Hoitajien kyykytys alkaa jo työharjoittelussa
Harjoittelu aina palkaton. Samat työvuorot pääsääntöisesti kuin harjoittelun ohjaajalla, eli 6 viikon harjoittelujaksolla saattaa olla 4 viikonloppua töitä - tosiaan ilman palkkaa. Olin itse aikanaan harjoittelussa paikoissa, joissa harjoittelijat eivät saaneet edes syödä eväitä samassa tilassa kuin oikeat hoitajat. Kertokaa lisää kokemuksia!
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin lähihoitajaksi aikuisiällä muutama vuosi sitten, silloin kun korona oli uusi ja pelottava juttu. Päiväkodin työharjoittelussa oli tosi lämmin vastaanotto ja opiskelijoita kohdeltiin sillä mentaliteetilla, että hän saattaa olla tuleva työkaverisi.
Työharjoittelussa Atten...on hoivakodissa perehdytyspapereissa luki, että opiskelijat viettävät taukonsa taukotilan ulkopuolella, syöden asukkaiden parissa hoivakodin ruokalassa. Ainoana selityksenä tällaiselle oli, että taukotilassa keskustellaan potilaiden hlökohtaisista asioista. No, koronan vuoksi opiskelijatkaan eivät saaneet olla ilman maskia asiakkaiden luona, joten eivät voineet lounastaukoaan pitää ruokalassa ja näin sain viettää taukoni kuten muutkin.
Mitään henkilökohtaisia asioita asukkaista en kuullut, ellei heidän ja sukulaistensa ivaamista lasketa. Voin vain arvata, miten paljon op
No paikkoja on erilaisia. Olen nähnyt kymmeniä erilaisia työyhteisöjä, joista sen paras on atten..on . Ja ainoa jota voin suositella. Palkka euron pienempi tuntia kohti, mutta se ei haittaa, koska ainakin työyhteisö ja työolot saa 10+ arvosanan.
Usein tilat ovat myös ahtaat ja vanhentuneet eikä enää sovi yhä huononevalle asukkaan kunnolle. Monessa paikkaa ei ole kunnon taukotiloja tai pukuhuonetta työntekijöille. Mua tää ottaa päähän, ettei niihin panosteta tai ajatella niiden tarvetta jo rakennusaikana. Koskee ehkä enemmän vanhempia rakennuksia, uudisrakennuksissa toivottavasti eri meininki.
Ei tämä ole mitenkään hoitajien yksinoikeus.. Esim. opettajat korkeakoulutettuina tekee ilmaista työharjoittelua myös.
Opiskelin aikuisena ensin lähäriksi ja sitten sairaanhoitajaksi. Mukaan mahtuu yksi ei niin mukava harjoittelu, mutta yleisesti ottaen mulle osui kivoja harkkapaikkoja ja kivoja ohjaajia. Nyt yritän itse olla se kiva ohjaaja.
Harjoittelujen palkattomuus on sääli, onhan niitä sh-opinnoissa 90 op eli yht. yli vuosi.
Samalainen kokemus minulla.