Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun rahastot ja osakkeet kaikki miinuksella?!!

Vierailija
23.10.2023 |

Etää tälläistä. Useita tuhansia miinuksella. Nouseeks noi sitten plussalle taas sitten keväällä?

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Koska tällä hetkellä ei ole rahaa sijoitettavaksi, en edes viitsi katsoa kovin usein mitä salkulle kuuluu. Tarkoitus on realisoida sitä joskus 50 vuoden päästä, niin ei tämän hetken tilanne hirvitä ollenkaan.

Aiotko elää vielä 50 vuotta? Kuinka vanha sitten olet? 80 tai 90? Sehän tässä on että elämä on nyt ja useimmat tarvitsevat sitä elämiseen ennen eläkeikää. Sijoittaminen on siis rikkaiden hommia.

Todellisuudessa sijoittaminen sopii aivan kaikille, ehkä 80 vuotiaana en enää aloittaisi.

Ei osakkeisiin ole pakko laittaa 1000€/kk, vaan rahastojakin voi ostaa vaikka ihan 15€ kuukaudessa.

Pitkäjänteistä hommaa se tietty on, ei kait kukaan nyt luule, että sieltä pelkkiä pikavoittoja otetaan (vaikka sekin on toki mahdollista).

Vierailija
62/105 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans osakkeet pahasti miinuksella.

Aivan turhaa touhua.

Siirsin just 100 000€ säästötilelle korkoa tuottamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on kärsivällisen ihmisen juttuja joilla on ylimääräistä rahaa sijoitettavaksi vuosikausiksi

Vierailija
64/105 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden alusta salkku +7%

Vierailija
65/105 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaisuutena plussan puolella, mutta vuoden alusta 6,5% miinuksella 🙄

Vierailija
66/105 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aikana tehdyt sijoitukset menneet aivan päin mäntyä. Realisoidut tappiot tällä hetkellä -60%  ja loput jäljellä olevat -70%. Puhutaan useamman tonnin tappioista. Ja kyllä: on hajautettu maantieteellisesti, valuutallisesti, ajallisesti ja toimialallisesti. 

Aivan turhaa touhua ja ketuttaa rankasti, että tuohon pelleilyyn lähti mukaan. Ei enää ikinä.

Vierailija
67/105 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook on mielestäni oston paikka tällä hetkellä. Ovat lisäämässä Whatsappiin maksullisia lisäominaisuuksia. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista. https://www.veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=facebook

Maailmassa käy niin, että vain harvat nettipalvelut menestyvät ja face on yksi niistä.

Vierailija
68/105 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen sijoittanut osakeindeksirahastoihin (käytännössä siis hyvin hajautetusti osakkeisiin) vähitellen (yleensä 200-300€/kk) vuodesta 2012 alkaen palkkatulojani yhteensä 36 000 €. Rahasto-omistusteni yhteisarvo on nyt 60 000 € eli sijoitusteni arvo on noussut yhteensä 24 000 €.

Jos olisin laittanut samat rahat pankkitilille, minulla olisi siellä korkeintaan 40 000 €.

Olisi mukava kuulla, mitkä rahastot?

t, neuvoista kiitollinen, jonka nordnet rahasto nyt +450e plussalla (vain!!parhaillaan oli yli +2000e plussalla), sijoitusaikaa takana 7v.....

Vierailija
69/105 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mulla on kans osakkeet pahasti miinuksella.

Aivan turhaa touhua.

Siirsin just 100 000€ säästötilelle korkoa tuottamaan.

Juuri tämän takia amatöörit hukkaavat rahansa pörssissä. Ostavat kalliilla ja myyvät halvalla, kun pitäisi toimi päin vastoin.

Vierailija
70/105 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän aloittelijatuulipukusijoittajilta ammattilaiset lypsävät rahat pois myymällä heille rahasto-osuuksia ja kuorimalla kerman niiden tuotosta.

