Työnantaja ei muistanut mitenkään 40 vuotis syntymäpäivääni
Näemmä olen totaalisen arvoton työnantajalle ihmisenäkin
Kommentit (63)
Löytyy sieltä ta:n omalta internet-sivulta kohdasta merkkipäivä-muistaminen mitä ta kustantaa - alle 50 v. tuskin mitään.
Vierailija wrote:
Niin siis tosiaan nuo muistamiset alkavat vasta siitä 50-vuotispäivistä. Se ja 60 vee ovat palkallisia vapaita.
Onpa suurpiirteistä Suomessa kun saa palkallista vapaata syntymäpäivästä. En ole kuullutkaan ulkosuomalaisena ja ulkomailla työurani tehneenä. Näiltä keskustelupalstoilta olen lukenut, että suomalainen odottaa jotain aineellista joululahjaakin työnantajalta. Kuulostaa ihan hullulta. Lomarahaakin saatte ja kaikki narisevat täällä huonoista palkoista. Kaikki on palkkaa, myös nuo syntymäpäivävapaat.
Onpa ikävää. Viimeisessä työpaikassani pomo ilmestyi siivouskeskukseen laulamaan minulle onnittelulaulun eikä silloin ollut kuin nimipäiväni.
Vierailija wrote:
Pääsääntöisesti firmoissa muistetaan 50- ja 60v syntymäpäiviä, ei aiemmin. Ne on myös useassa TESissä huomioitu palkallisina vapaapäivinä, jos sattuvat työpäiväksi.
Ja tämä on kyllä niin väärin niitä kohtaan, joiden syntymäpäivä sattuu vapaapäivälle. Esim. oma 50-vuotispäivä on sunnuntai. Päivän minua nuorempi kollega täyttää 50 maanantaina ja hän saa siitä vapaapäivän.
Työntekijän tavanomaisia merkkipäiviä ovat esimerkiksi, 50-, 60- ja 70-vuotissyntymäpäivät. Sen sijaan esimerkiksi 65-vuotispäivänä annettua lahjaa ei ole oikeuskäytännössä hyväksytty verovapaaksi.
Ei herranjumala, nytkö akat alkavat vaatimaan huomiota ja lahjoja myös työnantajalta miesten lisäksi?
Tuommoisen huomio ja lahja vaatimuksen ymmärtäisi lapselta joka täyttää 4. Ei todellakaan aikuiselta joka täytti 40
Vierailija wrote:
Onko teillä tapana muistaa 40 vuotta täyttäviä?
Meillä ei muisteta kuin 50 ja 60 vuotiaita. 70 en tiedä.
Työnantaja muistaa myös palveluvuosista. Esim. 20 ja varmaan myös 30, 40 ... palvelleita.
Joo, minukin muistettiin 30 vuoden palvelusta. Sain kellon postissa vuosi potkujen jälkeen. Olis siihen kuulunu myös kaksi viikkoa palkallista lomaa. Sitä ei antaneet. Olen pettynyt.
Onko kaikkia muita muistettu 40-v päivänä? Niissä työpaikoissa joissa ite ollut on huomioitu 50- ja 60-vuotis synttärit.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niin siis tosiaan nuo muistamiset alkavat vasta siitä 50-vuotispäivistä. Se ja 60 vee ovat palkallisia vapaita.
Onpa suurpiirteistä Suomessa kun saa palkallista vapaata syntymäpäivästä. En ole kuullutkaan ulkosuomalaisena ja ulkomailla työurani tehneenä. Näiltä keskustelupalstoilta olen lukenut, että suomalainen odottaa jotain aineellista joululahjaakin työnantajalta. Kuulostaa ihan hullulta. Lomarahaakin saatte ja kaikki narisevat täällä huonoista palkoista. Kaikki on palkkaa, myös nuo syntymäpäivävapaat.
Muualla maailmassa työntekijälle maksetaan 13. kuukauden palkka ennen joulua tai kesälomaa. Suomalainen lomaraha on vähemmän kuin 13. kuukauden palkka.
Vierailija wrote:
Pääsääntöisesti firmoissa muistetaan 50- ja 60v syntymäpäiviä, ei aiemmin. Ne on myös useassa TESissä huomioitu palkallisina vapaapäivinä, jos sattuvat työpäiväksi.
Entä niillä, jotka tekevät sijaisuuksia ja palkkatukitöitä. Onnitteleeko kukaan?
Saako ikinä palkintoa siitä, että olet jo 4 syksyä ollut uudessa työpaikassa ja aina koe-aika.
Vierailija wrote:
Onko kaikkia muita muistettu 40-v päivänä? Niissä työpaikoissa joissa ite ollut on huomioitu 50- ja 60-vuotis synttärit.
Kun olet työtön joka tekee sijaisuuksia, palkkatukitöitä ja työkokeilua niin ei juhlita synttäreitä edes kotona.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kun olet työtön joka tekee sijaisuuksia, palkkatukitöitä ja työkokeilua niin ei juhlita synttäreitä edes kotona.
Meillä on 2 lasta ja vain heidän synttäreitä vietetty. Muuten meillä ei edes käy vieraita. Nämä vuokra-asunnot on pieniä ja rumia.
Kun olet palkkatuella tai sijaisena niin ei kukaan edes tiedä, että sulla on 50-vuotis syntymäpäivä.
Istut hiljaa kahvitauolla pöydässä ja menet työpäivän jälkeen rumaan vuokra-kotiin.
Mutta hei me ollaan totuttu jo.
Mä en ole ikinä palkkatuella tai sijaisena ollessa sanonut töissä, että mulla on syntymäpäivä. Eipä tarvitse pienistä rahoista mitään tarjoiluja viedä.
Synttärit on vakituisten juttu, hehän on niitä parempia ihmisiä jotka pääsevät lomareissulle Espanjaan.
En tiedä tarkkaan, miten 40-vuotispäiviä työnantajat muistavat, mutta 50-60 vuotispäiviä käsittääkseni ainakin valveutuneet ja fiksut työnantajat ovat muistaneet. En tiedä onko heitäkään enää nykyisin ?
50-vuotissyntymäpäiviäni työnantaja ei muistanut mitenkään, vaikka tiesi tasan tarkkaan syntymäpäivän. Se ei olisi haitannut ollenkaan, jos näin olisi ollut käytäntö. En ole mitenkään lahjan perään tai syntymäpäivän vieton.
Esimiehelle kuitenkin itselleen kerättiin rahaa hänen syntymäpäivälahjaan ja firma tarjosi lounaan kaikille. Myös esimiehen kaverille, joka oli samaa työtä tekevä kollegani, hän järjesti keräyksen lahjaan ja hankki kukat. Muille, joilla oli niinä aikoina syntymäpäiviä hän osti kukkia, vaikka ei pyöreitä vuosia ollutkaan. Kokouksessa kukat sitten heille antoi kaikkien nähden.
Olin lomalla syntymäpäivän. Palasin töihin muutaman päivän aiemmin, kun oli tarkoitus, niin esimies sanoi, ettei nyt ole mitään lahjaa, kun tulinkin jo aiemmin yllättäen lomalta. Ajattelin, että antaa sitten kukat myöhemmin, kun oli kokousta ja virkistyspäivä tiimin kesken sillä viikolla ja seuraavalla. Eipä näkynyt edes kukkia. Vähän loukkasi.
Ei kai kenenkään tarvitse muistaa toisen synttäreitä, jos ei synttärisankari itse ole siitä muistuttanut esim. ilmoittamalla päivämäärän, jolloin tarjoaa kakkukahvit. Näin meillä töissä on toimittu. Jos joku ei ole tehnyt muille tiettäväksi omaa merkkipäiväänsä, hänen pyöreät synttärit menevät hyvin todennäköisesti ohi. Näin tulevat huomioiduiksi myös ne, jotka eivät halua minkäänlaisia muistamisia tai onnitteluja.
Stockan työntekijät muistivat osaa, osaa ei ollenkaan. Tuntui pahalta kun täytin 30 v. ja mua ei muistettu mitenkään vaikka tosi paljon olin laittanut rahaa muitten synttäreihin, hääjuhliin, lasten saantiin, kurssien suorittamiseen. Nim. toiset on vaan tasa-arvoisempia kuin toiset.