Työntekijöiden palkkaaminen ilman mitään hakemuksia, CV:tä ja sopimuksia lisääntyy
Monessa työpaikassa työntekijöiden rekrytointi on jäänyt 1900-luvulle ja on vanhanaikaista mikä tekee työpaikan hakemisesta ja saamisesta monimutkaista sirkusta. Osa yrityksistä kuitenkin haluaa uudistaa työmarkkinoida ja saada aikaan mullistuksen poistamalla koko byrokraattisen hakuprosessin työllistymisestä.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009338573.html
Kommentit (34)
Mua ihmetyttää taas jos alkeellisen CV:n päivittäminen ja saatekirjeen tekeminen on ylivoimaista, niin miten moinen uniikki lumihiutale Purjo-Petteri pärjää työtehtävissä?
Paikallinen rekrytointi ja sopiminen.
Kohta työnhakija tulee palkatuksi ilman että edes on huomannut tulleensa palkatuksi. Palkka juoksee tilille ilman että edes tietää kuka maksaa palkan.
Ei ihme, kehitysmaista saapuu orjatyövoimaa liukuhihnalla
Ei tuossa artikkelissa noin sanottu, AP pani omiaan sekaan. 1990-luku vaihtui 1900-luvuksi ja DNA:sta tuli "osa yrityksistä".
Homma ehkä soveltuu juuri näiden kesätyöntekijöiden hakuun, ei välttämättä sen kummemmpaan.
On vanhanaikaista ja hämärää palkata työntekijöitä ilman omaa hakemusta. Tuollainen rekrytyyli kuuluu lähinnä Neukkulaan ja Stasiin.
Tämä varmaan toimii KESÄtyöntekijöiden kohdalla kun useimmilla se työkokemus on joka tapauksessa vähäistä ja työtehtävät tuskin ovat kovin vaativia.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää taas jos alkeellisen CV:n päivittäminen ja saatekirjeen tekeminen on ylivoimaista, niin miten moinen uniikki lumihiutale Purjo-Petteri pärjää työtehtävissä?
Ongelma on se että jos työpaikkaa hakee 100 henkilöä niin yritykselle tulee noin 500-600 erillaista paperia ja lappua. Ei millään yrityksellä ole resursseja ja työvoimaa käydä niitä läpi.
Kohta saa orjia vankilasta kun tämä hallitus lyö suurempaa vaihdetta silmään ei tarvi maksaa kuin ruokakulut töistä. Ratkeaa tilanpuutekin vankiloista.
Ne ovat provisiopalkattuja myyntihommia, joko puhelin tai oveltaovelle.
Työmarkkinoiden uudistamisiahan on monenmoista
https://lehtilehti.fi/2015/11/lehti-400-vuotta-sitten-uusi-plantaasien-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se että jos työpaikkaa hakee 100 henkilöä niin yritykselle tulee noin 500-600 erillaista paperia ja lappua. Ei millään yrityksellä ole resursseja ja työvoimaa käydä niitä läpi.
Hakemus + CV on 2 lappua per naama, eli mistä sinä tuon 500 - 600 saat?
Vierailija kirjoitti:
On vanhanaikaista ja hämärää palkata työntekijöitä ilman omaa hakemusta. Tuollainen rekrytyyli kuuluu lähinnä Neukkulaan ja Stasiin.
Aivan valtavaan osaan työpaikoista ei ole oikeasti mitään väliä edellisellä koulutuksella ja vielä vähemmän sillä että on ollut töissä Timpan maalausfirmassa neljä kuukautta vuonna 1987.
Noin 80% Suomen töistä poislukien asiantuntijatöitä ja sellaisia töitä joihin vaaditaan vuosien erikoistumista, voisi tehdä ihan kuka tahansa joka saa parin viikon perehdytyksen.
Itse olen virastossa töissä rutiinitöissä joita voisi tehdä ihan kuka tahansa pitkäaikaistyötön muutaman päivän perehdytyksellä.
Edes harkinnanvaraisuutta ei tarvita koska silloin harvoin kun tulee asiakasyhteydenotto, selkeä vastaus löytyy taulukosta tai nettisivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se on vaikeata jos henkilö itse ei halua kyseiseen työpaikkaan töihin. Miten kauan meinasit sellaisen työntekijän pysyvän työpaikassa ennen kuin itse irtisanoo itsensä, ei ilmesty työpaikalle tai järjestää tavalla tai toisella itselleen potkut?
Vierailija kirjoitti:
"14 prosenttia on jopa jättänyt hakemisen hankaluuden takia kokonaan hakematta."
Siis netissä täytettävä työnhakulomake? 14%:lle liian vaikea täyttää??
No ehkä ei työelämä ole sitten ihan kaikille. Tietty vähäsen turhaa jos johonkin käytännön hommiin pitää jotain runoja alkaa kirjoittelemaan kelvatakseen, mutta ei se nyt hankalaa ole.. Kuitenkin aina viikko aikaa viilata sitä yhtä hakemusta täyttääkseen sen TEn 4/kk vaatimuksen
Ei se hakemuksen täyttäminen ole se hankaluus, vaan se, mitä sitten tapahtuu: On haastattelu, ryhmähaastattelu, videohaastattelu, jne. Ja ne pitää läpäistä ennen kuin edes katsotaan, mitä CV:ssä lukee.
Käytännössä palataan vanhaan että töitä mennään kysymään suoraan. Mä näen tämän niin että paikanpäälle menevät katsotaan sellaisiksi jotka haluaa oikeasti sen työn ja samalla nähdään tyyppi. Rekryfirmoihin ei luoteta enää ja syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan valtavaan osaan työpaikoista ei ole oikeasti mitään väliä edellisellä koulutuksella ja vielä vähemmän sillä että on ollut töissä Timpan maalausfirmassa neljä kuukautta vuonna 1987.
Noin 80% Suomen töistä poislukien asiantuntijatöitä ja sellaisia töitä joihin vaaditaan vuosien erikoistumista, voisi tehdä ihan kuka tahansa joka saa parin viikon perehdytyksen.
Itse olen virastossa töissä rutiinitöissä joita voisi tehdä ihan kuka tahansa pitkäaikaistyötön muutaman päivän perehdytyksellä.
Edes harkinnanvaraisuutta ei tarvita koska silloin harvoin kun tulee asiakasyhteydenotto, selkeä vastaus löytyy taulukosta tai nettisivuilta.
Oletko varma, että kyseinen henkilö itse haluaa kyseiseen työpaikkaan vai onko joku entinen asiakasyritys/poliitikko ottanut yhteytttä ja sanonut, että palkatkaa tuo? Eihän entinen asiakasyritys välttämättä tiedä mitä joku toinen henkilö haluaa eikä ole edes välttämättä viitsinyt edes kysyäkään. Olisi edes kohteliasta kysyä vai mitä?
Tuollainen selån takana ilman henkilön omaa tahtoa salakähmäinen junailu on suoraan menneestä maailmasta. Ihan perinteisiltå vanhan ajan KGB/Stasi hommilta kuulostaa. Varjostetaan henkilöä ja junaillaan kaikkea ilman henkilön omaa tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
"14 prosenttia on jopa jättänyt hakemisen hankaluuden takia kokonaan hakematta."
No ehkä ei työelämä ole sitten ihan kaikille. Tietty vähäsen turhaa jos johonkin käytännön hommiin pitää jotain runoja alkaa kirjoittelemaan kelvatakseen, mutta ei se nyt hankalaa ole.. Kuitenkin aina viikko aikaa viilata sitä yhtä hakemusta täyttääkseen sen TEn 4/kk vaatimuksen
Esim. Lidliin piti laittaa cv, kirjoittaa hakukirje, täyttää netti- ja livelomakkeita, juosta haastatteluissa, ja tuoda kaikki työ- ja koulutodistukset originaaleina koko elämän ajalta. Ei ihan pikkuhomma. Helpommalla olen päässyt tuplasti paremmin palkattuihin duuneihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se hakemuksen täyttäminen ole se hankaluus, vaan se, mitä sitten tapahtuu: On haastattelu, ryhmähaastattelu, videohaastattelu, jne. Ja ne pitää läpäistä ennen kuin edes katsotaan, mitä CV:ssä lukee.
No, mistähän vtusta kukaan voi toisen ihmisen puolesta tietää mitä itselleen vieras ihminen haluaa? Eikä edes ole viitsinyt kysyäkään.