Vierailija
71/105 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen sijoittanut osakeindeksirahastoihin (käytännössä siis hyvin hajautetusti osakkeisiin) vähitellen (yleensä 200-300€/kk) vuodesta 2012 alkaen palkkatulojani yhteensä 36 000 €. Rahasto-omistusteni yhteisarvo on nyt 60 000 € eli sijoitusteni arvo on noussut yhteensä 24 000 €.

Jos olisin laittanut samat rahat pankkitilille, minulla olisi siellä korkeintaan 40 000 €.

t, neuvoista kiitollinen, jonka nordnet rahasto nyt +450e plussalla (vain!!parhaillaan oli yli +2000e plussalla), sijoitusaikaa takana 7v.....

Paljonko rahastojen kulut ovat? Tiedätkö paljon olisit tienannut esimerkiksi ETF:llä, jossa kulut ovat paljon pienemmät?

Pankit tarjoavat ensisijaisesti rahastoja, koska myyjät saa niistä provikkaa.

Vierailija
72/105 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

ne on kärsivällisen ihmisen juttuja joilla on ylimääräistä rahaa sijoitettavaksi vuosikausiksi

Kärsivällisen ihmisen juttuja kyllä, mutta kyllä suurimmalla osalla on vaikka se 15€ kuukaudessa laittaa sivuun.

Valintoja tietenkin tuokin, mutta jättää ostamatta yhden laatikon olutta.

Vierailija
73/105 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla rahaston arvo putosi useita tuhansia euroja, kun pandemia alkoi. Se ei ole sieltä vieläkään palautunut pandemiaa edeltäneelle tasolle, vaikka trendi onkin hiljalleen nouseva. Osakkeisiin olen sijoittanut vasta niin vähän aikaa että mitään isoja päätelmiä en voi tehdä. Olen pyrkinyt ostamaan eri alojen firmojen osakkeita sillä ajatuksella että ne reagoisivat markkinatilanteisiin eri tavoin.

Vierailija
74/105 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Neuvoja en anna kenellekään, koska mennyt tuotto ei ole koskaan tae tulevasta. Mutta vastaan kysymykseen, että mainitut rahastot ovat mahdollisimman perusindeksirahastoja, Seligsonin Pohjois-Amerikka ja Seligsonin Eurooppa. Näistä Pohjois-Amerikka on tuottanut selvästi paremmin, mutta myös Eurooppa on plussalla.

Olennaista on se, että olen laittanut rahaa näihin rahastoihin suunnilleen kuukausittain enkä kaikkea kerralla.

46

Vierailija
75/105 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varoitin puoli vuotta sitten notkahduksesta ja varoitan vielä et tämä on vasta alkua pahemmalle. 

Vierailija
76/105 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani -25% kun viimeksi katsoin. En uskalla enää edes katsoa.

Vierailija
77/105 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään tiedä mitä Lähi-idässä tapahtuu seuraavaksi tai mitä tyhmää venäjä keksii. Ei tiedä hyvää sijoituksille lyhyellä aikavälillä.

Vierailija
78/105 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenki kutkuttais nostaa säästötililtä rahnaa jotta voisi ostaa halventuneita osakkeita lisää. Mutta siinä tapauksessa tili alittaisi rajat enkä saisi niin hyvää korkoa, toisaalta osingoissa parisen prosenttia parempi tulo joten ehkei niitä rahoja kannata silti tilillä jemmailla. Joku pakkomielle vain odotella aina pahempaa päivää ja sitten käy kuitenkin niin että se menikin jo ja ostopaikat ohi.

Vierailija
79/105 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nyt kannattaa myydä. Näytä että sulla on varaa ottaa takkin.

tänne voi tulla sitten avautumaan siitä vääryydestä

Perussijoittaja tekee juuri noin. Ostaa arvostettuja osakkeita ja myy pois kun arvostus on laskenut. Eli ostetaan kalliilla ja myydään halvalla. Hyvä bisnesmalli.

Vierailija
80/105 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitot ja tappiot lasketaan vasta sitten kun myy osakkeet, kurssi laskuja ja nousuja ollut iät ajat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän