Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielenterveysongelmainen kaverini haukkui häntä hoitavan lääkärin

Vierailija
29.10.2023 |

Oli aivan raivoissaan kun lääkäri oli mm. kehoittanut siihen, että kaverini pyrkisi pitämään säännölliset vuorokausirytmit ja liikkuisi riittävästi ulkona. Kaveri paasasi, että ei aidosti masentunut voi pitää säännöllisiä rytmejä eikä energia useinkaan riitä ulkona käymiseen. Haukkui lääkärin, että käsittämätöntäm kuinka tuollaisia tolloja voi olla lääkärin virassa, jotka eivät tiedä mt-ongelmista todellisuudessa mitään. Kaverillani on tämä samanlainen masennus jatkunut jo monta vuotta. Kuuntelin vain neutraalisti hänen paatostaan. Mietin vain, miten lääkärin sitten pitäisi tällaisiä tapauksia lähestyä, kun vuodesta toiseen mikään ei muutu?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä,että kaverisi pystyy avautumaan sinulle.

Vierailija
2/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota..

Miten pidät yllä vuorokausirytmin, jos et vaan saa unta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä kiva tietää miten nukut kun et nukahda?

Vierailija
4/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän ne tekee mahaongelmaiset ja jalkavaivaiset ja kaikki muut. Miksipä ei sitten mt, se on maan tapa.

Vierailija
5/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen masentunut.

Käyn täsmällisesti lenkillä, mutta ei se mua auta. Itseasiassa se jopa pahentaa, saan paniikkikohtauksia kun syke nousee ja olo on varmasti vain entistä pahempi.

Se sit yhdistettynä liian vähään yöuneen laittaa vaan elimistön ylikuntoon, jolloin sitä on entistä masentuneempi ja unettomampi. En nuku ilman lääkkeitä, kaikki on kokeiltu. Lääkkeen käytöstä sit syyllistetään.

Tosiaan nuo ohjeet masentuneelle on yhtä tyhjän kanssa. Aika usea meistä tekee kaiken kaikkien oppikirjojen ja elämänoppaiden mukaan,  eikä se elämä siitä iloisemmaksi muutu.

Vierailija
6/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan tavallista, etteivät mt-ongelmainen ja lääkäri ymmärrä toisiaan, vaikka lääkäri olisi kuinka oikeassa ja hyväätarkoittava. 

Mielenterveysongelmista kärsivä ei läheskään aina hallitse käytöstään ja lääkärit ovat kyllä tällaiseen tottuneet.

Vierailija
7/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miten lääkärin olisi pitänyt tapauksessa toimia? Määrätä niin paljon lääkkeitä, että makaa vain vihanneksena puoliksi tiedottomana?

Vierailija
8/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensin pitäisi tietää, miten on hoidettu tähän asti. Onko vain kahta peruslääkettä, mirtatsapiinia ja ketiapiinia, saanut. Vai onko käyty laajemmalla repertuaarilla läpi esim. nyt näitä lääkevaihtoehtoja.

Onko saanut itse vaikuttaa hoitoonsa vai onko vaihtoehdot lukittu etukäteen ilman hänen mielipidettään. 

Onko saanut sairauslomaa. 

Onko saanut vaikuttaa siihen, onko puhe häntä varten vai olisiko hänen parempi pysyä erossa puhumiseen painottuvista hoidoista.

Tai onko jopa saanut vain lääkkeitä eikä lainkaan puhetta tai muuta, joka voisi häntä auttaa. 

Vierailija
9/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette vaan oman mielenne ja ajatustenne vankeja. Tai jos siihen olotilaan on joku juurisyy niinku huono parisuhde tms niin jotain sille pitää ihan itse tehdä. Lääkkeillä hoidetaan oiretta, ei syytä. Lääkäri ei voi juuri muuta tehdä ku määrätä niitä lääkkeitä. Muutos lähtee itsestä. Niin ikävää kuin se onkin.

Vierailija
10/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ymmärtää että lääkkeitähän nämä tietyt "masentuneet" eli oikeasti päihdeongelmaiset hakevat.

Vierailija
11/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No ensin pitäisi tietää, miten on hoidettu tähän asti. Onko vain kahta peruslääkettä, mirtatsapiinia ja ketiapiinia, saanut. Vai onko käyty laajemmalla repertuaarilla läpi esim. nyt näitä lääkevaihtoehtoja.

Onko saanut itse vaikuttaa hoitoonsa vai onko vaihtoehdot lukittu etukäteen ilman hänen mielipidettään. 

Onko saanut sairauslomaa. 

Onko saanut vaikuttaa siihen, onko puhe häntä varten vai olisiko hänen parempi pysyä erossa puhumiseen painottuvista hoidoista.

Tai onko jopa saanut vain lääkkeitä eikä lainkaan puhetta tai muuta, joka voisi häntä auttaa. 

Ei ole ollut työelämässä useaan vuoteen. Lääkärit ilmeisesti pyrkii kuntouttamaan takaisin työelämään, mutta kaveri itse on todennut, ettei ikinä aio sinne työelämään palata itseään rääkkäämään.

Ap

Vierailija
12/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miten lääkärin olisi pitänyt tapauksessa toimia? Määrätä niin paljon lääkkeitä, että makaa vain vihanneksena puoliksi tiedottomana?

Jos ongelmana on uni, niin on vaikka ja mitä vaihtoehtoja. 

Ongelmaksi asia muodostuu, jos lääkärille ei käy se, ettei potilas nuku hyvin hänen lempiresepteillään. 

Jos potilaan aivot tarvitsevat jotain muuta kuin lääkärin pakkomiellettä, siitä seuraa aina ongelmia. 

Vierailija
13/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No tuota..

Alkajaisiksi vaikka herätyskello soimaan aamulla, ja päiviin mm sitä ulkoilua. Varsinainen unettomuus on eri asia, mutta siitä tässä ei liene kyse, vaan juurikin vuorokausirytmin epäsäännöllisyydestä. Se on ihan perusjuttu masenhuksen hoidossa. Akuuttiosastollakin keskitytään juuri vuorokausirytmin normalisoimiseen sen ohessa, että lääkitys säädetään kuntoon.

Vierailija
14/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Te olette vaan oman mielenne ja ajatustenne vankeja. Tai jos siihen olotilaan on joku juurisyy niinku huono parisuhde tms niin jotain sille pitää ihan itse tehdä. Lääkkeillä hoidetaan oiretta, ei syytä. Lääkäri ei voi juuri muuta tehdä ku määrätä niitä lääkkeitä. Muutos lähtee itsestä. Niin ikävää kuin se onkin.

Jos muutos lähtee itsestä silloin, kun syö itselle sopivaa lääkettä, niin onko sekin ikävää? 

Vierailija
15/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan mistään ohjeista suutu. Mutta jos selviä rikoksia tehty, kuten esim. tungettu jotain aivoihin, vatsaan selkään..siitä voisi mielestäni suuttua lääkärille. Tai jos laitetaan jotain disgnooseja jollekin tahalleen edes näkemättä potilasta. Hetkinen tuohan on vakavaa rikollisuutta jo. Mielestäni tuollaisesta voi jo suuttua tai ehkä parasta olla välinpitämätön ja ainoastaan tehdä julkiseksi rikokset. Se on paras rangaistus tuollaisista törkyteoista. 

Ja jos tarkoitus oli saada jotain positiivista aikaan, katsoo että ei takuulla ne toteudu mitä kuviteltiin, jotta ääliömäiset rikolliset psykoloinnit ja fyysiset pahoinpitelyt ei näyttäydy toimivina. 

Vierailija
16/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No tuota..

Alkajaisiksi vaikka herätyskello soimaan aamulla, ja päiviin mm sitä ulkoilua. Varsinainen unettomuus on eri asia, mutta siitä tässä ei liene kyse, vaan juurikin vuorokausirytmin epäsäännöllisyydestä. Se on ihan perusjuttu masenhuksen hoidossa. Akuuttiosastollakin keskitytään juuri vuorokausirytmin normalisoimiseen sen ohessa, että lääkitys säädetään kuntoon.

Millaiseksi se normalisoidaan? Yötyöläisiltä, päivätyöläisiltä, vuorotyöläisiltä? Tai esim. opiskelijoilta? Tai työttömiltä/sairauslomalaisilta, joilla on edelletykset työllistyä? 

Vierailija
17/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Niin, mitään muutahan ei ole kuin äärilaidat. Tuossa välissä ei ole mitään muuta eli keinot on vaan lenkki tai tiedottomaksi vihannekseksi ylilääkintä...sitten vielä ihmetellään, että potilaat hermostuu ja valittaa muista.

Vierailija
18/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihan vaan vaikka unilääkkeen verran?

Unettomuus ja sen hoito on täysin alimitoitettua ja ala-arvoista. 

Mä en olisi työkykyinen ilman unilääkkeitä ja saan kuitenkin koko ajan pelätä, koska resepti katkaistaan.

Siis mä en vaan nukahda ilman apua. 

Oisko parempi ja enemmän oikein, että maksaisin kotona masentuneena ja työkyvyttömämä unettomuuden takia täysin yhteiskunnan tuilla?

Vierailija
19/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No tuota..

Hv.

Vierailija
20/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä olen masentunut.

Käyn täsmällisesti lenkillä, mutta ei se mua auta. Itseasiassa se jopa pahentaa, saan paniikkikohtauksia kun syke nousee ja olo on varmasti vain entistä pahempi.

Se sit yhdistettynä liian vähään yöuneen laittaa vaan elimistön ylikuntoon, jolloin sitä on entistä masentuneempi ja unettomampi. En nuku ilman lääkkeitä, kaikki on kokeiltu. Lääkkeen käytöstä sit syyllistetään.

Tosiaan nuo ohjeet masentuneelle on yhtä tyhjän kanssa. Aika usea meistä tekee kaiken kaikkien oppikirjojen ja elämänoppaiden mukaan,  eikä se elämä siitä iloisemmaksi muutu.

Onko lenkkeilysi leppoisaa vai kuntoa kohottavaa?

ota selvää olisiko sinulla posttraumaattinen stressihäiriö. Itsellä oli ja söin vuoden beetasalpaajaa kun syke pysyi korkeana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan