Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ruokaohraa käytetään? Houkuttelisi kotimaisena vaihtoehtona riisille, kun on myrkyttömämpää. Sisältää myös beetaglukaania

Vierailija
26.10.2023 |

Miten te valmistatte ohraa? Mikä tuote kaupasta pitäisi valita? Ruokaohra vai ohrasuurimot vai jotain muuta? Liotetaanko vai keitetäänkö suoraan?

Onko maku voimakas? Ei tarkoitus luopua riisistä kokonaan, mutta tuoda vaihtelua.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riisin tapaan voi käyttää, mutta keittoaika on vähän pitempi, puoli tuntia suunnilleen. Ja sekin rikotuille ohrasuurimoille. Nyt en kyllä muista minkä niminen se käyttämäni tuote on, mutta siis rikottu sen kannattaa olla, muuten keittoaika on tosi pitkä.

Vierailija
2/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maku on erilainen kuin riisissä ja täyteläisempi. Sopii hyvin esimerkiksi kanan tai pyöryköiden kanssa. Jos kanaa paahtaa uunissa, ohran voi laittaa samaan vuokaan kypsymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torino-merkillä on myös ruokaohraa joka valmistuu noin 10 minuutissa.

Vierailija
4/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkään ollut ostamassa ohraa,kun halusin kokeilla riisin tilalle. Ihastuin siihen,siinä on hyvä maku ja on terveellisempää kuin riisi. Pitääkin ostaa lisää.

Vierailija
5/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii hyvin kaalilaatikkoon. 

Vierailija
6/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Pitääkin kokeilla. Hyvä idea! :)

Vierailija
7/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilemalla se selviää. Keitto-ohjeet löytyy paketista.

Vierailija
8/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaohraa käytän ihan kaikenlaisiin ruokiin riisin tilalle. Ruokavehnää myös. No, sushiin tai riisipuuroon ne ei sovi. Mielestäni paljon paremman makuista kuin riisi.

Vierailija
9/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Esim tämä on hyvä ohje joka on vakiokäytössä meillä, tosin käytän naudanlihaa. Ja laitan oreganoa vaihtoehdoista.

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/kaali-ohralaatikko

Vierailija
10/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut ruokaohra-nimellä 10 minuutissa valmistuvaa. On nopea valmistaa ja hyvää. Mukavaa, kun parantaa veren rasva-arvoja.

Vierailija
11/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liotettu ohra on myös hyvää. Varsinkin hiivalla ja humalalla maustettuna.

Vierailija
12/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohrapuuro on myös herkullista vaikka eri kuin tuo lisukkeena käytetty ohra.

Vierailija
13/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin saa aamupuuron kun keittää ohrahelmiä (nopeasti kypsyvä) valmiiksi jääkaappiin ja siitä keittää aamulla maitotilkkaan puuron. Siis saa nopeasti ihan maukkaan ohrapuuron, toki ohraa myydään (kai vielä?) hiutaleinakin, mutta itse tykkään jyväisestä tuntumasta.

Vierailija
14/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaisia ohrasuurimoja tai kaurasuurimoja. Riisin sekaan useimmiten, puolet ja puolet. Tai risottoon, siihen suomalaiseen jauhelihamössöön joka ei ole risottoa nähnytkään. Tai uunivuokaan kanan kaveriksi.

Samoista tulee myös uunipuurot. Keitän kokonaista ohraa noin 20 mi, kauraa 10-15min. Suurimot on halvempa kuin prosessoidut ruokatuotteet.

Vierailija
15/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohra on terveellistä, mutta maistuu pahalle. Sitä ei kovin pitkään pysty syömään.

Vierailija
16/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on vähän turhan voimakkaan makuista, paitsi puurossa, mutta noin korvaamaan riisiä tietyissä ruoissa. Silti olen sen kannalla, että mieluummin sitä käyttäisi,  kotimaista, jos se on sitten kaikki kotimaista edes, mutta kuitenkin päästöttömämpää. 

Joskus olen livennyt vähän sekoittamalla sitä riisiin, niin ei lisäkkeen maku ole niin hyökkäävä. On kai sekin parempi kuin ei mitään? 

Rikottuja ja kokonaisia suurimoita olen käyttänyt, rikotut parempia kyllä. Näitä uudempia nimikkeitä en ole kokeillut. Hinta taitaa nousta, mutta tapahtuiko muuta.

Vierailija
17/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma suosikkini on piimään tehty ohrarieska, joka tehdään uunipellillä rikotuista ohrasuurimoista. Älyttömän hyvää.

Vierailija
18/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaroni ja riisi on jäänyt nykyään kokonaan pois ja käytän ohraa ja kauraa tilalla. Oon kokeillut monia eri tuotteita ja en oo törmännyt sellaiseen, josta en olisi tykännyt. Suurimmassa osassa keittoaikakin on nykyään kohtuullinen. On sen verran tuhtia tavaraa, että tulee syötyä vähemmän, ja makua on huomattavasti enemmän muista hyvistä puolista puhumattakaan. Osassa kestää hetki löytää sopiva keittoaika. 

Vierailija
19/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Oma suosikkini on piimään tehty ohrarieska, joka tehdään uunipellillä rikotuista ohrasuurimoista. Älyttömän hyvää.

Reseptiä näihin?

Vierailija
20/68 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkauksessa on valmistusohje. Ei ole rakettitiedettä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi