mihin kirkkoon Jeesus kuului?
Kommentit (106)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olet asian ytimessä. Mikään kirkko ei pelasta ihmistä. Usko Jeesukseen pelastaa.
Kristityt uskovat kolmiyhteiseen Jumalaan, ei mihinkään pelkkään Jeesukseen.
Jeesus ei kuitenkaan puhunut kolmiyhteisestä jumaluudesta puolta sanaa.
Raamatussa Jeesus lausuu Isästä mm. ”Minä ja Isä olemme yhtä” ”Isä on minussa ja minä hänessä”, ”Kun olet nähnyt minut, olet nähnyt Isän”, ja Pyhästä Hengestä ”minä lähetän teille toisen puolustajan, Pyhän Hengen. Hän opettaa teitä ja muistuttaa kaikesta, mitä minä olen teille puhunut.”
Ai ei puhunut kolminaisuudesta puolta sanaakaan? Lue sitä raamattua.
No puhuukos Jeesus kolminaisuudesta? Ei sinun sitaateissasi ainakaan mainitse koko sanaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olet asian ytimessä. Mikään kirkko ei pelasta ihmistä. Usko Jeesukseen pelastaa.
Oikein - mutta se pelastava puoli kristillisestä uskosta suuntautuu nimenomaan Kristuksen persoonaan. Hänen kauttaan me omistamme myös Isän ja Pyhän Hengen, ja kaiken muun hyvän.
Tämä ei toimi suuntaamalla ajatukset ainoastaan Isään tai Pyhään Henkeen, vaan Jeesus on se sovittaja ja yhteen saattaja.
Miksei Jeesus puhunut mitään tuollaista kuin sinä kirjoitat?
Uusi. Liitto. Minun. Veressäni. Tajuatko?
Jumalan ja ihmisen kanssakäyminen laitettiin kokonaan uusiksi nimenomaan Jeesuksen veren kautta. Vanhan Liiton eläinuhrit voitiin lopettaa. Kaikki oli nyt laitettu kuntoon, sen kuin uskot vain, ja tie on auki. Lahja on jaeltu jokaiselle ovelle, jopa suoraan pöydälle
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jeesus ei kuitenkaan puhunut kolmiyhteisestä jumaluudesta puolta sanaa.
Raamatussa Jeesus lausuu Isästä mm. ”Minä ja Isä olemme yhtä” ”Isä on minussa ja minä hänessä”, ”Kun olet nähnyt minut, olet nähnyt Isän”, ja Pyhästä Hengestä ”minä lähetän teille toisen puolustajan, Pyhän Hengen. Hän opettaa teitä ja muistuttaa kaikesta, mitä minä olen teille puhunut.”
Ai ei puhunut kolminaisuudesta puolta sanaakaan? Lue sitä raamattua.
No puhuukos Jeesus kolminaisuudesta? Ei sinun sitaate
Ei kolminaisuudesta sanana, mutta mainitsee tiimiin kuuluvan myös Isän ja Pyhän Hengen. Saivartele siinä minkä haluat.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jeesus on Jumalan poika, hän ei kuulu kirkkoihin. Kirkot ovat ihmisten keksintöä.
Kristillisen uskon mukaan kirkko ei ole ihmisten keksintöä. Nehän mainitaan uskontunnustuksissakin, siinä vaiheessa kun käsitellään Jumalan kolmannen persoonan eli Pyhän Hengen työtä.
Tietysti kirkko on ihmisen keksintöä. Myös uskontunnustukset ja raamatut ja koko kristillinen teologia on ihmisen keksimää. Kaikki silkkaa mielikuvittelun ja toiveajattelun ja kuolemanpelon tuotosta.
Huomasitko, että kirjoitin "Kristillisen uskon mukaan kirkko ei ole ihmisten keksintöä." Se, mitä sanot, ei mitenkään tuota kumoa.
Vierailija wrote:
Jeesus oli juutalainen. Kirkko perustettiin vasta helluntaina kun Jeesus oli noussut taivaaseen ja Pyhä Henki laskeutui alas.
300 vuotta hänen kuolemansa jälkeen
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei mihinkään. Jeesus oli juutalainen.
Kyllä, Jeesus oli juutalainen. Mutta hän lakkautti juutalaisen uskon Viimeisellä Ehtoollisella sanoessaan: ”Tämä on uusi liitto minun veressäni…” Vanha Liitto loppui siihen.
Sen hetken jälkeen juutalainen usko on mitätön. Ihmisen moraaliset ponnistukset pelastusta kohti ovat voimattomia. Kaikki lahjoitetaan Jeesuksessa kaikille tarvitseville - olivatpa juutalaísia tai muista kansoista.
Ehtoollinen oli normaali sapatti ateria mitä juutalaiset pitää edelleen. Siinä sanotaan erilaisia siunauksia viinille ja leivälle.
Jeesus oli rabbi ja profeetta eikä kieltänyt aiempia lakeja ja ennustuksia. Hän ei myöskään sanonut olevansa messias vaan satoja vuosia hänen kuolemansa jälkeen asia vaan päätettiin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kyllä, Jeesus oli juutalainen. Mutta hän lakkautti juutalaisen uskon Viimeisellä Ehtoollisella sanoessaan: ”Tämä on uusi liitto minun veressäni…” Vanha Liitto loppui siihen.
Sen hetken jälkeen juutalainen usko on mitätön. Ihmisen moraaliset ponnistukset pelastusta kohti ovat voimattomia. Kaikki lahjoitetaan Jeesuksessa kaikille tarvitseville - olivatpa juutalaísia tai muista kansoista.
Ehtoollinen oli normaali sapatti ateria mitä juutalaiset pitää edelleen. Siinä sanotaan erilaisia siunauksia viinille ja leivälle.
Jeesus oli rabbi ja profeetta eikä kieltänyt aiempia lakeja ja ennustuksia. Hän ei myöskään sanonut olevansa messias vaan satoja vuosia hänen kuolemansa jälkeen asia vaan päätettiin.
Jeesuksen niin sanoakseni metafyysisestä olemuksesta oli eri koulukuntia, mutta messiastulkinta ei todellakaan syntynyt satoja vuosia oletetun kuoleman jälkeen. Ota huomioon, että evankeliumit, Paavalin kirjeet ymv. on kirjoitettu luokkaa kymmeniä vuosia oletetun kuoleman jälkeen.
Se, mitä satoja vuosia myöhemmin (Nikean kirkolliskokous 325 jaa.) päätettiin oli, että olemassaolleista erilaisista tulkinnoista nimenomaan messiaaninen tulkinta, kolminaisuusoppi jne. olivat oikeita ja muut harhaoppia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja vajaa 24h myöhemmin hän oli kuollut eli ei siinä kun kovin kumpposta kirkoa rakentele puusepän poikakaan. Semminkin, kun oli vankeudessa melkein sen koko loppuajan. Jeesus oli juutalainen, käytännössä elämänsä loppuun saakka. Ja hänen vanhempansa ja sisaruksensa kuolivat juutalaisina myös.
Vierailija wrote:
"Kirkko perustettiin vasta helluntaina kun Jeesus oli noussut taivaaseen ja Pyhä Henki laskeutui alas."
Ei perustettu kirkkoa, vaan seurakunta, kirkko instituutiona on ihmisten järjestö. Uusi liitto ei myöskään kumonnut lakia, edelleen, jos tarkoin noudatat lakia, ilman syntiä, niin pääset taivaaseen. Valitettavasti yksikään ei siihen pysty, siksi iankaikkisen uhrin kautta asia on varmempi. Kolminaisuusoppi on kirkollinen, ei Raamatullinen oppi ja yrittä kumota Jumalan oman Sanan: kuule Israel, Herra sinun Jumalasi on yksi, yksi ainoa.
Kyllä, Jumala on olemuksellisesti yksi. Hänessä ei ole ristiriitaa tai erilaisia tahtoja. Siitäkin huolimatta Hän esittäytyy meille kolmena persoonana.
Jo ihan ensimmäisen Mooseksenkirjan alussa Jumala pitää keskenään neuvottelua monikossa: ”Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme.” On kiinnostavaa etteivät juutalaíset Rabbit näytä juurikaan pohtineen tuota asiaa. Tai minulta se on mennyt ohi.
Jeesus on Messias eli Kristus ja Kristus on Kirkko eli Kyrios, joka tarkoittaa Herraa eli Jumalaa. Liittyminen Kirkkoon tarkoittaa liittymistä osaksi Jumalaa eli iankaikkista elämää eli Jumalan sanaa. "Minä ja Isä olemme yhtä." Joh. 10:30
Jeesus ei puhunut mistään fyysisen kuoleman jälkeisestä (ikuisesta) elämästä vaan siitä, joka löytyy Jumalan Sanasta. Elämä on Sanassa. Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen. Matt. 15:11
Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus. Joh. 1:1,4
Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen. Joh. 17:3
Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.Joh. 6:63
Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa." Matt. 22:29
Vierailija wrote:
Eikös hän ollut myös tällainen kansankiihottaja, eli pyrki irtautumaan juutalaisesta uskonnosta omaksi herätysliikkeekseen?
Viäntää, viäntää, oikeankin tahtoo vääräksi kääntää.
Jeesus on Jumalan Poika, ja kolmas (kolminaisuus tarkoitaa kolmea jotka ovat toistensa kaltaisia) jumaluus on Pyhä Henki.
Otappa Johanneksen evankeliumi ja lue se, tai kuuntele. Ja mieti mieli avoinna ja opi.
"Kun olet nähnyt minut, olet nähnyt Isän”
Jeesuksella oli läheinen suhde Jumalaan ja hän heijasti tämän persoonallisuutta ja menettelytapoja niin paljon että saattoi sanoa tuon Filippukselle. En näe tässä kuitenkaan kolminaisuutta.
"Isä ja minä olemme yhtä"
Jeesus ei puhu tässä tasavertaisesta jumaluudesta, vaan siitä että hän on yhtä isän kanssa päämäärien, tavoitteiden ja toiminnan osalta. Tämän vahvistaa myös hänen rukouksensa joka on kerrottu Joh 17 luvussa. Hänhän toi esille ettei toimi omassa nimessään vaan isänsä nimessä. Tulkinta ei ole oikein jos se on ristiriidassa muiden jakeiden kanssa.
Kolminaisuudella on huterat perustelut ja se on vastoin sitä mitä apostolit ja alkukristityt uskoivat mutta asian kanssa on vain elettävä, kun siitä on tullut niin tärkeä osa kristikunnan uskontoja.
Kirkot perustettiin vasta myöhemmin. Luulen että jos nyt voisi valita, liittyisi ehkä luterilaiseen tai anglikaaniseen.
Vierailija wrote:
Jeesus oli koko ikänsä juutalaisen essealaisen lahkon jäsen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jeesus oli rabbi ja profeetta eikä kieltänyt aiempia lakeja ja ennustuksia. Hän ei myöskään sanonut olevansa messias vaan satoja vuosia hänen kuolemansa jälkeen asia vaan
Kyllä jeesuksen aikana ja jeesuksen jälkeen on kirjoitettu monen moista mutta jeesus itse oli juutalainen eikä tunnustanut mitään muuta uskontoa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
"Kirkko perustettiin vasta helluntaina kun Jeesus oli noussut taivaaseen ja Pyhä Henki laskeutui alas."
Ei perustettu kirkkoa, vaan seurakunta, kirkko instituutiona on ihmisten järjestö. Uusi liitto ei myöskään kumonnut lakia, edelleen, jos tarkoin noudatat lakia, ilman syntiä, niin pääset taivaaseen. Valitettavasti yksikään ei siihen pysty, siksi iankaikkisen uhrin kautta asia on varmempi. Kolminaisuusoppi on kirkollinen, ei Raamatullinen oppi ja yrittä kumota Jumalan oman Sanan: kuule Israel, Herra sinun Jumalasi on yksi, yksi ainoa.
Kyllä, Jumala on olemuksellisesti yksi. Hänessä ei ole ristiriitaa tai erilaisia tahtoja. Siitäkin huolimatta Hän esittäytyy meille kolmena persoonana.
Jo ihan ensimmäisen Mooseksenkirjan alussa Jumala pitää keskenään neuvottelua monikossa: ”Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme.” On kiinnostavaa etteivä
Ehkä siksi että se on hepreaksi hieman eri.
"Isä on minua suurempi." "isä on lähettänyt minut." "Älköön tapahtuko minun tahtoni, vaan Sinun."