Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, joka ei ymmärrä Halloweenin juhlistamista Suomessa?

Vierailija
28.10.2023 |

En ymmärrä, miksi Halloweeniä juhlistetaan Suomessa. Kyseessä ei ole suomalaiseen kulttuuriin kuuluva juhla. Eihän täällä vietetä mitään Norjan kansallispäivää tai Pyhän Patrikin muistopäivää tuollaisella innolla.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että täällä vietettäisiin jotain kurpitsajuhlaa kekrin/sadonkorjuujuhlan hengessä. Olisi oikeita kurpitsoja, kausivihanneksista tehtyä ruokaa, ruskan värittämiä lehtiä jne. Kauhuleffoja voisivat katsella he, ketkä niistä pitävät. Sitä en ymmärrä, miksi jenkkihenkinen Halloween-hössötys on tuotu Suomeen. Kaupat pullistelevat monta viikkoa kaikkea muovikrääsää Halloweeniin liittyen, tarjoilut on kuorrutettu hämähäkeillä, limoilla ja muilla ällötyksillä. 

Kaikista häiritsevintä on, että lapset tunkevat naamiaisasuissa karkki vai kepponen -kierroksille. En käsitä tuota tapaa: meillä on keväisin virpomisperinne ja sekin on muuttunut tässä vuosien aikana niin, että tuntemattomien ovikellojen soittelusta on siirrytty monin paikoin vain tutuissa kodeissa virpomiseen. En minä halua vieraita lapsia ovikelloani soittelemaan ja karkkia kinuamaan. Jos karkkia ei ole, niin nykymenolla koti saa jonkun vessapaperikuorrutuksen kepposen muodossa.

Löytyykö täältä muita, jotka eivät tykkää Halloweenistä ollenkaan?

Kommentit (259)

Vierailija
181/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä rakastan halloweenia! Mutta minä en olekkaan keski-ikäinen tai katkera incelnainen. :D Tänä vuonna pukeudun Levi Ackermaniksi. M28

Melkein kolmekymppisenä olet kuitenkin jo lähellä keski-ikää ja silti leikit vielä lastenleikkejä. No kukin kykyjensä mukaan.

M37

Vierailija
182/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi emme juhli voiton päivää?

Koska olimme häviäjien puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei edes osata karkkikeppostela oikeana päivänä. Jenkeissä se on aina 31.10.

Vierailija
184/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minä rakastan halloweenia! Mutta minä en olekkaan keski-ikäinen tai katkera incelnainen. :D Tänä vuonna pukeudun Levi Ackermaniksi. M28

Melkein kolmekymppisenä olet kuitenkin jo lähellä keski-ikää ja silti leikit vielä lastenleikkejä. No kukin kykyjensä mukaan.

M37

Cossaaminen ei ole leikkimistä. Ja pukujen teko vaatii taitoa, joten kiitos. :) :) :) M28

Vierailija
185/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halloween on ainoa juhlapäivä mikä näyttää hyvälle. Jenkit ovat kulttuuri-imperialismin kärkimaa länsimaisessa kulttuurissa, eikä pelkästään joku Halloween ole osoitus tästä vaan melkein kaikki mitä näette töllöstä elää jonkin sortin jenkkivaikutteista.

Vierailija
186/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

M37

Cossaaminen ei ole leikkimistä. Ja pukujen teko vaatii taitoa, joten kiitos. :) :) :) M28

Kyllä se on ihan sitä itteään, mutta kuten jo sanoin, kukin kykyjensä mukaan.

Vierailija
187/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi eilen oven takana lapsia, jotka sanoivat karkki tai kepponen. Olivat ihan tavallisissa ulkoiluvaatteissa ja näyttivät koria, johon voisin karkit laittaa. Sanoin, että ei ole karkkia. Ovikello soi illan aikana vielä kolme kertaa tämän jälkeen (en avannut) ja kerran koputettiin ikkunoihin (puoli yhdeksältä illalla). 

Halloweenia saa juhlia, jos haluaa, mutta karkkien kerjuukierrosta en ymmärrä. 

Vierailija
188/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

M37

Niinpä. Liki viiskymppisenä DI:nä ja eMBA:na minulla on kyky ja resurssit pukeutua erittäin makeaan Iron Man asuun. Vituttaako naminami?

Vierailija
189/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

M37

Sanomillasi ei ole merkitystä koska olet täysin inadekvaatti imbesilli. 

Vierailija
190/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

M37

Niinpä. Liki viiskymppisenä DI:nä ja eMBA:na minulla on kyky ja resurssit pukeutua erittäin makeaan Iron Man asuun. Vituttaako naminami?

Ei yhtään, mutta teitä leikki-ikään jämähtäneitä tuntui kommenttini kovastikin vituttavan, mutta kuten jo sanoin, kukin kykyjensä mukaan.

Vierailija
191/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset hapannaamat taas liikkeellä 😂 Ei ole pakko juhlia jos ei halua, itse kyllä juhlin. 

Ihan turha haikailla jotain kekriä, kun kukaan ei ole tehnyt mitään perinteen ylläpitämiseksi. Saahan sitä kekriä juhlia jos itse haluaa, mutta ihan turha ulista etteivät muut juhli.

Sitä paitsi Halloween ja kekri on pohjimmiltaan ihan sama asia, eurooppalaisen agrikulttuurin sadonkorjuujuhla/talveen valmistautujaiset. Halloweenissa vain on se amerikkalainen kaupallinen silaus.

Vali vali vali. 

Vierailija
192/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

M37

Sanomillasi ei ole merkitystä koska olet täysin inadekvaatti imbesilli. 

Taisi kuitenkin olla, kun noin kovaa kolahti :D

Antoisia leikkihetkiä ;)

Vierailija
193/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Halloween on Suomessa täysin turha juhla sellaisena kuin se on tullut tänne kurpitsoineen ja luurankoineen. Meillä on pitkään vietetty pyhäinpäivää jolloin muistellaan edesmenneitä ja viedään kynttilöitä haudoille. Meillä on ennen sitä vietetty kekriä.

"Kekrinä valettiin tinaa ja ennustettiin siitä. Tapa sittemmin siirtyi Suomessa nykyiseen uuden vuoden viettoon. Kekristä alkoi talven aika."

No onneksi se tinan valanta on jo mennee talven lumia, mutta vaikka itse en tästä ameriikan hömpästä perusta pätkääkään, niin on myös hyvä tiedostaa, että nämä kaikki kolme on oikeastaan alunperin yhtä ja samaa, ne vaan on saaneet eri maailmankolkkiin kulkiessaan hieman erilaisia muotoja. Alunperinhän se Halloweenikin oli eurooppöalainen juhla ja kantautui amerikkaan siirtolaisten mukana, jossa se sitten vuosien saatossa muuttui sellaiseksi kaupalliseksi hömppäkrääsäjuhlaksi, jota se on tänä päivänä.

Vierailija
194/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Et ole ainoa. Todella typerä ja tarpeeton amerikkalainen hömppäpäivä. Meillä on pyhäinpäivä ja se riittää 

Meillä ei taas kiinnostuta pyhäinpäivästä lainkaan. Meillä on halloween ja se riittää. 

Sama kuin sanoisi, ettei meitä ei kiinnosta joulu lainkaan, meillä on jouluaatto ja se riittää :)

Vierailija
195/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sanan halloween suomalaisiksi vastineiksi on ehdotettu sanoja marrasyöhallainyökurpitsajuhlakekrijuhla ja haamuaatto.

Marrasyö olisi kaunis ja toimiva nimi, silloin juhlan voisi suomalaisessakin kalenterissa sijoittaa 31.10., jolloin juhlittaisiin "marraskuun aattona".

Mutta pidän kyllä nykyisestäkin nimestä, varsinkin oikein suomalaisittain lausuttuna, "halloveen". <3

Vierailija
196/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Isoin ongelma on se puuttuva päivä kalenterissa.

Usassa halloween 31.10. Viikonpäivä voi olla mikä vaan.

Suomessa sitten räpiköidään kahtena eri viikonloppuna.

Niin on. Kun kerran sitä on pakko juhlia niin pitäisi olla yksi virallinen päivä siihen.

Eihän sitä ole kenenkään ole pakko juhlia. Meillä on jo arkipyhiä aivan tarpeeksi ja vähän liikaakin, joten hyvä vaan, ettei kaikenmaailman hömppäjuhlista täällä aleta juhlapyhiä tekemään, vaan halukkaat saavat juhlia niitä viikonloppuisin, jos kerran niitä juhlia haluaa.

Vierailija
197/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Et ole ainoa. Todella typerä ja tarpeeton amerikkalainen hömppäpäivä. Meillä on pyhäinpäivä ja se riittää 

Meillä ei taas kiinnostuta pyhäinpäivästä lainkaan. Meillä on halloween ja se riittää. 

Sama kuin sanoisi, ettei meitä ei kiinnosta joulu lainkaan, meillä on jouluaatto ja se riittää :)

Joo hämmästyttää kuinka huonosti ihmiset tuntevat perinteitä, joita suurella innolla haluavat juhlia. Varsinkin nykyään se tuntuu oudolta, kun jokaisella on muutamassa sekunnissa parilla klikkauksella tarjolla niin paljon tietoa kun ikinä haluavat lueskella.

Eli siis tietämättömille tiedoksi, että se halloween on samaa juhlaa pyhäinpäivän kanssa, eli se on pyhäinpäivän aatto siellä ameriikassa ja muissa anglosaksisissa maissa. Meillähän ei mitään virallista halloween päivää ole ja kun pyhäinpäivääkin juhlitaan eri tavalla kuin amerikoissa eli se päivä vaihtelee, niin jokainen täällä juhlii halloweenia silloin kun siltä tuntuu, mutta pääosinhan sitä vietellään täälläkin loka-marraskuun taitteen tienoilla, siis ne jotka sitä viettävät.

Vierailija
198/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ja taas täällä provoamassa täysin aiheeseen liittymättömillä asioilla. Toivottavasti elämäsi on sellaista millaisen ansaitset.

Vierailija
199/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Isoin ongelma on se puuttuva päivä kalenterissa.

Usassa halloween 31.10. Viikonpäivä voi olla mikä vaan.

Suomessa sitten räpiköidään kahtena eri viikonloppuna.

Niin on. Kun kerran sitä on pakko juhlia niin pitäisi olla yksi virallinen päivä siihen.

Eihän sitä ole kenenkään ole pakko juhlia. Meillä on jo arkipyhiä aivan tarpeeksi ja vähän liikaakin, joten hyvä vaan, ettei kaikenmaailman hömppäjuhlista täällä aleta juhlapyhiä tekemään, vaan halukkaat saavat juhlia niitä viikonloppuisin, jos kerran niitä juhlia haluaa.

Oletko työnantaja, kun et pidä arkipyhistä?

Vierailija
200/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nää pököpäät tiedä edes koska tätä halloweenia kuuluu juhlia. 

Se, jos mikä kertoo tästä hömpästä aivan kaiken. Tarjoan kyllä kepposta, jos sellaista oven taakse tullaan kyselemällä kyselemään 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme