Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta tehty huoli-ilmoitus oli niin järkyttävä, että aloin itkemään sosiaalitoimistossa

Vierailija
28.10.2023 |

Sekä sain paniikkikohtauksen, yrittäen siinä sitten keskustella sosiaalitoimen kanssa. 

En tiedä, onko yleinen käytäntö, että sosiaalityöntekijä lukee tehdyn huoli-ilmoituksen ääneen, kun tulee aika juttelemaan sosiaalitoimeen.

Mutta minulle luettiin, ja se oli ihan hirveää kuultavaa :( Menin poissa tolaltani, enkä osannut sanoa tuolla käynnillä mitään.. Maanantaina täytyy soittaa sossuun että mitä nyt sovittiin, kun en yhtään muista paniikkohtaukseni takia.

Ilmoituksessa oli asioita, jotka eivät pitäneet paikkaansa, ainoastaan yksi paikkansa pitävä asia oli. Ulkonäköäni oli myös kuvailtu todella julmasti.

Kyllä tämä vaan jättää arvet, vaikka kuinka apua saisitkin. Miksi ihminen pitää ensin nolata ja saada itkemään, ennen kun tukitoimet voidaan aloittaa? Entä mitä ihmisen ulkoinen olemus nyt liittyy mihinkään, väkisin tulee mieleen että ilmoitus on kiusalla tehty, koska tuo asia oli nostettu esiin?

Onko muilla kokemusta? Kuinka jatkaa tästä? 

Kommentit (230)

Vierailija
201/230 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustapa teki joskus ilmeisesti joku Kelan etuuskäsittelijä huoli-ilmoituksen, aivan tavanomaisen toimeentulotuen jatkohakemuksen jälkeen.

Oli lievästi sanottuna järkytys avata sellainen kirje, ihan kaikissa sielun ja ruumiin voimissa olevana, tavallisena ihmisenä, joka ei ole koskaan ollut tekemisissä minkäänlaisten sossutahojen kanssa elämänsä aikana, koska sellaiselle ei ole ollut yksinkertaisesti milloinkaan tarvetta.

Olin jo ihan varma, että olen joutunut jonkun kiusanteon kohteeksi, esim.   jonkun naapurin, joka nyt tehtailee musta aiheettomia ilmoituksia. Ihmeissäni soitin sitten huoli-ilmoituskirjeessä olleeseen sosiaalityöntekijän numeroon ja totesivat vain, että Kelasta joskus tekevät tällaisia Olin, että jahas, ei ole tarvetta teidän rahalliselle avulle ja osaan aivan itse hakea apua, jos sellaista tarvitsen. Harmittaa, kun en jatkoselvittänyt asiaa, että onko tuollaiset ilmoitukset laillisia edes, että edes tuntematta

Et kuitenkaan kertonut tässä että mikä oli tämä sinusta aiheettomalta tuntuvan ilmoituksen aihe? Ei Kelakaan ilman syytä niitä tee ja korke alla kynnyksellä pääsääntöisesti. Tilanteissa missä näkevät tiliotteelta että ihminen käyttää kaikki rahansa toistuvasti Alkoon tai pelaamiseen, nämä nyt ekana tulee mieleen. 

Yleensäkin näiden lasu- ja huoli-ilmoitusten tekemisen kynnys on haluttu tehdä matalaksi, koska tällä tavalla sosiaalihuolto tulee tietoiseksi mahdollisesta avuntarvitsijasta ja he voivat sitä apua tarjota, sen sijaan että heikossa tilanteessa olevan ihmisen pitäisi itse sitä lähteä etsimään ja hakemaan. Ihminenhän voi itsekin pyytää jossain palvelussa esim.terveydenhuollossa että työntekijä ilmoittaa sosiaalihuoltoon jos ei itse jaksa sitä tehdä. 

Vierailija
202/230 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö.

Ei kai ne oven läpi tule?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/230 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe.

Ei kannata olla sossu.

Vierailija
204/230 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollaus taitaa olla. 

Vierailija
205/230 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita tee kuin äärimmäisen pahat ihmiset. Sekä huoli- että lasu-ilmiotukset. Ja vain pahat ihmiset käkkivät rahaa nostaen odottamassa, että näitä kiusausilmoituksia tulee. On surullista ja säälittävää, että tällainen järjestely on ylipäätään kehitetty

Kannattaa painaa tiukasti mieleen kaikki, jotka tuohon touhuun osallistuvat ja tekevät sillä rahaa. Ja pysyä heistä mahdollisimman kaukana

Vierailija
206/230 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noita tee kuin äärimmäisen pahat ihmiset. Sekä huoli- että lasu-ilmiotukset. Ja vain pahat ihmiset käkkivät rahaa nostaen odottamassa, että näitä kiusausilmoituksia tulee. On surullista ja säälittävää, että tällainen järjestely on ylipäätään kehitetty

Kannattaa painaa tiukasti mieleen kaikki, jotka tuohon touhuun osallistuvat ja tekevät sillä rahaa. Ja pysyä heistä mahdollisimman kaukana

Olen tehnyt omasta vanhemmastani huoli-ilmoituksen. Hän ei huolehdi hygieniastaan, ei siivoa, ei pese pyykkiä, ei huolehdi kunnollisesta ravinnon ja nesteen saannista. Pahasti alkoholisoitunut. Kun vastassa on kalpea haamu, joka on vain luuta ja nahkaa, mutta haisee ulosteelle ja virtsalle, joka paikka on sotkussa, niin ihan vihoviimeisin välittämisen keino on tehdä huoli-ilmoitus, koska läheisten puhe ei mene perille. Onko se sinusta äärimmäistä pahuutta, että on läheisestään huolestunut?

Vierailija
207/230 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on surullinen paradoksi, että he ketkä apua eniten tarvitsisivat, ovat usein menettäneet todellisuudentajunsa, eivätkä suin surminkaan koe tarvitsevansa apua. Vainoharhaa päälle, niin ne avuntarjoajathan on rikollisia avaruudesta, joilla on vain paha mielessä ja oikeasti haluavat myrkyttää henkilön.

Ymmärrän että siinä vaiheessa kun skitsofrenia tai psykoosi on päällä, ei todellakaan halua mitään apua mistään taholta.

Kokemukseni mukaan apua saa jos suostuu nöyrtymään avuntarjoajan edessä, muuttumaan ja luopumaan jostain: itsetunnosta, itsemääräämisoikeudesta.

Minulta evättiin lääkäri kun en suostunut enää syömään mielialalääkkeitä. Niitä oli jatkettu liian pitkään ja haitat nousivat suuremmaksi kuin hyöty (aluksi auttoivat).

Lopetin lääkityksen itse ja siitä alkoi pitkä toipuminen. Yksi syy oli se että traumaattisen stressin aiheuttama oire eli masennus luokiteltiin syyksi eli taudiksi.

Vierailija
208/230 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sosiaalitoimisto merkkasi tietoihin että olen koditon, jätti katsomatta tahalteen sopimus ja muu paperit. Mielivaltaisesti jotkut virkailijat käyttäytyy. Työ olisi auttaa eikä piinata ja keksiä valheita. 

Vierailija
209/230 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustapa teki joskus ilmeisesti joku Kelan etuuskäsittelijä huoli-ilmoituksen, aivan tavanomaisen toimeentulotuen jatkohakemuksen jälkeen.

Oli lievästi sanottuna järkytys avata sellainen kirje, ihan kaikissa sielun ja ruumiin voimissa olevana, tavallisena ihmisenä, joka ei ole koskaan ollut tekemisissä minkäänlaisten sossutahojen kanssa elämänsä aikana, koska sellaiselle ei ole ollut yksinkertaisesti milloinkaan tarvetta.

Olin jo ihan varma, että olen joutunut jonkun kiusanteon kohteeksi, esim.   jonkun naapurin, joka nyt tehtailee musta aiheettomia ilmoituksia. Ihmeissäni soitin sitten huoli-ilmoituskirjeessä olleeseen sosiaalityöntekijän numeroon ja totesivat vain, että Kelasta joskus tekevät tällaisia Olin, että jahas, ei ole tarvetta teidän rahalliselle avulle ja osaan aivan itse hakea apua, jos sellaista tarvitsen. Harmittaa, kun en jatkoselvittänyt asiaa, että onko tuollaiset

Minusta ilkeä virkailija teki ilmoituksen syy oli aikoinaan muutto. Sitä ei kuulemma ollut, olin vain keksinyt muuton ja asun kadulla kuulemma. Jatkunut vuosia syytös. Sosiaalitoimisto tantta lähti kiusaamiseen mukaan, valitus tehty. Yrittää asettautua jopa lain yläpuolelle. Narsistit haukeutuu noihin töihin auttamaan eli kiusaamaan. 

Vierailija
210/230 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koneisto on lähinnä itseään varten. Moni apua saanut on avun jälkeen pahemmassa jamassa. Olisiko apua koskaan tarvinnutkaan.

Osa ihmisistä voi järkyttyä tällaisista asioista niin pahasti, että mielenterveys järkkyy huoli-ilmoituksen takia. Ilmoitus ei tuo apua, vaan se leimaa ihmisen ikuisesti.

Vierailija
211/230 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Muuten hyvä, mutta sossut käyvät kotona, kun on tehty huoli-ilmoitus.

No ei kyllä käyneet, mulle tuli pelkkä kirje kotiin jossa oli ajanvaraus käynnille, en mennyt ja uudestaan ei otettu yhteyttä. 

Miten voi sosiaalitoimi jättää asian siihen eivätkä tule kotikäynnille, jos ei huolta aiheuttanut ota yhteyttä? Mitä virkaa huoli-ilmoituksella silloin on? Eikö tuo olekin virkavirhe? Pelottavaa. 

Vierailija
212/230 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia syitä taustalla. Itse olen joutunut tällaista todistamaan välikätenä. Olen tehnyt myös rikosilmoituksen tekijöistä, mutta liittyy eri asiaan eikä tähän. Samaiset ihmiset eivät omaa käytöstapoja lähestyessään asialla taikka toisella ja syyllistyivät kunnianloukkaukseen. Toiset on huolissaan enemmän vaikka joidenkin rahoista kuin ihmisestä ja hänen hyvinvoinnistaan ja terveydestään. 

Toisekseen perätön huoli - ilmoitus voi olla myös kunnianloukkaus. Tässä tapauksessa ei ehkä ole sitä, mutta perätön. Itse en halua asiaan puuttua ja minua on erikseen pyydetty olemaan puuttumatta ja kielletty. Kunnioitan ihmisten tahtoa, jos ei ole syytä tehdä toisin. 

Vierailija
213/230 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monia syitä taustalla. Itse olen joutunut tällaista todistamaan välikätenä. Olen tehnyt myös rikosilmoituksen tekijöistä, mutta liittyy eri asiaan eikä tähän. Samaiset ihmiset eivät omaa käytöstapoja lähestyessään asialla taikka toisella ja syyllistyivät kunnianloukkaukseen. Toiset on huolissaan enemmän vaikka joidenkin rahoista kuin ihmisestä ja hänen hyvinvoinnistaan ja terveydestään. 

Toisekseen perätön huoli - ilmoitus voi olla myös kunnianloukkaus. Tässä tapauksessa ei ehkä ole sitä, mutta perätön. Itse en halua asiaan puuttua ja minua on erikseen pyydetty olemaan puuttumatta ja kielletty. Kunnioitan ihmisten tahtoa, jos ei ole syytä tehdä toisin. 

Lisäys :Että lienee oma lehmä ojassa ja hirveä hinku olis mieluiten siihen että toinen päättää päivänsä niin saa perintöä äkkiä. Itse olen mieluummin köyhä ja perinnötön sekä autan ihmisiä minkä voin ilman mitään agendaa, kuten tässäkin tapauksessa. Tukena olen ilman mitään muuta.

En ota enempää kantaa. 

Vierailija
214/230 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, hyvin samanlainen kokemus. Kun tuli viranomainen huolikiusaamaan sain elämäni ensimmäisen paniikkikohtauksen ja huutoitkin monta tuntia tuon jälkeen. Niin hirveitä asioita oli selkäni takana spekuloitu siihen asti. Vieläpä "läheisteni" toimesta. Huh, tulee melkein kyyneleet silmiin kun muistelenkin tuota, vaikk siitä on jo vuosia. 

Nuo myrkkykäärmeet ovat historiaa itselleni. Sekä "läheiset" että viranomaiset. Kenelläkään ei ole velvollisuutta kummankaan näistä kanssa asioida, ja suosittelen erittäin lämpimästi vetämään tiukat rajat elämäänsä. Kaikki tällaiset hirviöt suoraan kaatopaikalle sairastuttamaan toisiaan. 

Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija
215/230 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelun sossut ovat välillä röyhkeitä. Kutsuvat käymään nöyryyttääkseen muita. Ihan typeryksiä, älä välitä niin paljon.

Vierailija
216/230 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai esimerkiksi seksuaalista ahdistelua, jos se kohdistuu vaikkapa raskaana olevaan naiseen.

Muistan edelleen nuo hirvittävät puhelut, missä hyvässä uskossa vastasin ja sain niskaani pelkkää seksuaalista väkivaltaa, halventamista, alitamista, pakottamista, vihaa, vainoamista. Suomi on sairas maa ja nämä huolikoneistot ovat tuon sairauden hedelmää.  

Vierailija
217/230 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, hyvin samanlainen kokemus. Kun tuli viranomainen huolikiusaamaan sain elämäni ensimmäisen paniikkikohtauksen ja huutoitkin monta tuntia tuon jälkeen. Niin hirveitä asioita oli selkäni takana spekuloitu siihen asti. Vieläpä "läheisteni" toimesta. Huh, tulee melkein kyyneleet silmiin kun muistelenkin tuota, vaikk siitä on jo vuosia. 

Nuo myrkkykäärmeet ovat historiaa itselleni. Sekä "läheiset" että viranomaiset. Kenelläkään ei ole velvollisuutta kummankaan näistä kanssa asioida, ja suosittelen erittäin lämpimästi vetämään tiukat rajat elämäänsä. Kaikki tällaiset hirviöt suoraan kaatopaikalle sairastuttamaan toisiaan. 

Kaikkea hyvää sinulle.

Heille ei kaikki asiat vaan yksinkertaisesti kuulu ja ei ketään voi pakottaa sellaiseen apuun mihin ihmisellä ei itsellään ole tarvetta. Joillain vaan on kauhea hinku tällaiseen toimintaan. 

Vierailija
218/230 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Kuulostaapa oudolta. 

Vierailija
219/230 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea hyvää sinulle.

Heille ei kaikki asiat vaan yksinkertaisesti kuulu ja ei ketään voi pakottaa sellaiseen apuun mihin ihmisellä ei itsellään ole tarvetta. Joillain vaan on kauhea hinku tällaiseen toimintaan. 

Kyseessä on ihan vaan väkivalta. Oikeasti säälin ihmisiä, jotka edes hakutuvat tuollaiselle alalle. Ei voi olla terve sydän ja pää, jos sellaiseen paikkaan päätyy, ja vielä kuvittelee tekevänsä hyvää. Herra heitä auttakoon.

Vierailija
220/230 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän että moni ihminen ihan itse sabotoi myös näitä avunsaantimahdollisuuksiaan. Tiedän esim ihan lähiajalta vastasyntyneen vauvan vanhemmille annetun lasun kautta ilmaista siivous- ja lastenhoitoapua kun vauvan äidillä oli vakavia terveysongelmia synnytyksen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme