Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtautua siihen, että työkaverit soittelevat kotiin ja utelevat sairausloman syytä?

Vierailija
24.10.2023 |

Olen aika yksityinen ihminen. Minulle on tärkeää, että saan hoitaa asiani itse ja rauhassa, toki asiallisesti ja ystävällisesti. Liika ihmiskontakti alkaa ahdistamaan. En oikein halua avautua liikaa ja sairausloman syykin tuottaa jo itsessään minulle häpeää(vaikka ei tarvitsisi), haluan pitää sen omana tietonani. 

Minulla on mukavia työkavereita, oikein loistavia ja heidän kanssaan tulen juttuun. Kuitenkin haluan pitää oman yksityiselämän ja työt mieluiten erillään, olen vain sellainen ihminen enkä sillä tarkoita pahaa tai halua loukata ketään. Joskus kyllä olen avautunut töiden lomassa elämästäni jos keskustelu on johtanut siihen suuntaan mutta siitäkin vain sen verran kun itse haluan avautua, melko suurpiirteisesti siis, vähän. 

Nyt olen saikulla ja työkaverit soittelevat kotiin. Utelevat ja kyselevät syytä. Haluavat tietää. Ovat huolissaan jne. Olen ilmaissut että pidän omana tietonani ja kaikki ok. Olen otettu tuesta mutta samalla on olo, etten nyt ihan tiedä miten suhtautuisin liikaan uteluun. 

Saa työyhteisössä välittää, ehkä tämä on ihan oikea tapakin ja pitäisi olla todella hyvillään, että oikeasti jotkut ovat kiinnostuneita ja haluaa tukea vaikeina hetkinä (minulle töissä avaudutaan heidän omasta tahdosta usein ja olen tukena, niin ehkä haluavat olla vastavuoroisia). Tunnen ristiriitaisia tunteita, että olenko tilivelvollinen kertomaan elämästäni, jotta olisin yhtä pidetty ja osa porukkaa jatkossakin ja ahdistaa jo sekin kun ovat yhdessä miettineet mikä minun on. 

En oikein tiedä miten tämän ottaisi. 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen sairauslomalla, enkä halua puhua puhelimessa henkilökohtaisista asioista. Kiva, kun soitit ja nähdään taas kun palaan töihin. 

Vierailija
22/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhu, onneksi minulle ei soiteta eikä udella mitään kun olen ollut pitkällä saikulla. Olisi todellakin epämiellyttävää, ei todellakaan kuulu eikä tarvitse ilmoittaa kellekään muulle kuin esihenkilölle saikun syy eli lääkärintod. Minulle aivan sama mitä miettivät töissä, nyt hoidan vain itseäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että ripuli, eikä kuulu heille paskaakaan.

Vierailija
24/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Puhelimeen vastaaminen kun joku soittaa on sen vastaajan vastuulla. Vastaamalla annat luvan esittää esim kysymyksiä. 

Onhan se vähän niin,  eli jos itse suostuu puhumaan ja vastailee puhelimeen, niin ei ihme että kyselevät.  Mutta vaikka et puhuisi kenenkään kanssa tai ketään ei saa sua langsnpäähän, voi olla vaikka mitä puhetta sun tilanteesta.  Puhuvat tällöin vain keskenään.  Tosin silloin voi olla tilanne,  että jututkin on vähän niin ja näin ja eivät perustu aina ihan todellisuuteen. 

Kyllä sitä normi järjellä varustettu ihminen tajuaa tietenkin miten voi ottaa jutut esim.  voinnista,  tilanteesta,  henkilöstä tai sairasloman syystä,  (jos edes sairasloma kyseessä)  jotka eivät ole tulleet henkilöltä itseltään,  vaan ovat jonkun hysteerisenä dillen juoruringin omia spekulaatioita ja supinoita.  

Vierailija
25/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Puhelimeen vastaaminen kun joku soittaa on sen vastaajan vastuulla. Vastaamalla annat luvan esittää esim kysymyksiä. 

Onhan se vähän niin,  eli jos itse suostuu puhumaan ja vastailee puhelimeen, niin ei ihme että kyselevät.  Mutta vaikka et puhuisi kenenkään kanssa tai ketään ei saa sua langsnpäähän, voi olla vaikka mitä puhetta sun tilanteesta.  Puhuvat tällöin vain keskenään.  Tosin silloin voi olla tilanne,  että jututkin on vähän niin ja näin ja eivät perustu aina ihan todellisuuteen. 

Kyllä sitä normi järjellä varustettu ihminen tajuaa tietenkin miten voi ottaa jutut esim.  voinnista,  tilanteesta,  henkilöstä tai sairasloman syystä,  (jos edes sairasloma kyseessä)  jotka eivät ole tulleet henkilöltä itseltään,  vaan ovat jonkun hysteerisenä dillen juoruringin omia spekulaatioita ja supinoita.&n

Mutta tuollaisessa tilanteessa voi ottaa asenteen,  että puhukoot ja puuhailkoot keskenään mitä huvittaa.  Mitä väliä mitä puuhailevat tai puhuvat, jos eivät ole sun kanssa tekemisissä.  Ei kannata edes miettiä tai kuulostella, mitä selän takana puhutaan.  

Vierailija
26/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vastasin puheluun niin toki kerroin, että haluan pitää asian omana tietonani ja olen otettu kyllä heidän tuestaan. Jouduin toistamaan tämän useampaan kertaan kun utelu jatkui vain. Samalla sain osakseni paljon sympatiaa mutta pidin kiinni siitä, että ihan tosi en tahdo näistä asioistani puhua ja olen ihan ok, nähdään töissä. 

Puhelun jälkeen olin hermostunut mutta samalla tunnen syyllisyyttä, että kun kuitenkin välittävät niin en pysty olemaan heille avoin kirja. En vain ole sellainen, että pystyn puhumaan asioistani ellei kyseessä ole joku hyvin läheinen ihminen, en aina edes heillekään kerro kaikkia asioitani. Ap 

Vierailija
27/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuu mieleen eräs tapaus,  mistä yhdestä tyypistä oli vaikka mitä juoruja.  Mukamas vuosikausien hoitoja ja diagnooseja varsinkin mt-puolelta. 

No hirveästi aikaa ihan henkilölle vieraat ihmiset kuluttivat tuollaisiin supinoihin jopa fyysistä vaivaa näkivät.  Se on oikeasti söpöä, että monet ovat valmiit näkemään vaivaa niin paljon.  Oli sillä kuulemma jotain oikeitakin ongelmia,  mutta ei ihan sellaisia mitä esitettiin. Jotkut ehkä ihan oikeasti olivat huolissaan oikeista ongelmista ja yrittivät auttaa, mutta mukana oli psljon  tahallista valehtelua ja sabotointia ikävillä asioilla, jopa rikoksin. Jotkut tiesi ja dilleimmät ei.  Tuollaisen "auttamisen"  voi laittaa ihan omaan kategoriaan ja kai ne järjestelijätkin tajusi, että ei tuollaisia paheksu ja ihmettele ainoastaan uhri. 

Vierailija
28/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä vastaa puhelimeen. kun olet saikulla, ei tarvitse vastata mihinkään työhön liittyvään, ei työasioihin eikä utelupuheluihin. vastaa puhelimeen ainoastaan silloin kun tiedät että kyseessä on joku, jonka kanssa haluat jutella. 

noin muuten, ehkä joku harhautustaktiikka voisi toimia, eli jos työpaikalla kysytään esim lääkärikäynnistäsi, valita terveyskeskuksen tai sairaalan toiminnasta (jotta saisit työkavereiden huomion kiinnittymään johonkin), niin vältyt puhumasta omista asioistasi.

Vierailija
29/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kun vastasin puheluun niin toki kerroin, että haluan pitää asian omana tietonani ja olen otettu kyllä heidän tuestaan. Jouduin toistamaan tämän useampaan kertaan kun utelu jatkui vain. Samalla sain osakseni paljon sympatiaa mutta pidin kiinni siitä, että ihan tosi en tahdo näistä asioistani puhua ja olen ihan ok, nähdään töissä. 

Puhelun jälkeen olin hermostunut mutta samalla tunnen syyllisyyttä, että kun kuitenkin välittävät niin en pysty olemaan heille avoin kirja. En vain ole sellainen, että pystyn puhumaan asioistani ellei kyseessä ole joku hyvin läheinen ihminen, en aina edes heillekään kerro kaikkia asioitani. Ap 

Jos tuo inttäminen jatkuu, niin seuraavaksi vastaat kipakasti. Että sinun sairauslomasi syy kuuluu vain sinulle. Tai että oli polynesialainen hyppykuppa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme