Hoitajien kyykytys alkaa jo työharjoittelussa
Harjoittelu aina palkaton. Samat työvuorot pääsääntöisesti kuin harjoittelun ohjaajalla, eli 6 viikon harjoittelujaksolla saattaa olla 4 viikonloppua töitä - tosiaan ilman palkkaa. Olin itse aikanaan harjoittelussa paikoissa, joissa harjoittelijat eivät saaneet edes syödä eväitä samassa tilassa kuin oikeat hoitajat. Kertokaa lisää kokemuksia!
Kommentit (85)
Mulla on idis koska hoitsut on jumalasta seuraavaa olevinaan niin joukkopotkut kaikille suomen lääkäreille ja lääkisten ovet säppiin vain hoitsuja töihin liukuhihnalta. Tätä vedetään muutamat vuodet ja sitten sama homma toisin päin hoitsut pihalle ja lääkäreitä tilalle...
Alkaisikohan yhteistyö maistua.
Vierailija wrote:
Samansuuntaista ajattelin kirjoittaa, kuin viestin alussa sun kokemus. Nykyisin se menee enemmänkin noin, ajat on muuttuneet. Terveisin alalla oleva.
Siis tämä tuohon viestiin 17 liittyen, eli yksi yö ja yksi viikonloppu per harjoittelu JA vaihtoehtoisesti ei niitäkään esim perhesyihin vedoten. Myös taukotilat on yleensä opiskelijoilla yhteiset muiden kanssa. Asioissa on menty myönteisempään suuntaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Opiskelijoilta leikkaaminen osuu järkyttävällä tavalla hoitoalan opiskelijoihin. Palkattomia harjoitteluja, joita saa rahoittaa opintolainalla,
Lisäkuluja tulee, jos harjoitteluja joutuu tekemään kaukana opiskelupaikkakunnalta. Vaikka on muka työvoimapula, opiskelijoiden tilannettavei alalla saada kuntoon.
Harjoittelut ovat palkattomia joka alalla. Saahan siitä samat opintotuet kuin muistakin opintosuorituksista T: sossu, joka teki 6vkk palkatta
Onko? Itse kävin kouluni viime vuosisadalla. Silloinkin hoitoalan harjoittelut olivat palkattomia ja asunto piti itse hommata ja maksaa, jos ei ollut valmiiksi asuntoa harjoittelupaikkakunnalla. Olin miesvaltaisella alalla, jossa maksettiin työehtosopimuksen mukainen palkka jopa opiston omissa metsissä kouluaikana tehdyistä töistä. Varsinaisesta työharjoittelujaksosta oli sama palkka kuin sitä työtä vakituisesti tekevillä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Opiskelijoilta leikkaaminen osuu järkyttävällä tavalla hoitoalan opiskelijoihin. Palkattomia harjoitteluja, joita saa rahoittaa opintolainalla,
Lisäkuluja tulee, jos harjoitteluja joutuu tekemään kaukana opiskelupaikkakunnalta. Vaikka on muka työvoimapula, opiskelijoiden tilannettavei alalla saada kuntoon.
Harjoittelut ovat palkattomia joka alalla. Saahan siitä samat opintotuet kuin muistakin opintosuorituksista T: sossu, joka teki 6vkk palkatta
Ei todellakaan ole. Miksi valehtelet? Monilla aloilla harjoitteluista saa palkkaa, varsinkin opintojen loppuvaiheessa.
Hoitajien opinnoista vielä hyvin suuri osa on harjoittelua, vuorotyönä. Ei miståån parin viikon jaksosta puhuta. Eikä monellakaan alalla joudu vuokraamaan asuntoa eri paikkakunnilta ja maksamaan tuplavuokria.
Kuinka moni suosittelee hoitoalaa lapsilleen?
Miksi harjoittelusta ei voida maksaa palkkaa? Ainakin loppupään harjoitteluista. Vaikka matalampaakin, koska onhan pian valmistuvasta jo oikeasti apua. Se palkka voisi olla vaikka 10 Euroa/h, mutta se olisi kuitenkin palkka ja siitä saisi rahaa elämiseen. Näin harjoittelijalta voisi vaatia enemmän. Onhan se tavallaan niin, että harvoin ilmaiseksi saa mitään kovin hyvää. Palkkaa vastaan voi aina vaatia enemmän.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei todellakaan ole. Miksi valehtelet? Monilla aloilla harjoitteluista saa palkkaa, varsinkin opintojen loppuvaiheessa.
Hoitajien opinnoista vielä hyvin suuri osa on harjoittelua, vuorotyönä. Ei miståån parin viikon jaksosta puhuta. Eikä monellakaan alalla joudu vuokraamaan asuntoa eri paikkakunnilta ja maksamaan tuplavuokria.
Eiköhän se kuitenkin ole niin, että hoitajan töitä on aina ja kaikkialla, ja harkkapaikkaa ei tarvitse etsiä kissojen ja koirien kanssa, mutta muilla aloilla sen harkkapaikan perässä ihan oikeasti voi joutua muuttamaan toiselle paikkakunnalle.
Mutta niinhän se on, että hoitajilla on kurjinta.
Vierailija wrote:
"Opiskelin hammashoitajaksi. Ohjaajani ja työpari hammaslääkäri kiusasivat ja nöyryyttivät minua. En ole pystynyt kyseistä työtä tekemään "
Voi ei. Mikä paikkakunta?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hoitajien opinnoista vielä hyvin suuri osa on harjoittelua, vuorotyönä. Ei miståån parin viikon jaksosta puhuta. Eikä monellakaan alalla joudu vuokraamaan asuntoa eri paikkakunnilta ja maksamaan tupl
Miksi kommentoit, jos et tiedä asiasta mitään? Hoitoalalla harkkapaikkoja joutuu etsimään kaukaa opiskelukaupungista. Niitä harjoitteluja on vieläpä paljon, joten se harjoittelupaikkojen etsintä voi olla oikeasti hankalaa. Harkkapaikkaa ei välttämättä löydy edes samasta maakunnasta. Tätä asiaa oppilaitokset ei ole saaneet kuntoon. Kalliiksi tulee opiskelijalle, kun pitää asuntoa vuokrata palkattomaan harjoitteluun.
Opiskelin lähihoitajaksi aikuisiällä muutama vuosi sitten, silloin kun korona oli uusi ja pelottava juttu. Päiväkodin työharjoittelussa oli tosi lämmin vastaanotto ja opiskelijoita kohdeltiin sillä mentaliteetilla, että hän saattaa olla tuleva työkaverisi.
Työharjoittelussa Atten...on hoivakodissa perehdytyspapereissa luki, että opiskelijat viettävät taukonsa taukotilan ulkopuolella, syöden asukkaiden parissa hoivakodin ruokalassa. Ainoana selityksenä tällaiselle oli, että taukotilassa keskustellaan potilaiden hlökohtaisista asioista. No, koronan vuoksi opiskelijatkaan eivät saaneet olla ilman maskia asiakkaiden luona, joten eivät voineet lounastaukoaan pitää ruokalassa ja näin sain viettää taukoni kuten muutkin.
Mitään henkilökohtaisia asioita asukkaista en kuullut, ellei heidän ja sukulaistensa ivaamista lasketa. Voin vain arvata, miten paljon opiskelijoita on solvattu selän takana ruokataukojen aikana...
Ja vaikka taukotilassa keskusteltaisiinkiin asiakkaiden yksityisiä asioita, tuli niitä asioita kuitenkin työtä tehdessä vastaan päivittäin. Myöskin vaitiolosopimuksen allekirjoitin.
En jäänyt alalle.
Vierailija wrote:
Opiskelin lähihoitajaksi 35-vuotiaana enkä ole tehnyt päivääkään niitä töitä. Työssäoppimispaikoissa pahimpia olivat 60+ naiset, ihan järkyttävää nälvimistä ja kyykyttämistä.
Ihan avoimesti ihmeteltiin että miten minulla muka ei ole vanhusten hoidosta mitään kokemusta, miten voisi edes olla kun omat isovanhemmat on kuolleet ns saappaat jalassa minun ollessa vielä alakouluikäinen...
Kaikki koulussa opetettu kyseenalaistettiin samantien, ns. kuntouttava työote oli iso vitsi ja työpaikoilla naureskeltiin ihan päin naamaa niille hoitajille jotka yrittivät ehtiä kävelyttämään asukkaita jne.
Järkyttävää!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Opiskelin lähihoitajaksi 35-vuotiaana enkä ole tehnyt päivääkään niitä töitä. Työssäoppimispaikoissa pahimpia olivat 60+ naiset, ihan järkyttävää nälvimistä ja kyykyttämistä.
Ihan avoimesti ihmeteltiin että miten minulla muka ei ole vanhusten hoidosta mitään kokemusta, miten voisi edes olla kun omat isovanhemmat on kuolleet ns saappaat jalassa minun ollessa vielä alakouluikäinen...
Kaikki koulussa opetettu kyseenalaistettiin samantien, ns. kuntouttava työote oli iso vitsi ja työpaikoilla naureskeltiin ihan päin naamaa niille hoitajille jotka yrittivät ehtiä kävelyttämään asukkaita jne.
Tuli tästä mieleen tilanne, jossa nuori hoitajaharjoittelija oli ollut lautanen kädessä menossa syöttämään potilasta. Vanhempi hoitaja oli napannut lautasen häneltä pois sanoen " ei se kuitenkaan syö". Ei ole se harjoittelija hoitajan töitä tehnyt.
Törkeää tappaa potilas nälkään. Omaisille soitto! Sanottiin munkin omaisesta joskus noin ettei syö. Söipä vaan kun syötin!
Eikö nuo roistomaiset 60+ hoitajat ajattele olevansa pian itse vanhoja???
Vierailija wrote:
Olen alalla enkä seuraa kyseistä foorumia. Näitä ketjuja on kiva lukea, koska jokaisen väitteen voi allekirjoittaa. P*skat saa useimmiten niskaan jos poikkeaa tästä -70-luvun mallista, jolla nuorempia kollegoita ja potilaita kyykytetään.
Kyllä se on ihan 2020 malli, se kyykytysmalli. Moni näistä kyykyttäjistä ei ollut edes syntynyt 1970 luvulla, jos olisi, ei tuollaista suustaan päästelisi.
Itse toivon, että opiskelijoille jää positiivinen kokemus harjoittelusta ja he jäävät alalle.
Asian toinen puoli on kuitenkin se, että opiskelijoiden ohjaaminen on oikeasti aika raskasta. Meillä on tiukka aikataulu, jossa ei ole huomioitu opiskelijan hitaampaa työtahtia ja opastamiseen menevää aikaa. Suurin osa opiskelijoista tulee harjoitteluun aivan liian vaillinaisin tiedon. Ihan siis jopa tietyt perusasiat on jätetty opeteltavaksi kentälle eikä tämä tietenkään ole opiskelijoiden syy.
Huh, onpas kammottavia kokemuksia. Itse opiskelen lähihoitajaksi, ja oma harjoitteluni eräässä kaupungin palvelutalossa (Helsinki) oli oikein hyvä kokemus. Toki monenlaisia työntekijöitä mahtui joukkoon, mutta opiskelijaa kohdeltiin aina hyvin.
Aiemmalla työpaikalla itselläni oli työkavereina ennen hoitoalalla toimineita. Olivat vaihtaneet alaa täysin. Eräs totesi kerran, että "Kirveellä pitäisi uhata, niin silloin saattaisi mennä takaisin".
Komppaan kaikkea, mitä täällä on jo kerrottu. Lisäksi harjoittelun arvioinnissa keskityttiin aina ruotimaan opiskelijan luonnetta, vaikka kaikki olisi mennyt hyvin ja potilailta/asiakkailta tullut positiivista palautetta.
Tuli tästä mieleen tilanne, jossa nuori hoitajaharjoittelija oli ollut lautanen kädessä menossa syöttämään potilasta. Vanhempi hoitaja oli napannut lautasen häneltä pois sanoen " ei se kuitenkaan syö". Ei ole se harjoittelija hoitajan töitä tehnyt.