SOTE-alalle työllistyy 100% varmuudella, miksi ala ei kiinnosta?
Omalta kohdaltani voin mainita omat huumetuomioni, ei mene turvallisuusselvitys läpi. Miksi te ette opiskele alalle?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d047dcd2-275c-4351-b1e3-9b6fa59d7…
Kommentit (145)
Miettikää vaikka työtä kotihoidossa. Kohtaat päivässä toistakymmentä ihmistä joille sun pitäisi jaksaa olla hyvä hoitaja. Käyt siivoamassa niiden kuset ja paskat, siellä asiakkaan kotona missä ei ole mahdollisuutta esim kunnolliseen käsienpesuun. Kertakäyttöhanskoja nyt toki on ellei ne ole loppu. Ja ne muistisairaat vanhukset kaupan päälle haukkuu sut ja sylkee sun keittämän aamupuuron jonka saat myös siivota.
Mä oon ollut töissä myös mm. maatalousalalla navetassa, eikä se lehmänpaska ole mitään verrattuna ihmisten eritteisiin! Mun oli pakko lopettaa hoitotyö, kun koin jo muutenkin niin epämiellyttäväksi useat vanhukset kun ne istuu siellä kotonaan marisemassa joutavia ja sitten hoitajana piti vielä siivota niiden haisevat paskat! Sori vaan, se on totuus.
Itse olen koulutustani vastaavassa työssä, ja en koe tarpeelliseksi lähteä vaihtamaan alalle, mikä on syvältä ja poikittain.
Vierailija wrote:
Miettikää vaikka työtä kotihoidossa. Kohtaat päivässä toistakymmentä ihmistä joille sun pitäisi jaksaa olla hyvä hoitaja. Käyt siivoamassa niiden kuset ja paskat, siellä asiakkaan kotona missä ei ole mahdollisuutta esim kunnolliseen käsienpesuun. Kertakäyttöhanskoja nyt toki on ellei ne ole loppu. Ja ne muistisairaat vanhukset kaupan päälle haukkuu sut ja sylkee sun keittämän aamupuuron jonka saat myös siivota.
Mä oon ollut töissä myös mm. maatalousalalla navetassa, eikä se lehmänpaska ole mitään verrattuna ihmisten eritteisiin! Mun oli pakko lopettaa hoitotyö, kun koin jo muutenkin niin epämiellyttäväksi useat vanhukset kun ne istuu siellä kotonaan marisemassa joutavia ja sitten hoitajana piti vielä siivota niiden haisevat paskat! Sori vaan, se on totuus.
Eläimet on usein mukavampia hoitaa kuin ihmiset.
Kaikki kunnia hoitajille, jotka jaksavat tehdä rankkaa ja tärkeää työtä. Mutta minusta ei siihen ole. Misantrooppinen luonteenlaatuni ei siedä useimpia ihmisiä. Turhaudun idioottien lähellä. Enkä omien estojeni takia halua koskea vieraisiin ihmisiin, en oikeastaan tuttuihinkaan. Kättely ok.
En erityisesti halua hoivata ketään, vielä vähemmän itselleni tuntemattomia ihmisiä. STEM-alallakin on löytynyt töitä ihan mukavasti, ja itsellä riittää mielenkiintoa tehtäviin.
Olen epäsosiaalinen. Stressaannun ihmisistä, joten jos jostain ihmeestä pääsisin soveltuvuuskokeesta läpi, joutusin ahdistuksen ja stressin takia saikulle jos ylipäätään kukaan tällaisen möllön palkkais.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eläimet on usein mukavampia hoitaa kuin ihmiset.
Usein? Sanoisin pikemminkin että aina.
T. Ex-lähihoitaja
Itse olen henkilökohtainen avustaja nyt ollaan malagassa avustettava ihana nainen ystäväksi jo tullut. Saan parempaa palkkaa kun Suomessa normi henkilökoht.avustajat koska naisella oli ennen liikenneonnettomuutta hyvät vakuutukset tuntipalkkani on 18e ja nyt siemaillaan teetä olen kännykällä elämä ihanaa 😊 menkää töihin tutustukaa ihmisiin älkää levittäkö pahuutta valheita et elämä kamalaa jos töitä tekee kohta mennään uimaan ihanaa iltaa kaikille kylmään kateellisten maahan.
@AP:
Johtuu varmaan siitä että kyseessä on palveluammatti, ja rankka sellainen. Muistisairaiden, vammaispotilaiden yms. kanssa jokapäiväinen taistelu, fyysinen, henkinen ja seksuaalinen pahoinpitely jne. ei kiinnosta nykynuoria.
Arvostan kyllä esimerkiksi lähihoitajia suunnattomasti.
Itse olen leikkaus-ja anestesia sairaanhoitaja nyt olen Norjassa töissä 11.000e kk pohjoisnorjassa. Ei kävis mielessäkään suomeen palata 😊
Olin Sote alalla töissä 10v. Ja voin rehellisesti sanoa, että en menisi sille alalle enää koskaan töihin.
Ala on aivan älyttömän hierarkinen ja se rahan ylenpalttinen tuhlaus on jäätävää. Ei ihme, että niitä terveyskeskuksia pitää sulkea kun rahaa tuhlataan aivan järjettömiin laitteisiin ja asioihin. Toisaalta siellä ei ole minkäänlaista panostusta esim. Työturvallisuuteen tai työergonomiaan.
Työssä oli kova vastuu ja kuormitus oli suurta, mutta palkkaus ei alkuunkaan vastaa sitä, eivätkä esihenkilöt arvosta työpanostasi millään tavalla.
Ei NARKKARI SOVELLU HOITAJAKSI.
Työpaikat tekee turvallisuus selvityksiä. Jotkut laittaa huumetestiin jo rekrytointi vaiheessa sitten voidaan vaan ilmoittaa et sinä Minna menet tänään huumetestiin. Työnantajan velvollisuus on huolehtia potilasturvallisuudesta.
Eikä siivojaksi esim.pankit tekee turvallisuus selvityksen.
Kannattaa miettiä alaa missä ei lääkkeitä /rahaa käsitellä. Voit varmasti TE keskukseen ottaa yhteyttä miettiä onko millaisia koulutuksia paikkakunnalla esim.kokki?
Vierailija wrote:
Sotealan paikoista vain pieni osa on sellaisia mihin kaikki pääsee. Toisaalta, jos olet hoitaja, ja olet kuukauden työttömänä, sinua ei enää palkata koska sinussa on jotain vikaa kun olet ollut pois työelämästä kuukauden. Minä olen sosionomi, ja olen hakenut pidempään alan töitä, kaikkiin paikkoihin hakee kymmeniä jopa yli sata ihmistä, enkä ole päässyt haastattelua pidemmälle. Sosionomikin pääsee helposti vaikka lastensuojeluun tai päiväkotiin töihin, mutta minä en niihin halua.
Halutuimpiin paikkoihin tuskin pääsee millään alalla heti valmistuttua. Pitää aloittaa siitä mihin pääsee, kokemuksen karttuessa alkaa olla väylää niihin halutuimpiinkin töihin. Alussa ei kannata liikaa nirsoilla.
Pakko kysyä, että missä päin Suomea sosionomin työhön hakenut kymmeniä tai jopa yli sata ihmistä?
Olen töissä sote alalla.
Jos nyt valitsisin kouluttautumisen, voisi joku muu ala olla kyseessä.
Olen työskennellyt, sekä fyysisemmällä hoito puolella, sekä sosiaalipuolella. Molempiin koulutus.
Palkan nostaminen ei mielestäni korvaa sitä, että saisi enemmän henkilöstöä ja vähennettäisiin työn kuormittavuutta.
Nykyään lisätään kaikkea lisää työhön, mutta ei henkilöstöä. Joku on poissa muut tekee omien töiden lisäksi hänenkin työt.
Mietityttää ja rasittaa työn eettisyys, suhteessa omaan etiikan tajuuni. Vuosi vuodelta hurjemmaksi menee.
Oma vaikutus mahdollisuus heikko.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
"Omalta kohdaltani voin mainita omat huumetuomioni, ei mene turvallisuusselvitys läpi. Miksi te ette opiskele alalle?"
Joihinkin valtion virkoihin voidaan teettää turvallisuusselvitys. Sote-työpaikat ei tavallisesti ole valtion. Eikä hoitoala linkity Supoon tai valtion turvallisuuteen mitenkään, sinne ei turvallisuusselvityksiä teetetä.
Rikosrekisteriotteesta katsotaan vain lapsiin kohdistuvat rikokset, ettei niitä ole.
Että opiskelemaan vaan.
Käsittääkseni rikosrekisteri katsotaan, jos haluaa sote-alan töihin.
Joo mutta vain tietyiltä osin.
Ja edellinen kirjoittaja sanoi että turvallisuusselvitys, eikä se ole sama asia kuin rikosrekisteriotteen toimittaminen. Rikosrekisteriotteen toimitat ihan itse. Turvallisuusselvityksen sen sijaan tekee Supo, eikä sitä tehdä joillekin tavan lähäreille tai hoitsuille.
Olen niinsanotusti vierailulla sote-alalla. Päätin etten jää. Sote-alan työ ei oo mun juttu. Oon huomannut että ei sovi mulle kyseinen ala
Olen 53v. ja osatyökykyinen. En voi tehdä vuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Sotealan paikoista vain pieni osa on sellaisia mihin kaikki pääsee. Toisaalta, jos olet hoitaja, ja olet kuukauden työttömänä, sinua ei enää palkata koska sinussa on jotain vikaa kun olet ollut pois työelämästä kuukauden. Minä olen sosionomi, ja olen hakenut pidempään alan töitä, kaikkiin paikkoihin hakee kymmeniä jopa yli sata ihmistä, enkä ole päässyt haastattelua pidemmälle. Sosionomikin pääsee helposti vaikka lastensuojeluun tai päiväkotiin töihin, mutta minä en niihin halua.
Halutuimpiin paikkoihin tuskin pääsee millään alalla heti valmistuttua. Pitää aloittaa siitä mihin pääsee, kokemuksen karttuessa alkaa olla väylää niihin halutuimpiinkin töihin. Alussa ei kannata liikaa nirsoilla.
Pakko kysyä, että missä päin Suomea sosionomin työhön hakenut kymmeniä tai jopa yli sata ihmistä?
Pk seudulla voi olla satoja hakijoita. Kelan työpaikkoihin on usein 200-300 ja esim sairaalan sosiaaliohjaajiksi usein yli sata.
Vierailija kirjoitti:
Olen niinsanotusti vierailulla sote-alalla. Päätin etten jää. Sote-alan työ ei oo mun juttu. Oon huomannut että ei sovi mulle kyseinen ala
miinusta on jatkuva kiire/työmäärä, työnjaon epätasapaino, epäarvostus/alakastisuus ja yleinen kanalaumaisuus työyhteisössä 
Vuorotyö ja rasittaa niveliä.