Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SOTE-alalle työllistyy 100% varmuudella, miksi ala ei kiinnosta?

Vierailija
25.10.2023 |

Omalta kohdaltani voin mainita omat huumetuomioni, ei mene turvallisuusselvitys läpi. Miksi te ette opiskele alalle?

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d047dcd2-275c-4351-b1e3-9b6fa59d7…

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matala palkka

+miehenä jos hakeudut alalle esim hoitajaksi niin takaat sillä oman ikisinkkuutesi. Sen jälkeen kun naiset kysyvät nettideittisovelluksissa ammattia ja vastaat hoitajat niin tutustuminen päättyy välittömästi siihen.

Niinkö, minusta joku miesensihoitaja on hot ammatti.

Vierailija
122/147 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin. Mutta en täytä alan pääsyvaatimuksia terveyden suhteen.

En lähtisi. Koska olin terveyskeskuksessa töissä. Asiakkaat oli parasta siinä talossa. Naisvaltainen ala ei ole mulle mätsäävä juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kiinnosta pestä perseitä huonolla palkalla. 

Vierailija
124/147 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomiksi valmistuin vuonna 21 ja tein jo ensimmäisenä vuonna lastensuojelussa harkan kautta sijaisuuksia ja jäin listoille täysillä tunneilla. Nyt on työkokemusta 5-vuotta ja kokemuslisät lähti pyörimään. Lähtöpalkka reilu 2600 ja lisät päälle. Lähtöpalkka ei ole niin hyvä kuin muualla, mutta en pidä sitä huonona. Hoidollisia tehtäviä ei ole, koska en ole sen alan ammattilainen. Työ on haastavaa, mutta mukavaa ja joka päivä on erilainen.

Vierailija
125/147 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en halua sote-alalle. Mieluummin jatkan pätkätöissä omalla alallani, josta olen kiinnostunut ja jossa voin tehdä kiinnostavia proggiksia. En ole koskaan tuntenut mitään vetoa sote-alalle.

Vierailija
126/147 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan joutavia tekosyitä täällä. Minäkin olen introvertti, pidän asiakkaita juuri niin fiksuina kuin he ansaitsevat, en tunne empatiaa esimerkiksi rikollisia kohtaan ja silti olen tehnyt sotea kummallakin tavulla. Ne ovat lapsuuden haaveita, että kaikille on olemassa unelma-ammatti. Työllisyys on hyvä, palkka on ihan riittävä,  joten ennemmin sotea kuin työttömänä.

Vierailija
127/147 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just oli Redditissä kysely, että saatteko töissä kahvit työnantajan puolesta ja millä alalla olette. Hauskaa oli huomata, että hoitoalalla lähes kautta linjan joudutaan itse viemään kahvit ja suodatinpussit itse tai ostamaan kahvinsa automaatista/kanttiinista. Muilla aloilla työskentelevät pitivät selvyytenä, että työnantaja tarjoaa kahvit ja mielellään syötävääkin.

Höpö höpö. Olen ollut töissä monessa paikassa ja usealla eri alalla, eikä työnantaja ole kahveja tarjonnut missään! Mieheni edellisessä työpaikassa sai ilmaista kahvia, mutta uudessa pitää itse maksaa. 

Olen aina osunut työpaikkoihin, missä työnantaja maksaa kahvit. Automaattikahvia, mutta se ja sama. Aika ankea ja kitsas kuva tulee työnantajasta, joka pihistelee tuollaisessa. 

Vierailija
128/147 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellon mukaan tehtävä työ ei sovi minulle. Halusin myös vastuuttoman työn, jossa voi sooloilla melko vapaasti. Lisäksi tästä tienaa kuin lääkäri.

Vierailija
129/147 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä vallitsevan huonon ilmapiirin vuoksi. Tämä menee hieman kysymyksen ohi, sillä työskentelin yli 10 vuotta terveydenhuollon eri toimipisteissä eri kaupungeissa ja kaikissa paikoissa ilmapiiri oli kamala. Tietojen panttaamista, juoruilua, kiusaamista jne.

Sosiaalihuollon puolellla meininki on eri, omalla kokemuksella.

Hoitoalalla oli kamalaa. Tai ei nyt aina, mutta usea työyhteisö voi huonosti.  

Vierailija
130/147 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koulutusta ja olen toistuvien uupumusten vuoksi poissa työelämästä. Luultavasti olen myös erityisherkkä.

Vierailija
131/147 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai sote alalle edes kukaan pääse töihin ilman koulutusta. ? kun aiempi kommentoija oli sanonut että ei ole koulutusta alalle. Tuskin sinne edes otetaan kouluttamattomia Vanhainkoteihin sairaaloihin ja varmaan jopa kotihoitoon otetaan vain lähihoitajia tai sairaanhoitajia uskoisin. ? vai onko niin että johonkin hommaan otetaan myös ei koulutettuja 

Vierailija
132/147 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä sanoi että mies jos on lähihoitaja tai sairaanhoitaja ei saa koskaan kumppania no poikkeuksiakin on kaveri on miespuolinen Lähihoitaja ja seurustelee nytkin asuu yhdessäkin naisystävänsä kanssa. Onko tämä sitten se poikeus joka vahvistaa säännön. On muutenkin ihan miehinen mies 185 cm 95 kg käy salilla juoksee ja lenkkeilee. Ei ollenkaan sellainen stereotyyppinen hontelo tai naismainen mies hoitaja mitä jotkut puhuu. Suht iso ja lihaksikas parrakas mies 30 vuotias iältään. Lisäksi sanonut vielä että saanut töitä miehenä todella helposti alalta joskus jopa niin että voi lähes valita työpaikansa. 

Vierailija
133/147 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sote-alalla vastavalmistuneiden työttömyys on kasvanut 85 prosenttia."

https://www.hs.fi/talous/art-2000011087393.html

Vierailija
134/147 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö ei kiinnosta.

Vierailija
135/147 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo kyseinen tuttu mies hoitaja sanoi ettei joudu osallistumaan yhtä paljon tuohon sote alan juoruiluun ja pahanpuhumiseen yms jota täälläkin mainitaan että alalla esiintyy paljon miehenä voi kuulemma jättäytyä vähän sen ulkopuolelle eikä porukka ihmettele jos ei mies hoitajana juorua tai osallistu tuollaiseen niin paljon kuin naiset tekee keskenäänsä. Sitähän ei toki tiedä puhuuko naiset hänestäkin pahaa selän takana mutta ei vissiin myöskään jaksa kiinnostaa sellainen. Vähän siis meinas että yrittää pysyä ulkona tuollaisista ja mieshoitajana naisia helpompi pysyä.

Vierailija
136/147 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kovin empaattinen. Kaikki turha valitus ja jonninjoutava kiittämättömyys ja pikku asioista uliseminen saa mut hyvin äkäiseksi. 

Tää oli hyvä! Olin ennen hoitoalalla töissä ja kyllästyin muun muassa tohon. Vaihdoin alaa.

Ex-äkäinen

Vierailija
137/147 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin myös sote alalle odotetaan valtavaa eläköitymis pommia jo vuoteen 2035 mennessä 30 prosenttia kaikista nykyisistä hoitajista eläköityy siis niistä jotka ovat nyt töissä olevia. Siellä siis valtavasti hoitajia iältään 50-60 vuoden välistä joiden eläkeikä koittaa seuraavan 10 vuoden aikana. https://www.keva.fi/uutiset-ja-artikkelit/hyvinvointialueiden-tyontekij… Esimerkiksi lähihoitajista koko suomessa eläköityy vuoteen 2035 mennessä noin 34 prosenttia kaikista suomessa töissä olevista lähihoitajista. Samaan aikaan vanhusten määrä nousee 2035 mennessä vanhuksia on arviolta 300000 enemmän kuin nyt eli satoja tuhansia lisää. 

Vierailija
138/147 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pidemmällä aikavälillä hoitajista tulee taas pula vanhusten määrä tulee lisääntymään 10 vuoden aikana jopa 300 kolmesatataa tuhatta nykyisestä tilanteesta. + hoitajista eläköityy 34 prosenttia 2035 mennessä nykyisistä töissä olevista. 

Vierailija
139/147 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta hoitajia vaan ulkomailta ni ongelma ratkaistu!

Vierailija
140/147 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sote-alalla vastavalmistuneiden työttömyys on kasvanut 85 prosenttia."

https://www.hs.fi/talous/art-2000011087393.html

Nämä on amk tutkintoihin valmistuvia, nyt lähes 800 valmistui kortistoon. Sairaanhoitajia, sosionomeja ym.

Lisäksi vielä enemmän lähihoitajia.

Miettikää mitä hall7tus teki. Paransi suomalaiset?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän