Miksi minä täysipäiväisenä opiskelijana en ole oikeutettu tuettuun lounaaseen tai matkustamiseen, mutta kansanedustajat ovat?
Onko tämä teistä reillua? Olen kokopäiväinen opiskelija työkkärin kautta. Saan päivässä 9€ korvauksen matkoihin sekä ruokailuun. Edestakaisiin matkohin tuosta menee yli 6€ päivässä, lopuilla pitäisi ostaa se lounas. 🙄
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d3e87546-3416-4b96-882c-866b20317…
Kommentit (71)
Ehkä opiskeltuasi (ilmaiseksi) jonkin aikaa sinulle tulee ymmärrystä, että miksi näin. Ehkä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olethan sinä oikeutettu. Oppilaitoksessasi saat ruokailla halvalla eli tuettuna ja opiskelijana saat opiskelija-alennukset joukkoliikenteessä.
Puhumattakaan ilmaisesta koulutuksesta. Sopii katsoa mitä markkinahintainen koulutus ulkomailla maksaa.
Olen kyllä itse maksanut koulutukseni moneen kertaan veroillani.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kukaan ei ole äänestänyt sinua opiskelijaksi.
Kansanedustaja on luottamustehtävässä, sinä olet elätti.
Jep. Mutta kuvaavaa on että tämäkin person non crata sanoo saavansa VAIN 9 euroa meiltä töitä paiskovilta kun hän todellisuudessa saa vaaltavat tuet ja avuut vuosikausii + 9 euroa kulukorvaksiin joka päivä kun hän vaivautuu ns. luitaan hieman siirtämään paikasta A paikkaan B.
Vaivautuu.. 🙄 Miksi olet noin katkera työttömälle joka haluaa työllistyä uuden ammatin kautta? Olet jopa niin katkera, että puolustat rikkaiden poliitikkojen tuettuja lounaita mielummin. Suomalaiset ovat aivan sairaan kateellisia toisilleen ja tässä on hyvä viesti joka näyttää miten sairasta se on.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jep. Mutta kuvaavaa on että tämäkin person non crata sanoo saavansa VAIN 9 euroa meiltä töitä paiskovilta kun hän todellisuudessa saa vaaltavat tuet ja avuut vuosikausii + 9 euroa kulukorvaksiin joka päivä kun hän vaivautuu ns. luitaan hieman siirtämään paikasta A paikkaan B.
Ai saakeli. Mistä saa valtavat tuet? Mäki haluun. :D
Vierailija wrote:
Ehkä opiskeltuasi (ilmaiseksi) jonkin aikaa sinulle tulee ymmärrystä, että miksi näin. Ehkä.
Kyse on alan vaihdosta keski-iässä. Tämä on valta-osalla ikääntyvillä suomalaisilla edessä kun vanhat työt katoavat. Mutta hauku sinä vain muita ja jatka pätemistä. Senhän te vihreät osaatte.
Olen itsekin työskennellyt hyvin eri palkkaisissa töissä ja aina mitä korkeampi palkka, niin sitä enemmän saa etuja, eli kaikkea ilmaiseksi.
Minusta tämä asia pitäisi kääntään täysin toisin päin!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ai saakeli. Mistä saa valtavat tuet? Mäki haluun. :D
Turha sille on vastata. Tuo on joku katkera työtön joka itse ei halua tehdä mitään työllistymisensä eteen.
Miksi suurituloisten elämää pitää tukea verovaroin, maksamalla matkoja ja lounaita ja ties mitä?
Miksi miksi, miksi sinun pitäis saada kaikki maailman tuet kun olet opiskelija?
Mistä kumpuaa tämän nykyisten opiskelijoiden nillitys ja vaatimus kaikkeen?
t. tuplamaisteri
Vierailija wrote:
Mä tein töitä 7h päivässä, puolen vuoden ajan. 9e/arkipäivä
Siitä maksoin matkakulut ja lounaat.
Näistä aina unohtuu se, että tuo 9e per päivä maksetaan kaikkien valtavien tukien PÄÄLLE.
Pienituloinen saa palkkana saman kuin ne tuet mutta ei saa tuota 9e per päivä siihen päälle vaan 0e per päivä.
Vierailija wrote:
Miksi miksi, miksi sinun pitäis saada kaikki maailman tuet kun olet opiskelija?
Mistä kumpuaa tämän nykyisten opiskelijoiden nillitys ja vaatimus kaikkeen?
t. tuplamaisteri
Minusta lounas ja matkatuki ei ole mitään pröystäilyä, se menee tarpeeseen. Rahaa ei tarvita lisää. Kateelliset suomalaset eivät nyt täällä palstalla ymmärrä pointtia:
Miksi veronmaksajan on tuettava hyvätuloisen poliitikon lounaita, kun edes kaikki opiskelijatkaan eivät samaa etua saa?
Jokainen maksakoon sitten itse lounaansa, varsinkin poliitikot. Heillä on siihen varaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olethan sinä oikeutettu. Oppilaitoksessasi saat ruokailla halvalla eli tuettuna ja opiskelijana saat opiskelija-alennukset joukkoliikenteessä.
Tuettu lounas sekä HSL: tai VR:n alennukset eivät koske työvoimapoliittisessa koulutuksessa olevaa. Ei vaikka opiskelu on täysipäiväistä.
Eikö työtön saa opiskelijakorttia? Sitä näyttämällä alennuksen saa.
Siis opiskelet työttömyyskorvauksella? En ihan ymmärtänyt, että onko opiskelusi oppisopimushommaa vai mitä, mutta jos olet jossain oppilaitoksessa kirjoilla, saat opiskelijastatuksella halvan joukkoliikenteen sekä halvan lounaan siellä oppilaitoksessa.
Eihän valtion virkamiehetkään saa tuota lounasetua, jos esim. etätyöskentelevät vaan he saavat sen ainoastaan toimistonsa työpaikkaruokalasta. Ja huom, tuo lounasetu on kaikilla valtion virkamiehillä, myös niillä huonommin palkatuilla. Jollainhan keinoilla valtion on yritettävä pitää työntekijät itsellään, kun palkka ei ole kilpailukykyinen (paitsi toki joissain ylemmissä viroissa).
No vaihda työttömyystukesi opintotukeen, niin saat tuetut lounaat. Vai onkohan niin, että tienaat nyt paljon enemmän kuin opiskelijat?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vaivautuu.. 🙄 Miksi olet noin katkera työttömälle joka haluaa työllistyä uuden ammatin kautta? Olet jopa niin katkera, että puolustat rikkaiden poliitikkojen tuettuja lounaita mielummin. Suomalaiset ovat aivan sairaan kateellisia toisilleen ja tässä on hyvä viesti joka näyttää miten sairasta se on.
Yritin samalla kylläkin vihjata että miksi hän valehtelee saavansa vain 9 euroa kun hän todellisuudessa elää ja on elänyt kenties vuosia toisten maksamilla verovaroilla? Tuosta "kansanedustajien tuetusta lounaasta" vain sen verran et heitä on 200 kpl ja opiskelijoita 75.000 kpl.
Vierailija wrote:
Itse opiskelen ammattitutkintoa ja ihan 6 euroa on lounas. Perustutkintolaisena aikasemmin sain syödä ilmaiseksi. Enkä ole nyt oikeutettu kelan ruokarahaan.
Matkoista saa opiskelija alennusta ainakin vr:ltä.
Olisihan tyylikästä, että kun kaikesta leikataan niin myös kansanedustajien lounaat maksaisivat markkinahinnan. Edes seuraavat viisi vuotta olisivat markkinahintaisia niin jotenkin tulisi ajatus, että kaikki ovat talkoissa mukana.
Sama linja olisi taksin käytön kanssa eli siihen joku katto.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tuettu lounas sekä HSL: tai VR:n alennukset eivät koske työvoimapoliittisessa koulutuksessa olevaa. Ei vaikka opiskelu on täysipäiväistä.
Eikö työtön saa opiskelijakorttia? Sitä näyttämällä alennuksen saa.
Olen täysipäiväinen opiskelija, minulla on Slicen vihreä opiskelijakortti. Valitettavasti se ei anna alennuksia ruokailusta tai matkoista.
Oletko oikeutettu opiskelijakorttiin?
Jos olet, silloin voit saada ne alennuksetkin.