Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työntekijä saikulla tekee oman firmansa töitä

Vierailija
28.10.2023 |

Mitäpä tekisitte, kun meillä työntekijä ollut pitkällä sairaslomalla ja hän on tehnyt vastaavia töitä omalla toiminimellään.

Työsopimus on toistaiseksi voimassa oleva ja riittääkö irtisanomisperusteeksi?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pitkällä sairaslomalla, niin tällaiselle henkilölle voidaan myös järjestää yrityksessä muita töitä (esim. kevyempiä jne.). Joissakin yrityksissä tämä on ihan tapa ja tehdään yhteistyössä työterveyshuollon kanssa. Pitkä sairasloma ei tarkoita automaattisesti että työntekijä on vapaalla kotona. Voi olla, että työntekijä pystyisi sairaslomasta huolimatta tekemään jotain työtä työpaikalla. 

Kerran yhdessä työpaikassa työntekijällä oli murtunut jalka. Palasi töihin sairaslomalta normaalia aiemmin toisiin työtehtäviin, jossa pystyi työskentelemään istualleen.

Jos pystyy tekemään vastaavaa töitä omalla toiminimellään, mistä on sairaslomalla, niin sitten voi varmaan palata töihinkin (ainakin osittain). 

Jos yrityksesi kuuluu johonkin työnantajaliittoon, niin kysyisin sieltä neuvoa.

Vierailija
22/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, mitä hän on saikulla tehnyt? Ottaisin esimiehen asemassa asian esiin ja kysyisin suoraan, mutta onko toimintansa ollut kiellettyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Häneltäkö ei ole työsopimuksessa kielletty kilpailevaa toimintaa työsuhteen aikana? Voi voi. Ja tietenkin hän esitti 6 kk koeajan hyvää tekijää, vai kävikö niin, että hänet vähän niin kuin laitettiin altaaseen ja unohdettiin sinne, ei seurattu työskentelyä ja tuloksia? Ei annettu palautetta eikä näytetty kaapin paikkaa silloin, on ongelmat alkoivat orastaa?

Olisiko mahdollista nostaa kissaa pöydälle ja puhua hänen kanssaan, että mitä hän nyt oikein meinaa - ja muistuttaa, mitä Te odotatte häneltä? Entä "varhaisen puuttumisen malli" työterveyden kanssa?

Kuule, se voi olla ihan eri alan yritys.

Ja ainakin julkisella puolella, on pakko olla sivutoimilupa,

jos on omalla ajalla yritystoimintaa, tai muu työ julkisen päätyön 

ohessa.  Esim. joku voi ajaa iltaisin ja vkonloppuisin taksia.

Toimia portasanina ravintoloissa. Myyjänä iltavuorossa, remonttimiehenä iltaisin.  Pitää verkkokauppaa jne.

Vierailija
24/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi ei voi irtisanoa ihan tuotannollisista ja taloudellisista syistä?

Koska ei  kumpikaan vaihtoehto täyty 

Nyt ei tule tarpeeksi voittoa. Yhtiö aloittaa muutosneuvottelut jotka saattavat johtaa enintään yhden ihmisen irtisanomiseen.

Niinpä. Ihan niin kuin yt-neuvotteluja muka kävisi aina vain konkurssikypsät yritykset.

"Mu-mutta kun takaisinottovelvoite..." Osataan sitä paremmissakin piireissä palkata "koordinaattoria" entisen "spesialistin" tilalle.

Vierailija
25/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kuvitteletko että sivutoimisestakaan yritystoiminnasta voisi jäädä saikulle? Päätoiminen yrittäjähän hän ei ole, koska on päätoimestaan saikulla. Olen itsekin sivutoiminen yrittäjä eikä mun sopimukset salli jättää töitä tekemättä. Teen ne sairauslomalla vain semmoisissa palasissa jotka sairaus mahdollistaa. 

Ymmärtän tämän itsekin yrittäjänä, mutta nostatko sairauspäivärahaa silloin?

Ap  

Miksi ihmeessä en nostaisi? Olen työkyvytön siihen työhön, josta olen sairauslomalla ja jos teen muutaman tunnin omaan yritykseeni töitä niin ei se ole peruste sille, että jättäisin sairauspäivärahan nostamatta. Yrittäjänä voin tarvittaessa käyttää myös alihankkijaa tekemään työt, ehkäpä tyntekijäsikin on näin toiminut. Mistä tiedät, että hän itse on työn suorittanut? 

Vierailija
26/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kuvitteletko että sivutoimisestakaan yritystoiminnasta voisi jäädä saikulle? Päätoiminen yrittäjähän hän ei ole, koska on päätoimestaan saikulla. Olen itsekin sivutoiminen yrittäjä eikä mun sopimukset salli jättää töitä tekemättä. Teen ne sairauslomalla vain semmoisissa palasissa jotka sairaus mahdollistaa. 

Ymmärtän tämän itsekin yrittäjänä, mutta nostatko sairauspäivärahaa silloin?

Ap  

Eri. Palkkatyöstä kyllä, yritystoiminnasta en aina. Tosin tilanne tietysti voi hyvin olla se että olen saikulla molemmista ja yritystoiminnan sairaspäivärahoilla palkkaan sitte apua sinne yritykseeni ja teen itse niin paljon kuin pystyn.

Vierailija
27/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi omalla työpaikallani ei ole tällaista mutta siihen on varmasti suurin syy etten ole Suomessa töissä; suomessa tämä ns kyylääminen on ihan arkipäivää 😂🤣

Vierailija
28/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Häneltäkö ei ole työsopimuksessa kielletty kilpailevaa toimintaa työsuhteen aikana? Voi voi. Ja tietenkin hän esitti 6 kk koeajan hyvää tekijää, vai kävikö niin, että hänet vähän niin kuin laitettiin altaaseen ja unohdettiin sinne, ei seurattu työskentelyä ja tuloksia? Ei annettu palautetta eikä näytetty kaapin paikkaa silloin, on ongelmat alkoivat orastaa?

Olisiko mahdollista nostaa kissaa pöydälle ja puhua hänen kanssaan, että mitä hän nyt oikein meinaa - ja muistuttaa, mitä Te odotatte häneltä? Entä "varhaisen puuttumisen malli" työterveyden kanssa?

Kuule, se voi olla ihan eri alan yritys.

Ja ainakin julkisella puolella, on pakko olla sivutoimilupa,

jos on omalla ajalla yritystoimintaa, tai

Kuule ihan itse: AP sanoi, että tyyppi tekee Vastaavia töitä omalla toiminimellä. Eli hän voi olla esim. sähköasentaja, jolla on sekä palkkatyö että oma sähköfirma. Näin minä sen ymmärtäisin.

Vai tarkoittiko AP "fyysisyydeltään vastaavia", en voi tietää. Sinäkään et voi.

Kun minä olin kuljetusalalla, minun työsopimukseen kirjattiin, että en saa tehdä samoja töitä muille / muualla kun olen siellä työsuhteessa.

Vierailija
29/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sillä olla vaikka tarttuva tauti, eikä siksi voi tulla töihin työpaikalle. Ei se estä töitten tekemistä kotona.

Vierailija
30/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

onneksi omalla työpaikallani ei ole tällaista mutta siihen on varmasti suurin syy etten ole Suomessa töissä; suomessa tämä ns kyylääminen on ihan arkipäivää 😂🤣

Kyylääminen? Työntekijä on aiheuttanut taloudellista menetystä toiminnallaan, niin kyllä siihen pitää voida puuttua.

Vierailija
31/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaava työ, mikäli ei ole kuumeen tai tarttuvan taudin takia vpssä.

Vierailija
32/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyseessä vamma mikä estää työnteon ja sen takia onkin ihmeellistä, että tekee fyysisesti vastaavaa työtä omassa firmassaan.

Ap 

Vierailija
33/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyseessä vamma mikä estää työnteon ja sen takia onkin ihmeellistä, että tekee fyysisesti vastaavaa työtä omassa firmassaan.

Ap 

Jospa sä alkaisit sivutoimiseksi lääkäriksi?

Vierailija
34/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Siis näinkö monta lusmua täällä on? Saikutatte kun ei pysty kipeällä kädellä tekemään asennushommia ja nostatte siitä rahaa, jotta voitte tehdä oman firman nimissä samoja asennustöitä ja saada lisää rahaa?

En ole asentaja.

Vierailija
35/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ap 

Ihan turhaa kettuilla minulle, koska minulla on lääkärinlausunto häneltä ettei kykene tekemään tätä fyysistä työtä.

Ap

Vierailija
36/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ap 

Hyvä Idea 👍

Vierailija
37/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ap 

Oletko hänen esimiehensä? Maksatko sinä hänelle palkan?

Vierailija
38/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ap 

Oletko hänen esimiehensä? Maksatko sinä hänelle palkan?

Kyllä juuri näin 

Vierailija
39/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmasi voi palkata yksityis-/vakuutusetsivän hankkimaan riittävät todisteet rikkomuksista ja sitten päättää työsuhteen ilman irtisanomisaikaa ja myös vaatia korvauksia ajalta jolloin on tehnyt vastaavia töitä saikulla.

Oppiipa olemaan.

Vierailija
40/57 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä sinä kyselet? Ihanko oikeasti olet firman omistaja ja sinulla on henkilökuntaa?

Irtisanomisen syyksi riittää tuotannolliset ja taloudelliset syyt. 

Mutta ap. on provo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan