Vuosia syönyt puuroa aamulla. Nyt saatu pikakaurahiutaleita. Ei kyllä maistu haudutettu kaurapuuro juuri miltään pikahiutaleista
Kaurapuuro maistuu aivan erilaiselta valmistettuna tavallisista kunnon kaurahiutaleista kuten Elovenasta tms
Kommentit (69)
Hitaasti keitetty ihan oikea kaurapuuro ja päälle esimerkiksi marjoja ja muita herkkuja. Terveellistä ja todella hyvää.
Pitäisiköhän ostaa niitä kaupassa myytäviä tavallista suurempia suurimoita? Myllyn paras esimerkiksi myy isoa.
Ei niitä hauduteta,kypsyvät nopeammin.
Pikakaurahiutaleet myös tarttuvat kattilan pohjaan ja meinaa palaa kiinni siinä missä tavallisista hiutaleista keitettäessä kattilan pesu on todella nopeaa. Tavallisissa hiutaleilla ei jää mitään kiinni ja riittää että harjaa vähän käyttää kattilassa.
Vierailija wrote:
Minä löysin näin
Harvard Health Publishing sivuston mukaan tavallisten kaurahiutaleiden glykeeminen indeksi on 55, kun taas pikakaurahiutaleilla sama arvo on 79.
Tämä selittää!
Ei pikahiutaleista olekaan tarkoitus tehdä haudutettua puuroa. Ne ovat pikapuuroa varten.
Laitoshoitohorinaa.
Keitä saatana itte puuros vaikka kokonaisista jyvistä niin e tartte marista.
Kuidun lisääminen liian vähäkuituiseen ruokavalioon aiheuttaa aluksi nipistyksiä, mutta suolistomikrobit tottuvat parissa viikossa ja suolistosyöpäriski häviää.
Vierailija wrote:
Hitaasti keitetty ihan oikea kaurapuuro ja päälle esimerkiksi marjoja ja muita herkkuja. Terveellistä ja todella hyvää.
Pitäisiköhän ostaa niitä kaupassa myytäviä tavallista suurempia suurimoita? Myllyn paras esimerkiksi myy isoa.
Pitäisi, minusta paras puuro tulee isoista hiutaleista, melkein yhtä hyvää kun tekee pitkään hauduttamalla suurimoista ja maitoon.
Pikahiutaleita en syö mistään hinnasta.
Vierailija wrote:
Laitoshoitohorinaa.
Keitä saatana itte puuros vaikka kokonaisista jyvistä niin e tartte marista.
Kuidun lisääminen liian vähäkuituiseen ruokavalioon aiheuttaa aluksi nipistyksiä, mutta suolistomikrobit tottuvat parissa viikossa ja suolistosyöpäriski häviää.
Hyvä aamupuuro, parempi mieli.
Vierailija wrote:
Tiedättekö edes mikä se ero on? Tavallisten ja pikakaurahiutaleuden sisältö on tasan sama. Ero on hiutaleen paksuudessa.
"Pikakaurahiutaleet litistetään isoja ja tavallisia kaurahiutaleita ohuemmaksi. Pikakaurahiutaleiden nopea kypsyminen johtuu siis niiden paksuudesta. Mitä ohuempi hiutale, sitä nopeammin se kypsyy
Maku ihan eri. Pahvinen noissa pikaversioissa.
Normaali puurossakaan ei kestä 5min kauempaa ja kun jättää hautumaan niin tulee hyvää. Pikahiutaleet voisi valita vuoden turhakkeeksi.
Tavallisia ostan ja luomuna, hintaero halvimpiin 0-20snt. Ei "kasvinsuojeluaineita" heti aamusta.
Kuulemma myös höyryttämättömiä myydään missä olis kaikki ravintoarvot tallella. "vanhan ajan kaurahiutaleita". Ei sovi omaan budjettiin mutta kiva joululahjaksi. Paitsi porvariperheissä voi olla pettymys tällainen paketti :D
Isoista hiutaleista tulee ihan sairaan hyvää puuroa! Ostin nyt testiin myös kiireettömät kaurahiutaleet, ne ovat myös todella hyviä. Teen itse haudutuskattilassa illalla, joko iltapalaksi tai sitten lämmitän aamulla valmiin puuron
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lisäksi ne pikahoutaleet on huonompia vetensokerille.
No tää nyt on ihan puppua.
Näin diabeetikkona henkilökohtaisesta kokemuksesta voisin väittää, että ihan oikeassa on, mutta nämä asiat on yksilöllisiä. Diabeetikoille yleisesti suositellaan puuroa aamupalaksi, kauraa ja täysjyvää ym. mutta minulla ei edes pullan syöminen nosta niin paljon verensokeria kuin (pika-)kaurapuuro aamulla. Melkein sama kuin söisi kourallisen karkkia, niin valtava piikki verensokerissa ja sitten hirveä romahdus, nälkä ja viittä vaille hypot.
Tein Nallen jotain neljänviljan puuroa lapsille ja se oli paljon parempi, pysyi paljon tasaisempana. Mutta minulla nyt onkin aamulla vähän ongelmia minkä tahansa syömisen kanssa, paitsi ehkä soijajogurttia voi syödä ilman että tulee massiivisia piikkejä.
En kyllä tajua, kuinka jotkut ihmiset pystyvät syömään kaurapuuroa joka aamu. Itse syön sitä pikakaurahiutaleista valmistettuna ehkä noin 1-2 kertaa vuodessa... eikä kyllä aina sitäkään.
Vierailija wrote:
En kyllä tajua, kuinka jotkut ihmiset pystyvät syömään kaurapuuroa joka aamu. Itse syön sitä pikakaurahiutaleista valmistettuna ehkä noin 1-2 kertaa vuodessa... eikä kyllä aina sitäkään.
En tajua sitä että pystyt edes tuon verran syömään pikapuuroa,
Täällä höpistään taas ihan huttua glygeemisestä indeksistä. Pikahiutale ja tavallinen eroavat, tarkistakaa mistä vaan.
Miettikääs kun keitetyn perunan glykeeminen indeksi muuttuu jopa sen mukaan, onko peruna jäähtynyt! "Ihan sama kun söisit perunaa ja perunaa", ei vaan ole.
Pikahiutaleita olen laittanut sämpylätaikinaan. Siinä ei haittaa.
Huoh. Nyt oli kyse puurosta. Mahaan mennessä ei ole eroa. Eikä se molekyylien pilkkoutuminen eroa sun esimerkissä mitenkään, korkeintaan se miten mahalaukussa menee ruokasulaksi. Ja siihenkin vaikuttaa enemmän se kauanko jaksaa pureskella eikä leivän rakenne.