Yökuivuus
Minua askarruttaa, että onko lapseni kypsä yökuivaksi vai ei. Ikää on 3v 3kk ja on ollut päiväkuiva jo 1 v 11 kk -iästä lähtien. Ja todella ollut sitä, eli on itse mennyt aina potalle, ei ole tarvinnut muistutella ja vahinkoja on sattunut vain muutama tämän yli vuoden aikana.
Öisin vaippa on ollut enimmäkseen kuiva jo pitkään ja sitten taas märkä. Koska niin moni yö vaippa on ollut kuiva, olen otaksunut, että sen vaadittavan hormonin tuotanto on alkanut, mutta nyt kun nukkuu ilman vaippaa, yöt menevät kutakuinkin niin, että 3-4 kuivaa yötä ja sitten on taas sänky märkänä... Ja sitten taas kuivaa jne..
Kysynkin nyt hieman kokeneemmilta kommentteja: olemmeko liian aikaisessa, vai onko meillä nyt potentiaalinen yökastelija vai onko tämä jonkinlaista alkukankeutta? Omia kokemuksia, neuvoja jne... Ja minä en lähde mihinkään keskellä yötä herättämiseen, sellaiset voi unohtaa, Lapsi herää toisinaan yöllä, mutta jos ei tunne vessahätää sillä hetkellä, niin ei todellakaan suostu menemään potalle (olen kokeillut). .
Kommentit (6)
ei ole joka öistä ja jos lasta vie pöntölle ilman hätää, syntyy maailmanlopun riita ja vastarinta... Muita?
Rajoittaisin ehkä juomista viimeisenä hereiläolotuntina tai jopa en antaisi ollenkaan juotavaa ennen nukkumaan menoa.
Yökastelija lapsesi ei vielä mitenkään ole, päin vastoin varmaan on ihan pian täysin kuiva.
t: 7-vuotiaan yökastelijan äiti
petiin muovitettua froteeta. Säästyy suuremmilta pyykkäyksiltä.
Meillä molemmat tytöt oppi kaksivuotiaana kuiviksi myös yöllä (päiväkuivat n. 1,5 -vuotiaina). Siihen asti kun vaippaa pidettiin, siihen myös yöllä pissasivat.
Kun vaippa jätettiin pois, vähennettiin iltajuomista ja huolehdittiin, että pissa tuli nukkumaan mennessä pottaan.
Vanhemmalla tuli vain kaksi vahinkopissaa. Josta itsekin olen ollut ihan ihmeissäni... Tosi helposti siis oppi. Harvoin tarvitsee yöllä käydä edes pissalla (nyt 4v) Ja nuoremmalla on tullut n. 5 vahinkoa. (nyt 2,5v)
Jokainen lapsi oppii kuitenkin ajallaan, meillä meni suht helposti opettelut.
frotee on ja iltaisin en tyrkytä juomista ja pissalla käydään juuri ennen nukkumaanmenoa. Silti osana öistä nukkuu ilmeisesti niin sikeästi ettei herää pissahätään ja toisina öinä ei tule pissahätää.
Yritän vain ymmärtää, että missä mennään. Vaipan takaisinlaitto täytynee unohtaa, en usko, että huolii enää. Ja ei tuo pyykkäminenkään mua rasita, kunhan vain mietin, että onko alkukankeutta, kypsymättömyyttä vai mitä...
Itse koin tuossa vaiheessa helpoimmaksi käyttää lasta yöllä pissalla. Kannoin nukkuvana pöntölle, pissat tuli, takaisin sänkyyn. Kun tuota muutaman viikon jatkoin, niin poika alkoi itse herätä yöllä hätään ja kävi pissalla. Loppui kastelu.