään siitä? Siis paikassa, jossa itse saa valita ja hakea lisää jos osoittautuu hyväksi.
Mitä tarkoitat mättämisellä? Aikuisena ihmisenä todellakin voin tilata ravintolasta ruokaa, mitä en ole ennen syönyt tai otan buffetista kokeiluun ruokaa tai ruokia, mitä en ole ennen maistellut. Kyllä juuri näin teen. Näin voin löytää uusia lempimakuja ja palata ravintolaan uudelleen tai ottaa ruokaa joskus uudestaan tai sitten käy niin, että en koske kyseiseen ruokaan enää. Onhan sitä myös tuttuja ruokia muuteltu ja maustettu uudella tavalla, mistä en ole itse pitänyt.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Milläköhän lihaksilla meinaavat karhuta noita sakkojaan? Kun olet mennyt ko. liikkeeseen syömään ja maksanut annoksesi, niin eipä näillä ole mitään laillista tapaa sakotella ketään jälkikäteen. Aivan täyttä klikkihuoraustahan koko "uutinen" on.
Monessa paikassa lounas maksetaan jälkikäteen. Lisäksi asiakas itse on hyväksynyt sakon sillä se ilmoitetaan selkeästi. Jos senkin jälkeen ottaa yli 200g liikaa ruokaa joka menee roskiin, siitä saakin maksaa. Silloin on ihan itse valinnut kohtalonsa.
Minä ainakaan en ole koskaan käynyt ruokaravintelissa seisovassa pöydässä, jossa maksetaan jälkikäteen. Kyllä ne on aina etukäteen maksettu.
Vierailija wrote:
Nimen omaan. Selvästi tällä yritetään vain pelotella ihmisiä ottamaan vähemmän ja sillä tavalla lisäämään ravintolan tienestejä. Empä usko, että tällainen toimii kuin kaikista tyhmimpiin. Paljon kukaan ei noita sakkoa maksa ja ravintolan keinot periä niitä ovat tasoa pesarin kanssa asiakkaan ovelle. Moiset "sakot" eivät varmasti kestä lakimiesten tarkastelua, jos siihen mennään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minä ainakaan en ole koskaan käynyt ruokaravintelissa seisovassa pöydässä, jossa maksetaan jälkikäteen. Kyllä ne on aina etukäteen maksettu.
Jaa, itse olen käynyt monessakin. Ekana tulee mieleen Nanda Devi Tampereella.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Nimen omaan. Selvästi tällä yritetään vain pelotella ihmisiä ottamaan vähemmän ja sillä tavalla lisäämään ravintolan tienestejä. Empä usko, että tällainen toimii kuin kaikista tyhmimpiin. Paljon kukaan ei noita sakkoa maksa ja ravintolan keinot periä niitä ovat tasoa pesarin kanssa asiakkaan ovelle. Moiset "sakot" eivät varmasti kestä lakimiesten tarkastelua, jos siihen mennään.
Täällä heikkolahjaisten osasto takertui siihen että jutussa käytettiin lisämaksusta nimeä sakko. Lisämaksu on täysin laillinen kunhan se ilmoitetaan etukäteen, ja voit sen välttää omalla toiminnallasi.
Vierailija wrote:
Kyseessä noutopöytäravintola joten ihan oikein että ahneet silmilläsyöjät maksaa ylimääräistä jos eivät jaksakaan syödä kaikkea.
Olen työskennellyt buffet-ravintolassa. Se ruoan määrä, minkä jotkut ihmiset jättivät syömättä (minä kutsun heitä p*skiaisiksi), oli aivan järjetön joka v*tun päivä. Se aiheutti sen, että hintoja oli pikku hiljaa nostettava. P*skiaiset olivat tietenkin niitä jotka hintojen noususta eniten valittivat. P*skaiaiset eivät todellakaan olleet mitään köyhiä, vaan selvästikin hyvin toimeentulevia.
Toinen ryhmä joka erottui negatiivisesti, mutta jotka eivät vaikuttaneet kuuluvan p*skiaisiin, oli nuoret laihat naiset. Hekin saattoivat mättää lautasen täyteen kaikkea, mutta sitten vain maistoivat jokaista lajia ja heittivät lopun roskiin.
Me työntekijät poljimme nuo idiootit monta kertaa maan rakoon mielikuvissamme.
Ei uskois, että täällä on aikuisia keskustelemassa tästä. Onko todella näin paljon ihmisiä, joiden mielestä on ok heittää buffet-lounaalla ruokaa roskiin? En muista, että olisin koskaan joutunut heittämään ruokaa roskiin, eikä ole jäänyt mitään traumoja siitä, että olen joutunut syömään kaiken minkä olen itse itselleni valinnut syötäväksi.. Jos jokin ruoka epäilyttää, enkä ole varma, pidänkö siitä, otan sitä vain pienen maistiaisen tai en ollenkaan.
Minusta tuo sakko on ihan loistava idea ja sitä pitäisi muidenkin ravintoloiden käyttää. Alkaisi ihmiset vähän miettimään omaa kulutuskäyttäytymistään.
Ja sitten täällä mietitään, mitä jos lautanen tippuu lattialle tai tulee vatsatauti kesken syönnin?? Ensinnäkin kuinka usein noin tapahtuu ja toisekseen eiköhän henkilökunnalle ole sen verran pelisilmää, että ymmärtävät milloin sakotetaan ja milloin ei...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Se on liikaa mitä et syö vaan heität roskiin. Ei siinä ole mitään mielivaltaista.
Entä jos otan muovilaatikon mukaan ja lappaan siihen loput ruoat? Tulee sakot? Entäs lautanen kaatuu vahingossa tai "vahingossa" lattialle? Tuleeko sakot.
Entä jos tulee
Nuo kysymykset on varmastikin parasta esittää ravintolalle itselleen, mutta voin antaa pari vinkkiä, joilla selviät tästä näemmä ylitsepääsemättömän vaikeasta käytännöstä.
-Noutopöydästä ei yleensä saa ottaa mukaan ruokaa. Luulen että sinäkin ymmärrät syyn.
-Älä mene noutopöytään, jos olet töissä hälytyksen päässä päivystämässä. Hae jokin take away-ruoka vaikka kahvihuoneeseen tai ota omat eväät kotoa.
-En usko että ravintola laskuttaa ekstraa lattialle pudonneesta lautasesta, mutta tämä kannattaa tarkistaa ravintolasta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Joku uhoaa nimimerkin takaa olevansa niin kova, hauskaa luettavaa, kun pasta täynnä nimimerkillä olevia luusereita
Minähän en syö jos ruoka on paha,kerran oli jossain Buffetissa niin karmea lasagne etten saanut haarukallista enempää alas. Antakaa sakko,soittakaa poliisit, ihan sama. Minä kävelen ulos ja pyyhin sakolla perseeni
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Täällä heikkolahjaisten osasto takertui siihen että jutussa käytettiin lisämaksusta nimeä sakko. Lisämaksu on täysin laillinen kunhan se ilmo
Sakko tai lisämaksu on saivartelua. Ei varmasti tule toi systeemi kestämään lain syyniä ja siksi sen voi kuitata pelotteluna.