Joulu on ihana juhla
Kommentit (55)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tykkään kyllä joulusta mutta nyt en sitä odota. Tuli pitkästä suhteesta ero kesällä ja joulu on pahinta aikaa muistojen keskellä. En halua viettää joulua ollenkaan.Mikä neuvoksi.
Jouluun on kuitenkin vielä miltei kaksi kuukautta aikaa. Toivottavasti silloin olisi jo helpompi olla. Vaikea sanoa mikä auttaisi kun en sinua tunne mutta äkkiseltään muutama vaihtoehto: et vietä Joulua lainkaan/teet itsellesi hyvän Joulun, itsellesi mieluista ruokaa, koristeita, ostat itsellesi mieluisan lahjan, katsot elokuvia, teet kivaa mistä tykkäät/vietät sitä jonkun ystävän kanssa?
Olisiko noissa mitään sopivaa?
Ja voimia, kaikki kääntyy vielä hyväksi!
Kiitos, aikahan se on joka auttaa. Nyt vaan tuntuu pahalta. Nuo jotka neuvoo ryyppäämään ei ole tällaista tilannetta käyneet läpi. Tiedän, että jos/kun menee huonosti niin vielä huonomin menee jos ryyppää.
Vierailija wrote:
Tykkään kyllä joulusta mutta nyt en sitä odota. Tuli pitkästä suhteesta ero kesällä ja joulu on pahinta aikaa muistojen keskellä. En halua viettää joulua ollenkaan.Mikä neuvoksi.
Mä erosin keväällä pitkästä suhteesta ja siitä huolimatta odotan joulua. Onhan se erilainen nyt, mutta ihanaa aikaa silti. Ostin itselle korun joululahjaksi koska mielestäni olen sen ansainnut.
Vierailija wrote:
Ennen tykkäsin, nyt vaan v tutttaa
Miksi?
Olen jouluihminen ja tykkään laittaa oikein perinteisen kunnon joulun pitkän kaavan mukaan. Niin teen nytkin jo pikkujouluksi, vaikka itse joulua vietetään koko perheen voimin, miniät, vävyt ja lapsenlapset mukaan lukien Lapissa mökillä eikä aiota aikuisille hankkia mitään lahjoja, jotain pientä pienille. Tilataan jouluruoat mökille, käydään syömässä ravintoloissa ja ulkoillaan, lasketellaan, hiihdetään, pulkkaillaan ja ehkä poroajelukin pitää kokea.
Vierailija wrote:
Inhoan joulua :(
Niin minäkin
T:Sika
Ja onhan tässä elämässäni ollut monenlaisia jouluja. Köyhät, mutta tunnelmalliset lapsuuden joulut. Väkivallan joulut ekan mieheni kanssa ja nyt parikymmentä vuotta ihan kivat js rauhalliset joulut nykyisen mieheni kanssa. ap
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hirveä hössötys. Mautonta pula-ajan ruokaa ja väkisin ostettua lahjoja. Rasittavat kilkutukset ja pikkulasten laulamat puhkiveivatut veisut.
Olisi jo ohi.Ei ole mikään pakko syödä sitä "pula-ajan" ruokaa. Voit tehdä pyhistä näköisesi.
T: tuntematon
Jos voisin, niin kaupatkin pysyisivät auki, eikä joka puolella olisi tuota joulutuputusta. Ei täällä yksilö voi ympäristöään mieleisekseen muokata. Kotinsa ehkä, jos yksin asuu.
Missä muka on kaupat jouluna kiinni? Täällä ne ainakin on koko joulun auki, aattona taitaa mennä aikaisemmin kiinni, siinä kaikki
Minä olen jo vuosia viettänyt joulua yksin. Koristelen kuusen, laitan valoja ulos ja sisälle. Jouluruokia en osta enkä syö vaan jotain herkkuani. Laulan joululauluja ja katson tvtä. Paljon muuta en kaipaa. Saunassa tietysti käyn. Nyt kun on ihana lapsenlapsi, nähdään tietysti heitä, vaikka vähän harmittaa että eivät ole lapselle mitään joulusta kertoneet. Ei tontuista eikä pukista, uskovaisia ei olla kukaan. Itse olen sitä mieltä että ehdottomasti tontut ja muu kuuluu lasten jouluun, elämyksiä ja satumaisia tarinoita, ihanaa musiikkia josta tämä lapsi nauttii suunnattomasti.
Vierailija wrote:
Ihana kuusen tuoksu, kinkku ja laatikot. Kiva katsella lasten riemua.
Onko se riemua vai jännittämistä ja levottomuutta? Pelotellaan joulupukilla ja tontuilla. "Tontut katsovat ikkunasta", "Joulupukki ei tuo lahjoja jos et ole kiltti." Sitten pitää istua joulupukin syliin vaikka pelottaa ja itkettää. Toivottavasti teillä ei ole tämmöistä.
Joulukuusesta:
Epäjumalien turhuus. Herra on totinen Jumala. Kurituksen lievennystä rukoillaan.
1 Kuulkaa sana, jonka Herra on puhunut teitä vastaan, te Israelin heimo. 2 Näin sanoo Herra:
"Älkää totutelko itseänne pakanain menoon
älkääkä kauhistuko taivaan merkkejä,
sillä pakanat niitä kauhistuvat.
3 Sillä kansat noudattavat turhia jumalia;
sillä ne ovat puuta, joka hakataan metsästä
puusepän kätten tekemiä, työaseella tehtyjä.
4 Ne koristetaan hopealla ja kullalla
sekä kiinnitetään nauloilla ja vasaroilla,
niin etteivät ne horju.
5 Ne ovat kuin linnunpelätin kurkkumaalla,
eivät ne voi puhua;
kantamalla täytyy niitä kantaa,
sillä eivät ne voi astua.
Älkää peljätkö niitä,
sillä eivät ne voi pahaa tehdä;
mutta eivät ne myöskään voi tehdä hyvää.
Vierailija wrote:
Joulukuusesta:
Epäjumalien turhuus. Herra on totinen Jumala. Kurituksen lievennystä rukoillaan.
1 Kuulkaa sana, jonka Herra on puhunut teitä vastaan, te Israelin heimo. 2 Näin sanoo Herra:
"Älkää totutelko itseänne pakanain menoon
älkääkä kauhistuko taivaan merkkejä,
sillä pakanat niitä kauhistuvat.
3 Sillä kansat noudattavat turhia jumalia;
sillä ne ovat puuta, joka hakataan metsästä
puusepän kätten tekemiä, työaseella tehtyjä.
4 Ne koristetaan hopealla ja kullalla
sekä kiinnitetään nauloilla ja vasaroilla,
niin etteivät ne horju.
5 Ne ovat kuin linnunpelätin kurkkumaalla,
eivät ne voi puhua;
kantamalla täytyy niitä kantaa,
sillä eivät ne voi astua.
Älkää peljätkö niitä,
sillä eivät ne voi pahaa tehdä;
mutta eivät ne myöskään voi tehdä hyvä
Raamattu puhuu ristiin.
Etkö kristittynä tiedä, minkä symboli joulukuusi on?
Liittyy Jeesuksen pakoon Egyptiin, jossa vietettiin Lehtimäen juhlaa. Jeesus oli maanpaossa ja piiloutui puun alle. Jeesus pelastui puun takia, koska häntä ei nähty sen alta.
Joulukuusi symboloi kristinuskossa turvaa.
Ei ole pelkästään pakanallinen symboli.
T: tuntematon
Joulu on ihan kiva, mutta alan olla jo liian vanha järjestämään suikujouluja. Eikä muutenkaan enää oikein nappaa se aikataulujenkaan säätäminen, kun useampi perhe pitäisi saada samaan aikaan saman ruokapöydän ääreen. Päätinkin omalta osaltani katkaista sukujouluperinteen tänä vuonna. Mulla on lapseton iäkäs sinkkukaveri, jolla ei ole sukulaisiakaan. Mä kutsuin jo hänet luokseni joulua viettämään. Omille lapsilleni on asia ihan ok, mutta vielä pitää kertoa muulle suvulle, että meidän porukkaa ei sitten sukujoulussa näy. Ihan kiva viettää joulua kahdestaan kaverini kanssa. Olen usein ennenkin joulun alla miettinyt, että tässä maassa on paljon yksinäisiä, jotka ovat joulunsa yksin. Ja mä vaan joka vuosi väsyneempi sukujoulusta. Vanhemmilleni järjestän ensi lauantaina kekrin, siskoni saa järjestää heille joulun. Seuraavana jouluna voin ottaa vanhempani meille.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hirveä hössötys. Mautonta pula-ajan ruokaa ja väkisin ostettua lahjoja. Rasittavat kilkutukset ja pikkulasten laulamat puhkiveivatut veisut.
Olisi jo ohi.Minusta jouluruuat on tosi hyviä ja tykkään siksi kun ovat perinteisiä :) Esim. laatikot. Joulua voi viettää niin kuin haluaa, lahjojakaan ei kannata ostaa tarpeettomia. Toivottavasti saat viettää joulua haluamallasi tyylillä, eikä tunnu väkinäiseltä. Minusta joulussa parasta on tunnelma, rauha ja kynttilät. En hössötä jouluna :)
Minäkin rakastan joululaatikoita. Syödään niitä joulunpyhinä 3 päivää, muulloin ei tulekaan syötyä. Edes sitä maksalaatikkoa. Kalaa monessa muodossa (myös se livekala!) ja tietysti kinkku. Lähipiiri syömässä yhdessä, ihanaa!
Jos joululaatikot ovat mauttomia niin silloin on kokissa vika. Jos budjetti antaa myöten niin kannattaa tilata jostain pitopassurilta laatikot eikä ostaa niitä kaupan halvimpia.
Minä myös olen jouluihminen. En välttämättä laita sitä hirveästi, mutta tykkään joulun tunnelmasta, kauneimmista joululauluista, joulukoristeluista ja lahjojen miettimisestä rakkaille.
Syksyn mittaan mietin pieniä juttuja, jotka ilahduttaa saajaa ja kiertelen kirppareita ja kauppoja niitä etsimässä. Itselläni ei ole lapsia, mutta sisarusten lapsille on mukava keksiä yllätyksiä. Tänä vuonna tein jo hyvissä ajoin itse tehdyn joulukalenterin yhdelle lapsista (jokainen saa sellaisen aikanaan).
Jouluruoissa menen helpoimman kautta, laatikot ostan valmiina ja pari lajia kokkaan tai leivon. Tämän pimeän vaiheen keskellä joulu on mukava piristys.