Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtautua siihen, että työkaverit soittelevat kotiin ja utelevat sairausloman syytä?

Vierailija
24.10.2023 |

Olen aika yksityinen ihminen. Minulle on tärkeää, että saan hoitaa asiani itse ja rauhassa, toki asiallisesti ja ystävällisesti. Liika ihmiskontakti alkaa ahdistamaan. En oikein halua avautua liikaa ja sairausloman syykin tuottaa jo itsessään minulle häpeää(vaikka ei tarvitsisi), haluan pitää sen omana tietonani. 

Minulla on mukavia työkavereita, oikein loistavia ja heidän kanssaan tulen juttuun. Kuitenkin haluan pitää oman yksityiselämän ja työt mieluiten erillään, olen vain sellainen ihminen enkä sillä tarkoita pahaa tai halua loukata ketään. Joskus kyllä olen avautunut töiden lomassa elämästäni jos keskustelu on johtanut siihen suuntaan mutta siitäkin vain sen verran kun itse haluan avautua, melko suurpiirteisesti siis, vähän. 

Nyt olen saikulla ja työkaverit soittelevat kotiin. Utelevat ja kyselevät syytä. Haluavat tietää. Ovat huolissaan jne. Olen ilmaissut että pidän omana tietonani ja kaikki ok. Olen otettu tuesta mutta samalla on olo, etten nyt ihan tiedä miten suhtautuisin liikaan uteluun. 

Saa työyhteisössä välittää, ehkä tämä on ihan oikea tapakin ja pitäisi olla todella hyvillään, että oikeasti jotkut ovat kiinnostuneita ja haluaa tukea vaikeina hetkinä (minulle töissä avaudutaan heidän omasta tahdosta usein ja olen tukena, niin ehkä haluavat olla vastavuoroisia). Tunnen ristiriitaisia tunteita, että olenko tilivelvollinen kertomaan elämästäni, jotta olisin yhtä pidetty ja osa porukkaa jatkossakin ja ahdistaa jo sekin kun ovat yhdessä miettineet mikä minun on. 

En oikein tiedä miten tämän ottaisi. 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaako ne omaan mumeroosi vai työpuhelimeen? 

Vierailija
2/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi vähän löysätä sitä "yksityisyyttään" ja suhtautua työkavereihin ihmisinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähä sama fiilis ku jos istuu paskalla, ja joku tulee koputtaa oveen ja kysyy mitä siellä teet, tarvitko puukkoa?

Vierailija
4/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tilivelvollinen. Kysyjille voit sanoa "Kiitos kun huolehdit" ja aivan rauhassa olla mainitsematta sairausloman syytä. Antaa kysyjän vain kärvistellä uteliaisuudessaan.

Vierailija
5/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi varmaan ilmaista sitten töissä ollessaan, että ei toivo kotiin soittoja sairauslomalla. Ja kysyä, onko heillä yleensä tapana soitella kaikille, jotka ovat poissa. Onko siellä tunnelman kireyttä sairauslomiin liittyen, kun työt kasaantuvat ja porukkaa ei ehkä ole alun perinkään tarpeeksi?

Vierailija
6/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Omaani. Kyllä minulle viestiä voi laitella välillä mutta puhelut, joissa oikein udellaan useampaan kertaan syistä kun ovat linjan toisella puolen useampi kuuntelemassa, niin se sai vähän hermostumaan. Tiedän, että tarkoitus on hyvä (puhuivat lempeästi ja halusivat osoittaa tukensa) mutta itselle ehkä vähän kyseenalainen, johtuen ehkä omista asenteistani ja yksityisyydestä. Ap 

Vierailija
7/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimeen vastaaminen kun joku soittaa on sen vastaajan vastuulla. Vastaamalla annat luvan esittää esim kysymyksiä. 

Vierailija
8/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tästä syystä en kaveeraa työkaverien kanssa, eli juttelen työpaikalla vain työasiaa, en ole kaveri työajan ulkopuolella. En todellakaan kaipaa moisia utelijoita yksityiselämääni. 

Mutta tuossa tilanteessa, kun he jo soittelevat, koska kokevat olevansa paitsi työkavereita, myös yleensä sinun kavereita muutenkin, sanoisin suoraan, että sairauslomani syy on yksityisasia, enkä halua puhua siitä, ja tekisin selväksi ettei asiasta tarvitse olla huolissaan.

Vierailija
9/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Omaani. Kyllä minulle viestiä voi laitella välillä mutta puhelut, joissa oikein udellaan useampaan kertaan syistä kun ovat linjan toisella puolen useampi kuuntelemassa, niin se sai vähän hermostumaan. Tiedän, että tarkoitus on hyvä (puhuivat lempeästi ja halusivat osoittaa tukensa) mutta itselle ehkä vähän kyseenalainen, johtuen ehkä omista asenteistani ja yksityisyydestä. Ap 

Todella asiatonta tuollainen porukalla soitteleminen. Ihmettelen, mitä liikkuu sen soittajan päässä joka sitä puhelinta pitelee.

Vierailija
10/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Puhelimeen vastaaminen kun joku soittaa on sen vastaajan vastuulla. Vastaamalla annat luvan esittää esim kysymyksiä. 

Luulin kyseessä olevan eräs tärkeä puhelu kun numeron vain näin. Olen tavallaan kyllä otettu mutta samaan aikaan itselle tulee epämiellyttävä olo. Ehkä tosiaan pitäisi avautua enemmän. Ap 

Vierailija
11/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinne on myös kasautunut sellaisia ihmisiä, jotka eivät pidä niin rajoista kiinni puoleen eikä toiseen, vaan työkavereita pidetään perheenjäseninä. Jos olet jossain vaiheessa vaihtamassa työpaikkaa, niin voit pitää jo alusta alkaen sopivaa etäisyyttä.

Vierailija
12/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei pidä paikkaansa. Puhelimeensa voi kyllä aina vastata ihan rauhassa, mutta jos soitto on asiaton, puhelimen voi sulkea.

Vierailija
13/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Luulin kyseessä olevan eräs tärkeä puhelu kun numeron vain näin. Olen tavallaan kyllä otettu mutta samaan aikaan itselle tulee epämiellyttävä olo. Ehkä tosiaan pitäisi avautua enemmän. Ap 

No, ei pidä. Olet jo iso tyttö ja voit vetää omat rajasi. 

Vierailija
14/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vastaat puhelimeen saikulla? 

Vierailija
15/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ehkä kannattaisi vähän löysätä sitä "yksityisyyttään" ja suhtautua työkavereihin ihmisinä.

Mä tein kerran noin, ja kävi myöhemmin ilmi, että yksityisasioitani oli sitten oikein porukalla ruodittu kahvihuoneessa, minun ollessa uupumuslomalla. Minä kerroin niistä vain yhdelle ihmiselle, johon luotin ja jota pidin hyvänä työkaverina ja tyyppinä, mutta tämäpä osoittautuikin juorukelloksi, joka ihan vaan luottamuksellisesti parille hyvälle kaverille kertoi eteenpäin työpaikalla, ja pian asian tiesi kaikki. Jatkossa olisin hyvin varovainen kertomaan mitään.

Vierailija
16/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitä ihmettä? Ei ole todellakaan normaalia käytöstä soitella sairauslomalla oleville työkavereille ja udella sairausloman syytä. Ap ei ole se, jonka pitäisi korjata käytöstään. 

Vierailija
17/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot heille suoraan ja rehellisesti, että vaikeat psyykkiset ongelmasi jatkuvat ja sinulle etsitään toimivaa lääkitystä.

Kaikki käynnistyi siitä, kun purit erästä työkaveria nilkkaan. 

Vierailija
18/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Odotan tärkeää puhelua ja pitää nyt lopettaa, heippa. 

Vierailija
19/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajaa. Itselläni on ihan sama juttu, olen kyllä ystävällinen ja pidän työtovereista, mutta liian likelle ei saa kyselyineen tulla. 

Mielestäni jokaisen pitäisi myös tajuta, että ihan kaikkea ei ole sopivaa kysellä. En ainakaan itse soittaisi ja kyselisi syytä sairaslomaan. Saattaisin laittaa pikaista paranemista-viestin, mutta utelemaan en ryhtyisi mitään. 

Helposti tulee ristiriitainen olo, tiedän sen. Jopa vähän syyllinen olo, kun ei ole niin avoin kuin jotkut olettavat. Mutta siitä yksityisyydestä on täysi oikeus pitää kiinni. Meitä on niin erilaisia ja se on ok. 

Vierailija
20/29 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mä tein kerran noin, ja kävi myöhemmin ilmi, että yksityisasioitani oli sitten oikein porukalla ruodittu kahvihuoneessa, minun ollessa uupumuslomalla. Minä kerroin niistä vain yhdelle ihmiselle, johon luotin ja jota pidin hyvänä työkaverina ja tyyppinä, mutta tämäpä osoittautuikin juorukelloksi, joka ihan vaan luottamuksellisesti parille hyvälle kaverille kertoi eteenpäin työpaikalla, ja pian asian tiesi kaikki. Jatkossa olisin hyvin varovainen kertomaan mitään.

Mitä haittaa siitä työporukan keskustelusta sinulle oli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme