Koronarokote
Kommentit (141)
Aion ottaa koronarokotteen. Ongelmana on huonosti järjestetty rokotusten antaminen. Ajanvarauksessa ei ole enää vapaita aikoja, vaan on mentävä jonottamaan saadakseen rokotteen. Jonossa saattaa mennä tunteja. Tuo aika on vielä työssä käyvällä työajasta pois.
Yhä antavat tahallaan vääriä neuvoja jotta korona leviäisi. Jos kaikki käyttäisivät hengityssuojaimia, korona ei enää leviäisi eikä sitä pian olisi. Hihaan yskiminen ei estä ilmavälitteistä tautia leviämästä. Käsien peseminen ei estä ilmavälitteistä tautia, mutta on kyllä hyvä tehdä esimerkiksi noroviruksen välttämiseksi. Norovitus ei kuitenkaan tapa tuhansittain vuodessa.
Jos vanhuksiin tarttuu nyt ja kuolevat pois, ei se enää ensi vuonna tartu.
Miten koronalta voi suojautua?
Tavallinen hygienia auttaa: esimerkiksi hihaan yskiminen, jota olemme painottaneet jo useamman vuoden ajan. Käsienpesulla välttää myös muita virustauteja. Yleistä ohjetta esimerkiksi maskien pitämiseen tai kokoontumisten rajoittamiseen meillä ei ole.
Jos rajoitamme vanhusten liikkumista, näiden ihmisten sairastaminen vain siirtyy ensi vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Neljä kertaa olen saanut rokotteen. Nyt en saa, kun en kuulu ryhmään joka saa. Ottaisin kyllä kaikki mitä annetaan. En ole sairastanut koronaa ja olen tehnyt voitavani, ettei tarttuisi vakavasti sairaaseen nuoreen perheenjäseneen. Maski tietenki oli käytössä silloin kun suositeltiin joka paikassa. Edelleen käytän, jos olen lähellä em. sairasta. Käsienpesua ja desifiointia usein. En halua menettää läheisiäni ja ajattelen myös muita ihmisiä.
Rokotteen saa muista eu-maista. Virossa ilmainen, ei jonoja koska rokotuspaikkoina toimivat kaikki lääkärikeskukset ja apteekeissakin tarjolla. Eurooppalaisen sairaanhoitokortin tarvitset mukaan periaatteessa mutta ilmankin ovat onnistuneet saamaan, kannattaa se kortti kuitenkin tilata varmuuden vuoksi ensin mikäli kauempaa lähdet matkaan. Eikö poliitikkoja yhtään hävetä että Suomesta joka on Viroa varakkaampi maa, joutuu lähtemään perusterveydenhuollon rokotusta varten Viroon? (Kysymys retorinen, mikäs niitä.)
en pääse ottamaan kumpaakaan rokotetta, koska rokotuspäivät ja ajankohdat ovat sellaisia, etten yksinkertaisesti pääse paikalle. Kun sitten vielä kyseessä on massarokotukset, niin siitä tietää, että pitää jonottaa: en vaan voi mennä jonottamaan x ajaksi, kun muuten joudun elämään kalenterin ja tarkkojen aikojen kanssa. Todella surkeasti hoidettu koko rokotustapahtuma ainakin meilläpäin. Massarokotuspäivinäkin voisi ihan hyvin antaa aikoja tyyliin 20 ihmiselle aikaikkuna 10-1030 jne. Mutta ei, kun järjen käyttö on kielletty suomalaisessa terveydenhuollossa.
En. En edes saisi sitä. En kuulu riskiryhmään ja olen alle 65 v.
Ap taitaa olla heikosti perillä siitä, keille koronarokotus Suomessa on nyt tarkoitettu. Vai haluaako hän kartoittaa palstalaisten ikääntyneisyyttä/riskiryhmiin kuulumista?
On todennäköistä että suuri osa rokottamattomista menehtyy seuraavan kahden vuoden aikana koronaan.
Paras suoja koronaa vastaan on vuosittain otettu rokote ja vuosittain sairastettu korona.
Suomessa lähdettiin korjaamaan huoltosuhdetta, kun huomattiin, että Ruotsikin selvisi suht vähillä moitteilla iäkkäiden tappamisesta. Nyt kun asia on kunnossa ja suomalaisia on kuollut suhteessa eniten Euroopassa, voitaisiin palata ainakin lasten ja nuorten suojelemiseen. Kouluihin edes ilmanpuhdistimia ja sairastettaisiin taas kotona.
On todennäköistä, että et tiedä pätkääkään mistä puhut.
Otin silloin , kun alkoi tämä korona eli muutama vuosi sitten ja sairastin koronan. Oli aika iisi. Nyt ei tietenkään vielä mitään rokotteitta. Kohta viikon koronassa ja yhtä helvettiä on. Toivon todellakin , että nuo vanhukset säästyy tältä.
Vierailija kirjoitti:
On todennäköistä, että et tiedä pätkääkään mistä puhut.
Oi suuri tietäjä, valista meitä tyhmiä.
kävin tänään sairaalassa poliklinikalla ja kun lääkäri kysyi olenko jo hakenut rokotteet (minulla on astma, joten kuulun riskiryhmään), sanoin etten ole, enkä näillä näkymin hae, koska en jaksa enkä halua seistä jonossa jonottamassa samana aikaan kun ties ketkä kulkevat kuvaamassa rokotejonoa ja ties ketkä haluavat tulla haastattelemaan että miltä tuntuu seistä jonossa ja muuta askaa. Lääkäri sanoi, että voidaan järjestää se rokotus tänne, haluatko molemmat. Sanoin kyllä kiitos ja nyt on rokotteet tuikattu. Sain lääkärin kanssa keskustellessa sellaisen milikuvan, että lääkärinkin mielestä tämä rokotustapahtuma on nyt kaikilla tavoin järjestetty päin bereberiä, kaikenlisäksi se korona mukavasti leviää siellä jonossakin. Ei sillä, en plekää koronaa, olen sairastanut sikainflunessan ja sen jälkeen vain yksi flunssa on minuun iskenyt (ja tiedän, että se oli flunssa, koska otettiin näytteet), joten minulle sikainfluenssa ehkä aiheutti sen kuuluisan ns. supervastustuskyvyn.
Olen 31v joten en voi saada, mikä on käsittämätöntä. Käytännössä kaikkialla muualla maailmassa työikäiset saavat uudempia koronarokotteita, mutta ei Suomessa. Heti kun esimerkiksi Novavax tulee Suomessa saataville kaikille vaikkapa apteekin kautta, varaan rokotusajan. Viimeisin koronarokotus on vuoden 2022 tammikuusta, joten se ei enää auta uudempia variantteja vastaan.
Kaikkea muuta valvotaan, nykyisin jopa kompostointia, mutta pandemian keskellä kansalaiset jätetään oman onnen nojaan. THL:n voisi lakkauttaa eikä se näkyisi suomalaisten elämässä millään tavalla - tai ehkä pandemiakuolleisuuden pienentymisenä.
Vierailija kirjoitti:
En. Otan vain d-vitamiinia, turvallista ja toimivaa
Kyllä ja reilusti 100 mikroa päivä. Rokotteita en ota.
Vierailija kirjoitti:
kävin tänään sairaalassa poliklinikalla ja kun lääkäri kysyi olenko jo hakenut rokotteet (minulla on astma, joten kuulun riskiryhmään), sanoin etten ole, enkä näillä näkymin hae, koska en jaksa enkä halua seistä jonossa jonottamassa samana aikaan kun ties ketkä kulkevat kuvaamassa rokotejonoa ja ties ketkä haluavat tulla haastattelemaan että miltä tuntuu seistä jonossa ja muuta askaa. Lääkäri sanoi, että voidaan järjestää se rokotus tänne, haluatko molemmat. Sanoin kyllä kiitos ja nyt on rokotteet tuikattu. Sain lääkärin kanssa keskustellessa sellaisen milikuvan, että lääkärinkin mielestä tämä rokotustapahtuma on nyt kaikilla tavoin järjestetty päin bereberiä, kaikenlisäksi se korona mukavasti leviää siellä jonossakin. Ei sillä, en plekää koronaa, olen sairastanut sikainflunessan ja sen jälkeen vain yksi flunssa on minuun iskenyt (ja tiedän, että se oli flunssa, koska otettiin näytteet), joten minulle sikainfluenssa ehkä ai
Influenssa- ja koronarokotteen ottaminen samanaikaisesti lisää ainakin ikäihmisillä aivoinfarktin riskiä. Yhdysvalloissa ei suositella otettavaksi samaan aikaan. Mutta Suomessa halutaan kai olla vähän tehokkaampia ettei tarvii kahdesti jonottaa.
Jonotin kyseiset rokotukset 3h. Helsinki Myllypuro 3 h ja sain. Monelle jontus jäi turhaksi.Aika loppui ,paikka suljetiin.Maisa kun ei toimi varatakseen ajan sietä.Syy ruuhkin , todella pieneen rokotus paikaan itä-Helsinkiläisille..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kävin tänään sairaalassa poliklinikalla ja kun lääkäri kysyi olenko jo hakenut rokotteet (minulla on astma, joten kuulun riskiryhmään), sanoin etten ole, enkä näillä näkymin hae, koska en jaksa enkä halua seistä jonossa jonottamassa samana aikaan kun ties ketkä kulkevat kuvaamassa rokotejonoa ja ties ketkä haluavat tulla haastattelemaan että miltä tuntuu seistä jonossa ja muuta askaa. Lääkäri sanoi, että voidaan järjestää se rokotus tänne, haluatko molemmat. Sanoin kyllä kiitos ja nyt on rokotteet tuikattu. Sain lääkärin kanssa keskustellessa sellaisen milikuvan, että lääkärinkin mielestä tämä rokotustapahtuma on nyt kaikilla tavoin järjestetty päin bereberiä, kaikenlisäksi se korona mukavasti leviää siellä jonossakin. Ei sillä, en plekää koronaa, olen sairastanut sikainflunessan ja sen jälkeen vain yksi flunssa on minuun iskenyt (ja tiedän, että se oli flunssa, koska otetti
Ot, mutta puolisoni perhe on yhdysvalloista kotoisin ja kaikki päivittäneet someen kuvia tuplarokotuksista, tuplalaastareista.
En ole ottanut yhtään enkä todellakaan halua jatkossakaan