Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako ensiasunnon osto 50-vuotiaana?

Vierailija
28.10.2023 |

Taustoja sen kummemmin avaamatta tilanne on se, että palkastani ei ole jäänyt ylimääräistä aiemmin. Nyt tilanne on muuttunut, ja saan pitää omaan käyttööni koko bruttopalkan, joka on suomalaisten keskiarvo, 3500 kk. 

Kannattaako ensiasunnon osto enää tässä iässä? En haluaisi mihinkään edulliseen koppiin kaupungin takalaidalle, mutta en mitään hulppeaakaan etsi. Kaksio kivalla alueella riittää kyllä.

Mutta lainat ja vastikkeet nostavat asumisen kuukausihinnan niin ylös, että samalla rahalla vuokraisin isompaa ja mukavampaa. Jälkeläisiä on, he toki saattavat hyötyä omaisuuden kerryttämisestä perinnön muodossa, tai sitten koko potti menee hoitokuluihin vanhuusiässä. 

Onko kukaan muu ollut tällaisessa tilanteessa ja millaisia päätöksiä olette tehneet? 

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi enää 50-vuotiaana. Itsellä ainakin tarkoitus myydä, kun jään eläkkeelle. Elelen mukavasti matkustellen ja palveluita käyttäen. Kun kunto heikkenee ja rahat loppu, hakeudun kunnan hoidettavaksi varattomana. Ei täällä pääkaupunkiseudulla muuten hoitolaitokseen pääse.

Vierailija
2/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kun saa niin mahtavan alennuksen verovapaudesta he he he...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi. Nauttisin elämästä ja asuisin vuokralla.

Vierailija
4/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä avasin juuri asp-tilin viime mahdollisilla hetkillä kun täytän pian 45. Katotaan nyt tuleeko säästöjä tarpeeksi. Aso oli suunnitelmissa aiemmin mutta nuo Orpon hallituksen touhut, niin ei voi laskea sen varaan että vielä muutaman vuoden päästä on koko systeemiä olemassakaan jos/kun olisi säästöjä

Vierailija
5/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin. Oma tupa, oma lupa.

Vierailija
6/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkä laina-aina olisi ja onko sinulla eläkeikään pitkälti? Jos ajattelisi että maksat vuokraa 15 vuotta tai maksat saman ajan asuntoa, niin asunnon myynnistä pitäisi jäädä voitolle. Toki paikkakunnallakin on merkitystä. Itse en ehdi maksaa lainaani loppuun ennen eläkeikää, mutta asun nopeasti kasvavalla seudulla ja luotan että ei tästä ainakaan velkaa käteen jää myydessä. 

Vierailija
7/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samassa tilanteessa ja miettinyt aivan samaa asiaa. Katse on kääntynyt maakuntiin ja niissä edullisiin kohteisiin jolloin ehkä kannattaa sijoittaa edulliseen asuntoon jossa sitten voi viettää eläkepäiviään. Tietenkin kerrostalot ovat poissa laskuista jos asunto sijaitsee hissittömässä talossa mutta esim. rivitaloasunto jonka talous on vakaalla pohjalla kiinnostaa tällä hetkellä..

Vierailija
8/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä kai ostaa voi jos rahaa on eikä tarvitse ottaa asuntolainaa. Mä ostin ja nautin elämästäni kun ei tarvitse asua vuokralla eikä maksaa niitä korkeita vastikkeita tai kuunnella naapurien meteliä ja saada vaikka heippalappuja. Ok-talossa on väljää ja rauhallista, eikä yhtään liikaa töitäkään. Nyt jo 15 v. asunut näin ja parempaa ei voi olla. 

Vierailija
9/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa asua haluamallaan tavalla ja haluamassaan ympäristössä, niin totta kai kannattaa. Vuokralla tuo ei ole mahdollista.

Vierailija
10/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen hinnat laskevat koko ajan. Nyt alkaa saada asuntoja huippuhalvalla, joten sijoitusmielessä asunnon ostaminen on järkevä investointi tällä hetkellä. Tai kannattaa vielä odottaa ensi kevääseen, jolloin todennäköisesti saavutetaan pohjat asuntomarkkinoilla.

Vierailija
11/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En ostaisi. Nauttisin elämästä ja asuisin vuokralla.

Vuokralla asuminen on elämästä nauttimista? Huh.

Vierailija
12/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja ei. Sun sijassa ostaisin asunnon 10-15 vuodeksi ja myisin sen hyvissä ajoin ennen eläkeikää pois. Asunnon pitäisi olla alle 10v vanha, hyvällä sijainnilla, hyvästä taloyhtiöstä, helposti jälleenmyytävä, ei isoa rahoitusvastiketta.

Tällä tavoin saisit kartutettua omaisuutta, 10-15 vuodessa saat lainaa maksettua.. Toinen vaihtoehto on asua vuokralla ja laittaa rahaa sijoituksiin.

Vierailija
13/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon osto ei kannata koskaan. Sijoita rahasi.

Vierailija
14/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellisesti ei ainakaan kannata vuolrata kalliimpaa ja isompaa asuntoa. Jos et osa omaa, laita rahaa sijoituksiin. 

Vierailija
15/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mieheni kanssa harkitaan juuri ensiasunnon ostoa, vaikka ollaan lähemmäs 60. Tähän asti ollaan asuttu aso-asunnossa, mutta nyt sen vastike nousee törkeästi, ja omistusasunnossa asumiskulut olisivat alle puolet nykyisestä. Tosin meidän ei tarvitsisi ottaa lainaa, se kyllä vaikuttaa laskelmaan suuresti.

Koeta ajatella vaikka 10 tai 20 vuotta eteenpäin - kummalla tavalla elämäsi olisi parempaa? Mielestäni kenekään ei tarvitse ajatella, että pitäisi jättää perintöä, kyllä omat rahat saa käyttää itse!

Vierailija
16/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tietysti kannattaa, jos haluaa asua laadukkaammin kuin mikä olisi vuokralla mahdollista.

Vierailija
17/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Me mieheni kanssa harkitaan juuri ensiasunnon ostoa, vaikka ollaan lähemmäs 60. Tähän asti ollaan asuttu aso-asunnossa, mutta nyt sen vastike nousee törkeästi, ja omistusasunnossa asumiskulut olisivat alle puolet nykyisestä. Tosin meidän ei tarvitsisi ottaa lainaa, se kyllä vaikuttaa laskelmaan suuresti.

Koeta ajatella vaikka 10 tai 20 vuotta eteenpäin - kummalla tavalla elämäsi olisi parempaa? Mielestäni kenekään ei tarvitse ajatella, että pitäisi jättää perintöä, kyllä omat rahat saa käyttää itse!

Juuri niin. Ei lainaa tarvitse ehtiä maksamaan kokonaan pois.

Vierailija
18/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No kyllä kai ostaa voi jos rahaa on eikä tarvitse ottaa asuntolainaa. Mä ostin ja nautin elämästäni kun ei tarvitse asua vuokralla eikä maksaa niitä korkeita vastikkeita tai kuunnella naapurien meteliä ja saada vaikka heippalappuja. Ok-talossa on väljää ja rauhallista, eikä yhtään liikaa töitäkään. Nyt jo 15 v. asunut näin ja parempaa ei voi olla. 

Mitäs pahaa siinä lainassa on? Lyhentelen itse mielummin lainaa kuin maksan vuokraa.

Vierailija
19/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kannattaa, jos onnistuu ajoituksessa oston ja myynnin suhteen. Ostin ensiasunnon 13v sitten, maksoin lainaa+korkoja pois matalien korkojen aikaan. Myin asunnon pois ennen viimeistä korkojen nousua, asunnon arvoa oli noussut. Myynnistä näppiin jäi 120 000 euron varallisuus, mitä en olisi koskaan saanut kasaan muutoin pieni/keskituloisena perheellisenä, jolla kaikki rahat kului elämiseen.

Asumisesta pitää kuitenkin maksaa jotain, jolloin ison asunnon vuokraaminen perheelle maksaa, ja rahaa ei välttämättä jää säästöön.

Monet ostaa asunnon loppuelämän kodiksi, itse ostin sen sillä mentaliteetilla, että saatan myydä sen pois jos lainanmaksu kyllästyttää tai asumisen tarpeet muuttuvat.

Vierailija
20/38 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mitäs pahaa siinä lainassa on? Lyhentelen itse mielummin lainaa kuin maksan vuokraa.

Ei siinä mitään pahaa ole. PItää tietää suurinpiirtein paljonko eläke tulee olemaan, että pystyy sen lainan kk-erän sitten maksamaan ilman vaikeuksia. En itse tykkäisi yhtään, jos eläkkeellä joutuisin laskemaan jokaisen sentin.