Mun rahastot ja osakkeet kaikki miinuksella?!!
Etää tälläistä. Useita tuhansia miinuksella. Nouseeks noi sitten plussalle taas sitten keväällä?
Kommentit (105)
Mulla on kans osakkeet pahasti miinuksella.
Aivan turhaa touhua.
Siirsin just 100 000€ säästötilelle korkoa tuottamaan.
ne on kärsivällisen ihmisen juttuja joilla on ylimääräistä rahaa sijoitettavaksi vuosikausiksi
Kokonaisuutena plussan puolella, mutta vuoden alusta 6,5% miinuksella 🙄
Korona-aikana tehdyt sijoitukset menneet aivan päin mäntyä. Realisoidut tappiot tällä hetkellä -60% ja loput jäljellä olevat -70%. Puhutaan useamman tonnin tappioista. Ja kyllä: on hajautettu maantieteellisesti, valuutallisesti, ajallisesti ja toimialallisesti.
Aivan turhaa touhua ja ketuttaa rankasti, että tuohon pelleilyyn lähti mukaan. Ei enää ikinä.
Facebook on mielestäni oston paikka tällä hetkellä. Ovat lisäämässä Whatsappiin maksullisia lisäominaisuuksia. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista. https://www.veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=facebook
Maailmassa käy niin, että vain harvat nettipalvelut menestyvät ja face on yksi niistä.
Vierailija wrote:
Olen sijoittanut osakeindeksirahastoihin (käytännössä siis hyvin hajautetusti osakkeisiin) vähitellen (yleensä 200-300€/kk) vuodesta 2012 alkaen palkkatulojani yhteensä 36 000 €. Rahasto-omistusteni yhteisarvo on nyt 60 000 € eli sijoitusteni arvo on noussut yhteensä 24 000 €.
Jos olisin laittanut samat rahat pankkitilille, minulla olisi siellä korkeintaan 40 000 €.
Olisi mukava kuulla, mitkä rahastot?
t, neuvoista kiitollinen, jonka nordnet rahasto nyt +450e plussalla (vain!!parhaillaan oli yli +2000e plussalla), sijoitusaikaa takana 7v.....
Vierailija wrote:
Mulla on kans osakkeet pahasti miinuksella.
Aivan turhaa touhua.
Siirsin just 100 000€ säästötilelle korkoa tuottamaan.
Juuri tämän takia amatöörit hukkaavat rahansa pörssissä. Ostavat kalliilla ja myyvät halvalla, kun pitäisi toimi päin vastoin.
Kyllähän aloittelijatuulipukusijoittajilta ammattilaiset lypsävät rahat pois myymällä heille rahasto-osuuksia ja kuorimalla kerman niiden tuotosta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen sijoittanut osakeindeksirahastoihin (käytännössä siis hyvin hajautetusti osakkeisiin) vähitellen (yleensä 200-300€/kk) vuodesta 2012 alkaen palkkatulojani yhteensä 36 000 €. Rahasto-omistusteni yhteisarvo on nyt 60 000 € eli sijoitusteni arvo on noussut yhteensä 24 000 €.
Jos olisin laittanut samat rahat pankkitilille, minulla olisi siellä korkeintaan 40 000 €.
t, neuvoista kiitollinen, jonka nordnet rahasto nyt +450e plussalla (vain!!parhaillaan oli yli +2000e plussalla), sijoitusaikaa takana 7v.....
Paljonko rahastojen kulut ovat? Tiedätkö paljon olisit tienannut esimerkiksi ETF:llä, jossa kulut ovat paljon pienemmät?
Pankit tarjoavat ensisijaisesti rahastoja, koska myyjät saa niistä provikkaa.
Vierailija wrote:
ne on kärsivällisen ihmisen juttuja joilla on ylimääräistä rahaa sijoitettavaksi vuosikausiksi
Kärsivällisen ihmisen juttuja kyllä, mutta kyllä suurimmalla osalla on vaikka se 15€ kuukaudessa laittaa sivuun.
Valintoja tietenkin tuokin, mutta jättää ostamatta yhden laatikon olutta.
Mulla rahaston arvo putosi useita tuhansia euroja, kun pandemia alkoi. Se ei ole sieltä vieläkään palautunut pandemiaa edeltäneelle tasolle, vaikka trendi onkin hiljalleen nouseva. Osakkeisiin olen sijoittanut vasta niin vähän aikaa että mitään isoja päätelmiä en voi tehdä. Olen pyrkinyt ostamaan eri alojen firmojen osakkeita sillä ajatuksella että ne reagoisivat markkinatilanteisiin eri tavoin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Neuvoja en anna kenellekään, koska mennyt tuotto ei ole koskaan tae tulevasta. Mutta vastaan kysymykseen, että mainitut rahastot ovat mahdollisimman perusindeksirahastoja, Seligsonin Pohjois-Amerikka ja Seligsonin Eurooppa. Näistä Pohjois-Amerikka on tuottanut selvästi paremmin, mutta myös Eurooppa on plussalla.
Olennaista on se, että olen laittanut rahaa näihin rahastoihin suunnilleen kuukausittain enkä kaikkea kerralla.
46
Mä varoitin puoli vuotta sitten notkahduksesta ja varoitan vielä et tämä on vasta alkua pahemmalle.
Omani -25% kun viimeksi katsoin. En uskalla enää edes katsoa.
Ei yhtään tiedä mitä Lähi-idässä tapahtuu seuraavaksi tai mitä tyhmää venäjä keksii. Ei tiedä hyvää sijoituksille lyhyellä aikavälillä.
Jotenki kutkuttais nostaa säästötililtä rahnaa jotta voisi ostaa halventuneita osakkeita lisää. Mutta siinä tapauksessa tili alittaisi rajat enkä saisi niin hyvää korkoa, toisaalta osingoissa parisen prosenttia parempi tulo joten ehkei niitä rahoja kannata silti tilillä jemmailla. Joku pakkomielle vain odotella aina pahempaa päivää ja sitten käy kuitenkin niin että se menikin jo ja ostopaikat ohi.
Vierailija wrote:
Nyt kannattaa myydä. Näytä että sulla on varaa ottaa takkin.
tänne voi tulla sitten avautumaan siitä vääryydestä
Perussijoittaja tekee juuri noin. Ostaa arvostettuja osakkeita ja myy pois kun arvostus on laskenut. Eli ostetaan kalliilla ja myydään halvalla. Hyvä bisnesmalli.
Voitot ja tappiot lasketaan vasta sitten kun myy osakkeet, kurssi laskuja ja nousuja ollut iät ajat.
Todellisuudessa sijoittaminen sopii aivan kaikille, ehkä 80 vuotiaana en enää aloittaisi.
Ei osakkeisiin ole pakko laittaa 1000€/kk, vaan rahastojakin voi ostaa vaikka ihan 15€ kuukaudessa.
Pitkäjänteistä hommaa se tietty on, ei kait kukaan nyt luule, että sieltä pelkkiä pikavoittoja otetaan (vaikka sekin on toki mahdollista).