Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun rahastot ja osakkeet kaikki miinuksella?!!

Vierailija
23.10.2023 |

Etää tälläistä. Useita tuhansia miinuksella. Nouseeks noi sitten plussalle taas sitten keväällä?

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on nyt löysää rahaa, ostohousut vaan jalkaan. Kannattaa hajauttaa ostot pidemmälle aikavälille. Mutta että myydä, ei missään nimessä tässä kohtaa. 

Vierailija
42/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nimenomaan oston paikka. Voi kun olis tajunnut säästää rahaa, niin nyt sitten sais alennuksella. 

Eiks tää jatkuvan kasvun harha todistettu mahdottomaks ja basicly huijaukseks jo 80 luvulla?

Tarviiks kaikki virheet aina toistaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 2011 alussa. Kohta 13 vuotta takana. Tästä vuodesta on tulossa neljäs tappiovuosi ja toinen putkeen. Mahdollista on, että myös ensi vuosi on tappiollinen. 2011 elo-syyskuussa olin tympääntynyt vastaavasti kuin varmasti hyvin moni korona-aikana aloittaneista sijoittajista on tällä hetkellä. Silloinhan taisi tulla myös Helsingin indeksi tulla alas sen verran kuin on nyt tullut.

Enemmän kuin seuraavat pari vuotta, kiinnostaa miltä mahtaa osakemarkkina näyttää 2040-luvulla ja siitä eteenpäin. Jos en itse niitä päivinä näe, niin sitten lapseni.

Vierailija
44/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt Bitcoinit 30 % plussalla, mutta osakesäästötilillä lähestulkoon kaikki osakkeet miinuksella. 

Vierailija
45/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Romahduksesta on puhuttu jo vuosi. Ostohousut on jalassa mutta odotan vielä kovempaa alastuloa. 

Kurahousut taitaa olla ennemminkin tässä vaiheessa.

Vierailija
46/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut osakeindeksirahastoihin (käytännössä siis hyvin hajautetusti osakkeisiin) vähitellen (yleensä 200-300€/kk) vuodesta 2012 alkaen palkkatulojani yhteensä 36 000 €. Rahasto-omistusteni yhteisarvo on nyt 60 000 € eli sijoitusteni arvo on noussut yhteensä 24 000 €.

Jos olisin laittanut samat rahat pankkitilille, minulla olisi siellä korkeintaan 40 000 €.

Vierailija
47/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen sijoittanut osakeindeksirahastoihin (käytännössä siis hyvin hajautetusti osakkeisiin) vähitellen (yleensä 200-300€/kk) vuodesta 2012 alkaen palkkatulojani yhteensä 36 000 €. Rahasto-omistusteni yhteisarvo on nyt 60 000 € eli sijoitusteni arvo on noussut yhteensä 24 000 €.

Jos olisin laittanut samat rahat pankkitilille, minulla olisi siellä korkeintaan 40 000 €.

Olen sijoittanut vuodesta 2017 osakkeisiin ja olen nyt 10000e miinuksella. Toisin olis jos tilillä vaan makoilis raha.

Vierailija
48/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tiedän tasan tarkkaan miten se menisi, jos hätäpäissään menisin myymään niin seuraavana päivänä ponnaakin kurssit ylös koska Pu tin putosi ikkunasta tai ara bit tukehtuivat ohjuksiinsa kaikki ja dyynit rauhoittuivat.

No maailmanrauhan nimessä, myy nyt äkkiä kaikki!

Vierailija
49/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Koska tällä hetkellä ei ole rahaa sijoitettavaksi, en edes viitsi katsoa kovin usein mitä salkulle kuuluu. Tarkoitus on realisoida sitä joskus 50 vuoden päästä, niin ei tämän hetken tilanne hirvitä ollenkaan.

Aiotko elää vielä 50 vuotta? Kuinka vanha sitten olet? 80 tai 90? Sehän tässä on että elämä on nyt ja useimmat tarvitsevat sitä elämiseen ennen eläkeikää. Sijoittaminen on siis rikkaiden hommia.

Vierailija
50/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaapa taas käydä niin että mamoilen elämäni tilaisuuden ohi aivan kuten koronakuopassakin. Kun ei vaan pää kestä niin se ei kestä ja rahojaan jemmailee vaan ja ostaa sitten lopulta kalliilla.

Vierailija
51/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Aivan.Paljonko sinulla on rahaa kun myyt nuo rahastot? Siis paljonko jää verojen jälkeen käteen?

Vierailija
52/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vaihdettiin rahastot ym. kultaan. 

Arvo pysyy parhaiten. 

Vierailija
53/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nyt on notkon paikka. Minullakin miinusta reilusti. Ei kannata myydä vaan osta lisää. Varmasti nousee ajan kanssa.

Ei todellakaan nouse😆

Vierailija
54/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssikurssien nousu on tosiaan tapahtunut nyt nollakorkojen ajan leikkirahan tulostuksen kustannuksella ja sellaista ei taida olla enää näköpiirissä kun päinvastoin pitää sitä leikkirahaa nyt saada markkinoilta pois ettei inflaatiot raketoi. Saatetaan puhua useiden vuosien laskusta ennenkuin voidaan alkaa taas uusi rahanprinttaus ja pörssien nousu.

Vierailija
55/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Aivan.Paljonko sinulla on rahaa kun myyt nuo rahastot? Siis paljonko jää verojen jälkeen käteen?

Jos myisin kaikki 60 000 € kerralla, niin rahasto ottaisi palkkiota 60 € ja veroihin menisi maksimissaan 7200 €. Oikeasti veroihin menisi vähemmän, koska vanhimpiin eriin voisin käyttää ostohintaa edullisempaa hankintameno-olettamaa. Ja mahdollisesti voisin vähentää muista jutuista mahdollisesti tulleita tappioita. Mutta kaikkein huonoimmassakin tapauksessa minulle jäisi nettona 52 740 €.

Vierailija
56/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Koska tällä hetkellä ei ole rahaa sijoitettavaksi, en edes viitsi katsoa kovin usein mitä salkulle kuuluu. Tarkoitus on realisoida sitä joskus 50 vuoden päästä, niin ei tämän hetken tilanne hirvitä ollenkaan.

Aiotko elää vielä 50 vuotta? Kuinka vanha sitten olet? 80 tai 90? Sehän tässä on että elämä on nyt ja useimmat tarvitsevat sitä elämiseen ennen eläkeikää. Sijoittaminen on siis rikkaiden hommia.

Olen sen ikäinen, että 50 vuoden päästä olen jo tukevasti eläkkeellä mutta vielä toivon mukaan hyvävoimainen. Sijoitukset ovat vararahasto, enkä ajatellut pistää niitä menemään heti ekana eläkepäivänä. En ole rikas ja salkkuni arvo on nelinumeroinen.

Vierailija
57/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

...os nyt myy, niin 52800. Ei tuo nyt niin vaikea ollut laskea.

ohis

Vierailija
58/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin itsekin pari vuotta sitten sijoittamisen, kun osakesäästötili tuli käyttöön. Osakkeita vaihdeltu silloin tällöin, pidemmän aikaa ollut noin 10 osaketta tilillä. Hyvin ilmeisesti hajautettu, kun sijoitetusta rahasta on tällä hetkellä neljännes jäljellä. No odotellaan.

Vierailija
59/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Pistää sen automaattisen kuukausisäästösopimuksen päälle. Saman summan sijoittaa joka kuukausi 2-3 vähäkuluiseen indeksirahastoon. Kulut diis alle 0,5%. Tekee tätä useita vuosia. 10 vuoden päästä on varmasti plussalla. 

Toivotttavasti olet oikeassa.

Vierailija
60/105 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvaa denialia ketjussa.

Parempi pistää ne laput nyt laitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän