Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on ekologisempaa: Laittaa tyhjä jugurttitölkki (jonka sisäsivut täynnä jugurttimöhnää) energiajätteeksi menevään sekajätteeseen vai

Vierailija
29.10.2023 |

pestä tölkki vedellä ja laittaa se pahvijätteeseen?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jätehuolto on myös liiketoimintaa ja politiikkaa.

Koettakaapa tehdä tuo Sitran testi, niin huomaatte että monen kohdalla päästötavoitteet tavoitteet voi saavuttaa vain luopumalla asumisesta, syömisestä ja liikkumisesta.

https://pslifestyle-app.net

Vierailija
42/44 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minä huuhtelen tölkit tiskien huuhteluvedellä, siis sen jälkeen kun olen ensin huuhdellut tiskaamani astiat. Tällä tavalla ei kulu yhtään enempää vettä.

Jos peset tiskit käsin et lähtökohtaisesti ole kovin ekologinen. 

Tuo on kodinkonefirmojen valheita, että käsinpesu kuluttaisi vettä enemmän kuin astianpesukone. Jos huomioidaan valmistusprosessikin, niin aika kauan saat laskea vettä kraanasta että vettä ja energiaa kuluu yhtä paljon, kuin esim. metallinmuokkaukseen ja muovinjalostusprosesseihin menee vettä. Kilon terästä muokkaus vie noin 150-200 litraa vettä. Samoin muovikilon tuottaminen, 150-200 litraa vettä.

Mullakin on astianpesukone ja käytän sitä päivittäin. Yksi pesukerta käyttää vettä 12 litraa. Samalla määrällä pesisi astiat myös altaassa, kun laittaa pesuveden ja huuhteluveden eikä juoksevan veden alla pese. Merkittävää eroa noilla ei saa:

Astianpesukone painaa 47kg. Valmistusprosesseissa jo materiaalien osalta on kulunut vettä noin 9400 litraa. 

Jos käsin tiskatessa huljuttaisi vaikka 20 litraa vettä, niin erotus pesukoneeseen, 8 litraa, pesukoneella pitäisi pestä joku 1500 kertaa tiskit ennen kuin se vesimäärä on säästetty.

Jos pesee joka toinen päivä tiskiä, niin pesukoneella tuon edun kirimiseen menisi noin 9 vuotta. Moniko astianpesukone kestää paljoa tuota pidempään?

Eli summa summarum, astianpesukone ei ole merkittävästi ekologisempaa kuin käsin pesu. Ja jos pesee vähävetisesti käsin, ei etua välttämättä saa ikinä kirittyä koneella kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minä huuhtelen tölkit tiskien huuhteluvedellä, siis sen jälkeen kun olen ensin huuhdellut tiskaamani astiat. Tällä tavalla ei kulu yhtään enempää vettä.

Jos peset tiskit käsin et lähtökohtaisesti ole kovin ekologinen. 

Tuo on kodinkonefirmojen valheita, että käsinpesu kuluttaisi vettä enemmän kuin astianpesukone. Jos huomioidaan valmistusprosessikin, niin aika kauan saat laskea vettä kraanasta että vettä ja energiaa kuluu yhtä paljon, kuin esim. metallinmuokkaukseen ja muovinjalostusprosesseihin menee vettä. Kilon terästä muokkaus vie noin 150-200 litraa vettä. Samoin muovikilon tuottaminen, 150-200 litraa vettä.

Mullakin on astianpesukone ja käytän sitä päivittäin. Yksi pesukerta käyttää vettä 12 litraa. Samalla määrällä pesisi astiat myös altaassa, kun laittaa pesuveden ja huuhteluv

Kuka pesee täyden koneellisen verran esihuuhtelemattomia astioita vedessä, jota ei kertaakaan vaihda? Ja yleensäkään huuhtelee seisovassa vedessä?

Vierailija
44/44 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ekologisempaa on olla ostamatta näitä kilon jogurtteja.

Kyllä on parempi ostaa yksi kilon pahvipurkki, kuin kuusi muovirasiaa ja alumiinikantta.

Miksei osta litran maitopurkkeja (siinä kilon purkissa jugurttia ei ole litraa jugurttia vaan paljon vähemmän, vaikka purkki on saman kokoinen) ja tee jugurttia itse. Se on vielä ekologisempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä