SOTE-alalle työllistyy 100% varmuudella, miksi ala ei kiinnosta?
Omalta kohdaltani voin mainita omat huumetuomioni, ei mene turvallisuusselvitys läpi. Miksi te ette opiskele alalle?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d047dcd2-275c-4351-b1e3-9b6fa59d7…
Kommentit (145)
En voi sietää ihmisiä. Olisin luultavasti kuten "Hullu-Sirkka" ja taitaisi tulla potkut hyvin äkkiä.
Vierailija wrote:
No onhan sotealalla ns. ”Siistejä” töitä myös. Esim. Työterveyshoitaja paljon toimistotyötä, etätyömahdollisuus. Toki työmäärää riittää mutta missäpä ei nykyään.
Kouluterkkari, sosionomi, näytteenottaja (verta ja mahdollisia muita eritteitä näkee muttei tarvi hoitaa ketään), sama verenluovutustoiminnassa, Rokotushommat, etätyöt puhelinpalvelussa/chatissa. Kyllä näitä löytyy nykyään. En kylläkään suosittele alaa, mutta mainittakoon silti. Soteala on tosi laaja ala eikä kaikki hoitajat myöskään tee varsinaista hoivatyötä vaan ovat hommissa laidasta laitaan.
Työnkuva muuttuu. Oma työpäivä koostuu nykyisin potilaiden vastaanotosta ja suurimmaksi osaksi hoitaja-avusteisen etälääkärin työstä. Läsnälääkäriä ei enää ole. Etälääkäri pystyy hoitamaan hyvin laajasti eri potilasryhmiä koska meillä on käytössä otoskooppi, stetoskooppi, iho kamera ym. Eli minä käytän välineitä ja lääkäri tekee etänä töitä vaikka toisella puolella Suomea. Hyvin toimii. Ja tämä tulee yleistymään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Matala palkka
+miehenä jos hakeudut alalle esim hoitajaksi niin takaat sillä oman ikisinkkuutesi. Sen jälkeen kun naiset kysyvät nettideittisovelluksissa ammattia ja vastaat hoitajat niin tutustuminen päättyy välittömästi siihen.
Työn verotusta pitäisi keventää tuntuvasti ja tukia leikata.
Työttömyysturvan suojaosaa pitäisi nimenomaan korottaa, niin tulisi haalittua enempi osa-aikaisuuksia. Nyt kun tukia leikataan, niin ei kannusta töihin, vaan jäämään ihan kokoaikaisesti kotiin.
Toivottavasti henkilökohtaisista avustajista tulee huutava pula, niin saavat maistaa omaa lääkettään.
Kokoomuslaiset hoivakodit saavat lisää asiakkaita.
Ei sinnekään ole hoitajia menossa. Mummot maksaa 5000 euroa kuussa mutta hoitajat eivät mene töihin parin tonnin palkalla, eikö ole aika ihmeellistä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No onhan sotealalla ns. ”Siistejä” töitä myös. Esim. Työterveyshoitaja paljon toimistotyötä, etätyömahdollisuus. Toki työmäärää riittää mutta missäpä ei nykyään.
Kouluterkkari, sosionomi, näytteenottaja (verta ja mahdollisia muita eritteitä näkee muttei tarvi hoitaa ketään), sama verenluovutustoiminnassa, Rokotushommat, etätyöt puhelinpalvelussa/chatissa. Kyllä näitä löytyy nykyään. En kylläkään suosittele alaa, mutta mainittakoon silti. Soteala on tosi laaja ala eikä kaikki hoitajat myöskään tee varsinaista hoivatyötä vaan ovat hommissa laidasta laitaan.
Työnkuva muuttuu. Oma työpäivä koostuu nykyisin potilaiden vastaanotosta ja suurimmaksi osaksi hoitaja-avusteisen etälääkärin työstä. Läsnälääkäriä ei enää ole. Etälääkäri pystyy hoitamaan hyvin laajasti eri potilasryhmiä koska meillä on käytössä otoskooppi,
Mä yritin aspassa tarjota tuota vaihtoehtoa asiakkaille. "Emmää sellasta." Chat? "Emmää sellasta." Videovastaanotto? "Emmää halua opetella." Ja samat sitten kitisivät kun ei ollut "oikeita aikoja" tarjota. Hullu työ muutenkin, korvat sai täyteen kuraa aivan kaikesta, mikä sotessa on ikinä ollut vialla. Ihmisethän senkin pilaavat.
"Mä yritin aspassa tarjota tuota vaihtoehtoa asiakkaille. "Emmää sellasta." Chat? "Emmää sellasta." Videovastaanotto? "Emmää halua opetella." Ja samat sitten kitisivät kun ei ollut "oikeita aikoja" tarjota. Hullu työ muutenkin, korvat sai täyteen kuraa aivan kaikesta, mikä sotessa on ikinä ollut vialla. Ihmisethän senkin pilaavat."
Oli meilläkin alussa. Mutta sitten ihmiset huomasivat että homma toimii ja nyt ei enää muuta vaihtoehtoa ole.Läsnälääkäreitä ei enää edes haeta. Suurin osa Hyvinvointialueista tulee siirtymään digipalveluihin enenevässä määrin.
Ihmisten on vaan pakko tottua tähän.
Vierailija wrote:
"Mä yritin aspassa tarjota tuota vaihtoehtoa asiakkaille. "Emmää sellasta." Chat? "Emmää sellasta." Videovastaanotto? "Emmää halua opetella." Ja samat sitten kitisivät kun ei ollut "oikeita aikoja" tarjota. Hullu työ muutenkin, korvat sai täyteen kuraa aivan kaikesta, mikä sotessa on ikinä ollut vialla. Ihmisethän senkin pilaavat."
Oli meilläkin alussa. Mutta sitten ihmiset huomasivat että homma toimii ja nyt ei enää muuta vaihtoehtoa ole.Läsnälääkäreitä ei enää edes haeta. Suurin osa Hyvinvointialueista tulee siirtymään digipalveluihin enenevässä määrin.
Ihmisten on vaan pakko tottua tähän.
Olen samaa mieltä, tuohon on totuttava. Toivoisin kuitenkin etenkin hyvinvointialueilta jotain massiivista infokampanjaa asiaan liittyen, kun jo pelkän OmaOlon olemassaolo on niin monelle edelleen uutta (kävi ilmi parissakin virtsiskeskustelussa). Turha toivo, tiedän, rahaa ei ole. Mutta tosiaan, luddiitit jäävät jatkossa vaille palveluja, lähitohtorit ovat vielä enemmän kortilla.
Just oli Redditissä kysely, että saatteko töissä kahvit työnantajan puolesta ja millä alalla olette. Hauskaa oli huomata, että hoitoalalla lähes kautta linjan joudutaan itse viemään kahvit ja suodatinpussit itse tai ostamaan kahvinsa automaatista/kanttiinista. Muilla aloilla työskentelevät pitivät selvyytenä, että työnantaja tarjoaa kahvit ja mielellään syötävääkin.
Kun tämä yhteiskunta ei pyöri niin että kaikki olisi sote alalla töissä. Tarvetta siellä toki on, mutta pitäisi tehdä vähän muutakin.
Vierailija wrote:
Henkilökohtaisen avustajan homma on ihan hirmuista paskaa. Ja sekin on kai sote-alaa. Siitä voi päätellä miten hirveää olisi olla hoitsuna.
Kyllä. Se on pyyhkimistä koko päivän.
Ei kiinnosta olla töissä silloin kun muut ovat vapaalla, se nimittäin hankaloittaa perhe-elämää ja ystävien näkemistä aika paljon.
Pakolliset influenssarokotukset hiertävät myös, en halua enää ottaa riskiä haittavaikutuksista vain siksi että saisin käydä töissä. Pelottaa myös että tulee joku uusi kulkutauti ja taas uudet rokotteet siihen jota hoitajat velvoitetaan testaamaan ensimmäisinä. Ei kiitos!
Onneksi olen vielä nuori ja ehdin opiskella toiselle alalle. Hoitoalalla olen nyt ollut puoli vuotta.
Aika monella pää ei kestä. Ainakaan mulla ei kestäisi. Sisäsiiti etätyö, jossa on jonkinlainen mahdollisuus itse vaikuttaa työmäärään ja aikatauluihin on toistaiseksi ollut ainoa, jossa en ole akuutissa burnoutin vaarassa.
Lähtökohtaisesti inhoan ihmisiä ja näin ollen olen täysin soveltumaton mihinkään sote-hommaan.
Tarviiko edes kysyä? Lukekaa palstalta, miten hoitajiin suhtaudutaan. Heitä pidetään lähinnä piikoina, joiden pitää hymyssä suin palvella ilman asiallisia työoloja. Kuinka moni suosittelee alaa omille lapsilleen?
Olen ymmärtänyt että sote-alalla työskenetelevä ei saisi olla sosiopatiaan taipuvainen ihmisvihaaja. Kuulemma pitäisi löytyä myös jonkinlaista halua auttaa - ehkä fyysisesti koskettaakin - toisia ihmisiä. Aika mahdotonta nähdä siis itseäni minkäänlaisissa sotehommissa.
Aikuisten päivähoito ei kiinnosta. Se, että työikäiset ja terveet leikkivät jotain "haavoittuneessa asemassa olevia" ei vain kiinnosta. Leikkikööt keskenään.
En pidä ihmisistä enkä varsinkaan heidän eritteistään. Onneksi pääsin mukavalle ja sopivalle alalle töihin vaikka vaikeaa se olikin
"Omalta kohdaltani voin mainita omat huumetuomioni, ei mene turvallisuusselvitys läpi. Miksi te ette opiskele alalle?"
Joihinkin valtion virkoihin voidaan teettää turvallisuusselvitys. Sote-työpaikat ei tavallisesti ole valtion. Eikä hoitoala linkity Supoon tai valtion turvallisuuteen mitenkään, sinne ei turvallisuusselvityksiä teetetä.
Rikosrekisteriotteesta katsotaan vain lapsiin kohdistuvat rikokset, ettei niitä ole.
Että opiskelemaan vaan.
Vierailija wrote:
"Omalta kohdaltani voin mainita omat huumetuomioni, ei mene turvallisuusselvitys läpi. Miksi te ette opiskele alalle?"
Joihinkin valtion virkoihin voidaan teettää turvallisuusselvitys. Sote-työpaikat ei tavallisesti ole valtion. Eikä hoitoala linkity Supoon tai valtion turvallisuuteen mitenkään, sinne ei turvallisuusselvityksiä teetetä.
Rikosrekisteriotteesta katsotaan vain lapsiin kohdistuvat rikokset, ettei niitä ole.
Että opiskelemaan vaan.
Käsittääkseni rikosrekisteri katsotaan, jos haluaa sote-alan töihin.
Pidän sote-alaa teoriassa tärkeänä ja arvostettavana ja siksi voisin siellä työskennellä.
Esteenä on vain pikkujuttu, että en oikein pidä ihmisistä ylipäätään, inhoan erityisen syvästi sairaita ihmisiä, joilta voi saada tartunnan, en voi katsoa telkkarista, kun jotakuta pistetään tai näytetään leikkausta, enkä yleensäkään halua koskettaa vieraita ihmisiä. Tällainen luonne ei taida ihan sopia hoitoalalle...
T.nainen
Olen opiskellut ja ollut kotihoidossa töissä. Väsyin kun oli muutama perseessä kiinni oleva miesasiakas, kävivät käsiksi vaikka oli tarkoituksella 2 hoitajaa käynnillä tämän vuoksi.