Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, joka ei ymmärrä Halloweenin juhlistamista Suomessa?

Vierailija
28.10.2023 |

En ymmärrä, miksi Halloweeniä juhlistetaan Suomessa. Kyseessä ei ole suomalaiseen kulttuuriin kuuluva juhla. Eihän täällä vietetä mitään Norjan kansallispäivää tai Pyhän Patrikin muistopäivää tuollaisella innolla.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että täällä vietettäisiin jotain kurpitsajuhlaa kekrin/sadonkorjuujuhlan hengessä. Olisi oikeita kurpitsoja, kausivihanneksista tehtyä ruokaa, ruskan värittämiä lehtiä jne. Kauhuleffoja voisivat katsella he, ketkä niistä pitävät. Sitä en ymmärrä, miksi jenkkihenkinen Halloween-hössötys on tuotu Suomeen. Kaupat pullistelevat monta viikkoa kaikkea muovikrääsää Halloweeniin liittyen, tarjoilut on kuorrutettu hämähäkeillä, limoilla ja muilla ällötyksillä. 

Kaikista häiritsevintä on, että lapset tunkevat naamiaisasuissa karkki vai kepponen -kierroksille. En käsitä tuota tapaa: meillä on keväisin virpomisperinne ja sekin on muuttunut tässä vuosien aikana niin, että tuntemattomien ovikellojen soittelusta on siirrytty monin paikoin vain tutuissa kodeissa virpomiseen. En minä halua vieraita lapsia ovikelloani soittelemaan ja karkkia kinuamaan. Jos karkkia ei ole, niin nykymenolla koti saa jonkun vessapaperikuorrutuksen kepposen muodossa.

Löytyykö täältä muita, jotka eivät tykkää Halloweenistä ollenkaan?

Kommentit (259)

Vierailija
201/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Meidän asuinpaikkakunnan facessa on jo kiistelty siitä, minä päivänä lapset lähtevät noille kierroksille. Muksuja on kuulemma liikenteessä sekä tänään että ensi viikonloppuna. 

Kertoo mielestäni paljon, että tuo kulttuuri tulee muualta, kun selkeää päivää tuolle kiertelylle ei suomalaisessa kulttuurissa ole. Amerikassa kiertävät käsittääkseni aina 31.10, oli se mikä päivä viikosta tahansa.

Just tämä! Sama meno meilläki päin, facessa kinastellaan ja kartoitetaan päivää, milloin lapset voisi kierrokselleen tulla. Sitten lopputulos on se, että täällä kierrettiin eilen, jotkut tänään, osa tiistaina ja jotkut ensi lauantaina. Jotkut tenavat varmaan jokaisena näistä päivistä makeanhimoissaan.  Jos olisikin tuo yksi ja ainut, kaikille selkeä päivä niin tässä olisi edes hieman järkeä. Nyt ei ole. 

Vierailija
202/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Juu, ihan hyvä sinulle noin. Ja voit ainakin minun puolestani ihan rauhassa heitellä kristinuskon rauhaisaa sanomaa kertovia heitellä hiuksistavittuun. Mutta joulun sanoma ei  siitä muutu, se on ja pysyy. 

Ja siihen sanomaan ei tosiaan mitkään kamelikuskien tuontiuskonnot liity millään tapaa. 

Tirsk! Mistä luulet kristinuskon olevan peräisin? Vai syntyikö se Tohmajärvellä? 

No mitä luulet minun kamelikuskien tuontiuskonnolla tarkoittavan? Buddhismia?

Kai vastustat tasapuolisesti kamelikuskien tuontiuskontoja? Missä se Jesse syntyikään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Juu, ihan hyvä sinulle noin. Ja voit ainakin minun puolestani ihan rauhassa heitellä kristinuskon rauhaisaa sanomaa kertovia heitellä hiuksistavittuun. Mutta joulun sanoma ei  siitä muutu, se on ja pysyy. 

Ja siihen sanomaan ei tosiaan mitkään kamelikuskien tuontiuskonnot liity millään tapaa. 

Tirsk! Mistä luulet kristinuskon olevan peräisin? Vai syntyikö se Tohmajärvellä? 

Kai vastustat tasapuolisesti kamelikuskien tuontiuskontoja? Missä se Jesse syntyikään?

Etkö oikeasti ymmärrä, että lainaamasi henkilö on tarkoittanut "kamelikuskien tuontiuskonnolla" koko ajan kristinuskoa??

Eri

Vierailija
204/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Joulukin tuontitavaraa.

No sitä sentään vietetään raamatullisena Jeesuksen syntymän juhlistamisena. Kristinuskon hengessä, ei jonain amerikkalaisena naamioissa riekkumisena ja kerjuulla juoksemisena. Ja edes kerran vuodessa voidaan hiljentyä miettimään syntyjä syviä. Kulutushysteriaa ja lahjavuoria en ymmärrä.

Enkä panisi pahakseni, jos joku nälkäänsä kävisi kinkkua kyselemässä, kutsuisin joulupöytään syömään. Evästäkin lähtiessä mukaan.

No ei todellakaan vietetä. En muista eläissäni nähneeni missään yhdenkään kirkon ulkopuolella jouluisin mitään jeesuspaskaan liittyvää.

Jouluevankeliumia jotkut lukevat kotonaan ja lauletaan joululaul

Karhun kansa edustaa nykyään muodissa olevaa "uuspakanuutta", eikä sillä ole mitään tekemistä suomalaisen uskonnon kanssa. On yleisesti tiedossa, että ennen ruotsalaisten tuomaa Kristinuskoa ei Suomessa ollut mitään yhtenäistä uskoa tai uskontoa sivistyksestä puhumattakaan. Täten voidaan Kristinuskoa pitää oikeana ja alkuperäisenä suomalaisena uskona. 

Vierailija
205/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Siis millä tavalla halloween-juhlinta loukkaa läheisensä menettäneitä?

Juhla jossa pääosassa on kuolema ja pahuuden voimat ei sinusta loukkaa poisnukkuneita läheisiä? 

Vierailija
206/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievästi sanottuna rasittavaa tuo ovella kävijöiden määrä. Ehkä olen vanhanaikainen, mutta mulle riittää pääsiäinen ja tänään tai koska tahansa lähipäivinä ovella juoksevat tekevät aika turhaa työtä.

Vierailija
207/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää itsekin keksiä joku juhla, jota vietetään ainakin viikko kaksi ja kaupat saa myydä krääsää. 

Vierailija
208/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tätä on jotain 30 vuotta yritetty ja vieläkään kaikki ei tiedä milloin tuo juhla edes on. 

Pitäisikö seuraava päivä saada vapaapäiväksi, arkipyhäksi?

Pyhäinpäivä on arkipyhä. Sitä vietetään tänä vuonna 4.11. Pyhäinpäivän aatto on 3.11.2023.

Vierailija
209/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Juhla jossa pääosassa on kuolema ja pahuuden voimat ei sinusta loukkaa poisnukkuneita läheisiä? 

Kuka mistäkin loukkaantuu. Kuolleet tuskin loukkaantuu mistään. Kuolleiden läheiset taas voisi ymmärtää että halloweenia vietetään eri syistä.

Vierailija
210/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin halloween kaupallista?

Eihän halloweenkrääsää myydä kuin pieni osa siitä mitä joulukrääsää myydään.

Vierailija
211/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minä rakastan halloweenia! Mutta minä en olekkaan keski-ikäinen tai katkera incelnainen. :D Tänä vuonna pukeudun Levi Ackermaniksi. M28

Melkein kolmekymppisenä olet kuitenkin jo lähellä keski-ikää ja silti leikit vielä lastenleikkejä. No kukin kykyjensä mukaan.

M37

Niinpä. Liki viiskymppisenä DI:nä ja eMBA:na minulla on kyky ja resurssit pukeutua erittäin makeaan Iron Man asuun. Vituttaako naminami?

Ei yhtään, mutta teitä leikki-ikään jämähtäneitä tuntui kommenttini kovastikin vituttavan, mutta kuten jo sanoin, kukin kykyjensä mukaan.

Juuri niin. Sinulta ne kyvyt näyttäisi puuttuvan kokonaan. 

Vierailija
212/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minä rakastan halloweenia! Mutta minä en olekkaan keski-ikäinen tai katkera incelnainen. :D Tänä vuonna pukeudun Levi Ackermaniksi. M28

Melkein kolmekymppisenä olet kuitenkin jo lähellä keski-ikää ja silti leikit vielä lastenleikkejä. No kukin kykyjensä mukaan.

M37

Cossaaminen ei ole leikkimistä. Ja pukujen teko vaatii taitoa, joten kiitos. :) :) :) M28

Kyllä se on ihan sitä itteään, mutta kuten jo sanoin, kukin kykyjensä mukaan.

Sanomillasi ei ole merkitystä koska olet täysin inadekvaatti imbesilli. 

Taisi kuitenkin olla, kun noin kovaa kolahti :D

Antoisia leikk

Ei tainnut. 

Vierailija
213/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Et ole ainoa. Todella typerä ja tarpeeton amerikkalainen hömppäpäivä. Meillä on pyhäinpäivä ja se riittää 

Meillä ei taas kiinnostuta pyhäinpäivästä lainkaan. Meillä on halloween ja se riittää. 

Sama kuin sanoisi, ettei meitä ei kiinnosta joulu lainkaan, meillä on jouluaatto ja se riittää :)

No ei meitä tuo Kristusmessu kiinnosta tosiaan lainkaan. Vain joulu kiinnostaa. 

Vierailija
214/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onhan meillä suomalaisten yritysten joulumainoksissa jo pitkään pukki tullut savupiipusta. Ja ihmisillä on ”joulusukat” kotona roikkumassa🤦🏻

Haluan nähdä kun joulupukin kaltainen läski köllerö änkee itsensä sisään suomalaisesta savupiipusta.

Vierailija
215/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tietysti. Vastustan kaikkia uskontoja. 

Vierailija
216/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Oletko syntyään noin tyhmä vai onko sinua pudoteltu lapsena pää edellä asfalttiin?

Vierailija
217/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kautta aikain vietetty VAINAJIEN MUISTOPÄIVÄÄ ! 

On nimenomaan kunnioitettu vainajia. 

Nyt tämä amerikkalainen höpöhöpöjuhla krääsäkamoineen on pilannut tämän. 

Tämä on minunkin mielestäni loukkaavaa.

Vierailija
218/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lievästi sanottuna rasittavaa tuo ovella kävijöiden määrä. Ehkä olen vanhanaikainen, mutta mulle riittää pääsiäinen ja tänään tai koska tahansa lähipäivinä ovella juoksevat tekevät aika turhaa työtä.

Laita heille vaikka harava käteen tai roskapussi,  kun tulevat kun näyttää olevan aikaa ja energiaa , niin ei ole ajanhukkaa . 

Vierailija
219/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miten juhla jossa juhlitaan kuolleita loukkaisi heitä tai heidän läheisiään?

Vierailija
220/259 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä yhtään kivaa, jos naapuruston lapset syötetään karkeilla samaan kokoluokkaan joulupukin kanssa :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi