Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teette, kun alkaa ahdistaa kamalasti?

Vierailija
29.10.2023 |

Ja siis ahdistaa joku sellainen asia, jota ei pysty ratkaisemaan tai hoitamaan pois päiväjärjestyksestä. Eli asia, jota on pakko yrittää jotenkin kestää, mutta se ahdistaa paljon. Ja välillä tuo ahdistus aivan hyökyy ylle. Mitä silloin teette? Mikä auttaa edes hetkeksi? 

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meditoin, harrastan liikuntaa, meen luontoon kävelemään, hengittelen syvään.

Vierailija
22/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opamox 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankemmanpuoleinen liikunta auttaa rentoutumaan.

Vierailija
24/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Siis miksi ahdistaa ja mitä pitäisi tehdä? Tiedät itse, ole rehellinen. Jos et pysty tosiaan tekemään mitään, sinä podet sen ja teet mitä mieleen juolahtaa. Ihminen toimii aina jotenkin. Kyllä, aina jotenkin etenee. Aina. Ja aina kaikki on tilannekohtaista.

Esimerkiksi maailmalla käynnissä olevat sodat ahdistaa ja erään lähisukulaisen sairastuminen. Ja muutama muu vastaava asia, mihin en millään pysty vaikuttamaan enkä tekemään niiden asioiden suhteen mitään.

ap

Lakkaa seuraamasta uutisia niin ei tule mietittyä sotiakaan niin paljon.

Vierailija
25/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen siis pienen lapsen yh-äiti enkä voi ryypätä (en kyllä haluaisikaan, en käytä alkoholia) enkä voi myöskään alkaa koska vain meditoimaan enkä pääse ahdistuksen tullessa lenkille, koska lasta ei voi jättää yksin kotiin enkä voi vaikka kesken iltapalan tai nukkumaanmenon pakottaa lasta mukaan lenkille. 

Hyviä neuvoja tullut monta ja esim lenkillä ei ahdista koskaan, mutta kun arki on sitä, että täytyy koko ajan kotona ollessa olla saatavilla lapselle ja lapsi keskeyttää koko ajan kaikki meditointiyritykset, niin alkaa ideat ainakin itsellä olla vähän vähissä. 

ap

Niin tuttua.

Mä pelaan esim kännykällä jotain yksinkertaista peliä, saa hyvin ajatukset muualle kun on jotain mihin keskittyä.

Kuuntelen musiikkia tai katson Netflix sarjaa.

Käyn kuumassa suihkussa.

Hengitän syvään sisään ja ulos, lasken kymmeneen tai sataan....

Jos lapsi on pieni niin voi vaikka jättää häkkisänkyyn siksi aikaa että saa kasattua itseään.

Isommalle lapselle voi laittaa vaikka lastenohjelmat pyörii.

Voi itse jättää kesken sen mitä on tekemässä ja tehdä myöhemmin loppuun.

Syöminen auttaa myös, mulla on esim suklaata usein kaapissa sillä saa pikaisesti verensokerin nousee mikä ainakin omalla kohdallani helpottaa usein oloa.

Säännöllinen ruokailu ois tärkeää.

Jos muuten ei saa omaa rauhaa niin vessaan ja ovi lukkoon joskus on ollut pakko näinkin tehdä. Äänet pahentaa usein myös oloa, jotkut kuulosuojat voi olla hyvä, itse pistän monesti ihan vaan kädet korville, pistän TV.n ja kaikki mahdolliset tausta äänet pois. Kun mua noi suojukset ärsyttää ehkä enemmän. Noi äänet ärsyttää ja lisää ahdistusta lähinnä iltaisin kun on väsynyt itsekin.

Jos on joku kaveri jolle voi soittaa ja puhua se auttaa yleensä.

Vierailija
26/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön rautakuurin. Liekkö psykologista vai todellista apua. Alan heräillä öisin ahdistaviin ajatuksiin ja myös päivisin ahdistuskohtauksia. Kuurin jälkeen nukun taas kuin tukki. En myöskään lue enää mitään lööppilehtiä, missä pelotellaan jatkuvasti.

Vierailija
27/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua eivät sodat ahdista, en ole niihin syypää.

Minua ahdistaa omassa elämässä hlökohtainen asia, jota ei voi ikinä ratkaista.

Vierailija
28/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän uutisten katselun vähemmälle ja katson jotain miellyttävää, vaikka suloisten kissanpentujen elämää.

Myöskin vähennän tällä palstalla käyntejä, tämä on välilllä oikea pahan olon keskustelupalsta.

Vierailija
29/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen siis pienen lapsen yh-äiti enkä voi ryypätä (en kyllä haluaisikaan, en käytä alkoholia) enkä voi myöskään alkaa koska vain meditoimaan enkä pääse ahdistuksen tullessa lenkille, koska lasta ei voi jättää yksin kotiin enkä voi vaikka kesken iltapalan tai nukkumaanmenon pakottaa lasta mukaan lenkille. 

Hyviä neuvoja tullut monta ja esim lenkillä ei ahdista koskaan, mutta kun arki on sitä, että täytyy koko ajan kotona ollessa olla saatavilla lapselle ja lapsi keskeyttää koko ajan kaikki meditointiyritykset, niin alkaa ideat ainakin itsellä olla vähän vähissä. 

ap

Niin tuttua.

Mä pelaan esim kännykällä jotain yksinkertaista peliä, saa hyvin ajatukset muualle kun on jotain mihin keskittyä.

Kuuntelen musiikkia tai katson Netflix sarjaa.

Käyn kuumassa suihkussa.

He

Kiitos sinulle joka kirjoitit tämän! Otan näistä heti käyttöön muutaman.

ap

Vierailija
30/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuksen alkaessa käy vatsallesi lattialle ja vihellä siinä pari reipasta kappaletta, niin kyllä ahdistus helpottaa!

Vierailija
31/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan koiran syliin ja käperryn sen kanssa peiton alle katsomaan telkkaa. Selostan ohjelman tapahtumia koiralleni ja juttelen muutenkin, ikään kuin se vastaisi.  Käymme pitkiä keskusteluja milloin mistäkin, usein keskustelu kääntyy ruokaan ja ulos menemiseen, jotka tuottavat koiralleni iloa. Ja koska haluan että koirani on iloinen, lähden ensipaniikin laannuttua ja sohvalla aikamme nyhjättyä sen kanssa lenkille ja sitten syödään tai juodaan teetä tms.

Soitan myös selloa, sillä saa myös ajatukset muualle. Mutta ensihädässä se ei auta. Tarvitsen elävän olennon.

Vierailija
32/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsään snadit mysänderit

Vierailija
33/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväskymällä sen, että on olemassa asioita, joihin en voi vaikuttaa. 

Vierailija
34/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen jotain fyysistä jossa näen työn tuloksen. Tulee voimakas olo, sellainen että voin päihittää mitä vaan enkä romahda sen alle.  Asioiden syvemmän  pohdiskelun jätän vakavammille jutuille esim. läheisen kuolema. 

Vierailija
35/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen minä tämän täysin hyväksynyt jo kauan kauan sitten. Mutta eipä tuo hyväksyminen ole yhtään ahdistusta poistanut. 

ap

Vierailija
36/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetan tämän palstan selailun.

Vierailija
37/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ahdistus on sellaista että saan vielä jotain aikaiseksi, menen lenkille tai siivoan. Raitis ilma ja etenkin luonto piristää ja auttaa käsittelemään asioita ja samalla saa ne ajatuksetkin monesti jätettyä lenkkipolulle. Ja aina on mukavampi olla kotona jos kotona on puhdasta ja tavarat järjestyksessä. 

Jos ahdistaa niin paljon etten saa mitään järkevää aikaiseksi, alan yleensä katsomaan jotain sarjaa ja yritän paeta todellisuutta. Joskus on vaikea löytää mitään katsottavaa mihin jaksaa keskittyä, mutta yleensä jossain vaiheessa jotain löytyy ja sitten annan itselleni vain luvan paeta ja ottaa irtioton kaikesta, löhötä vaan. 

Vierailija
38/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen minä tämän täysin hyväksynyt jo kauan kauan sitten. Mutta eipä tuo hyväksyminen ole yhtään ahdistusta poistanut. 

ap

Et ole täysin hyväksynyt, jos ahdistut. Ahdistus on merkki siitä, että mielesi kamppailee vastaan eikä suostu hyväksymään. Kun päästää irti vastaanpanemisesta (vaatii paljon tietoista työtä mielen kanssa), ahdistuskin helpottaa ja lopulta lakkaa olemasta. 

Vierailija
40/69 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan rauhoittavan. Se auttaa keskittämään ajatukset siihen asiaan mitä seuraavaksi pitää tehdä.